Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu 6.06 livecd "booting kernell" "DSDT not found"  (gelezen 864 keer)

ubuntu 6.06 livecd "booting kernell" "DSDT not found"
« Gepost op: 2007/01/31, 22:02:20 »
beste mensen.


ik ben bezig met ubuntu 6.06 te installeren maar als ik de livecd boot en ubuntu wil starten geeft hij aan dat hij "DSDT" niet kan vinden.
wat is DSDT leeft dat ergens in de grub??
en kan ik die aanpassen of opnieuw inladen zodat de livecd weer boot voor installatie.

alvast bedankt  TivAk

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
ubuntu 6.06 livecd "booting kernell" "DSDT not found"
« Reactie #1 Gepost op: 2007/01/31, 22:09:50 »
Je kunt bij het starten een aantal opties meegeven,
Probeer eens acpi=off , misschien helpt het......

Laat het weten,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
ubuntu 6.06 livecd "booting kernell" "DSDT not found"
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/01, 00:16:26 »
DSDT betekent Differentiated System Description Table en hoort bij ACPI. Het bevat bepaalde belangrijke configuratievariabelen om je computer te laten weten hoe bepaalde hardware moet aangesproken worden (op vlak van IRQ's enzo)

Dat leeft dus nergens in GRUB en ja, technisch gezien kan je die wel aanpassen (ik heb het ooit gedaan op zowel een Debian als een Ubuntu systeem; op Debian is het geen lachertje omdat je de kernel ervoor moet patchen/hercompileren, maar op Ubuntu is het nog vrij eenvoudig) maar dan moet je wel eerst in linux zelf geraken :) !

Anyway... Ik denk dat Ron en ik op dezelfde lijn zitten. Probeer wat bootparameters. Een aantal succesvolle combinaties die ik in het verleden heb gebruikt zijn:

acpi=off pci=noacpi

of

noapic nolapic

In dit specifieke geval zal de eerste optie de meeste kans bieden om te werken, aangezien DSDT veel te maken heeft met ACPI. Probeer desnoods ook alle 4 de parameters tegelijkertijd (noapic nolapic acpi=off pci=noacpi)

Nu, hoe vul je deze boot parameters in op de live cd? Stel eerst je taal/keyboard/etc. in door middel van de F-toetsen als je wil, daarna druk je op F6 en dan zie je een soort commandoregel met 2 streepjes achteraan, achter deze 2 streepjes typ je dan de parameters (voorbeeld: -- acpi=off pci=noacpi) en dan gewoon Enter.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Jelle

  • Lid
ubuntu 6.06 livecd "booting kernell" "DSDT not found"
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/02, 11:43:03 »
Mijn laptop met 6.10 draait prima en klaagt niet over DSDT (loopt wel te vaak helemaal vast zonder dat ik de reden kan ontdekken, maar da's al een ander topic)

In mijn opstartlog en syslog zie ik echter wel steeds de volgende regel staan:

ACPI looking for DSDT ....not found

Ik vermoed dat dat (mede) de oorzaak is van het feit dat hybernate niet goed werkt, klopt dat?

@profox, je zegt dat het relatief eenvoudig is om dit aan te passen. Zou het een goed idee zijn om dit te gaan doen, en zo ja, kun je aangeven hoe dit dan zou moeten?

ubuntu 6.06 livecd "booting kernell" "DSDT not found"
« Reactie #4 Gepost op: 2007/02/02, 16:17:54 »
Daag beste mensen.

@r0n: Het commando acpi=off heeft gewerkt de live cd draait vloeiend super bedankt daarvoor. PS: ik had een post van u gelezen dat je test op een andere partitie dat advies heb ik overgenomen ik kan er nix van maar ik vind het leuk om te experimenten en te leren daarom de volgende vraag regelt u de boot via grub of via een andere bootloader want ik heb nu Windows op 2 80G sata raid0 geschakelde schijven staan en ubuntu 6.10 op een andere 80G schijf staan nou heb ik het geprobeert met grub, GaG en super grub disk geprobeert. ik ben helaas nog niet zo handig met de terminal maar ik ben aan het leren. maar ik krijg dus niet beide OSen in de zelfde bootloader. ik zou er straks nog meer OSen willen bijzeten om eens overal te kijken wat de verschillen zijn

@profoX: thnx voor de uitleg ik snap het weer een kleinbeetje beter. ik ben behoorlijk aan het experimenteren met de div OSen
ik was van plan om een dualboot op een raid0 geschakelde schijf te installeren maar ik ben daar tegen nogal wat probleempjes aan gelopen voornamelijk dat hij geen mountpoints aan kan maken op de raid schijf. bent u dat ook wel eens tegen gekomen?

Bedankt voor het snelle antwoorden iedereen.

Groetjes TivAk

ubuntu 6.06 livecd "booting kernell" "DSDT not found"
« Reactie #5 Gepost op: 2007/02/02, 16:21:36 »
oh ja PS ff ter info de 6.10 liveCD start helemaal niet met raid0 de 6.06 wel met die DSDT error maar dat is opgelost door jullie ;-) ik heb daarna geupgrade en dat ging ook goe

Groeten