Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux op Laptop  (gelezen 3613 keer)

Nieuwsgierig_Aagje

  • Gast
Linux op Laptop
« Gepost op: 2008/03/12, 20:52:24 »
Hallo,

ik ben nieuw hier. Ik kocht een tweedehands laptop en wil er graag Linux opzetten. Er staat nu een oude Windows versie op die oa de netwerkkaart niet herkend.
Ik hoorde dat het belangrijk is om er de juiste versie van Linux op te zetten, zodat alle drivers werken.
Hoe vind ik welke Linux versie de juiste is voor mijn Laptop ?

bedankt
Aagje

Offline tabasco

  • Lid
Linux op Laptop
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/12, 20:58:11 »
Tweedehands laptop: 486?
Oude windows versie: 3.1?
Netwerkkaart: coax?

Kortom wat voor computer is het, welke windows versie stond er op, wat voor type netwerkkaart en soort aansluiting? Vragen die belangrijk zijn voordat iemand kan antwoorden. :)

Nieuwsgierig_Aagje

  • Gast
Linux op Laptop
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/12, 21:07:10 »
Tabasco :

acer aspire 3661 WLMi

Mainbord acer inc. bodensee 3
Processor : Celeron M 410 @ 1466 MHz
Video Card : ATI Technologies Inc Radeon Xpress 200M (RS410)
Hard Disk : HTS541080G9AT00 (80 GB)
Mainboard : Acer Inc. Bodensee3
Physical Memory : 1024 MB DDR2-SDRAM
ik krijg twee netwerkkaarten, één wireless nl : atheros communications inc ar5005g 802.11abg wireless nic
er zit ook nog een andere netwerk kaart op : Marvell Semiconductor (was: galileo Yechnology Ltd) Yukon 88E8038 PCI-EFast erhernet controller

De Windows die erop staat is windows 2000

bedankt
Aagje

Linux op Laptop
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/12, 21:07:37 »
Je hardware testen kan door met de livecd van ubuntu te proberen of je internet, beeld en geluid aan de praat krijgt (te verkrijgen bij shipit of steunpunt of door zelf te branden). De meest recente versies ( behalve misschien de echte lichtgewichten) van andere linuxdistributies gebruiken ongeveer dezelfde kernel, welke de meeste hardware zou moeten ondersteunen (behalve bij misschien zeer recente hardware). Een ietwat oudere laptop zou niet zoveel problemen moeten geven qua hardwareondersteuning. Xubuntu zou misschien een optie zijn voor een oudere laptop omdat dat minder vergt van een computer.
Napoleon, don't be jealous 'cause I've been chatting online with babes all day. Besides, we both know that I'm training to become a cage fighter.

Offline tabasco

  • Lid
Linux op Laptop
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/12, 21:20:46 »
Het bovengenoemde systeem kan Ubuntu Gutsy wel aan. Probeer inderdaad eerst de Live CD en kijk wat er gebeurt met je netwerkkaarten. Waarschijnlijk zullen ze wel werken.

Weet je hoe je een LiveCD download/maakt? > http://www.ubuntu-nl.org/download/

Hendrikdegraaf

  • Gast
Linux op Laptop
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/12, 21:31:47 »
Aan je processor, werkgeheugen en harde schijf te zien kan je best gewoon met de huidige stabiele versie van Ubuntu aan de gang: Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon.

ATI kaarten geven vaak problemen, je wireless kaart komt mij in het geheel niet bekend voor, maar je bedrade netwerkkaart heb ik toevallig zelf in een desktop zitten: die wordt zeker herkend!

Om je hardware te testen kan je inderdaad een LiveCD branden en kijken of alles werkt. Als alles direct werkt is dat goed nieuws, maar als bepaalde dingen niet werken vanaf de LiveCD, dan hoeft dat niet persé te betekenen dat het niet aan de praat te krijgen is als Ubuntu eenmaal is geïnstalleerd.

Je kan je hardware even controleren voor ondersteuning op:
http://www.linux-drivers.org/

Op de ATI website bieden ze ook drivers aan: ik zag die van jou er alleen niet tussen staan
http://ati.amd.com/support/driver.html

Succes,
Hendrik

Hendrikdegraaf

  • Gast
Linux op Laptop
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/12, 21:33:17 »
@tabasco: sorry ik zat gelijk met jou te typen!

Nieuwsgierig_Aagje

  • Gast
Linux op Laptop
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/12, 22:59:52 »
ok, bedankt, ik zal de komende dagen uitzoeken hoe het moet

Aagje

Sancho

  • Gast
Linux op Laptop
« Reactie #8 Gepost op: 2008/03/12, 23:07:31 »
Succes!! En hou je zeker niet in om vragen te stellen :)

Offline tabasco

  • Lid
Linux op Laptop
« Reactie #9 Gepost op: 2008/03/13, 01:51:46 »
@Hendrik Gelukkig dat we ons allemaal zo bekommeren om nieuwe installaties! :)
@Aagje Laat weten hoe het verloopt...

Nieuwsgierig_Aagje

  • Gast
Linux op Laptop
« Reactie #10 Gepost op: 2008/03/13, 15:27:03 »
Citaat van: tabasco
Weet je hoe je een LiveCD download/maakt? > http://www.ubuntu-nl.org/download/
thx, dat wist ik idd niet
bovenstaande schreef ik voor ik de pagina geopend had... en deze pc leek zei toen : euh en wat moet ik nu kiezen...
dat wordt dus nog even zoeken

Aagje