Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Waarschuwing lege accu?  (gelezen 380 keer)

FrSu

  • Gast
Waarschuwing lege accu?
« Gepost op: 2020/05/17, 09:15:38 »
Ik gebruik Budgie 20.04.

Ik heb uiteraard een accu indicator in de taakbalk staan, maar ik zou graag een waarschuwing krijgen bij een (te)laag accu niveau. Als ik zonder lader bezig ben kijk ik niet steeds naar het icoontje/percentage.

Is het ergens in te stellen dat ik een duidelijke waarschuwing krijg, zodat ik de lader op tijd kan aansluiten en de laptop niet in slaap gezet wordt?

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Waarschuwing lege accu?
« Reactie #1 Gepost op: 2020/05/17, 09:41:37 »
Dan zou je uit Synaptic volgende pakketten eens moeten uitproberen:

- cbatticon
- wmbattery

Er is ook een losse .deb verkrijgbaar van Gnome dat werkt in Budgie, maar omwille van veiligheidsprotol (losse deb's zijn in alle gevallen af te raden op een 'veilig systeem') ga ik de link niet posten op dit publiek Forum. Er is ook een PPA maintainer maar eerlijk gezegd .... nogal duister van achtergrond en niet op GIT. Dus ook te mijden, mocht je eventueel ook bankieren of gevoelige data delen met internet. Ik begrijp zeker je standpunt, maar ik ook op Budgie zijnde, heb ik ermee leren leven; uiteindelijk weet je dat je batterij, gezond, ongeveer 1,5 uur gemiddeld meegaat (op mijn stokoude Latitude E6500 toch ... ).

Offline peer

  • Lid
Re: Waarschuwing lege accu?
« Reactie #2 Gepost op: 2020/05/17, 09:56:18 »
ik had hetzelfde probleem met een minimal debian os op mijn laptop. Met behulp van google heb ik een scriptje gemaakt datik in cron opgenomen heb. Het draait elke vijf minuten. Dit script geeft een melding als de accu onder een bepaald (in te stellen, nu 20%)  percentage komt.
In het script gebruik ik notify-send voor de popupmelding maar dit kan ook met yad of zenity.


#!/bin/bash

battery_discharge=`acpi -b | fgrep -o 'Discharging'`
battery_level=`acpi -b | grep -P -o '[0-9]+(?=%)'`

if [ "$battery_discharge" = "Discharging" ]                 #controleer of accu ontlaadt
then
    if [ $battery_level -le 20 ]                            # controleer op minimum batterijinhoud
    then
                                                            # activeer Dbus voor notify-send
        eval "export $(egrep -z DBUS_SESSION_BUS_ADDRESS /proc/$(pgrep -u $LOGNAME lxsession)/environ)";
        /usr/bin/notify-send -t 40000 -i /home/peer/scripts/batteryLow.png "      Battery low      " "    Battery level is ${battery_level}%!    "   
    fi
fi

Ik gebruik dit script op twee laptops en het doet precies wat ik wil.

edit: nog even de regel in crontab:
*/5 * * * * /home/peer/scripts/batteryLow.sh
« Laatst bewerkt op: 2020/05/17, 10:22:41 door peer »