Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vastlopen bij update naar 16.04  (gelezen 1698 keer)

Offline Anna

  • Lid
Vastlopen bij update naar 16.04
« Gepost op: 2018/03/10, 10:43:25 »
Na vastlopen computer bij update naar Ubuntu 16.04 bijna aan het eind van het updaten bij opruiming, kan ik niet meer inloggen.
Via GRUB menu recovery mode wordt op enig moment login gevraagd -  wachtwoord veranderd maar ik kom niet verder - en wanneer ik niet voor recovery mode kies maar voor Ubuntu in GRUB menu krijg ik een foutmelding die ik vervolgens bij de topic niet krijg geüpload. Te weinig server ruimte volgens de moderator. Ik kreeg het advies deze "ergens anders op te slaan". Dit heb ik jaren geleden wel eens gedaan, dus ik moet even uitzoeken hoe dat precies gaat.

De 1ste zin is: Failed to start load kernel modules

Iedere tip is welkom.

Anna
« Laatst bewerkt op: 2018/03/10, 13:10:16 door Anna »

Offline EvC

  • Lid
Re: Vastlopen bij update naar 16.04
« Reactie #1 Gepost op: 2018/03/10, 14:40:17 »
Als je een upgrade van Ubuntu 14.04 naar Ubuntu 16.04 bedoelt, lijkt het erg veel op dit topic.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline Anna

  • Lid
Re: Vastlopen bij update naar 16.04
« Reactie #2 Gepost op: 2018/03/10, 14:52:53 »
Inmiddels na een hoop gezoek op internet, hier en daar commando's tegengekomen en ingevoerd kwam er schot in. Er zijn heel veel (gebroken) pakketten geladen.  Er werd gevraagd: huidige versie behouden (geadviseerd). Daarvoor gekozen en er is 16.04 geïnstalleerd. Uiteindelijk is dat proces goed verlopen maar ik kan Ubuntu niet opstarten.
Ik krijg een GRUB menu, dat was eerder ook zo, maar wanneer ik Ubuntu kies krijg ik de melding:

/dev/sda6: clean, 986208/129667936 files, 8683780/51860736 blocks en verder gebeurt er niets.

Kan ik in de recovery mode een opstartcommando geven in de terminal? De boot order is aangepast.
« Laatst bewerkt op: 2018/03/10, 14:56:24 door Anna »

Offline EvC

  • Lid
Re: Vastlopen bij update naar 16.04
« Reactie #3 Gepost op: 2018/03/10, 15:07:02 »
Bij heel veel gebroken pakketten zou je een schone installatie kunnen overwegen. Of ontbreekt het je aan een data back-up?
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline Anna

  • Lid
Re: Vastlopen bij update naar 16.04
« Reactie #4 Gepost op: 2018/03/10, 15:24:34 »
UPDATE
Inmiddels weer wat verder, gelukt om in het Ubuntu scherm te komen. Nu wordt er een wachtwoord gevraagd maar mijn huidige wachtwoord wordt niet geaccepteerd. Scherm verdwijnt en komt terug met weer de vraag om een wachtwoord. Wanneer ik een ander (vorig) wachtwoord invul krijg ik de melding verkeerd wachtwoord. Dus, of blijft vragen om ww of wordt niet geaccepteerd.


Re: Vastlopen bij update naar 16.04
« Reactie #5 Gepost op: 2018/03/10, 15:48:43 »
Misschien kan jij dit proberen https://sites.google.com/site/computertip/wachtwoordvergeten om een nieuw wachtwoord in te stellen.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Anna

  • Lid
Re: Vastlopen bij update naar 16.04
« Reactie #6 Gepost op: 2018/03/10, 16:13:45 »
Misschien kan jij dit proberen https://sites.google.com/site/computertip/wachtwoordvergeten om een nieuw wachtwoord in te stellen.

Dit heb ik al gedaan, zie boven

Offline vanadium

  • Lid
Re: Vastlopen bij update naar 16.04
« Reactie #7 Gepost op: 2018/03/10, 17:09:20 »
De kortste pijn is een schone installatie. Werk je backup bij als je dat nog niet hebt gedaan via een live CD. Verder kan je een schone installatie doen en toch al je data behouden door bij installatie voor "iets anders" te kiezen", zelf de partities aan te duiden en aan te geven dat het programma de partities *niet* moet formatteren. Dan worden de systeembestanden overschreven, maar blijft je home folder staan. Best is echter volledig schoon installeren (herformatteren) en dan je data terugplaatsen: dan heb je meteen eens grondig opgeruimd.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Vastlopen bij update naar 16.04
« Reactie #8 Gepost op: 2018/03/10, 17:17:26 »
Als je een upgrade van Ubuntu 14.04 naar Ubuntu 16.04 bedoelt, lijkt het erg veel op dit topic.
Inderdaad.

Offline Anna

  • Lid
Re: Vastlopen bij update naar 16.04
« Reactie #9 Gepost op: 2018/03/11, 12:59:28 »
Dank voor de reacties.

Ik weet dankzij jullie reacties inmiddels dat ik zo niet had moeten updaten naar 16.04. Soit.

Graag zou ik nog antwoord willen hebben op de vraag waarom ik een paars inlogscherm van Ubuntu heb en mijn wachtwoord wordt herkend, waarna het paarse scherm verdwijnt en weer terug komt met de vraag om  wachtwoord.
Ik weet dat het herkend wordt omdat bij invulling van een ander (fout) wachtwoord de melding ongeldig wachtwoord wordt weergegeven.

Ook als gast blijft aanmelden steeds terugkomen en kom ik niet verder.

Iemand die het weet? En ik val jullie niet meer lastig.
« Laatst bewerkt op: 2018/03/11, 13:02:09 door Anna »

Offline Anna

  • Lid
Re: Vastlopen bij update naar 16.04
« Reactie #10 Gepost op: 2018/03/11, 13:26:28 »
Het is gelukt 16.04 werkt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Vastlopen bij update naar 16.04
« Reactie #11 Gepost op: 2018/03/11, 13:46:49 »
Hoi Anna,

Mooi! Goed gedaan. En denk nooit dat je hier loopt te zeuren. Daar is dit forum juist voor, dat we elkaar helpen.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Anna

  • Lid
Re: Vastlopen bij update naar 16.04
« Reactie #12 Gepost op: 2018/03/11, 13:51:18 »
Hoi Anna,

Mooi! Goed gedaan. En denk nooit dat je hier loopt te zeuren. Daar is dit forum juist voor, dat we elkaar helpen.

groet,

Just

Bedankt, deze woorden had ik even nodig.

Re: Vastlopen bij update naar 16.04
« Reactie #13 Gepost op: 2018/03/11, 14:38:08 »
Hoe heb je dat nu gefixt?

Wellicht handig voor een ander met hetzelfde probleem.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Anna

  • Lid
Re: Vastlopen bij update naar 16.04
« Reactie #14 Gepost op: 2018/03/11, 16:39:54 »
Hoe heb je dat nu gefixt?

Wellicht handig voor een ander met hetzelfde probleem.

Na heel veel zoeken en nog eens zoeken zag ik het commando sudo apt-get install desktop en dacht, laat ik dat maar eens proberen en toen werden er nog veel meer pakketten binnengehaald. Toen had ik ineens mijn eigen opstartscherm zonder wachtwoord.
Daarna zijn er nog veel updates binnengehaald.

Ik ben op het forum te vinden wanneer ik tegen problemen aan loop. Anders duik ik niet in Ubuntu maar heel veel leden wel. Dit lijkt mij een relatief makkelijke en goede tip. Ik had de vragen helder gesteld; was er niemand van de knappe koppen waarbij er dit lampje ging branden?

Groet Anna

Offline EvC

  • Lid
Re: Vastlopen bij update naar 16.04
« Reactie #15 Gepost op: 2018/03/11, 16:53:30 »
Eigenlijk had ik verwacht dat je een schone installatie zou doen. Nu is het afwachten of het systeem echt weer stabiel is.
Bovendien staat Ubuntu 18.04 LTS eraan te komen. Wil je dan weer upgraden ?
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline Anna

  • Lid
Re: Vastlopen bij update naar 16.04
« Reactie #16 Gepost op: 2018/03/12, 13:16:01 »
Eigenlijk had ik verwacht dat je een schone installatie zou doen. Nu is het afwachten of het systeem echt weer stabiel is.
Bovendien staat Ubuntu 18.04 LTS eraan te komen. Wil je dan weer upgraden ?

Waarom had je dat verwacht? Ik had toch al geüpdate naar 16.04.  Wat ik wilde was een beetje hulp om wat fout was gegaan recht te trekken. Uiteindelijk heb ik dat zelf voor elkaar gekregen.

Ik begrijp de vraag: wil je dan weer updaten? niet goed. Waarom zou ik weer updaten? Maak ik een indruk dat ik een honger naar updaten heb?

In mijn laatste paar reacties zal men wel enige irritatie hebben bespeurd. Dat komt omdat er - buiten de leden die fijn hulp bieden  - ook vaak dat belerende toontje doorheen sijpelt.

Tenzij ik het niet goed begrepen heb is het Ubuntu forum toch voor iedereen met problemen en een beetje hulp nodig heeft.

Anna   vanaf laptop met Ubuntu 16.04
« Laatst bewerkt op: 2018/03/12, 13:18:23 door Anna »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Vastlopen bij update naar 16.04
« Reactie #17 Gepost op: 2018/03/12, 13:50:13 »
Als het systeem nu werkt, zal dat wel los lopen qua stabiliteit. Probleem is dat dit updaten niet altijd goed verloopt, wat hier weer eens is aangetoond. Wat er dan vastloopt, en hoe het kan opgelost worden is niet altijd gelijk. Vers installeren is wel eens goed omdat het een hele grondige opruimactie inhoudt. Dat is wat ik normaal doe, maar dat neemt niet weg dat ik nu plan straks om via een upgrade van 17.10 naar 10.04 te gaan.

Als ik eens terugkijk in de reacties, dan vind ik je opmerking van "belerend toontje" wel wat overroepen. Iedereen wees in de richting van herinstallatie. Het is nu eenmaal niet gemakkelijk om te weten wat de installatie al dan niet kan redden, en dan is de kortste klap een herinstallatie. Ik wees hierbij naar de optie dit te doen zonder dat je data overschreven worden. Als dat als "belerend" ervaren wordt, dan, tja...

Re: Vastlopen bij update naar 16.04
« Reactie #18 Gepost op: 2018/03/12, 14:00:35 »
Als het systeem nu werkt, zal dat wel los lopen qua stabiliteit. Probleem is dat dit updaten niet altijd goed verloopt, wat hier weer eens is aangetoond. Wat er dan vastloopt, en hoe het kan opgelost worden is niet altijd gelijk. Vers installeren is wel eens goed omdat het een hele grondige opruimactie inhoudt. Dat is wat ik normaal doe, maar dat neemt niet weg dat ik nu plan straks om via een upgrade van 17.10 naar 10.04 te gaan.

Als ik eens terugkijk in de reacties, dan vind ik je opmerking van "belerend toontje" wel wat overroepen. Iedereen wees in de richting van herinstallatie. Het is nu eenmaal niet gemakkelijk om te weten wat de installatie al dan niet kan redden, en dan is de kortste klap een herinstallatie. Ik wees hierbij naar de optie dit te doen zonder dat je data overschreven worden. Als dat als "belerend" ervaren wordt, dan, tja...
Ik ben benieuwd hoe dat uitpakt 17.10 naar 10.04 :-)
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline vanadium

  • Lid
Re: Vastlopen bij update naar 16.04
« Reactie #19 Gepost op: 2018/03/12, 14:04:13 »
Ik ben benieuwd hoe dat uitpakt 17.10 naar 10.04 :-)
Yup, het wordt weer wennen met die twee werkbalken bovenaan en onderaan, en die bruine achtergrond  =D

Offline EvC

  • Lid
Re: Vastlopen bij update naar 16.04
« Reactie #20 Gepost op: 2018/03/12, 15:11:53 »
Zoveel pleisters plakken om een distributie gaande te houden wijst eerder op onzekerheid om een schone installatie te doen.
Begrijpelijk als je iets helemaal naar je hand hebt gezet. En ook geen verrassing dat die adviezen dan als belerend worden gezien.
Anna volgt liever haar eigen pad.


Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline Anna

  • Lid
Re: Vastlopen bij update naar 16.04
« Reactie #21 Gepost op: 2018/03/12, 20:03:22 »
Als het systeem nu werkt, zal dat wel los lopen qua stabiliteit. Probleem is dat dit updaten niet altijd goed verloopt, wat hier weer eens is aangetoond. Wat er dan vastloopt, en hoe het kan opgelost worden is niet altijd gelijk. Vers installeren is wel eens goed omdat het een hele grondige opruimactie inhoudt. Dat is wat ik normaal doe, maar dat neemt niet weg dat ik nu plan straks om via een upgrade van 17.10 naar 10.04 te gaan.

Als ik eens terugkijk in de reacties, dan vind ik je opmerking van "belerend toontje" wel wat overroepen. Iedereen wees in de richting van herinstallatie. Het is nu eenmaal niet gemakkelijk om te weten wat de installatie al dan niet kan redden, en dan is de kortste klap een herinstallatie. Ik wees hierbij naar de optie dit te doen zonder dat je data overschreven worden. Als dat als "belerend" ervaren wordt, dan, tja...

Inmiddels heb ik goed begrepen dat ik niet had moeten upgraden.  Maar opnieuw installeren was een laatste redmiddel dan was ik alle data kwijt geweest.  Zie recent topic van mij over ELF bestanden. Het blijkt dat het toch kan met de juiste informatie en volharding en ik ben geen steunpunt noch expert.

Kun je mij laten weten waarom je van 17.10 naar 10.4 gaat en of je 14.04 beter vindt dan 16.04.

Offline Anna

  • Lid
Re: Vastlopen bij update naar 16.04
« Reactie #22 Gepost op: 2018/03/12, 20:04:43 »
Zoveel pleisters plakken om een distributie gaande te houden wijst eerder op onzekerheid om een schone installatie te doen.
Begrijpelijk als je iets helemaal naar je hand hebt gezet. En ook geen verrassing dat die adviezen dan als belerend worden gezien.
Anna volgt liever haar eigen pad.
En met succes


Offline Anna

  • Lid
Re: Vastlopen bij update naar 16.04
« Reactie #23 Gepost op: 2018/03/12, 20:08:20 »
Zoveel pleisters plakken om een distributie gaande te houden wijst eerder op onzekerheid om een schone installatie te doen.
Begrijpelijk als je iets helemaal naar je hand hebt gezet. En ook geen verrassing dat die adviezen dan als belerend worden gezien.
Anna volgt liever haar eigen pad.

Dit is wat ik bedoel met belerend  toontje.

Ik leer meer van pleisters plakken dan van: kom op we gooien er weer een nieuwe installatie tegenaan.
« Laatst bewerkt op: 2018/03/12, 20:10:13 door Anna »

Offline EvC

  • Lid
Re: Vastlopen bij update naar 16.04
« Reactie #24 Gepost op: 2018/03/12, 21:54:46 »
Het geeft je geen vreugde als je achteraf blijft handelen. Soms is het beter om dat patroon te doorbreken.
Mijn ervaring is dat dat meer inspiratie geeft dan te blijven hangen in deze situatie.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes