Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: wubi installatie mislukt  (gelezen 1453 keer)

Offline kuusj98

  • Lid
wubi installatie mislukt
« Gepost op: 2012/01/06, 20:14:44 »
ik probeer al de hele dag ubuntu 11.10 te installeren en dit doormiddel van "wubi" omdat ik ubuntu op een netbook wil zetten heelft deze geen cd/dvd drive en ik heb 11.10 al via usb proberen te installeren in de bios, ik krijg dan wel een scherm met een zwarte achtergrond en een ubuntu logo waar ik kan kiezen tussen: run from usb drive ,of, install to harddrive.
maar bij bijde krijg ik alleen van die "bios achtige lettertype command-lijnen" en na een tijdje kan ik alleen een opdracht invoeren (zoals CMD).
ubuntu 10.04 werkt hier wel mee maar installeren lukt niet omdat ie' zegt tot er iets mis was met ....... (weet laatste niet meer, in elk geval in het scherm van partitie selecteren/maken).
Wubi installatie werkt tot na downloaden ubuntu.

ik voeg de log-file erbij van Wubi, heb er in gekeken maar heb gezien tot meent tot een spel (railroad pioneer.iso) Ubuntu is?!?


kuusj98, alvast bedankt

Re: wubi installatie mislukt
« Reactie #1 Gepost op: 2012/01/06, 20:19:27 »
Wat voor station is H:?

Offline kuusj98

  • Lid
Re: wubi installatie mislukt
« Reactie #2 Gepost op: 2012/01/06, 20:35:12 »
tja, ik had mijn schijf gepartitioneerd en drive :I is voor ubuntu, en dat :H geval is tevoorschijn gekomen door dat partitioneren (ik denk swap geheugen)

heb een
cpu: intel atom z520 OC naar 1.6 ghz
gpu: gma 500
ram: 2 gig ddr2

Offline kuusj98

  • Lid
Re: wubi installatie mislukt
« Reactie #3 Gepost op: 2012/01/06, 21:26:40 »
Heb even in schijfbeheer gekeken en :H is het "geheugen" van mijn "videokaart", 16 MB. heb de stationsletter verwijdert, ik ga nog eens via de bios proberen te installeren okmdat dit toch "veiliger" blijkt te zijn.

ik post wel weer een berichtje als ik iets weet O0

Re: wubi installatie mislukt
« Reactie #4 Gepost op: 2012/01/06, 21:29:06 »
Geheugen van je videokaart ??? Bizar.

Edit: GMA 500 i.c.m. Ubuntu is een klein drama, ik raad je aan je eerst goed in te lezen.
« Laatst bewerkt op: 2012/01/06, 21:47:39 door Cumulus007 »

Offline axelv

  • Lid
Re: wubi installatie mislukt
« Reactie #5 Gepost op: 2012/01/06, 21:46:40 »
heb een
cpu: intel atom z520 OC naar 1.6 ghz
gpu: gma 500
ram: 2 gig ddr2

Ik denk dat dit een probleem kan vormen voor je netbookje. Zie http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/is-het-iemand-gelukt-om-11-10-op-een-asus-eee-pc-1201ha-te-installeren/

Lees dit topic eens door, misschien haal je er voor jou nuttige informatie uit :)

Offline aartje

  • Lid
Re: wubi installatie mislukt
« Reactie #6 Gepost op: 2012/01/07, 00:01:35 »
Ik raad je Wubi ten sterkste af, instabiel, onveilig etc. Ga voor een dualboot
en probeer je eerste te oriënteren en als de installatie van die dualboot niet
lukt zijn er heel wat meer personen bereid je te helpen.

Re: wubi installatie mislukt
« Reactie #7 Gepost op: 2012/01/07, 01:54:33 »
Ik raad je Wubi ten sterkste af, instabiel, onveilig etc. Ga voor een dualboot
en probeer je eerste te oriënteren en als de installatie van die dualboot niet
lukt zijn er heel wat meer personen bereid je te helpen.
Dat hoeft totaal niet zo te zijn. Kun je mij argumenten geven waarom Wubi onveilig is, en door wat het bedreigd zou kunnen worden? Waarom zou Wubi onstabieler zijn dan een reguliere installatie?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: wubi installatie mislukt
« Reactie #8 Gepost op: 2012/01/07, 05:37:37 »
Omdat Wubi een schijf-imagebestand op het NTFS-systeem van Windows zet. Je hele Ubuntu-installatie leeft dan in 1 bestand op de schijf van Windows.
Met een aparte partitie zijn de systemen beter gescheiden en zit je niet binnen 1 enkele image te werken.

Offline kuusj98

  • Lid
Re: wubi installatie mislukt
« Reactie #9 Gepost op: 2012/01/07, 11:31:56 »
heb een
cpu: intel atom z520 OC naar 1.6 ghz
gpu: gma 500
ram: 2 gig ddr2

Ik denk dat dit een probleem kan vormen voor je netbookje. Zie http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/is-het-iemand-gelukt-om-11-10-op-een-asus-eee-pc-1201ha-te-installeren/

Lees dit topic eens door, misschien haal je er voor jou nuttige informatie2 uit :)


tja, bedankt voor die link, ik dacht tot ik zo ongeveer de enige ben met een eeepc 1201HA,
buiten dat: heb nog eens geprobeert met 11.10 (op de usb) maar zoals veel mensen zeggen: "op het moment dat er beelt moet komen komt er geen ubuntu "beeld"".
heb ook maar weer 10.04 LTS op de usb gezet, ik kan deze wel draaien ( en geeft ook beeld) maar bij de installatie zegt ie (bij partitie maken) tot het mislukt is door "windows dynamic disk" of zoiets dergelijks maar ik denk tot dat komt doordat ik 4 partities heb.
Dus volgende vraag: hoe gooi ik 2 partities bijelkaar?

Offline axelv

  • Lid
Re: wubi installatie mislukt
« Reactie #10 Gepost op: 2012/01/07, 12:06:53 »
Ik denk niet dat je 2 partities kunt "samen gooien" :)
Je zult één partitie moeten verwijderen, en een partitie moeten inkorten om ruimte vrij te maken voor een ext4 bestandssysteem voor "/" en een swap partitie van ongeveer 2,3 gb. Dus kan je best, een extended partitie creëren met 2 logische partities (één voor root en één voor swap).

Kijk anders ook eens op: https://sites.google.com/site/computertip/installeren#TOC-Mogelijk-probleem:-maximum-van-vier


Offline kuusj98

  • Lid
Re: wubi installatie mislukt
« Reactie #11 Gepost op: 2012/01/07, 13:31:37 »
Bedankt voor de reply,
1. als ik een partitie verwijder (niet swap(10gig) of videokaart(die 16mb)) dan is hij alleen "niet toegewezen" , met andere woorden niet geformateerd.
2. ext4? ik weet veel van computers maar wat is ext4, daar heb ik geen optie voor om in dat bestandssysteem te formateren. (moet dat misschien in gparted?)
3. ik lijd momenteel volgensmij nog aan noobfobie met dit soort dingen volgenmij maar wat is "/"
4. sinds het partitioneren zijn mijn partities "logisch" geworden
5. die swap schijf van 10 gig is misschien toch niet swap maar recovery (10 gig swap is wel erg overdreven)
6. ik heb ook al op die site gekeken maar allebij de opties heb ik niets(niet veel aan)
7. je laatste zin met extendet partitie creëren met root en swap, hoe moet dat.

echt, het spijt me tot ik er niet veel van begrijp, normaal help ik mensen en heb geen hulp nodig.
maarja, daar is een forum voor denk ik, voor vragen......

mvg kuusj98

Offline axelv

  • Lid
Re: wubi installatie mislukt
« Reactie #12 Gepost op: 2012/01/07, 14:22:55 »
Geen probleem, daar is inderdaad een forum voor  :D

Post anders een afbeelding van gparted als je de live cd opgestart hebt, dan kunnen we beter volgen wat je hebt, vooraleer je dingen begint te verwijderen/aanpassen.
Ext4 is het voorkeursbestandsysteem voor een ubuntu installatie, in Windows is dit ntfs. Swap is je virtueel geheugen en wordt gebruikt wanneer je RAM geheugen te kort schiet of wanneer je gebruik maakt van de hibernate functie. De root partitie ("/" is root) is hetzelfde als in windows c:\ en vormt de basis van je systeem.
Wat ik je in mijn vorige bericht zei, is voor het creeren van partities... Maar voor ik hier in detail ga kan je beter de afbeelding plaatsen.
Het creeren van partities doe ik zelf, altijd in gparted vooraleer ik de ubuntu installer opstart (vind ik makkelijker en overzichtelijker). Tijdens de installatie kies ik dan voor het handmatig partitioneren.
Wat wil je eigenlijk? Dualboot? Of nog steeds wubi?
Probeer de wiki eens door te lezen over het installeren en probeer ook anders https://sites.google.com/site/computertip/ eens door te nemen. Dit gaat je zeker helpen!

Post anders ook de output van "sudo fdisk -l" uit te voeren in een terminal ( de -l is kleine letter L).

« Laatst bewerkt op: 2012/01/07, 14:24:50 door axelv »