Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Eigenschappen externe harde schijf  (gelezen 5471 keer)

Offline mhweb

  • Lid
Eigenschappen externe harde schijf
« Gepost op: 2007/01/17, 14:22:54 »
Ik heb mijn externe harde schijf (usb) ingstoken en deze wordt direct getoond .
Ik kon ook mappen die zich daar bevinden zonder probleem kopieren en in mijn persoonlijke documentmappen plakken.

Op het moment dat ik echter bestanden van mijn persoonlijke documenten wou gaan terug op de externe drive zetten, kreeg ik een melding dat dat niet kan, omdat de schijf alleen lezen zou zijn.  (ik had echter de schijf een half uur voordien aan de laptop (windows ) gekoppeld, en daar kon ik zowel lezen als schrijven. Ik veronderstel dus dat het iets met de instellingen op mijn ubuntu pc te maken heeft. Hoe kan ik deze schijf beschrijfbaar maken?

Eigenschappen externe harde schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2007/01/17, 14:27:24 »
Ze zal waarschijnlijk ntfs geformateerd zijn?
Dat is namelijk een filesystem van MS, daarop kan Ubuntu bijgevolg niet schrijven.

Offline mhweb

  • Lid
Eigenschappen externe harde schijf
« Reactie #2 Gepost op: 2007/01/17, 14:35:03 »
thanks... zal ik waarschijnlijk ook niks aan kunne doen dan,  Ik had een dom foutje gedaan voordien, wou de laptop synchroniseren met die externe schijf, waarop de nieuwste bestanden staan, en heb per ongeluk,backup gekozen ipv synchroniseren, waardoor nu op mijn harde schijf en de laptop de oude bestanden staan, en de nieuwste allen hier op de pc met ubuntu..  kzal dus via usb moeten proberen de bestanden over te zetten..

Of bestaat er een mogleijkheid, om die schijf te gaan op
splitsen? die is nl niet vol..  zou dan dus een partie kunnen formateren om die wel te kunnen beschrijven?  of is dit mis gedacht?

Eigenschappen externe harde schijf
« Reactie #3 Gepost op: 2007/01/17, 14:35:59 »
mja, ntfs schrijven kan wel... maar het werkt niet perfect
zoek anders eens naar ntfs-3G driver en fusetools
maar ik raad het niet echt aan


ja, je kan een FAT32 partitie maken, daarmee kunnen zowel Ubuntu als Windows mee overweg.

Offline mhweb

  • Lid
Eigenschappen externe harde schijf
« Reactie #4 Gepost op: 2007/01/17, 14:39:25 »
zonder dat daarbij hetgene er nu op staat verloren gaat?  zou je me ook kunnen uitleggen hoe ik hiervoor te werk moet gaan?

Eigenschappen externe harde schijf
« Reactie #5 Gepost op: 2007/01/17, 15:12:30 »
met een programma als QTParted (vind je bij Add/Remove) zou het moeten lukken.

edit:
of anders:
http://mlf.linux.rulez.org/mlf/ezaz/ntfsresize.html#example

Eigenschappen externe harde schijf
« Reactie #6 Gepost op: 2007/01/17, 16:07:07 »
Ik dacht altijd als je er Fat32 van wilt maken dat je die schijf juist wel leeg moet gooien..?
Ben geen computer-nerd.. weet niet super veel van pcs.
Maar ben er graag mee bezig :)

Eigenschappen externe harde schijf
« Reactie #7 Gepost op: 2007/01/17, 16:24:37 »
Maar je kan toch de ntfspartitie resizen en dan van de vrije ruimte een FAT32partitie maken?

Eigenschappen externe harde schijf
« Reactie #8 Gepost op: 2007/01/17, 16:33:05 »
o dat wist ik niet..?
Kan ik dat gewoon doen met partition magic en weet u zeker dat mijn andere bestanden onbeschadigt blijven?
Ben geen computer-nerd.. weet niet super veel van pcs.
Maar ben er graag mee bezig :)

Eigenschappen externe harde schijf
« Reactie #9 Gepost op: 2007/01/17, 16:39:07 »
ja, normaal wel, en in ubuntu kan je Gparted gebruiken, is net het zelfde

Eigenschappen externe harde schijf
« Reactie #10 Gepost op: 2007/01/17, 16:41:06 »
Ok als het 100% betrouwbaar is kan ik het wel in overweging nemen :)
Maar alleen als het echt zekerheid bied.. je bent 90 Gb niet graag kwijt natuurlijk ;)
Ben geen computer-nerd.. weet niet super veel van pcs.
Maar ben er graag mee bezig :)

Eigenschappen externe harde schijf
« Reactie #11 Gepost op: 2007/01/17, 16:43:29 »
neem toch voor alle zekerheid een backup van alle bestanden die je zeker niet kwijt wilt, dat is nog eens extra veilig

Eigenschappen externe harde schijf
« Reactie #12 Gepost op: 2007/01/17, 16:47:19 »
Een back up van 90 Gb wordt te groot om op mijn schijf kwijt te raken ben ik bang
Ben geen computer-nerd.. weet niet super veel van pcs.
Maar ben er graag mee bezig :)

Eigenschappen externe harde schijf
« Reactie #13 Gepost op: 2007/01/17, 16:53:58 »
Maar kan je defragmenteren, dat is wel aan te raden voor je gaat resizen :)

Offline mhweb

  • Lid
Eigenschappen externe harde schijf
« Reactie #14 Gepost op: 2007/01/17, 16:56:16 »
heb ze geformateerd, en nu blijk ik er weer niet op te kunnen schrijven omdat ik "niet de eigenaar van de schijf " die staat nu onder /root.. en niet onder mijn gebruiker (beheerder van het systeem)

Die backup had ik al,  ik had nl alles naar mijn gebruikersmappen gecopieerd.. voor ik begon. de juiste info staat nu op mijn pc dus.. en ik wil die terug op de harde schijf.. omdat ik ze daar deels overschreven heb met foutieve gegevens

Eigenschappen externe harde schijf
« Reactie #15 Gepost op: 2007/01/17, 16:57:55 »
Misschien als je inlogd onder root zelf?
Sorry weet niet precies hoe dat moet ben zelf ook nog alles aan het verkennen wat ubunu betreft.
Ben geen computer-nerd.. weet niet super veel van pcs.
Maar ben er graag mee bezig :)

Offline mhweb

  • Lid
Eigenschappen externe harde schijf
« Reactie #16 Gepost op: 2007/01/17, 17:03:05 »
ik zou het ook niet weten? inloggen als root? als ik opstart kan ik alleen inloggen met de login en paswoord dat ik hiervoor heb ingesteld.

Eigenschappen externe harde schijf
« Reactie #17 Gepost op: 2007/01/17, 17:03:42 »

Eigenschappen externe harde schijf
« Reactie #18 Gepost op: 2007/01/17, 17:06:02 »
Inloggen onder root kan je doen via het terminal venster als ik me niet vergis.
Welke code dat is weet ik zo ook nietmeer maar weet wel dat ik het ooit gedaan heb bij linux mandrake.
Ben geen computer-nerd.. weet niet super veel van pcs.
Maar ben er graag mee bezig :)

Offline mhweb

  • Lid
Eigenschappen externe harde schijf
« Reactie #19 Gepost op: 2007/01/18, 07:11:57 »
Probleem is nog niet opgelost.. Dat programma QTParted lijkt de schijf niet te formateren.Komt wel met een kader.. als u dit doet kan u gegevens verwisselen, maar als ik ja klikte leek er niks te gebeuren. (status van de schijf staat wel als busy) maar zelfs twee uur later leek er nog niks gebeurd. Als ik help opriep kreeg ik alleen maar mijn muisaanwijzer die veranderde in een vraagteken. Bij schijfinfo stond dat ze in Fat 32 ipv  nfts, maar als ik dan bij locaties ging kijken, was
De schijf is dus nu geformateerd met schijfbeheer...in Vfat formaat.Maar, ik kan er nog steeds mijn bestanden niet naartoe schrijven. Root is nog steeds eigenaar, en die truuk met dat paswoord voor root om in te loggen lijkt niet te lukken.

Offline mhweb

  • Lid
Eigenschappen externe harde schijf
« Reactie #20 Gepost op: 2007/01/19, 08:41:25 »
Oef...  ik kan vanop mijn Ubuntu pc weer alles doen wat ik moest doen.  Ik heb uiteindelijk (dat ik daar niet eerder aan dacht) die externe schijf aan  de windows laptop gekoppeld. Dit nadat  ik een niet benodigde partitie met schijfbeheer had omgezet naar Fat32.
Op de laptop ben ik de eigenschappen van de schijf gaan instellen  (om ze te delen met andere gebruikers op de pc en binnen een netwerk)
Als ik ze daarna weer in mijn Ubuntu pc stak, kon ik ze zien, lezen en ook beschrijven.
Eind goed al goed wat dit betreft, nu kon ik terug bij mijn bestanden.