Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Drives automatisch mapppen  (gelezen 986 keer)

Offline Brononi

  • Lid
Drives automatisch mapppen
« Gepost op: 2011/10/26, 07:33:48 »
Hey,

Vroeger (11.04) mountte ik mijn drives op de NAS via fstab:
Citaat
192.168.111.3:/nfs/publiek /home/brononi/Publiek_Storagiris nfs rw 0 0
192.168.111.3:/nfs/archief /home/brononi/Archief_Storagiris nfs rw 0 0
192.168.111.3:/nfs/brononi /home/brononi/Prive_Storagiris nfs rw 0 0
192.168.111.3:/nfs/Tideliek /home/brononi/Tideliek_Storagiris nfs rw 0 0

Dit werktte vrij goed. Nooit issues met gehad.
Nu heb ik door de upgrade naar 11.11 mijn machine volledig moeten opnieuw installeren. De upgrade was gecrasht.
Als ik deze fstab nu invoer, dan krijg ik fouten dat ik geen rechten op de folder heb. Als ik deze folders nu wijzig met chmod, dan kan ik hem wel openen, doch zijn de folders leeg.
Ook kreeg ik tijdens mijn testen enkele malen een foutmelding 'error 5'. Doch internet kon me geen soelaas brengen.

Ik geef wel toe dat ik de muren oploop van deze aankoppel methode. Steeds weer gedoe met UID's, dan weer gebruikers namen, dan... We zijn met 5 die de NAS gebruiken, de ene met linux, de andere met windows...


Enig idee wat er nu mis loopt?
Of is er geen simpelder manier om drives automatisch te mapppen (met kleine knipoog naar windows)?


Offline jan11000

  • Lid
Re: Drives automatisch mapppen
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/26, 19:32:23 »
Indien je zeker weet dat er iets in de map staat, dan werkt je mount niet.
Ik zet altijd een file in de foute map, met de naam fout, dan zie je meteen dat het niet klopt.
Je hebt dus 2 mappen voor elke mount(elke regel in je fstab), 1 gemount en 1 niet gemount.

Haal eens de _ weg, een spatie moet je zeker niet doen.

Start eerst je nas/server, dan pas je pc. Andersom dan werkt het niet.


Wat je ook kunt doen is cifs (samba), dit is sharen zoals windows, dit moet ook in je fstab gezet worden.

Offline Brononi

  • Lid
Re: Drives automatisch mapppen
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/27, 07:57:06 »
Je hebt dus 2 mappen voor elke mount(elke regel in je fstab), 1 gemount en 1 niet gemount.
Hoe bedoel je dit? Ik volg hier niet direct. :$


Haal eens de _ weg, een spatie moet je zeker niet doen.
Start eerst je nas/server, dan pas je pc. Andersom dan werkt het niet.
Deze setup werkte vroeger correct, voor de update naar 11.11.
Dus ik vermoed dat er iets mis is met een geupdate versie van iets, of dat de gebruikercredentials anders benaderd worden...


Wat je ook kunt doen is cifs (samba), dit is sharen zoals windows, dit moet ook in je fstab gezet worden.

Werkt dit beter/makkelijker dan nfs?
Persoonlijk vind ik deze kronkel moelijke te maken in mijn hersens. Mijn NAS is linux based, mijn werkstation is linux based, en om die 2 met elkaar te laten praten zou ik een Windows protocol (taaltje) gebruiken.
Heb in het verleden testen gedaan hiermee, en ik moet zeggen dat het dag en nacht verschil was qua snelheid. cifs is pakken trager dan nfs. Allé, toen toch.


Offline Brononi

  • Lid
Re: Drives automatisch mapppen
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/27, 17:31:38 »
Zopas gemerkt dat als ik mijn user in de console opwaardeer naar su, ik de folder kan benaderen via de terminal.
Dus het lijkt erop dat mijn gewone user deze mappen niet kan openen.

En wat blijkt nu? Bepaalde folder zijn leeg. Al ben ik 200% zeker dat dit voordien niet zo was. Dus ergens met die mapping/verwijdering/... zijn al die bestanden gewist.
Grrrrrrrrr, dan proberen rustig te blijven en fucking niet beslissen om terug over te stappen naar Windows...  >:(
Soit, een heleboel zaken kwijt, niks aan te doen. We zullen maar denken dat het ons eigen fout is (niet).

Maar nu zit ik nog altijd met het probleem dat ik die andere folders niet kan openen.

Enig idee?

« Laatst bewerkt op: 2011/10/27, 17:43:23 door Brononi »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Drives automatisch mapppen
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/27, 21:10:20 »
Als je een map koppeld aan nfs (of samba), dus dit vastzet in de fstab, dan is dit eerst een lege map die niet gekoppeld is, dit is de eerste map.
De lege map is als hij gekoppeld is, dan is hij de 2e map
.
Jij ziet maar 1 map, maar eigenlijk zijn dit 2 mappen, dus gekoppeld en niet gekoppeld.
Indien jij een foto in de niet gekoppelde map kopieert dan zul je de foto niet zien als je de map koppeld, dus de foto is verdwenen op dat moment.
Indien jij de map ontkoppeld dan komt de foto weer tevoorschijn.
Daarom bij nfs zet een file met de naam fout erin als hij niet gekoppeld is, indien je deze ziet dan is de map niet gekoppeld.


Dus dezelfde lege map(indien hij nieuwe is) kan zijn:
1 niet gekoppeld,
2 wel gekoppeld,


Zoek meerdere voorbeelden om nfs in te stellen, meestal is er wel een voorbeeld die het goed uitlegd.
Waser niet ook een export file die je moet instellen?
« Laatst bewerkt op: 2011/10/27, 21:13:22 door jan11000 »