Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 10.04 Bureaublad = Personal Map geworden [Opgelost]  (gelezen 835 keer)

Offline sylas1st

  • Lid
Ubuntu 10.04 Bureaublad = Personal Map geworden [Opgelost]
« Gepost op: 2011/09/14, 10:22:09 »
Morgen, ben vrij nieuw met Ubuntu. Dus hier waarschijnlijk een basic probleempje voor de gevorderde gebruiker....

Gisteravond laat wat foto´s zitten op te ruimen in mijn Personal Folder map. Heb ik per ongeluk de hele Personal Folder map geselecteerd en in een´Nieuwe Map´ verplaatst. Daarna dit weer teruggezet, alles bleek te werken. Nu blijkt dat de link naar ´Bureaublad´ het niet meer doet. Als ik nu op mijn bureaublad kijk staan hier nu gewoon alle bestanden van de Personal Folder. De directorie ´Buraublad´ bestaat wel in mijn ´Personal Folder´

Waar kan ik mijn Bureaublad opnieuw instellen? Overigens ik had ten tijde van mijn kopieer actie ook alle verborgen bestanden aanstaan in Nautilus.
« Laatst bewerkt op: 2011/09/25, 00:56:21 door sylas1st »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu 10.04 Bureaublad = Personal Map geworden
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/14, 10:55:36 »
Volgende keer ben je wellicht voorzichtiger ;?

Er zit niets anders op dan even onder de motorkap te gaan. Open het configuratiebestand .config/user-dirs.dirs  (dus: user-dirs.dirs in de verborgen .config folder in je thuisdirectory. Verander de instelling voor XDG_DESKTOP_DIR naar "$HOME/Desktop". Nu staat er wellicht $HOME.

Dus, de lijn moet worden:
XDG_DESKTOP_DIR="$HOME/Desktop"
Uitloggen en terug inloggen om te zien of het werkt. Ik ben namelijk niet zeker of dit voldoende is om het probleem te herstellen.

Lukt het niet, maak dan even een nieuwe account aan met beheerdersbevoegdheid. Verander dan het betreffende bestand als beheerder (gksudo gedit /home/<jegebruikersnaam>/.config/user-dirs.dirs).

Laat alleszins weten hoe het afloopt, want dat kan ook andere gebruikers helpen.


Offline sylas1st

  • Lid
Re: Ubuntu 10.04 Bureaublad = Personal Map geworden
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/14, 11:54:53 »
Je had 100% gelijk  =D

Het tekstbestandje aangepast, daarna herstart gemaakt en alles was weer in orde.

En ik zal volgende x wat voorzichtiger zijn.  ;/ Ieder geval bedankt voor je reactie!!!