Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu partitie lijkt samengevoegd met NFTS partitie na herinstalleren W7  (gelezen 634 keer)

Offline malinas

  • Lid
Na een herinstallatie van W7 was de Grub van Ubuntu 12.04 LTS overschreven. Ik probeer deze te herstellen zoals her en der beschreven vanop de live-CD. Maar ik stel volgend probleem vast: in GParted lijkt het alsof de NTFS 'Data'-partitie (sda5) die zowel door Ubuntu als Windows gebruikt wordt, samengevoegd is met de extended -partitie (sda3) waarop Ubuntu geïnstalleerd was en alleen als NFTS partitie herkend wordt waardoor ik ze niet meer kan aankoppelen. Ook  sudo fdisk -l  geeft een soortgelijke uitkomst: voor sda3 geeft hij onder ID: f en onder Systeem: W95 uitgeb. (LBA), voor sda5 luidt dit onder ID: 7 en onder Systeem: HPFS/NTFS/exFAT
Ook de swap-partitie is nergens meer te zien.

Offline vanadium

  • Lid
Zet eens de uitkomst van "sudo fdisk -l" hier neer.

Offline malinas

  • Lid
Disk /dev/sda: 500.1 GB, 500107862016 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 60801 cilinders, totaal 976773168 sectoren
Eenheid = sectoren van 1 * 512 = 512 bytes
Sectorgrootte (logischl/fysiek): 512 bytes / 512 bytes
in-/uitvoergrootte (minimaal/optimaal): 512 bytes / 512 bytes
Schijf-ID: 0xe0c5913d

 Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sda1   *          63    40965749    20482843+  1c  verb. W95 FAT32 (LBA)
/dev/sda2        40965750   285153245   122093748    7  HPFS/NTFS/exFAT
/dev/sda3       285153280   976771071   345808896    f  W95 uitgeb. (LBA)
/dev/sda5       285155328   976771071   345807872    7  HPFS/NTFS/exFAT
ubuntu@ubuntu:~$

In mijn wanhoop heb ik sda1 gekoppeld via sudo mount/dev ... , nu krijg ik ook Windows niet meer open.
Overigens, de herinstallatie heb ik gedaan d.m.v. een image op DVD van 3 jaar geleden die ik maakte vlak na de aankoop van de laptop en voor de installatie van ubuntu en dus ook voor het aanmaken van deze partities!

Offline vanadium

  • Lid
Het lijkt me inderdaad alsof je herinstallatie van Windows ook de partitionering van toen heeft hersteld, en alle sporen van Linux heeft verwijderd ...

Offline redmar

  • Vertaalteam
De installatie van windows heeft inderdaad ubuntu verwijderd. Had je nog een backup van alle belangrijke bestanden? Als je dat niet had moet je de pc direct uitzetten om te voorkomen dat de bestanden overschreven worden, en wellicht zijn ze dan nog deels terug te halen. Vraag dan via een andere pc op het forum om hulp.

Offline malinas

  • Lid
Inderdaad. De partitie is niet meer te vinden! De meeste documenten hadden een back-up maar ik ben wel wat foto 's van de laatste maanden kwijt. Zou er een kans bestaan om ze nog terug te vinden? Eén of ander magisch programmaatje?
Straf dat Windows zomaar aan partities begint te morrelen zonder te waarschuwen!

Offline jolo

  • Lid
Waarmee heb je Windows 7 opnieuw geïnstalleerd? Als dat een recovery dvd was, dan zou het kunnen dat deze de harddisk weer indeelt, zoals deze uit de fabriek kwam.

Als je nog data wilt proberen te redden, zou je dat kunnen doen met TestDisk. Of eventueel met PhotoRec.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline redmar

  • Vertaalteam
Foto's zijn misschien terug te halen, maar zoals gezegd moet je dan de PC uit laten staan, dus ook windows niet meer gebruiken. Als je vanaf een ubuntu usb opstart kan je met iets als photorec de foto's naar een externe schijf kopiëren.

Een image herstel cd/dvd overschrijft de gehele partitie indeling. Bij Windows is het eigenlijk een kopie van de herstel partitie.
En ja het is niet netjes dat niet wordt vermeld dat dit de gehele schijf overschrijft incl. andere partities.

Als de specifieke plaatsen waar de foto's staan nog niet zijn overschreven zou je mogelijk een deel kunnen redden.
De gegeven herstel programma's kunnen dit doen. Die scannen de schijven bit voor bit en geven wat nog herkenbaar is.

Je kan dit het beste doen in een live-sessie. Dus vanaf een Linux cd/dvd/usb.

Voordat je gaat proberen om data te herstellen kun je het beste vanaf een live cd met het programma dd imagebestanden van je hardeschijf partities op een externe harde schijf maken. Je kunt dan in die image bestanden zoeken naar bestanden; ik heb dat zelf laatst met foremost gedaan. Dat ging best goed, maar er zijn zoals aangegeven natuurlijk  meer mogelijkheden. Verder heeft ubuntu een uitstekend ingebouwd backup programma wat bvb dagelijks een incrementele backup kan maken van opgegeven directories naar een externe harde schijf.
De laatste tip is natuurlijk mosterd na de maaltijd, maar ik heb hem zelf ook door schade en schande leren gebruiken  ;)
Er is al veel uitgezocht. Je moet het alleen weten te vinden.
Ubuntu 9.10/ASUS M2N-VM DVI AMD 64X2 Dual Core 6400+/22" NEOVO (Arnos Instruments H-W22 DVI)+17" AOC LM725

Offline jede

  • Lid
Re: Ubuntu partitie lijkt samengevoegd met NFTS partitie na herinstalleren W7
« Reactie #10 Gepost op: 2014/06/13, 13:22:25 »
Wat bedoel je met; het programma dd imagebestanden?

Re: Ubuntu partitie lijkt samengevoegd met NFTS partitie na herinstalleren W7
« Reactie #11 Gepost op: 2014/06/14, 15:42:31 »
Met het programma dd kun je een exacte kopie maken van een deel van je harde schijf (een partitie) en de kopie op bvb een usb schijf op slaan. Je kunt dit bestand (wat al je gegevens bevat) op een later tijdstip of op een andere linux computer analyseren en door diverse programmas laten onderzoeken om er bvb nog fotos uot te halen.
De exacte syntax moet je even met google opzoeken.
Succes.
Er is al veel uitgezocht. Je moet het alleen weten te vinden.
Ubuntu 9.10/ASUS M2N-VM DVI AMD 64X2 Dual Core 6400+/22" NEOVO (Arnos Instruments H-W22 DVI)+17" AOC LM725

Offline jede

  • Lid
Re: Ubuntu partitie lijkt samengevoegd met NFTS partitie na herinstalleren W7
« Reactie #12 Gepost op: 2014/06/15, 14:57:04 »
Bedankt!