Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuw of 2e hands laptop  (gelezen 5161 keer)

Offline HWE64

  • Lid
Nieuw of 2e hands laptop
« Gepost op: 2020/08/12, 21:21:55 »
Beste forumleden,
Een kennis van mij wil een nieuwe laptop kopen maar ik vertelde hem dat je ook (goede?) ex-lease laptops kunt kopen die nog niet eens zo oud is (max 3jaar). Nu is mijn vraag: wie heeft daar ervaring mee en is het type ex-lease sterker (voor de zakelijke markt) dan als je een laptop bv. bij Coolblue koopt?
Ikzelf heb een HP desktop uit de lease markt en wil niet meer anders
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Nieuw of 2e hands laptop
« Reactie #1 Gepost op: 2020/08/12, 21:44:46 »
Ja, ik heb een Dell Latitude e5510 een paar jaar geleden bij een 2e hands computerwinkel gekocht. Zeer goede ervaring mee. Er draait nu Kubuntu 20.04 op.
Ik koop geen nieuwe laptops meer, ik heb het idee dat die zakelijke laptops veel robuster zijn, logisch ook als je er veel mee moet sjouwen. ;)
Hij was 7 jaar oud toen ik hem kocht, en hij draait nog steeds prima. De verkoper had er een win 10 opgezet, maar die heb ik gelijk vervangen voor ubuntu. Dus een aanrader, ook wegens de ondersteuning met drivers etc. 3 jaar is trouwens een prima leeftijd voor een 2e hands laptop.
Kubuntu 20.04

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Nieuw of 2e hands laptop
« Reactie #2 Gepost op: 2020/08/13, 06:40:40 »
Sowieso 2e hands , maar let wel dat je goed weet wat je kennis van een computer verwacht.

Als het er 1 voor Ubuntu zou zijn kijk goed naar de ingebouwde processor en RAM b.v. ; is de processor in een socket of is die rechtstreeks op het moederbord geïntegreerd , is RAM DDR2 of DDR3 (en let ook op wat het maximum geheugen is op dat moederbord).

Maar ook ik koop voor privé geen nieuwe laptops meer; alleen nog 2e hands en ik beperk me ook tot de zakelijke versies als die inderdaad een stuk robuuster zijn . Mijn E6500 is van bwj 2009 , een paar upgrades gedaan en het heeft me niet eens 160 € gekost in het totaal.

Ex-lease laptops kunnen nog behoorlijk duur zijn, als budget echt een rol speelt moet je ook eens kijken naar alternatieve 2e hands sites of winkels. Ook de Windows weigeren is soms mogelijk en dan scheelt het nog eens een slok op de borrel.

Offline aartje

  • Lid
Re: Nieuw of 2e hands laptop
« Reactie #3 Gepost op: 2020/08/13, 08:04:06 »
Een maand geleden heb ik deze gekocht :

https://ictwebwinkel.com/home/101-dell-latitude-e5440-i5-8gb-500gb.html

Een reden dat ik hem hier kocht is dat het bij me in de buurt was en dat
de verkoper heel goed kon meedenken over Ubuntu-gebruik. Verder is het
een sociale onderneming met veel arbeidsbeperkten in dienst.
Ik heb er een 500 GB Samsung 850 EVO voor 75 euro in laten zetten en
heb er tot nog toe veel plezier van (Dualboot Windows 10 Pro / Mint Mate 19.3 met
Virtualbox met daaronder Windows 7 Ultimate). Hij ziet er puntgaaf uit.

Hij loopt als een speer (is net zo snel als mijn Quad-core desktop).
« Laatst bewerkt op: 2020/08/13, 08:12:41 door aartje »

Re: Nieuw of 2e hands laptop
« Reactie #4 Gepost op: 2020/08/13, 09:23:10 »
Ik heb via marktplaats bij een bekende handelaar bij mij in de omgeving een Dell E7470 gekocht.

Deze handelaar verkoopt regelmatig laptops van accountskantoren voor een schappelijke prijs.

Ben er zeer content mee.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Nieuw of 2e hands laptop
« Reactie #5 Gepost op: 2020/08/13, 10:34:12 »
Refurbished laptops zijn ook interessant om aan te schaffen en zijn schappelijk geprijsd.

https://www.remarkt.nl/

Ik heb er ondertussen 2 aangeschaft ( HP EliteBook 850G1- i5- 16GB ram en bij een andere firma een Toshiba Tecra-- i5- 8GB ram) waar ik dus zelf mijn 'Linux-gestuurd besturingssysteem' op installeerde. --- Soms moet je wel iets nakijken -- voor de HP heb ik een ander toetsenbord geplaatst (niet alle toetsen werkten goed of reageerden te traag --- komt omdat ze dan in een 'dock' werden geplaatst , dan moesten ze het toetsenbord niet vervangen hé ) en bij de Tecra was het toestel niet netjes onder de toetsen van het toetsenbord --- al bij al ben ik best tevreden en de laptops werken heel goed.
Tja en je moet soms wel eens de mouwen opstropen en iets durven vervangen (blijkt toch niet zo moeilijk te zijn hoor -- voor het vervangen van het toetsenbord had ik enkel een goede video-instructie, een schroevendraaier, wat geduld en een beetje durf nodig -- achteraf bleek het een 'fluitje van een cent' te zijn ...) en daar ben ik niet te beroerd voor --technieker in de houtbewerking hé --.

Succes!

Groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2020/08/13, 10:36:43 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Nieuw of 2e hands laptop
« Reactie #6 Gepost op: 2020/08/13, 11:49:12 »
Allen, hartelijk dank voor de adviezen. Voor mij is het duidelijk en hopelijk voor hem ook. Koop een 2e hands. Een 15,6"is natuurlijk wel moeilijker maar moet te doen zijn vooral HP.
Hopelijk kan ik hem overhalen om er Linux op te zetten. We doen ons best.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Nieuw of 2e hands laptop
« Reactie #7 Gepost op: 2020/08/13, 12:23:53 »
Laat ik dan maar eens gaan dwarsliggen in dit draadje.  =D

Zelf zou ik nooit een tweedehands flaptop kopen. Reden: het spul is relatief fragiel en kwetsbaar (als je wel eens een flaptop hebt opengeschroefd, dan weet je wat ik bedoel), en wie weet wat-ie allemaal heeft moeten doormaken in z'n vorige leven.....

Een tweedehands bureaucomputer daarentegen, vind ik geen enkel bezwaar. Veel robuustere onderdelen en kan veel beter tegen een stootje. Bovendien is er niet mee rondgezeuld, zoals bij een flaptop.
« Laatst bewerkt op: 2020/08/13, 12:56:11 door Pjotr »


Joshua Orbit

  • Gast
Re: Nieuw of 2e hands laptop
« Reactie #9 Gepost op: 2020/08/14, 08:14:30 »
AliBaba heeft ook zéér leuke dingen voor amper 65 € ; besturingssysteem vrij . In het zoekveld van Ali gewoon 'refurbished laptops " tikken en kijken naar een leuk type aan prijs / kwaliteit. Je kan ze meestal ook per stuk kopen (bazel iets over een sample in de communicatie met de verkoper b.v.) .

Ik koop deze meestal daar voor ons bedrijf en per 500 ; te veel, maar met aanwerving, ontslag etc is er ook geen gehannes meer met die laptop dingen. We kwakken daar Ubuntu / Kubernets op en hopla : ready to go !
Garantie = bij defect contact opnemen / eventueel foto's toevoegen / en meestal krijg je er gewoon een nieuwe opgestuurd.

Apple, Mac, kan je ook zo kopen aan 80€ / stuk mocht je kennis daar interesse in hebben.
4 weken levertermijn , soms heb je een importkost aan je been (reken + 1/3 van de betaalde waarde extra) naargelang de ijver van de douane ...... Maar meestal komen ze gewoon aan met een koerier (DPD meestal of DHL) tot aan je deur.

Misschien kan je zelfs meerdere laptops kopen als je toch van plan bent er 350 € tegen aan te gooien ....

Offline aartje

  • Lid
Re: Nieuw of 2e hands laptop
« Reactie #10 Gepost op: 2020/08/14, 10:40:36 »
Laat ik dan maar eens gaan dwarsliggen in dit draadje.  =D

Zelf zou ik nooit een tweedehands flaptop kopen. Reden: het spul is relatief fragiel en kwetsbaar (als je wel eens een flaptop hebt opengeschroefd, dan weet je wat ik bedoel), en wie weet wat-ie allemaal heeft moeten doormaken in z'n vorige leven.....

Een tweedehands bureaucomputer daarentegen, vind ik geen enkel bezwaar. Veel robuustere onderdelen en kan veel beter tegen een stootje. Bovendien is er niet mee rondgezeuld, zoals bij een flaptop.
Onzin... Als je een goed bedrijf hebt die ze (door)verkoopt dan zijn ze één voor één goed nagekeken, schoongemaakt,
eventuele onderdelen vervangen dan heb je een net zo goede als een nieuwe. Ach, je hebt een vorige generatie, maar
dat maakt ook niet veel uit en de accu is natuurlijk ouder (die van mij heeft nog een capaciteit van zo'n 60 procent).
Maar liever een tweedehands goed merk, zoals HP en vooral Dell, dan een tweederangs nieuwe.
Ik lijk wel een verkoper, maar ik propageer in ieder geval hergebruik ipv steeds een nieuwe voor de volle mep voor
ons volgevreten westerlingen.

Re: Nieuw of 2e hands laptop
« Reactie #11 Gepost op: 2020/08/14, 11:00:17 »
Prima opmerking aartje ...
Ik promoot ook herbruik (de refurbished laptops zijn meestal laptops die na ongeveer 3 jaar van de hand worden gedaan door de bedrijven en zijn, zoals Pjotr schrijft, robuuster samengesteld en er werd niet mee gezeuld ...).
Met refurbished laptops kan er, soms, wel wat aan mankeren ... maar dat is occasioneel, herstellen is meestal niet onoverkomelijk... ofwel je stuurt 'm dan terug.
De meeste zijn ook voorzien van een Qwerty-toetsenbord lay-out, voor de meeste Belgen is dat niet evident (soms vinden ze dat onoverkomelijk omdat ze gewend zijn om blindelings te typen met een Azerty-toetsenbord lay-out), mij maakt het niet uit, het is gewoon een kwestie van even wat wennen ...en gaan.
Ik heb er, in ieder geval, twee refurbished laptops die prima hun werk doen, die naar mijn hand ingesteld zijn en waarop ik, zelf, een 'Linux-gestuurd besturingssysteem' geïnstalleerd heb. Moet niet altijd een nieuwe zijn ...(want die kosten een bom geld ...), tenzij je echt vermogend bent....
« Laatst bewerkt op: 2020/08/14, 11:34:15 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

nahjo

  • Gast
Re: Nieuw of 2e hands laptop
« Reactie #12 Gepost op: 2020/08/14, 11:29:32 »
Een opmerking van mijn kant :)
Een desktop is eenvoudig te openen en dus ook aan de binnenzijde te reinigen. De vervuiling in een desktop zal hoofdzakelijk aangezogen stof zijn. Met je eigen toetsenbord en muis (of geheel nieuw toetsenbord / muis) zit je qua hygiëne wel veilig.
Een notebook is behoorlijk arbeidsintensief om die veilig te openen  en te sluiten en dus ook moeilijker te reinigen. Je bent verplicht om het toetsenbord ook te nemen inclusief wat er onder de toetsen zit. ;)
In het oogpunt van betrouwbare hygiëne zou ik dus geen 2e hands notebook kiezen. Het budget kan wel zwaarder wegen ;)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Nieuw of 2e hands laptop
« Reactie #13 Gepost op: 2020/08/14, 11:52:53 »
Laat ik dan maar eens gaan dwarsliggen in dit draadje.  =D

Zelf zou ik nooit een tweedehands flaptop kopen. Reden: het spul is relatief fragiel en kwetsbaar (als je wel eens een flaptop hebt opengeschroefd, dan weet je wat ik bedoel), en wie weet wat-ie allemaal heeft moeten doormaken in z'n vorige leven.....

Een tweedehands bureaucomputer daarentegen, vind ik geen enkel bezwaar. Veel robuustere onderdelen en kan veel beter tegen een stootje. Bovendien is er niet mee rondgezeuld, zoals bij een flaptop.
Onzin... Als je een goed bedrijf hebt die ze (door)verkoopt dan zijn ze één voor één goed nagekeken, schoongemaakt,
eventuele onderdelen vervangen dan heb je een net zo goede als een nieuwe. Ach, je hebt een vorige generatie, maar
dat maakt ook niet veel uit en de accu is natuurlijk ouder (die van mij heeft nog een capaciteit van zo'n 60 procent).
Maar liever een tweedehands goed merk, zoals HP en vooral Dell, dan een tweederangs nieuwe.

Nonsens.... De "goede" merken (Dell etc.) stoppen er nagenoeg hetzelfde spul in als de "mindere" merken (Acer etc.). De chipsets, harde schijven enz. komen vrijwel allemaal van dezelfde paar fabrieken. Het grootste verschil is de sticker op het kastje en de voorgeïnstalleerde rotzooi in de voorgeïnstalleerde Windows 10.

Bovendien kun je niet volledig van buiten beoordelen hoe de electronica eraan toe is. Denk bijvoorbeeld aan thermische veroudering doordat de flaptop slecht is gebruikt (geblokkeerde ventilatie-openingen).

Ik lijk wel een verkoper, maar ik propageer in ieder geval hergebruik ipv steeds een nieuwe voor de volle mep
Met dat soort ideologische opmerkingen heb ik niet veel. Ik geniet juist van de technologische vooruitgang en help die graag een handje door een nieuwe machine te kopen.

voor ons volgevreten westerlingen.

Spreek voor jezelf.  =D


Offline aartje

  • Lid
Re: Nieuw of 2e hands laptop
« Reactie #14 Gepost op: 2020/08/14, 12:12:34 »
Laat ik dan maar eens gaan dwarsliggen in dit draadje.  =D

Zelf zou ik nooit een tweedehands flaptop kopen. Reden: het spul is relatief fragiel en kwetsbaar (als je wel eens een flaptop hebt opengeschroefd, dan weet je wat ik bedoel), en wie weet wat-ie allemaal heeft moeten doormaken in z'n vorige leven.....

Een tweedehands bureaucomputer daarentegen, vind ik geen enkel bezwaar. Veel robuustere onderdelen en kan veel beter tegen een stootje. Bovendien is er niet mee rondgezeuld, zoals bij een flaptop.
Onzin... Als je een goed bedrijf hebt die ze (door)verkoopt dan zijn ze één voor één goed nagekeken, schoongemaakt,
eventuele onderdelen vervangen dan heb je een net zo goede als een nieuwe. Ach, je hebt een vorige generatie, maar
dat maakt ook niet veel uit en de accu is natuurlijk ouder (die van mij heeft nog een capaciteit van zo'n 60 procent).
Maar liever een tweedehands goed merk, zoals HP en vooral Dell, dan een tweederangs nieuwe.

Nonsens.... De "goede" merken (Dell etc.) stoppen er nagenoeg hetzelfde spul in als de "mindere" merken (Acer etc.). De chipsets, harde schijven enz. komen vrijwel allemaal van dezelfde paar fabrieken. Het grootste verschil is de sticker op het kastje en de voorgeïnstalleerde rotzooi in de voorgeïnstalleerde Windows 10.

Bovendien kun je niet volledig van buiten beoordelen hoe de electronica eraan toe is. Denk bijvoorbeeld aan thermische veroudering doordat de flaptop slecht is gebruikt (geblokkeerde ventilatie-openingen).

Ik lijk wel een verkoper, maar ik propageer in ieder geval hergebruik ipv steeds een nieuwe voor de volle mep
Met dat soort ideologische opmerkingen heb ik niet veel. Ik geniet juist van de technologische vooruitgang en help die graag een handje door een nieuwe machine te kopen.

voor ons volgevreten westerlingen.

Spreek voor jezelf.  =D
Doet me denken aan mijn jonge jaren, het zogenaamde "jijbakken" (Wat je zegt dat ben jezelf :laugh: )

Ik zou van jou en willekeurig welke particulier ook nooit een tweedehands PC/laptop kopen, daar weet
ik niet hoe er mee omgesprongen is en wat voor onderhoud er aan gepleegd is en die vertrouw ik gewoon niet.

In mijn professionele loopbaan heb ik van honderden PC's (meestal Dell) de harddisken kapot geslagen en
aan organisatie's gegeven die er wat blij mee waren. En geloof me, die Dells zijn echt goed en stil (als ze goed
onderhouden zijn).
Ik ben wel heel blij dat jij en vooral instellingen met professioneel onderhoud nieuwe koopt, daar kan ik weer
van profiteren over een paar jaar.
« Laatst bewerkt op: 2020/08/14, 12:18:18 door aartje »

JorisC

  • Gast
Re: Nieuw of 2e hands laptop
« Reactie #15 Gepost op: 2020/08/14, 12:15:44 »
Ik heb ook ooit een bedrijfslaptop (Toshiba) gekocht en die was toen al 10 jaar oud . Nu 10 jaar verder heb ik nog altijd een goedwerkende laptop die 20 jaar oud is  =)

Offline aartje

  • Lid
Re: Nieuw of 2e hands laptop
« Reactie #16 Gepost op: 2020/08/14, 12:30:04 »
Ik heb ook ooit een bedrijfslaptop (Toshiba) gekocht en die was toen al 10 jaar oud . Nu 10 jaar verder heb ik nog altijd een goedwerkende laptop die 20 jaar oud is  =)
Ja, omstreeks toen heb ik ook de oude Toshiba van mijn zwager gekregen met 1 GB geheugen (geloof ik..) en daar lekker  mee
gespeeld (Lubuntu!!, prachtig en een lekker simpel bureaublad). Ik vond hem wel een beetje lomp....

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Nieuw of 2e hands laptop
« Reactie #17 Gepost op: 2020/08/14, 14:20:41 »
Ik ben wel heel blij dat jij en vooral instellingen met professioneel onderhoud nieuwe koopt, daar kan ik weer
van profiteren over een paar jaar.

Haha. Gezien mijn beschikbare middelen betekent "nieuw" voor mij meestal een spotgoedkoop instapmodel.... Tegen de tijd dat ik die afdank, wil jij vast wat beters.  :laugh:

Offline aartje

  • Lid
Re: Nieuw of 2e hands laptop
« Reactie #18 Gepost op: 2020/08/14, 14:38:05 »
Ik ben wel heel blij dat jij en vooral instellingen met professioneel onderhoud nieuwe koopt, daar kan ik weer
van profiteren over een paar jaar.

Haha. Gezien mijn beschikbare middelen betekent "nieuw" voor mij meestal een spotgoedkoop instapmodel.... Tegen de tijd dat ik die afdank, wil jij vast wat beters.  :laugh:
Ben ik met je eens (sowieso, meestal)

Re: Nieuw of 2e hands laptop
« Reactie #19 Gepost op: 2020/08/25, 19:21:09 »
Ik heb ook heel erg getwijfeld tussen 2de hands of nieuw.
Uiteindelijk heb ik Nova Custom gevonden die een laptop naar wens samenstelt en installeert met een Linux distro naar wens of (als het moet) windows10. Daar heb ik mijn laptop besteld met ubuntu 20.04! 
zie website https://laptopzelfsamenstellen.nl/

Snel, goede service en kwaliteit (voor zover ik dat zelf kan beoordelen) en 3 jaar! garantie.


Offline aartje

  • Lid
Re: Nieuw of 2e hands laptop
« Reactie #20 Gepost op: 2020/08/26, 08:02:07 »
Ik heb daar even gekeken en een laptop samengesteld die zoveel mogelijk overeenkomt
met de refurbished van mij :

14 inch, 8 GB, 500 GB Samsung SSD, i5 processor, windows10

Ik kwam daar op een bedrag van 836 euro en die van mij was 270 euro. Ja, het systeem zal 30 % sneller zijn,
maar daar tegenover staat dat die van mij Windows 10 Pro heeft en geen Windows 10 Home (hoe
belangrijk dat dan ook moge zijn naast Mint 19.3  ;) ). En die van mij is een Dell, waar ik alleen maar goede
ervaringen mee heb qua betrouwbaarheid.

Daar tegenover staat dat het niet mijn hoofdcomputer is, dat is een desktop en ik de laptop niet vaak gebruik. Als ik het professioneel zou moeten gebruiken zou ik waarschijnlijk ook voor een nieuwe gaan.
« Laatst bewerkt op: 2020/08/26, 08:07:57 door aartje »

Offline rico70

  • Lid
Re: Nieuw of 2e hands laptop
« Reactie #21 Gepost op: 2020/08/26, 09:11:56 »
Ik heb ook heel erg getwijfeld tussen 2de hands of nieuw.
Uiteindelijk heb ik Nova Custom gevonden die een laptop naar wens samenstelt en installeert met een Linux distro naar wens of (als het moet) windows10. Daar heb ik mijn laptop besteld met ubuntu 20.04! 
zie website https://laptopzelfsamenstellen.nl/

Snel, goede service en kwaliteit (voor zover ik dat zelf kan beoordelen) en 3 jaar! garantie.
Bedankt voor de tip. mijn laptop wil ik volgend jaar vervangen, dan maar eens kijken wie de leukste aanbieding heeft, deze shop of BTO

Re: Nieuw of 2e hands laptop
« Reactie #22 Gepost op: 2020/08/26, 10:16:34 »
Laat ik dan maar eens gaan dwarsliggen in dit draadje.  =D

Zelf zou ik nooit een tweedehands flaptop kopen. Reden: het spul is relatief fragiel en kwetsbaar (als je wel eens een flaptop hebt opengeschroefd, dan weet je wat ik bedoel), en wie weet wat-ie allemaal heeft moeten doormaken in z'n vorige leven.....

Een tweedehands bureaucomputer daarentegen, vind ik geen enkel bezwaar. Veel robuustere onderdelen en kan veel beter tegen een stootje. Bovendien is er niet mee rondgezeuld, zoals bij een flaptop.
Onzin... Als je een goed bedrijf hebt die ze (door)verkoopt dan zijn ze één voor één goed nagekeken, schoongemaakt,
eventuele onderdelen vervangen dan heb je een net zo goede als een nieuwe. Ach, je hebt een vorige generatie, maar
dat maakt ook niet veel uit en de accu is natuurlijk ouder (die van mij heeft nog een capaciteit van zo'n 60 procent).
Maar liever een tweedehands goed merk, zoals HP en vooral Dell, dan een tweederangs nieuwe.
Ik lijk wel een verkoper, maar ik propageer in ieder geval hergebruik ipv steeds een nieuwe voor de volle mep voor
ons volgevreten westerlingen.

Wat noem je goed nakijken, voor de prijzen wat er voor gebruikt spul gevraagd wordt, kun je in het algemeen niet veel nakijken, een laptop open en weer dicht draaien kost redelijk wat tijd.
daarbij een computertechneut kost per uur heel wat meer dan het minimum loon.

Heb een keer een refurbished HP desktop gekocht, waarvan later de netwerk aansluiting kapot ging.
Ondanks alle pogingen  om een insteekkaart netwerkaansluiting te kopen, is dit niet gelukt.
Bedrijf gaf niet thuis, HP ook niet want particulier.
Lenovo Thinkpad 530 Edge dualboot win7/Ubuntu 16.04 LTS
Desktop win7, wacht op dualboot met Linux mint

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Nieuw of 2e hands laptop
« Reactie #23 Gepost op: 2020/08/26, 10:31:58 »
Dit gaat toch over een laptop? Niet over een desktop? Laten we nou on topic blijven ...

Ik heb wel eens een Dell laptop gekocht. Geen harde schijf. Die schoof er simpel aan de zijkant uit en ik had al een SSD klaar liggen. Geen Windows 10. Boeide me ook al niet.
60 tientjes want alleen bruikbaar voor onderdelen dacht de verkoper. Hij demonstreerde wel even dat de laptop het deed. Nou, heerlijke laptop voor jaren dus. Dat verwisselen van de harde schijf via de zijkant was super handig om eens een ander OS te proberen.

Kijk, had hij een stuk meer gekost dan die 6 tientjes had ik het ook niet gedaan.

groet,

Just
« Laatst bewerkt op: 2020/08/26, 10:33:44 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Nieuw of 2e hands laptop
« Reactie #24 Gepost op: 2020/08/26, 11:16:25 »
Het stikt van de gebruikte i5'tjes met SSD voor een habbekrats (€100-150 makkelijk), en i7 voor wat meer. Sommige i5's nog zonder SSD maar dat zet je er zelf ook nog in (ff meenemen in je bod, die laptops koop je voor 7 tientjes).
Onlangs een i5 mét SSD aangeschaft voor 15% van de nieuwprijs (hoogwaardig merk).  =D En dat ook nog voor nog geen 20% van het schoolaanbod (ook i5, zelfde merk ;) ), en voor de aanschafprijs kun je nog geen jaar huren van school (en nooit eigenaar).  8-)
Ubie 18 erop en hij draait als een tierelier. Maar zelfs win 10 had er goed op kunnen draaien mits noodzakelijk.

Mijn visie. Hoge afschrijving. Slechte investering. Tenzij je het echt nodig hebt en terug verdiend.
Voor mij geen nieuwe pc meer. Genoeg goede "oudere" te koop die men "te langzaam" vindt en snel sneller te maken zijn. Zo ook al in mijn win tijd. Ik heb al meer genoeg winst op nieuwe pc's ingeleverd door de jaren heen (zakelijk).

Maar er zijn ook heel veel mensen die het leuk vinden (of betrouwbaarder) om het nieuwste te hebben, en die visie is ook niets mis mee. :thumbsup:
« Laatst bewerkt op: 2020/08/26, 11:59:00 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore