Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Sitecom WL-112 vertikt WPA: doorrommelen of ander kaartje kopen?  (gelezen 5118 keer)

marcello

  • Gast
Onze laptops (ubuntu 7.04)  moeten draadloos op twee adressen werken. Op één van deze adressen wordt alleen MAC-flitering gebruikt en daar werkt alles feilloos. Op het andere adres is gebruik van van WPA vereist. Dit werkt niet.

De gebruikte Netwerkkaart is een sitecom WL-112, met RT2500 chipset.

Netwerkmanager geeft geen mogeljkheden WPA te gebruiken.
Inmiddels Netwerkmanager verwijder en WIFI radar geinstalleerd.
Er zijn wel allerlei netwerken zichtbaar, maar connectie maken is onmogelijk.

Nu ben ik al een dag of drie aan het rommelen en lees over incompatibiliteitsproblemen met de RT2500 chipset.

Zover ik de instructies begrijp, zou ik Windows-drivers moeten installeren met NDIS-wrapper.
Of ik moet via allerlei script mijn kernel vervangen door een oudere versie.
Ik vind het allemaal te ingewikkeld.

Ik hoop dat jullie een eenvoudiger oplossing weten.

Dus mijn vragen zijn:

- Is er een duidelijke grafische oplossingen voor dit probleem?
- of is het eenvoudiger een wel compatibel kaartje te kopen?
- Wanneer jullie een andere kaart adviseren, welke werkt dan gegarandeerd?

Alvast bedankt

Offline Tico

  • Lid
Sitecom WL-112 vertikt WPA: doorrommelen of ander kaartje kopen?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/27, 11:39:57 »
helpt de uitleg  op deze site je op weg? Lijkt eenvoudig....---> http://linuxontdekt.wordpress.com/2007/08/05/ralink-2500-chipset-in-ubuntu-linux-704/

marcello

  • Gast
Sitecom WL-112 vertikt WPA: doorrommelen of ander kaartje kopen?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/27, 21:44:38 »
Citaat van: tico
helpt de uitleg  op deze site je op weg? Lijkt eenvoudig....---> http://linuxontdekt.wordpress.com/2007/08/05/ralink-2500-chipset-in-ubuntu-linux-704/
Tico bedankt voor je snelle reactie
Ik heb de instructies gevolgd maar kom geen stap verder

Wanneer ik voor het activeren van WPA deze howto's volg :
http://www.kompasmedia.nl/nl/linuxunix/draadloos-netwerken-met-ubuntu.html
moet ik  het bestand wpa_supplicant.conf bijwerken, maar dat bestand is niet op mijn computer aanwezig. WPA_supplicant is wel geinstalleerd

Wanneer ik deze howto probeer
http://www.debianadmin.com/enable-wpa-wireless-access-point-in-ubuntu-linux.html
moet ik een bestand in de map /etc/default plaatsen. Dit lukt niet omdat ik daarvoor geen rechten heb.

Inmiddels ook een nieuw kaartje gekocht, Linksys WPC54G, maar ook daarmee geen succes.

Is het zo dat Ubuntu de drivers installeert wanneer de kaart in de laptop zit of moet ik drivers installeren? Wat is de juiste aanpak om een andere kaart in de computer te activeren?

Ik heb via terminal commando's gebruikt zoals lspci en dmsg.
lspci geeft een melding over broadcom

dmsg geeft een hele berg foutmeldingen waaruit ik afleid dat de driver niet geladen is.

Met de oude kaart (sitecom WL-112) zie ik via Wifi Radar diverse netwerken waaronder de buren. Met de nieuwe kaart zie ik niets.

Ivm incompatibiliteit van Network Manager met de rt2500 heb ik de NM verwijderd. Moet die weer worden geinstalleerd?

Kortom ik vind het allemaal behoorlijk lastig.
Wie weet raad?

Offline Els

  • Lid
Sitecom WL-112 vertikt WPA: doorrommelen of ander kaartje kopen?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/27, 22:51:29 »
Citaat van: marcello
Inmiddels ook een nieuw kaartje gekocht, Linksys WPC54G, maar ook daarmee geen succes.
Heb ik ook, meegeleverde driver moeten installeren met ndiswrapper.
WPA2 heb ik werkend gekregen met deze howto.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Sitecom WL-112 vertikt WPA: doorrommelen of ander kaartje kopen?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/27, 23:03:50 »
Ralink chipsets krijg je zonder ndiswrapper, eenvoudig aan de praat met siegi's handleiding:
http://siegie.sin.khk.be/wordpress/2007/04/16/rt2500usb-en-network-manager/

marcello

  • Gast
Sitecom WL-112 vertikt WPA: doorrommelen of ander kaartje kopen?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/28, 17:00:25 »
Citaat van: pjotr123
Ralink chipsets krijg je zonder ndiswrapper, eenvoudig aan de praat met siegi's handleiding:
http://siegie.sin.khk.be/wordpress/2007/04/16/rt2500usb-en-network-manager/
Okay Pjotr,

Bedankt.

Met de RaLInk (sitecom wl-112) zie ik het WPA-beveiligd netwerk met ik kan er geen contact meemaken omdat WPA in de Networkmanager als optie ontbreekt.
Op het andere netwerk (alleen beveiligd met MAC-filtering) werkt de kaart , dus er is een driver. (zo te zien seamonkey)

Dus moet ik de WPA-beveiliging aan de praat zien te krijgen.
Ik kreeg van Els deze howto (waarvoor dank) http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=318539
ik ben alleen bang dat ik hiermee de settings voor een vast netwerk definieer. Ik wil wisselend gebruikmaken van van twee netwerken op verschillende locaties.
Moet ik de WPA  werkelijk activeren mbv een edit in /etc/network/interfaces of is er ook een manier via Networkmanager of WifiRadar?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Sitecom WL-112 vertikt WPA: doorrommelen of ander kaartje kopen?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/28, 19:08:58 »
Citaat van: marcello
Citaat van: pjotr123
Ralink chipsets krijg je zonder ndiswrapper, eenvoudig aan de praat met siegi's handleiding:
http://siegie.sin.khk.be/wordpress/2007/04/16/rt2500usb-en-network-manager/
Okay Pjotr,

Bedankt.

Met de RaLInk (sitecom wl-112) zie ik het WPA-beveiligd netwerk met ik kan er geen contact meemaken omdat WPA in de Networkmanager als optie ontbreekt.
Op het andere netwerk (alleen beveiligd met MAC-filtering) werkt de kaart , dus er is een driver.
Je moet dus Network Manager uitzetten, zoals siegi beschrijft. In 7.04 werkt Network Manager nog niet goed samen met Ralink .

In Ubuntu 7.10 wel, als de berichten kloppen. Daarom heeft het geen hoge prioriteit voor de Documentatieploeg, om deze handleiding te voorzien van schermafdrukken (een plaatje zegt zoveel meer dan woorden!) en die op te nemen in de documentatie.

Offline Els

  • Lid
Sitecom WL-112 vertikt WPA: doorrommelen of ander kaartje kopen?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/09/28, 19:17:11 »
Citaat van: marcello
Ik kreeg van Els deze howto (waarvoor dank) http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=318539
ik ben alleen bang dat ik hiermee de settings voor een vast netwerk definieer. Ik wil wisselend gebruikmaken van van twee netwerken op verschillende locaties.
Moet ik de WPA  werkelijk activeren mbv een edit in /etc/network/interfaces of is er ook een manier via Networkmanager of WifiRadar?
Ik denk dat meerdere netwerken gebruiken wel gaat lukken. Ik heb na het instellen via die howto network manager weer ingeschakeld, én de instelling uit /etc/network/interfaces weer verwijderd, en als ik nu op de applet klik krijg ik alle netwerken in de omgeving te zien en zou ik daar in principe ook verbinding mee kunnen maken als ik de wachtwoorden zou weten ;) Zwervende modus is dus ingeschakeld bij mij.
Als het andere netwerk de essid niet uitzendt, kan het via 'verbinden met een ander draadloos netwerk'.

Aanvulling: nu ik dit zo lees lijkt het wel een heel omslachtige manier, en waarschijnlijk kan het ook directer, maar dit bleek uiteindelijk voor mij te werken.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Sitecom WL-112 vertikt WPA: doorrommelen of ander kaartje kopen?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/09/28, 19:22:07 »
Ja, maar jij gebruikt nou een Windowsdriver via Ndiswrapper. Dat is niet ideaal. Op siegi's manier kun je gewoon de Linuxdriver gebruiken die al in de kernel zit.  Dat is altijd beter!  :-)

Maar goed, het is Linux, er zijn vele wegen die naar het doel leiden, en het is maar net wat je wilt!

Zoals gezegd zal het probleem met Network Manager overigens in 7.10 waarschijnlijk helemaal voorbij zijn. Wil je het eens uitproberen met de LiveCD van de bètaversie, die enkele dagen terug is uitgekomen? Nuttige info voor iedereen!   :-)

De bèta zit hier:
http://nl.releases.ubuntu.com/7.10/ubuntu-7.10-beta-desktop-i386.iso

Alvast bedankt, Pjotr.

Offline Els

  • Lid
Sitecom WL-112 vertikt WPA: doorrommelen of ander kaartje kopen?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/09/28, 19:26:51 »
Ha Pjotr, ik was net mijn bericht aan het aanvullen terwijl jij aan het posten was ;)
Ik heb mijn manier (die nu ik het teruglees wel erg raar lijkt) alleen maar genoemd omdat er heel misschien iemand anders ook iets mee zou kunnen (als er niets anders werkt). Maar het is vast niet 'zoals het hoort' ;)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Sitecom WL-112 vertikt WPA: doorrommelen of ander kaartje kopen?
« Reactie #10 Gepost op: 2007/09/28, 19:45:05 »
lol

Maar zou je die beta van 7.10 eens willen proberen? Gewoon, in een LiveCD-sessie? Ik ben heel benieuwd!

Offline Els

  • Lid
Sitecom WL-112 vertikt WPA: doorrommelen of ander kaartje kopen?
« Reactie #11 Gepost op: 2007/09/28, 19:46:52 »
Heb je het nu tegen mij of tegen marcello?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Sitecom WL-112 vertikt WPA: doorrommelen of ander kaartje kopen?
« Reactie #12 Gepost op: 2007/09/28, 19:53:01 »
eigenlijk tegen jou, maar marcello mag het ook proberen!

Offline Els

  • Lid
Sitecom WL-112 vertikt WPA: doorrommelen of ander kaartje kopen?
« Reactie #13 Gepost op: 2007/09/28, 20:08:57 »
O okee, ben eigenlijk ook wel benieuwd. Al heb ik er wat schrik van, tot nu toe bij iedere nieuwe installatie (vanaf Breezy!) zó zitten puzzelen...
Maar vandaag en morgen geen tijd meer, misschien zondag.

Offline siegi

  • Lid
Sitecom WL-112 vertikt WPA: doorrommelen of ander kaartje kopen?
« Reactie #14 Gepost op: 2007/09/28, 20:11:36 »
Opzich kan je het natuurlijk al zien in de live sessie he.  Dus je hoeft het nog niet te installeren.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Sitecom WL-112 vertikt WPA: doorrommelen of ander kaartje kopen?
« Reactie #15 Gepost op: 2007/09/28, 20:13:11 »
Mooi! Overigens: je hoeft dan niks te installeren, he. Gewoon de LiveCD opstarten en kijken of je meteen verbinding kan maken via Network Manager (klik op het terminalicoontje rechtsbovenin).

Offline Els

  • Lid
Sitecom WL-112 vertikt WPA: doorrommelen of ander kaartje kopen?
« Reactie #16 Gepost op: 2007/09/28, 21:32:13 »
Ja dat dacht ik al ;) Dus zeker weten dat dan mijn huidige instellingen niet overschreven worden of zo?

Offline siegi

  • Lid
Sitecom WL-112 vertikt WPA: doorrommelen of ander kaartje kopen?
« Reactie #17 Gepost op: 2007/09/28, 21:37:09 »
Live cd start van de cd op en laad zich in het ram geheugen.  
Je hebt er geen harde schijf voor nodig dus deze word ook niet aangeraakt.
Tenzij je natuurlijk op install klikt in de grafische omgeving als hij opgestart is.

Offline Els

  • Lid
Sitecom WL-112 vertikt WPA: doorrommelen of ander kaartje kopen?
« Reactie #18 Gepost op: 2007/09/28, 21:47:18 »
Okee bedankt. Ik heb nog nooit met de live CD gewerkt, steeds meteen geïnstalleerd... Dacht eigenlijk dat je instellingen dan wel ergens weggeschreven zouden worden, omdat mensen toch ook wel eens voor langere tijd met een live CD werken en alles iedere keer opnieuw in moeten stellen is toch ook niet handig.
Maar goed, ik geloof jullie meteen hoor :)

marcello

  • Gast
Sitecom WL-112 vertikt WPA: doorrommelen of ander kaartje kopen?
« Reactie #19 Gepost op: 2007/09/29, 14:46:34 »
Mensen tot dusver bedankt

De Ralink werkt gewoon, ook met Networkmanager. Er is immers verbinding met het netwerk dat alleen via MAC-filtering is beveiligd

Ook zijn alle beveiligde netwerken in de buurt gewoon zichtbaar.

Volgens mij moet ik nu alleen nog maar WPA activeren. Het liefst zou ik deze opties onder Networkmanager zien.

Ik vraag mij af of wpa_supplicant actief is. Het pakket is volgens synapsis geinstalleerd, maar er is geen wpa_supplicant.conf aangemaakt.
Is er een manier om te testen of dit pakket actief is?

Ik heb inmiddels de howto waarop Els mij attendeerde gevolgd (http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=318539), Vooralsnog zonder resultaat. Sommige commandoś lukken niet. Bijvoorbeeld het converteren van mijn wpa asci-key (wpa_passphrase ) geeft geen reactie. Ik moet dit toch in de terminal invoeren?

Vanavond zal ik weer eens proberen verbinding te krijgen. Mogelijk dat deze howto soelaas biedt.

marcello

  • Gast
Sitecom WL-112 vertikt WPA: doorrommelen of ander kaartje kopen?
« Reactie #20 Gepost op: 2007/09/29, 14:51:36 »
Citaat van: pjotr123
eigenlijk tegen jou, maar marcello mag het ook proberen!
Pjotr,

Ik zou het graag proberen, maar op de pc waarom het gaat (Thinkpad A20m) wilde tot dusver geen enkele liveCD draaien. Voor de install van 7.04 heb ik dan ook de alternate cd gebruikt.

Ik wacht nog heel even op de release van 7.10 en zal het direct op een andere pc proberen.

Onderwijl ga ik mijn LinkSys kaartje terugbrengen en omruilen voor een kaartje dat zeker weten 'uit-de-doos' werkt.

Vraagje: de tips van Siegl zijn toch alleen voor het realiseren van verbinding met de Ralink en niet voor het activeren van WPA?

marcello

  • Gast
Sitecom WL-112 vertikt WPA: doorrommelen of ander kaartje kopen?
« Reactie #21 Gepost op: 2007/09/29, 15:00:12 »
Citaat van: pjotr123
Je moet dus Network Manager uitzetten
Networkmanager uitzetten? Je bedoeld deinstalleren?
Moet ik dan in synaptic zowel network-manager als network-manager gnome verwijderen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Sitecom WL-112 vertikt WPA: doorrommelen of ander kaartje kopen?
« Reactie #22 Gepost op: 2007/09/29, 15:07:05 »
Citaat van: marcello
Citaat van: pjotr123
Je moet dus Network Manager uitzetten
Networkmanager uitzetten? Je bedoeld deinstalleren?
Moet ik dan in synaptic zowel network-manager als network-manager gnome verwijderen?
Niet deinstalleren, gewoon uitzetten.   :-)

marcello

  • Gast
Sitecom WL-112 vertikt WPA: doorrommelen of ander kaartje kopen?
« Reactie #23 Gepost op: 2007/09/29, 15:18:21 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: marcello
Citaat van: pjotr123
Je moet dus Network Manager uitzetten
Networkmanager uitzetten? Je bedoeld deinstalleren?
Moet ik dan in synaptic zowel network-manager als network-manager gnome verwijderen?
Niet deinstalleren, gewoon uitzetten.   :-)
ehhhhhh,

hoe doe je dat

ben nogal nieuw qua linux