Ondersteuning > Installatie

Oplossingen voor veelvoorkomende problemen

<< < (12/12)

PKing:
Ik weet niet of het een veel voorkomend probleem is...
Afgelopen week mijn computer (AMD Phenom X6 1055, ATI5700 serie, 8gb RAM) vers geinstalleerd, met Xubuntu 16.04, en het volgende deed zich voor.
Met alle Ubuntu  versies, na installeren alleen knipperende cursor en niet doorstarten, grub niet bereikbaar.
Met niet Ubuntu versies soms doorstarten naar buroblad, maar verder geen respons op rechter muisknop, buroblad blijft kaal geen werkbalk wel popup menu maar geen respons.

Dit alles met EXT4 geformateerd.

Uiteindelijk EXT3 geformateerd, krijg ik na installatie van Xubuntu eindelijk een buroblad weliswaar zonder taakbalk, maar met respons, en kan ik Arandr downloaden en mijn scherm aanpassen, om de 1 of andere reden wordt dat niet herkend.
Het lijkt dus aan mijn ATI kaart te liggen, of beter gezegd het ontbreken van drivers daarvoor in 16.04.

Waarom het onder EXT3 wel werkt begrijp ik dan weer niet...

Egidius:
Als ik in de te-doen-lijst van Xubuntu op de site van Pjotr het punt "Verwijder de optie 'sessie opslaan' uit het afmeldscherm" uitvoer dan stuit ik op een probleem: nadat ik het bestand heb aangemaakt met sudo mkdir -v /etc/xdg/xfce4/kiosk en ik het aangemaakte bestand open met gedit admin:///etc/xdg/xfce4/kiosk/kioskrc dan krijg ik in het geopende lege tekstbestand de volgende melding

vanadium:
Maak eerst een leeg bestand, /etc/xdg/xfce4/kiosk/kioskrc, aan. Daarna zal het wel lukken om het met gedit te openen.
Een leeg bestand kan je aanmaken met de terminalopdracht:

--- Code: ---sudo touch /etc/xdg/xfce4/kiosk/kioskrc

--- Einde van code ---
Met die "admin" methode is het niet mogelijk een bestandsnaam mee te geven die nog niet bestaat. Dat komt door de specifieke wijze waarop die methode werkt.

Pjotr:

--- Citaat van: vanadium op 2018/04/27, 20:15:23 ---Maak eerst een leeg bestand, /etc/xdg/xfce4/kiosk/kioskrc, aan. Daarna zal het wel lukken om het met gedit te openen.

--- Einde van code ---
Met die "admin" methode is het niet mogelijk een bestandsnaam mee te geven die nog niet bestaat. Dat komt door de specifieke wijze waarop die methode werkt.

--- Einde van citaat ---
Bedankt voor deze tip!  :)

Egidius:

--- Citaat van: Pjotr op 2018/04/27, 20:18:38 ---
--- Citaat van: vanadium op 2018/04/27, 20:15:23 ---Maak eerst een leeg bestand, /etc/xdg/xfce4/kiosk/kioskrc, aan. Daarna zal het wel lukken om het met gedit te openen.

--- Einde van code ---

--- Einde van citaat ---
Bedankt voor deze tip!  :)

--- Einde van citaat ---

Dank voor jullie snelle reactie, probleem opgelost! Xubuntu 18.04 is als vanouds weer een pareltje geworden... Sinds Heb in 2008 Ubuntu ontdekt, in 2010 overgeschakeld op Xubuntu omwille van het zeer soepel draaiende en makkelijk configureerbare xfce. Met het lijstje van Pjotr erbij loopt de hele boel steeds weer als gesmeerd! Goed bezig!

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie