Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Canon Pixma MG5350 geen driver voor scanner in 12.04  (gelezen 2192 keer)

Offline toboe

  • Lid
Canon Pixma MG5350 geen driver voor scanner in 12.04
« Gepost op: 2013/01/30, 19:35:39 »
Ook het installeren van de driver van canon scangearmp-mg5300series-1.80-1-deb geeft
deze foutmelding:
L_INST_COM_01_02="An error occurred. The package management system cannot be identified.\n"
De waarde \n is kennelijk blank, want die zie ik niet.
De foutmelding is afkomstig uit de installatie shell-script en start ik zo op:
cd naar betreffende map en dan:
./ sudo install.sh
Voor package management system wordt verwacht rpm of deb
C_FUNC_get_system()
{
   local c_system_rpm=""
   local c_system_deb=""

   ## Judge is the distribution supporting rpm? ##
   rpm --version 1> /dev/null 2>&1
   c_system_rpm=$?

   ## Judge is the distribution supporting dpkg(debian)? ##
   dpkg --version 1> /dev/null 2>&1
   c_system_deb=$?

   ## rpm and deb are error, or rpm and deb are no error, is error ##
   if [ $c_system_rpm = 0 -a $c_system_deb = 0 ] || [ $c_system_rpm != 0 -a $c_system_deb != 0 ]; then
      return $C_ERR_CODE
   else
      if test $c_system_rpm -eq 0; then
         C_system="rpm"
         C_arch32="i386"
         C_arch64="x86_64"
      else
         C_system="deb"
         C_arch32="i386"
         C_arch64="amd64"
      fi
   fi
   
   return 0
}
Is er in 12.04 was verandert m.b.t. shell-script? Ik kan natuurlijk wel wat coding onschadelijk maken en de antwoorden geven, maar het eigenlijke installeren zal waarschijnlijk ook niet gaan.
Heb nog geprobeerd hoe het in een oude versie (10.10) ging, maar dan zegt hij 
¨command not found¨, hoewel een list command die installl.sh natuurlijk laat zien!!!
Mogelijk is shell-scripting daar nog niet gesupporteerd.

Re: Canon Pixma MG5350 geen driver voor scanner in 12.04
« Reactie #1 Gepost op: 2013/01/30, 21:19:11 »
./sudo install.sh

Geen spatie plaatsen tussen './' en 'sudo' ;)

Re: Canon Pixma MG5350 geen driver voor scanner in 12.04
« Reactie #2 Gepost op: 2013/01/31, 15:17:48 »
Is het niet:
sudo ./install.sh?

Offline toboe

  • Lid
Re: Canon Pixma MG5350 geen driver voor scanner in 12.04
« Reactie #3 Gepost op: 2013/01/31, 17:54:22 »
Correctie op het commando hierboven:
sudo ./install.sh
Install.sh is een onderdeel van de canondriver en gedeeltelijk weergegeven.

Re: Canon Pixma MG5350 geen driver voor scanner in 12.04
« Reactie #4 Gepost op: 2013/01/31, 18:18:56 »
Met een google-opdracht op jouw foutmelding vond ik dit topic: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1475336 Is wel voor een andere driver maar wie weet werkt het ook voor jouw driver. Je moet dan het installscript zo manipuleren dat je architectuur altijd deb is en de dpkg-regel de --force-architecture parameter meekrijgt. De precieze instructies staan daar, kan het zelf verder ook niet testen dus... geen enkele garantie  =D
« Laatst bewerkt op: 2013/02/01, 12:28:57 door erik1984 »

Offline toboe

  • Lid
Re: Canon Pixma MG5350 geen driver voor scanner in 12.04
« Reactie #5 Gepost op: 2013/02/04, 19:54:31 »
Heb geprobeerd de install.sh te verbeteren, maar dat werkt slechts ten dele. Van het ene probleem naar het andere. De namen van de onderdelen worden niet goed samengesteld in die install.sh. Dat ding is nodeloos gecompliceerd en behoorlijk fout.
Dus, dan maar zelf dpkg proberen. Eerst de 64bits onderdelen eruit, want er staan waarschuwingen dat die problemen geven en de 32bit versie werkt ook goed.
Dan: sudo dpkg -iG scangearmp*.deb en ziedaar: geïnstalleerd.
scangearmp command ingeven, duurt even en dan werkt het.
Ga wel bij Canon klagen dat dit geen stijl is, want zelfs de officiele ubuntu libraries hebben deze zelfde problemen.
Maar nog niet alles is opgelost. Xsane vind nog steeds geen scanner! Vind wel ergens iets dat xsane geen usb supporteerd, maar kan niet geloven dat dit waar is.
Is er een ander programma dat wel werkt?

Offline toboe

  • Lid
Re: Canon Pixma MG5350 geen driver voor scanner in 12.04
« Reactie #6 Gepost op: 2013/03/13, 18:53:43 »
Het scanner programma opstarten in de terminal (scangearmp) gaf 4x de boodschap menu_proxy_module_load  undefined symbol.
Programma werkte daarna wel goed!!  Heb uitgezocht of wel alles van libusb aanwezig was heb ik in die omgeving naar niet geïnstalleerde modules gezocht en vond tenslotte libusb++-0.1-4c2. Volgens de omschrijving de interface voor C++ naar de kernel. En aangezien de install.sh in C++ geschreven is dus meteen geïnstalleerd.
Hierna dit probleem weg. Maar ook de installatie van de driver via Ubuntu.
Het programma scangearmp werkte ook goed. Is alleen bijzonder knullig geschreven
en dus geen driver!!!!!! (want programma)
scanimage -L vond dus nog steeds geen scanner.
Vreemd, want de MP600 die ik vroeger had werkte goed met 10.04. Zelfs de namen van de driver waren hetzelfde.
Moet Canon geen driver leveren voor de MG5350???  Kan ubuntu scangearmp omtoveren naar driver?? Waarom staat het forum niet vol met deze problemen.
Ben ik de enige? Kan het haast niet geloven. En tot slot: waarom wordt het niet verboden om scanners te verkopen als de fabrikant zegt geen support te leveren?
Dit is toch te gek voor woorden. Dus... wat nu??