Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Raadsels met WINE en DaviCash  (gelezen 687 keer)

Offline molly w

  • Lid
Raadsels met WINE en DaviCash
« Gepost op: 2014/04/03, 14:49:50 »
Ik sta voor een raadsel met Wine en DaviCash.
DaviCash, dat is al een oud windows-programma (win98) maar dat gebruik ik nog steeds; het bevalt me goed. Daarom wil ik het onder Linux blijven gebruiken met hulp van Wine.

In aanloop naar de installatie van Linux (Mint 13LTS) op mijn hoofdpc ("pczolder") heb ik eerst gestoeid met Linux op een oude Toshiba. Het installeren van DaviCash - nadat Wine geïnstalleerd was - verliep gesmeerd. Aanklikken van de snelkoppeling in het menu toepassingen geef geen enkel probleem. Het was als vanouds onder XP.

Maar nu op de pczolder ...  Eerst heb ik Wine geïnstalleerd, daarna DaviCash. Geen vuiltje aan de lucht.
Maar toen ...

1.
DaviCash starten door klik op snelkoppeling in menu toepassingen leverde een foutmelding op: Bestand niet gevonden. Welk bestand werd niet vermeld. Dat schiet niet op natuurlijk.
Het pad dat staat vermeld in de opdrachtregel van de snelkoppeling verwijst naar een .lnk-bestand, is als volgt:
env WINEPREFIX="/home/<user>/.wine" wine C:\\windows\\command\\start.exe /Unix /home/<user>/.wine/dosdevices/c:/users/<user>/Start\ Menu/Programs/Davi-Cash\ 7.0/Davi-Cash\ 7.0.lnk
Dat bestand bestaat echt wel en heet Davi-Cash 7.0.lnk Dus welk bestand nu niet gevonden wordt??

2.
Als ik door de mappen heen blader, het pad volgend van de genoemde opdrachtregel en ik klik het bestand [Davi-Cash 7.0.lnk] aan, krijg ik een andere foutmelding: Er is een fout opgetreden tijdens het opstarten van Davi Cash 7.0. Welke fout zeggen ze er niet bij.

3.
Als ik door de mappen heen blader op zoek naar het .exe-bestand, en ik klik [cash70.exe] aan, dan gaat dat prima. Davi Cash start netjes op. Maar als ik van de icoon van cash70.exe een verwijzing op het bureaublad maak, en ik klik daarop, dan krijg ik ook diezelfde melding Er is een fout opgetreden tijdens het opstarten van Davi Cash 7.0. Dat snap ik niet.

Wat ik uiteindelijk niet begrijp is waarom het op de Toshiba (ook een XP-machine) wél lukt en op de pczolder niet. Ik kan geen verschillen ontdekken in de paden/opdrachtregel van beide snelkoppelingen in het menu toepassingen.

Wie herkent dit? Het gebeurt misschien ook bij andere windows-programma's.
En wie ziet waar het nu fout gaat?
Als ik wat rondneus op internet, kom ik ook tegen dat Wine een of meer dll-bestanden van windows zou missen. Maar daar weet ik niks van, ben ik niet in thuis.
« Laatst bewerkt op: 2014/04/03, 14:54:12 door molly w »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Raadsels met WINE en DaviCash
« Reactie #1 Gepost op: 2014/04/03, 14:59:58 »
Wine, hoe knap ook, blijft altijd behelpen. Voor Windowsprogramma's raad ik.... Windows aan.  :)

Hiervoor is een tweevoudig opstartbare computer handig. Zelfs Windows XP is prima, mits daarin de netwerkverbindingen zijn uitgeschakeld.

Re: Raadsels met WINE en DaviCash
« Reactie #2 Gepost op: 2014/04/03, 15:07:00 »
Wine, hoe knap ook, blijft altijd behelpen. Voor Windowsprogramma's raad ik.... Windows aan.  :)

Ik heb 1 programma onder Wine draaien wat al jaren perfect draait. De maker ervan zegt zelfs dat het onder Wine werkt op zijn site. Elke nieuwe update van het programma draait ook weer vlekkeloos. Het kan dus wél goed werken :)

Re: Raadsels met WINE en DaviCash
« Reactie #3 Gepost op: 2014/04/03, 15:27:33 »
molly

welke linux heb je op die andere systeem staan? de toshiba heeft Mint 13 Xfce en die andere?

Offline molly w

  • Lid
Re: Raadsels met WINE en DaviCash
« Reactie #4 Gepost op: 2014/04/03, 19:43:29 »
molly

welke linux heb je op die andere systeem staan? de toshiba heeft Mint 13 Xfce en die andere?
Op beide staat Linux Mint 13LTS Mate. Dat maakt het raadsel dus groter.