Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Documentatie  (gelezen 24813 keer)

Documentatie
« Gepost op: 2005/07/26, 19:47:14 »
Thijs Hulshof van ubuntu-linux.nl en ik hebben de laatste tijd druk overlegd over documentatie. Er is nu begonnen met http://wiki.ubuntu.com/NederlandstaligeDocumentatie waar vertalingen en nieuwe documentatie van harte welkom zijn!

Cor

  • Gast
Documentatie
« Reactie #1 Gepost op: 2005/07/26, 21:21:02 »
Ik wil de vertaling van de upgrade guide wel voor mijn rekening nemen als je nog vertalers mocht zoeken.

Cor

Documentatie
« Reactie #2 Gepost op: 2005/07/26, 21:50:37 »
Ga je gang, het is een wiki. Als er niemand met een pagina bezig is (je krijgt een waarschuwing als dit wel zo is) kun je elke pagina veranderen die je wilt :)

Slike

  • Gast
Documentatie
« Reactie #3 Gepost op: 2005/07/27, 00:16:33 »
Ik ben al eventjes met Linux bezig, maar sinds Ubuntu heb ik zo dat gevoel van "ik wil ook wel eens een steentje bijdragen". Zo nu en dan eens een bijdrage leveren aan die Wiki lijkt me wel iets moois om te beginnen. Het enige probleem dat ik zo wat heb is dat ik niet echt weet waar te beginnen, wat er precies verwacht wordt en hoe het hele systeem (in grote lijnen) werkt.

Ik zag bijvoorbeeld op bovenstaande Wiki-link dat er een originele Engelse Ubuntu FAQ bestaat, en een kleine Nederlandse. Is het dan de bedoeling dat die Engelse compleet (vrij letterlijk) vertaald wordt en compleet terecht komt in het Nederlands, of zijn dat FAQ's die elk hun eigen leven gaan leiden? Met dergelijke vraagjes zit ik nog wat.

Dus:
Ken je ergens een site of zo waar dat mooi uitgelegd staat, of kan je het mij hier in een paar woorden al uitleggen, dan ben ik zeker bereid om de werking daarvan te leren en mij een beetje "in te werken" :P

Documentatie
« Reactie #4 Gepost op: 2005/07/27, 00:26:52 »
In de FAQ komen veel gestelde vragen, dus als je een vraag vaak tegenkomt of tegengekomen bent kun je die daar inclusief antwoord toevoegen. Hier zal veel inhoud van ubuntuguide.org (in verbeterde vorm) zeker niet misstaan. De engelstalige FAQ bevat info die soms beter in een eigen artikel had kunnen staan. Het is geheel aan het oordeel van wie er schrijft of er een artikel of een simpele FAQ entry gemaakt wordt. Een FAQ met veel links naar artikelen is ook niet slecht.

Heb je zelf een handleiding ergens voor geschreven, of weet je iets wat veel gevraagd is en in het engels bestaat, voeg de nederlandstalige documentatie toe. Zo moet zeker de BinaryDriverHowto nog vertaald worden en moet er nog een goede voor beginners geschikte handleiding in APT/Synaptic komen.

En je sig staat betere als: "Bits don't byte" ;)

Slike

  • Gast
Documentatie
« Reactie #5 Gepost op: 2005/07/27, 15:32:47 »
Citaat van: dennis
En je sig staat betere als: "Bits don't byte" ;)
Awel ja...zo ver had ik zelfs nog niet gedacht :P
Eerste betekenis van de leuze is eerder in de betekenis van: "probeer, uw pc eet u niet op!", maar da's idd een mooie aanpassing :D

yesplease

  • Gast
Documentatie
« Reactie #6 Gepost op: 2005/09/09, 14:13:44 »
Op https://wiki.ubuntu.com/ is een kopje Other Languages. Nederlands/Dutch staat er nog niet bij.

Ik meld het maar even, want ik ben nog niet deskundig genoeg om zelf in Wiki te schrijven.


Wanneer eeen groep mensen gaat vertalen is een woordenlijst van basisbegrippen handig, omdat iedereen het er dan over eens is wat de juiste vertaling is. Bijvoorbeeeld http://www.computerwoorden.nl/woorden/php/index.php3?topic=basis&taal=usnl  .