Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hardwarematige RAID (bijv. 3ware) supported in Ubuntu Server?  (gelezen 1897 keer)

wlevels

  • Gast
Beste Guru's :),

Wederom een vraag, waar ik helaas echt zo goed als niks over kan vinden:

Ik ben van plan een SAMBA server bij een bedrijf in te zetten, echter ik wil hierbij met RAID gaan werken. Nou vind ik softwarematige RAID niks, en wil ik hardwarematige RAID gaan configureren. Natuurlijk heb ik al het nodige getest met RAID, echter ik draai ESXi dus die heeft vantevoren Vmware drivers aanwezig, daar zeurt ubuntu dus verder niet over. Het systeem komt daarentegen op een andere server, op het moment nog zonder RAID, dus ik ben op zoek gegaan naar een 3WARE RAID controller, en vraag me af of deze eigenlijk supported zijn in Ubuntu, omdat hier vaak andere drivers aan te pas komen om de HDD's te herkennen?

Allereerst dus de vraag of hardwarematige RAID supported is, zoja, welke modellen supported zijn als er maar specifieke modellen supported zijn en als laatste, of dit model supported is (ik weet wel dat deze supported is door Red Hat en SUSE, dat staat in de specs), ik wil dit toch graag even zeker weten voordat ik een dergelijke controller koop :):

3ware Escalade 8506-4LP PCI SATA

Daarbij zou het natuurlijk het mooiste zijn, dat als er maar specifieke modellen supported zijn, of er ergens een lijst op internet rondzwerft met supported modellen?

Enorm bedankt alvast voor jullie hulp!


[EDIT]------------------------------------------------------------------[EDIT]

Volgens mij ben ik toch te vroeg geweest deze keer, kan iemand dit bevestigen?(hoewel dit niet echt meer bevestigd hoeft te worden als het in een article van 3ware zelf staat maar toch):

(http://www.3ware.com/kb/article.aspx?id=14546)

172   
Ubuntu Server 8.04   
2.6.24.x
32-bit and 64-bit
Intel 32-bit or AMD 32-bit (Athlon), Intel 64-bit (EM64T) or AMD 64-bit (Opteron)   
7000/8000/9500S/9550SX(U)/9590SE/9650SE/9690SA series
No driver required, as kernel 2.6.24.x has built in support for these 3ware controllers.

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
hardwarematige RAID (bijv. 3ware) supported in Ubuntu Server?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/30, 14:43:20 »
Citaat
Nou vind ik softwarematige RAID niks, en wil ik hardwarematige RAID gaan configureren.
Wacht maar tot Gandyman en Johanvd hier langskomen :P

Een heel topic over software - of hardwarematige raid: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/28733

Maar zoals je verder reeds aangeeft "No driver required, as kernel 2.6.24.x has built in support for these 3ware controllers.".
Maar let op! Er staat een reeks 8000, maar valt 8506-4LP hier ook onder? Ik ben niet thuis in de versie indeling van 3ware.
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

wlevels

  • Gast
hardwarematige RAID (bijv. 3ware) supported in Ubuntu Server?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/30, 14:54:55 »
Citaat van: Scormen
Citaat
Nou vind ik softwarematige RAID niks, en wil ik hardwarematige RAID gaan configureren.
Wacht maar tot Gandyman en Johanvd hier langskomen :P

Een heel topic over software - of hardwarematige raid: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/28733

Maar zoals je verder reeds aangeeft "No driver required, as kernel 2.6.24.x has built in support for these 3ware controllers.".
Maar let op! Er staat een reeks 8000, maar valt 8506-4LP hier ook onder? Ik ben niet thuis in de versie indeling van 3ware.
Haha thanks voor de info, had dus TOCH beter kunnen zoeken.

Mij is op school altijd verteld (en dat vind ik opzich ook een hele logische beredenering) dat als je harde schijf eenmaal goed corrupt raakt, dat je softwarematige RAID ook meteen corrupt is (en wat meer van die nadeeltjes). Maargoed zal me hier verder dan wat subtieler over uitlaten :P :P :P

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
hardwarematige RAID (bijv. 3ware) supported in Ubuntu Server?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/30, 15:20:52 »
Citaat
Maargoed zal me hier verder dan wat subtieler over uitlaten
Doe gerust, naar dat corrupt geraken ben ik ook benieuwd ;)
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
hardwarematige RAID (bijv. 3ware) supported in Ubuntu Server?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/30, 20:33:09 »
Aangezien drivers in de kernel zitten, is het dan niet zo dat de kernel van bv. SLES deze RAID-controller ondersteund, dezelfde kernel in Ubuntu die ook ondersteund? Ja toch?

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

wlevels

  • Gast
hardwarematige RAID (bijv. 3ware) supported in Ubuntu Server?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/30, 20:37:17 »
Citaat van: DarkStar
Aangezien drivers in de kernel zitten, is het dan niet zo dat de kernel van bv. SLES deze RAID-controller ondersteund, dezelfde kernel in Ubuntu die ook ondersteund? Ja toch?
Ja zover was ik toen ik dit topic opende nog niet inderdaad haha :)

thanks