Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: speakers en headset werken samen  (gelezen 2170 keer)

Offline stefrgv

  • Lid
speakers en headset werken samen
« Gepost op: 2014/09/14, 22:48:49 »
Beste forumleden,

ik heb Ubuntu een tijdje terug geïnstalleerd en tot op heden geen problemen ondervonden. vandaag wou ik echter via de headset luisteren, maar de speakers bleven ook verder geluid produceren. bij de instellingen kon ik geen van beide apart uitschakelen.
heeft er iemand een idee?
dank

Frederik

  • Gast
Re: speakers en headset werken samen
« Reactie #1 Gepost op: 2014/09/15, 12:26:04 »
Heb je de werking van de geluidskaart gecontroleerd. Als je een hoofdtelefoon aansluit vindt er automatisch een uitschakeling van de boxen plaats en als je de hoofdtelefoon uitschakelt worden de boxen (als het goed is) automatisch ingeschakeld. Ik denk eerder dat dit een hardwareprobleem is dan een Ubuntu probleem.

Re: speakers en headset werken samen
« Reactie #2 Gepost op: 2014/09/15, 13:01:22 »
Bedoel je laptopspeakers? Ja, dat probleem heb ik ook meermaals gehad in het verleden. Dan trok ik de jack van mijn externe speakers uit mijn laptop, plugde een headset in en vervolgens hoorde ik geen geluid door de headset maar wel door de laptopspeakers. Via Systeeminstellingen --> Geluid moest ik dan apart nog de headset aanklikken.

Re: speakers en headset werken samen
« Reactie #3 Gepost op: 2014/09/15, 18:15:38 »
Mijn desktop heeft juist het omgekeerde. Daar wil ik juist beide audio aansluitingen blijven voeden, maar schakeld de aansluiting naar de versterker uit zodra ik de koptelefoon erin steek. Een voorgaande desktop had dat niet.
Bij mijn laptop vind ik het wel fijn dat hij dat doet.

Gaat het hier een laptop of een desktop en wat voor merk en type?
Welk Ubuntu versie heb je?

Offline stefrgv

  • Lid
Re: speakers en headset werken samen
« Reactie #4 Gepost op: 2014/09/16, 21:17:45 »
het betreft een MSI M660, laptop
Ubuntu 14
het zijn wel degelijk de laptopspeakers die in werking blijven als de jack ingeplugd wordt. maw geen automatische omschakeling.
bij de instellingen zie ik dan wel beide, maar geen "off-knop"
ik vermoed niet dat het hardware is, omdat die in windows wel functioneerde.

Offline stefrgv

  • Lid
Re: speakers en headset werken samen
« Reactie #5 Gepost op: 2014/09/21, 10:49:06 »
bij de digitale output en analoge output  staat het uitvoervolume op mute. de analoge koptelefoon in werking.
de headset werkt dus, maar de laptopspeakers blijven ook in werking.
zijn er zaken die ik nog moet downloaden?

Offline jolo

  • Lid
Re: speakers en headset werken samen
« Reactie #6 Gepost op: 2014/09/21, 15:28:37 »
Als je nu klikt op het speaker icoontje van het system tray, Geluidsinstellingen en tabblad Uitvoerapparaten. Als de hoofdtelefoon niet is ingeplugd, zou er moeten staan bij Poort: Luidsprekers. Zodra je de hoofdtelefoon inplugt, zou er moeten staan: Analoge koptelefoon (plugged  in). Zie onderstaande afbeelding.

Als je daar klikt op dat driehoekje, zie je ook nog staan: Luidsprekers (unavailable). Want die zou tenslotte door het inpluggen van de hoofdtelefoon, automatisch zijn uitgeschakeld. Ikzelf heb er niks extra's voor hoeven doen. Ik heb het dus over een standaard hoofdtelefoon met een 3.5mm  Jackplug.

Om enig info te geven over het geluid, zou je in het terminalvenster het volgende commando kunnen uitvoeren, en zou je de output daarvan hier kunnen posten.

aplay -L  [Enter]

Met de hoofdletter L dus.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Jonne

  • Lid
Re: speakers en headset werken samen
« Reactie #7 Gepost op: 2014/10/13, 21:32:36 »
bedankt voor de reactie's!

ik heb gnome alsa mixer geinstalleerd, en alles uitgezet behalve de koptelefoon.
het hielp niet..

ik heb in mijn terminal de geluidsinstellingen geopend, kan de naam ff niet bedenken, en heb daar alles wat met Options begon een # voor gezet..
toen die extra regel toegevoegd, (sorry voor het vage verhaal, maar ik weet niet zo goed meer hoe het precies hete)
alleen, zonder resultaat...

@ jolo
als ik de koptelefoon inplug krijg ik in mijn volumeregeling te zien dat de headset plugged in is, de speakers zijn unavailable.
alleen, ze spelen nog steeds beide tegelijk...

iemand enig idee?

Jonne

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: speakers en headset werken samen
« Reactie #8 Gepost op: 2014/10/14, 12:36:08 »
Dit topic gaat dicht en we gaan hier verder.