Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Chromebooks: grootste hinderpaal voor Ubuntu en Linux Mint?  (gelezen 3060 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Chromebooks: grootste hinderpaal voor Ubuntu en Linux Mint?
« Gepost op: 2014/07/21, 17:11:15 »
Chromebooks zijn bezig met een enorme opmars:
http://www.zdnet.com/chromebook-gains-microsoft-worries-7000031792/

Enerzijds: goed nieuws, want het is Linux.

Anderzijds..... het is erg lastig om er een andere Linux op te installeren. De drempel daarvoor, ligt een stuk hoger dan bij een machine met een voorgeïnstalleerde Windows 8.  :o

Dus: misschien betekent deze ontwikkeling voor Ubuntu en Linux Mint wel een achteruitgang i.p.v. een vooruitgang. De tijd zal het leren, maar ik ben hierover niet optimistisch....
« Laatst bewerkt op: 2014/07/21, 17:14:05 door Pjotr »

Offline Anco

  • Lid
Re: Chromebooks: grootste hinderpaal voor Ubuntu en Linux Mint?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/07/21, 17:37:02 »
Ik ben met je eens dat de drempel om linux op een chomebook waarschijnlijk hoger ligt. En dat voornamelijk mensen die anders ook wel linux zouden instaleren daaraan beginnen.

Aan de andere kant denk/hoop ik dat mensen erdoor wel meer gaan inzien dat er ook andere systemen zijn dan windows. En daardoor misschien eerder geneigd zijn om linux een keer te proberen op een andere computer die ze evt. hebben. 
Want ik denk dat daar ook nog steeds heel veel gewonnen kan worden. Mensen zijn bang om het vertrouwde windows aan de kant te zetten. Als ze die angst via een chromebook overwinnen ben ik blij.
Linux user #485563

Re: Chromebooks: grootste hinderpaal voor Ubuntu en Linux Mint?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/07/21, 17:41:46 »
Misschien is dit nog een uitdaging voor de gemeenschap; duidelijke howto's maken om Ubuntu op een Chromebook te installeren.

Ik denk niet dat ChromeOS een 'hinderpaal' is voor Ubuntu, ik denk eerder een slapende mogelijkheid om alsnog Ubuntu te gebruiken.

Mocht het zo zijn dat mensen eerder via die weg MS verlaten, het zij zo: het is in ieder geval een deuk in het MS-blazoen van marktleider. (W8 heeft natuurlijk ook geholpen om dat platform te verlaten)

Het is een beetje koffiedik kijken, maar ik hoop toch echt dat Chromebooks massaal verkocht worden.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline vanadium

  • Lid
Re: Chromebooks: grootste hinderpaal voor Ubuntu en Linux Mint?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/07/21, 18:41:06 »
Het belang van de klassieke desktop is aan het afbrokkelen. Voor de particulier en voor mobiel gebruik professioneel wordt cloud computing de toekomst. Google heeft ook hier de juiste snaar geraakt en versterkt hiermee verder zijn positie. Ik zie het moment naderen waar je op de computer google mail en google earth enkel nog via chrome en chrome OS zult gebruiken.

Voor de linux kernel is het een goede zaak: die wordt nog relevanter dan hij nu al is. De linux desktop, daarentegen, zal niet verder groeien. De relevantie neemt langzaam af, net als voor de andere desktopomgevingen op de PC.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Chromebooks: grootste hinderpaal voor Ubuntu en Linux Mint?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/07/21, 19:48:49 »
De linux desktop, daarentegen, zal niet verder groeien. De relevantie neemt langzaam af, net als voor de andere desktopomgevingen op de PC.
Dat geloof ik ook. Desktop met Windows (8) zie je niet of nauwelijks meer in de winkel. Wel veel tablets, laptops, etc.

Offline Tom

  • Lid
Re: Chromebooks: grootste hinderpaal voor Ubuntu en Linux Mint?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/07/21, 19:55:10 »
Eind van dit jaar haal ik mij er één we leven en welzijn ,vind het een ideaal ding voor als ik weekendjes bij de kinderen ben op bezoek.
Snel zuinig en geen bal onderhoud eraan ,en alles bij de hand ,wel met geselecteerde URL´s bladwijzers ,dit wat betreft de privacy met Google.
Hij beschikt over een zeer sterke virus etc scanner ,updates komen automatisch ,moet er dus niet naar kijken ,Google docs en nog meer van dat speelgoed alles daar.
Voor thuis  gebruik natuurlijk alleen mijn Xubuntu dat staat buiten kijf .  :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Chromebooks: grootste hinderpaal voor Ubuntu en Linux Mint?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/07/21, 20:10:13 »
Ik heb een Chromebook (en mijn vader ook, naast zijn all-in-one desktop) en ik kan je vertellen dat het helemaal niet moeilijk is om Ubuntu erop te installeren. Het is niet een kwestie van "USB erin en installeren maar", maar het is prima te doen. Je kunt kiezen voor Ubuntu binnen ChromeOS installeren of ernaast. Of Bodhi Linux ernaast. Je hoeft alleen maar opnieuw op te starten met een toetsencombinatie om developer mode aan te zetten (maar dat is niet moeilijker dan in het BIOS duiken) en vervolgens één commando in de ChromeOS-terminal (of drie, als je voor dual-boot kiest i.p.v. binnen ChromeOS).
Dat is alles.
« Laatst bewerkt op: 2014/07/21, 20:11:50 door Vistaus »

Re: Chromebooks: grootste hinderpaal voor Ubuntu en Linux Mint?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/07/21, 20:38:56 »
Ik heb een Chromebook (en mijn vader ook, naast zijn all-in-one desktop) en ik kan je vertellen dat het helemaal niet moeilijk is om Ubuntu erop te installeren. Het is niet een kwestie van "USB erin en installeren maar", maar het is prima te doen. Je kunt kiezen voor Ubuntu binnen ChromeOS installeren of ernaast. Of Bodhi Linux ernaast. Je hoeft alleen maar opnieuw op te starten met een toetsencombinatie om developer mode aan te zetten (maar dat is niet moeilijker dan in het BIOS duiken) en vervolgens één commando in de ChromeOS-terminal (of drie, als je voor dual-boot kiest i.p.v. binnen ChromeOS).
Dat is alles.

Kan je daar een handleiding of artikel van maken?

Ja, dat wil ik wel doen :)

Re: Chromebooks: grootste hinderpaal voor Ubuntu en Linux Mint?
« Reactie #8 Gepost op: 2014/07/22, 10:26:16 »
Chromebooks zijn bezig met een enorme opmars:
http://www.zdnet.com/chromebook-gains-microsoft-worries-7000031792/

Enerzijds: goed nieuws, want het is Linux.

Anderzijds..... het is erg lastig om er een andere Linux op te installeren. De drempel daarvoor, ligt een stuk hoger dan bij een machine met een voorgeïnstalleerde Windows 8.  :o

Dus: misschien betekent deze ontwikkeling voor Ubuntu en Linux Mint wel een achteruitgang i.p.v. een vooruitgang. De tijd zal het leren, maar ik ben hierover niet optimistisch....

Ik denk dat je het niet moet zien als een achteruitgang voor nieuwe gebruikers.

Grof ingeschat heeft 90% van de gebruikers totaal geen behoefte om iets anders op hun apparaat te zetten.
MAW zij kopen iets en gaan het gebruiken ongeacht wat erop staat, want dat interesseert ze geen donder, als het "apparaat" maar werkt.

Dus worden er Netbooks, laptops, chromebooks of wat dan ook kant en klaar verkocht met Linux / Ubuntu zal je ineens een groep gebruikers erbij krijgen van 90%.
Nogmaals, omdat het die mensen geen ruk interesseert, als dat ding het maar doet.

Wij (die overgebleven 10%) willen ons apparaat laten werken zoals wij dat willen en zullen proberen onze favo OS erop te zetten.

Dus het uitgangspunt is heel anders en ja dan kan je klachten gaan horen zoals jij hierboven opsomd, het is een stuk moeilijker geworden om......

In je tekst zit een stukje emotie omdat je jezelf realiseert dat het voor ons nu moeilijker is geworden om nieuwe Linux - Ubuntu gebruikers te werven op die chromebooks.
Maar of je daar echt rouwig om moet zijn vraag ik me dus af, omdat (zoals ik al eerder zij) het 90% van de gebruikers een wortel zal zijn wat erop staat.

Willen we echt doorbreken met Linux - Ubuntu zal er een commercieel apparaat op de markt moeten komen voor weinig geld wat iedereen gaat kopen.
Maar dan nog zal je zien dat op het moment je vraagt aan een gebruiker "Hoe vind je het? " hij/zij zal zeggen "ja tis een leuk apparaat.!"
Dan zeg jij "nee ik bedoel niet het apparaat, ik bedoel de software" 
Waarna die gebruiker tegen je zegt " wat bedoel je met software?"

Onze perceptie is heel anders dan van de gemiddelde gebruiker........ helaas...
 
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Chromebooks: grootste hinderpaal voor Ubuntu en Linux Mint?
« Reactie #9 Gepost op: 2014/07/22, 10:57:14 »
Grof ingeschat heeft 90% van de gebruikers totaal geen behoefte om iets anders op hun apparaat te zetten.
MAW zij kopen iets en gaan het gebruiken ongeacht wat erop staat, want dat interesseert ze geen donder, als het "apparaat" maar werkt.
Dat denk ik ook, die 90% is mss nog aan de lage kant. Wij (op dit forum) zijn dan die spreekwoordelijke uitzondering. Vaak denken we dat er veel meer mensen mee bezig zijn, maar dat is slechts perceptie.

Citaat
Dus worden er Netbooks, laptops, chromebooks of wat dan ook kant en klaar verkocht met Linux / Ubuntu zal je ineens een groep gebruikers erbij krijgen van 90%.
Het zou dus mooi zijn als bv Dell met een Chromebook-achtige komt met voorgeinstallateerd Ubuntu (onze voorkeur natuurlijk).

Re: Chromebooks: grootste hinderpaal voor Ubuntu en Linux Mint?
« Reactie #10 Gepost op: 2014/07/22, 11:24:41 »
Ik denk dat het wel degelijk wat uitmaakt voor een hoop mensen. Te weten:

1 Zij zien een andere interface dan ze gewend zijn - een deel zal daar aan leren wennen, een ander deel mogelijk niet
2 Stel, Ubuntu staat op genoemde laptop die ze kant-en-klaar kopen. Ze willen Windows-programma XYZ installeren. Ze dubbelklikken op de exe en er gebeurt niets. En dan? Ik vraag me af of ze dan überhaupt Wine gaan opzoeken via hun zoekmachine als ze niet eens weten wat voor OS ze draaien (als het al onder Wine werkt, trouwens).

Bij Chromebooks is dat een ander verhaal. Weinig mensen zullen daar over 1 en 2 vallen aangezien daar een duidelijk onderscheid wordt gemaakt dat het iets heel anders is dan een gewone laptop. Met Ubuntu op een gewone laptop krijg je al gauw met 1 en 2 te maken, dus. Zelfs met enigzins meegeleverde documentatie door de winkel zelf zullen ze op zijn minst over 1 en mogelijk toch nog 2 (indien verstokt Windows-gebruiker) vallen.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Chromebooks: grootste hinderpaal voor Ubuntu en Linux Mint?
« Reactie #11 Gepost op: 2014/07/22, 11:48:59 »
Bij Chromebooks is dat een ander verhaal. Weinig mensen zullen daar over 1 (= afwijkende interface) en 2 (= draaien van Windows-progs )vallen aangezien daar een duidelijk onderscheid wordt gemaakt dat het iets heel anders is dan een gewone laptop.
Ja, typisch dat als je ze een heel ander systeem voorschotelt (Android, MacOS, ChromeOS), de twee punten die je noemt (andere interface + compatabiliteit met Windows-progs) ineens niet meer lijken te tellen. Over conditionering gesproken....

Citaat
Met Ubuntu op een gewone laptop krijg je al gauw met 1 en 2 te maken, dus.
Mee eens. Daarom is mss Ubuntu op zo'n Chromebook niet zo'n raar idee, omdat je dan toch al een andere interface hebt en je er nog niet eens Windows op kán krijgen (vanwege de afwijkende processor = ARM). Mss wel een kans voor de community om te laten zien dat a) het kan en b) het ook een nuttige toepassing is...

Re: Chromebooks: grootste hinderpaal voor Ubuntu en Linux Mint?
« Reactie #12 Gepost op: 2014/07/22, 11:50:44 »
Grof ingeschat heeft 90% van de gebruikers totaal geen behoefte om iets anders op hun apparaat te zetten.
MAW zij kopen iets en gaan het gebruiken ongeacht wat erop staat, want dat interesseert ze geen donder, als het "apparaat" maar werkt.
Dat denk ik ook, die 90% is mss nog aan de lage kant. Wij (op dit forum) zijn dan die spreekwoordelijke uitzondering. Vaak denken we dat er veel meer mensen mee bezig zijn, maar dat is slechts perceptie.
Het zou idd mooi zijn als er al 10% of meer Linux-Ubuntu gebruikers zijn......, die ook nog eens bewust met hun OS bezig zijn.

Citaat
Citaat
Dus worden er Netbooks, laptops, chromebooks of wat dan ook kant en klaar verkocht met Linux / Ubuntu zal je ineens een groep gebruikers erbij krijgen van 90%.
Het zou dus mooi zijn als bv Dell met een Chromebook-achtige komt met voorgeinstallateerd Ubuntu (onze voorkeur natuurlijk).

Of Canonical komt zelf uit met een tablet of chromebook-achtig ding.
Als je ziet hoe weinig het kost om zo'n ding in china of taiwan te laten maken, vermoed ik dat het best wel rendabel kan zijn...

In principe zijn ze aan de late kant omdat Google met Android zijn kans al gegrepen heeft..........
En ook daarmee heeft Google bewezen dat de mensen geen kwaliteit willen, ze willen kwantiteit en het moet weinig kosten.....

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Chromebooks: grootste hinderpaal voor Ubuntu en Linux Mint?
« Reactie #13 Gepost op: 2014/07/22, 12:45:28 »
Bij Chromebooks is dat een ander verhaal. Weinig mensen zullen daar over 1 (= afwijkende interface) en 2 (= draaien van Windows-progs )vallen aangezien daar een duidelijk onderscheid wordt gemaakt dat het iets heel anders is dan een gewone laptop.
Ja, typisch dat als je ze een heel ander systeem voorschotelt (Android, MacOS, ChromeOS), de twee punten die je noemt (andere interface + compatabiliteit met Windows-progs) ineens niet meer lijken te tellen. Over conditionering gesproken....

Citaat
Met Ubuntu op een gewone laptop krijg je al gauw met 1 en 2 te maken, dus.
Mee eens. Daarom is mss Ubuntu op zo'n Chromebook niet zo'n raar idee, omdat je dan toch al een andere interface hebt en je er nog niet eens Windows op kán krijgen (vanwege de afwijkende processor = ARM). Mss wel een kans voor de community om te laten zien dat a) het kan en b) het ook een nuttige toepassing is...

Ben het volledig met je eens.
Wel een kleine correctie aangaande processoren: er zijn zowel Chromebooks met ARM (bijv. Samsung) als met x86 Intel i3 of Pentium (bijv. Acer) ;)

Ik ben trouwens een artikel aan het voorbereiden over Ubuntu op een Chromebook, zoals femke98 me hierboven vroeg, dus later deze week meer daarover :)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Chromebooks: grootste hinderpaal voor Ubuntu en Linux Mint?
« Reactie #14 Gepost op: 2014/07/22, 13:08:14 »
Wel een kleine correctie aangaande processoren: er zijn zowel Chromebooks met ARM (bijv. Samsung) als met x86 Intel i3 of Pentium (bijv. Acer) ;)
Ow, dat wist ik niet. Tnx

Citaat
Ik ben trouwens een artikel aan het voorbereiden over Ubuntu op een Chromebook, zoals femke98 me hierboven vroeg, dus later deze week meer daarover :)
We wachten in spanning af....  :)