Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Canonical komt met eigen display server  (gelezen 9294 keer)

Canonical komt met eigen display server
« Gepost op: 2013/02/03, 21:24:23 »
http://www.omgubuntu.co.uk/2013/02/canonical-working-on-new-display-server

Toch vreemd want ze hebben best wel wat code bijgedragen aan Wayland dus ik dacht dat ze volledig voor Wayland wilden gaan maar kennelijk circuleert het idee van een eigen display server ontwikkelen dus ook rond...

UPDATE: hij komt:
http://forum.ubuntu-nl.org/algemeen-42/canonical-komt-mogelijk-met-eigen-display-server/msg864960/#msg864960
« Laatst bewerkt op: 2013/03/06, 11:24:34 door Vistaus »

Re: Canonical komt mogelijk met eigen display server
« Reactie #1 Gepost op: 2013/02/03, 21:33:16 »
Erg jammer dit.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Canonical komt mogelijk met eigen display server
« Reactie #2 Gepost op: 2013/02/03, 21:43:05 »
Hoe veel Linux zit er straks nog in Ubuntu?

Re: Canonical komt mogelijk met eigen display server
« Reactie #3 Gepost op: 2013/02/03, 21:51:25 »
Hoorde het afgelopen week bij de Linux Action Show. Op het eerste gezicht inderdaad jammer, en dan vooral gezien het werk dat al in Wayland is gestoken. Wayland gaat uiteraard door zonder Ubuntu maar dan moet Canonical ook een hoop moois uit Wayland opnieuw implementeren (of idealiter overnemen) terwijl je het anders gratis krijgt. Ook interessant om te zien wat de derivaten dan gaan doen. KDE is bijvoorbeeld hard aan het werk om KWin goed te laten samenwerken met Wayland http://blog.martin-graesslin.com/blog/2012/09/a-real-update-on-the-progress-of-wayland-in-kwin-and-kde/ Zou Kubuntu bijv. wel gewoon Wayland kunnen gebruiken ipv de 'Ubuntu Display Server'?

Offline Bloom

  • Lid
Re: Canonical komt mogelijk met eigen display server
« Reactie #4 Gepost op: 2013/02/03, 22:43:50 »
Dit lijkt me weer zo'n actie van Canonical zoals Unity omdat ze niet wilden wachten op Gnome3. Zou hun eigen displayserver nu moeten dienen omdat ze niet willen wachten op Wayland?
Als Canonical zo doorgaat, eindigen ze nog met een volledige closed-source Ubuntu waar nog maar bitter weinig Linux in zit...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Canonical komt mogelijk met eigen display server
« Reactie #5 Gepost op: 2013/02/03, 22:53:00 »
Wordt die eigen display server gesloten-bron dan?

Offline Bloom

  • Lid
Re: Canonical komt mogelijk met eigen display server
« Reactie #6 Gepost op: 2013/02/03, 23:20:37 »
Dat weten we nog niet he.
Het valt toch op dat Canonicam meer en meer onderdelen van Linux vervangt door eigen brouwsels. Mijn paranoïde geest denkt dan al gauw dat ze van plan zijn te evolueren naar een gesloten systeem. Kassa, kassa of zo?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Canonical komt mogelijk met eigen display server
« Reactie #7 Gepost op: 2013/02/03, 23:33:32 »
Dat zal zo'n vaart niet lopen, verwacht ik..... Zelfs Red Hat is open-bron, ofschoon betaald.  :)

Ubuntu is hoe langer hoe meer een industriestandaard aan het worden voor Linux... Ze kunnen eigen dingen doen, die Linuxbrede betekenis krijgen. Zolang als andere distributies daarvan kunnen meeprofiteren, hoeft dat geen nadeel te zijn....

Re: Canonical komt mogelijk met eigen display server
« Reactie #8 Gepost op: 2013/02/04, 00:05:33 »
@erik: Dan moet KDE dat wel samen laten werken met hun nieuwe display manager: http://www.muktware.com/5021/brand-new-display-monitor-manager-coming-kde

@Bloom: Unity was al op schetsen te zien voordat GNOME 3 iets liet zien dus per definitie is Unity eerder bedacht. En Unity draait keurig en stabiel op Arch Linux en Fedora dus hoezo is dat zo gesloten dan?

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Canonical komt mogelijk met eigen display server
« Reactie #9 Gepost op: 2013/02/04, 07:37:58 »
Dat zal zo'n vaart niet lopen, verwacht ik..... Zelfs Red Hat is open-bron, ofschoon betaald.  :)

Ubuntu is hoe langer hoe meer een industriestandaard aan het worden voor Linux... Ze kunnen eigen dingen doen, die Linuxbrede betekenis krijgen. Zolang als andere distributies daarvan kunnen meeprofiteren, hoeft dat geen nadeel te zijn....
Maar hier zullen andere distro's niet van profiteren. Canonical leverde veel werk voor Wayland, en als ze nu al hun mannetjes naar hun eigen server gooien, vertraagt dat de ontwikkeling van Wayland.

Ik begin me hoe langer hoe meer zorgen te maken: Waar wil Canonical heen?

Re: Canonical komt mogelijk met eigen display server
« Reactie #10 Gepost op: 2013/02/04, 08:53:01 »
Ubuntu is hoe langer hoe meer een industriestandaard aan het worden voor Linux... Ze kunnen eigen dingen doen, die Linuxbrede betekenis krijgen. Zolang als andere distributies daarvan kunnen meeprofiteren, hoeft dat geen nadeel te zijn....

Door steeds meer hun eigen dingen te ontwikkelen zonderen ze zich juist af. Op hoeveel andere distros draait unity? Er is al vaker kritiek geweest op de beperkte upstream bijdrages van canonical en code dumps, zoals met het notification panel.  Zolang die houding niet veranderd, gaan andere distros hier weinig aan hebben denk ik. Ik vind het erg jammer dat de grootste distro  voor desktops  zich zo opstelt.

Re: Canonical komt mogelijk met eigen display server
« Reactie #11 Gepost op: 2013/02/04, 10:49:11 »
Vreemde reacties op een artikel van Canonical.
Reacties vanaf Wayland te kort doen naar lijken of het closed source gaat worden.
Lezen jullie wel eens de gehele artikelen voordat jullie reageren?

Wayland mag denk ik wel zijn handjes dichtknijpen dat Canonical er jaren lang zoveel geld en energie in gestoken heeft.
En als ze nu weer op eigen benen verder moeten is dat jammer voor ze maar ze staan inmiddels door de hulp van Canonical
wel 2 lichtjaren verder als wat ze ooit hadden gestaan zonder Canonical.

Ze willen dat Ubuntu een display server heeft die op alle soorten hardware goed presteert, X kan dat niet en Wayland kan dat ook niet.
Dus zitten ze nu iets te bedenken bij Canonical voor dit probleem.

Op zich een logische stap want je wilt niet 3 verschillende Display servers moeten onderhouden.
Goede nieuws is dat iedereen maar een paar weekjes hoeft te speculeren want dan zou Canonical eruit zijn.

Dus ff op de tandjes bijten...... :o
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Canonical komt mogelijk met eigen display server
« Reactie #12 Gepost op: 2013/02/04, 11:07:31 »
Door steeds meer hun eigen dingen te ontwikkelen zonderen ze zich juist af.  Zolang die houding niet veranderd, gaan andere distros hier weinig aan hebben denk ik. Ik vind het erg jammer dat de grootste distro  voor desktops  zich zo opstelt.
Ik ben het totaal niet eens met deze houding. Het prachtige en mooie van vrije software is nu juist dat iedereen zijn eigen ding kan doen als die daar zin in heeft. Er is geen verplichting, als je iets niet zint, dan kan je het wijzigen naar eigen wens.

Dat Ubuntu zijn eigen weg gaat, en de code met de hele wereld deelt is juist de essentie waar het in vrije software om gaat. Bij vrije software is er geen conflict tussen eigen belang en algemeen belang, door het nastreven van eigen belang dien je bij vrije software het algemeen belang omdat je je code deelt, en zo bijdraagt aan de rijkdom van vrije software.

Het idee dat je je eigen belang achter moet stellen om maar het 'goede' te doen heeft totaal niets met vrije software te maken. Vrije software is juist bedoelt om iedereen de vrijheid te geven zijn ding te doen en dat te delen met wie daar maar interesse in heeft. En heeft niemand verder interesse in de code die je hebt gemaakt? No problem, zolang je er zelf iets aan hebt doe je niemand er kwaad mee.

Re: Canonical komt mogelijk met eigen display server
« Reactie #13 Gepost op: 2013/02/04, 11:14:39 »
Ubuntu is hoe langer hoe meer een industriestandaard aan het worden voor Linux... Ze kunnen eigen dingen doen, die Linuxbrede betekenis krijgen. Zolang als andere distributies daarvan kunnen meeprofiteren, hoeft dat geen nadeel te zijn....

Door steeds meer hun eigen dingen te ontwikkelen zonderen ze zich juist af. Op hoeveel andere distros draait unity? Er is al vaker kritiek geweest op de beperkte upstream bijdrages van canonical en code dumps, zoals met het notification panel.  Zolang die houding niet veranderd, gaan andere distros hier weinig aan hebben denk ik. Ik vind het erg jammer dat de grootste distro  voor desktops  zich zo opstelt.

Nogmaals: Unity draait al heel lang keurig op Fedora en op Arch en vooral vanuit de Arch-hoek hoor ik er hele positieve verhalen over.


Re: Canonical komt mogelijk met eigen display server
« Reactie #15 Gepost op: 2013/02/04, 11:26:54 »
En op Mint draait Unity volgens mij ook: http://www.linuxbsdos.com/2011/12/11/how-to-run-unity-desktop-on-linux-mint-12/

Klopt, maar dat is ook niet zo moeilijk aangezien Mint op Ubuntu is gebaseerd. Fedora en Arch daarentegen hebben een hele andere basis.

Re: Canonical komt mogelijk met eigen display server
« Reactie #16 Gepost op: 2013/02/04, 22:27:50 »
Door steeds meer hun eigen dingen te ontwikkelen zonderen ze zich juist af.  Zolang die houding niet veranderd, gaan andere distros hier weinig aan hebben denk ik. Ik vind het erg jammer dat de grootste distro  voor desktops  zich zo opstelt.
...
Het idee dat je je eigen belang achter moet stellen om maar het 'goede' te doen heeft totaal niets met vrije software te maken. Vrije software is juist bedoelt om iedereen de vrijheid te geven zijn ding te doen en dat te delen met wie daar maar interesse in heeft. En heeft niemand verder interesse in de code die je hebt gemaakt? No problem, zolang je er zelf iets aan hebt doe je niemand er kwaad mee.
Op zich heb je gelijk, wat Canonical doet mag absoluut. Dat ze als bedrijf hun eigen belangen niet achterstellen is ook logisch. Ik denk alleen dat ze wel meer rekening mogen houden met waar ze vandaan komen. Door Debian als basis te nemen, maakt Ubuntu intensief gebruik van het upstream werk, wat ook door mensen van andere distros gedaan wordt. Ik denk dat ze daar best iets meer voor terug mogen geven. Op zich is dat natuurlijk niet verplicht, maar het zou ze sieren. Wayland is juist een van de projecten waar ze wel actief bijdragen en het zou jammer zijn wanneer ze daar mee ophouden.

Ik heb misschien een wat negatief beeld, maar ik denk dat Ubuntu zich steeds meer zal profileren als losstaand OS en niet als linux distributie. Dat is hun goed recht, maar jammer voor linux als geheel.  Je ziet nu bijvoorbeeld met Steam behoorlijk beweging in gaming onder linux. Logischerwijs gaat Valve in zee met canonical, omdat dit de grootste speler is voor dit soort toepassingen. Nu is het nog relatief makkelijk om zoiets te porten naar andere distros, Arch was weer erg snel met Steam. Maar, hoe meer Ubuntu gaat afwijken hoe moeilijker dit zal worden. De belangrijkste bijdrage die Canonical in mijn ogen aan Linux heeft geleverd is gebruikers. Doordat gebruikersaantallen toenemen, komt er ook meer aandacht van bedrijven zoals Valve. Ik zou het jammer vinden als andere distros daar in de toekomst minder makkelijk ook hun voordeel mee kunnen doen. 

@Vistaus ik weet dat Unity op Arch en Fedora draait, maar vergelijk eens met de ondersteuning van andere DE's. Overigens heb ik het hier niet eerder met jouw over gehad, dus die 'nogmaals' had je gerust weg mogen laten. Onder Arch lijkt Unity overigens niet veel gebruikt te worden, al dat doet er op zich niet toe.


Re: Canonical komt mogelijk met eigen display server
« Reactie #17 Gepost op: 2013/02/04, 23:23:08 »
@FreeTheBee: Dat 'nogmaals' kwam omdat ik een paar posts eerder al had gezegd dat het draaide op Fedora en Arch.

En ondersteuning? Arch ondersteunt elke DE naar keuze, dus ook Unity. Fedora is tot daaraantoe maar op Arch heb je vrije keuze omdat er geen standaard desktop is en de versie van Unity op Arch wordt constant geupdatet en op dit moment is dat de versie Ubuntu 13.04 dus zeker wel up-to-date.

Re: Canonical komt mogelijk met eigen display server
« Reactie #18 Gepost op: 2013/02/04, 23:58:01 »
Trouwens, DE's blijven ook maar komen en gaan want we hebben weer een nieuwe DE erbij dankzij Linux Deepin: DDE (Depth Desktop Environment).

Re: Canonical komt mogelijk met eigen display server
« Reactie #19 Gepost op: 2013/02/05, 08:46:27 »
Wat ik bedoelde is dat  DE's als xfce, kde en gnome, veel meer in andere distros worden geleverd dan Unity, ondersteuning was hier geen ideale woordkeuze. Ik weet hoe Arch werkt, ik gebruik het de hele dag, thuis en op m'n werk :) Unity was maar voorbeeld van een groot project binnen Ubuntu wat maar langzaam doorsijpelt naar andere distros. Ik denk dat zoiets ook zal gebeuren als ze hun eigen display server gaan ontwikkelen.  Ik zie liever een onafhankelijk project, omdat ik denk dat dat breder toepasbare resultaten zou opleveren. Wanneer Ubuntu's display server en Wayland naast elkaar blijven bestaan, zou dit een bijhoorlijke kloof kunnen veroorzaken tussen ubuntu en de rest denk ik en dat zou voor niemand goed zijn.

Re: Canonical komt mogelijk met eigen display server
« Reactie #20 Gepost op: 2013/02/05, 10:56:16 »

Op zich heb je gelijk, wat Canonical doet mag absoluut. Dat ze als bedrijf hun eigen belangen niet achterstellen is ook logisch. Ik denk alleen dat ze wel meer rekening mogen houden met waar ze vandaan komen. Door Debian als basis te nemen, maakt Ubuntu intensief gebruik van het upstream werk, wat ook door mensen van andere distros gedaan wordt. Ik denk dat ze daar best iets meer voor terug mogen geven. Op zich is dat natuurlijk niet verplicht, maar het zou ze sieren. Wayland is juist een van de projecten waar ze wel actief bijdragen en het zou jammer zijn wanneer ze daar mee ophouden.

Mark heeft altijd gezegd dat hij al het goede van de Linux wereld heeft gepakt en daar een eigen distro van heeft gemaakt.
Nu zal er in die distro (inmiddels beter bekend als Ubuntu) zaken hetzelfde blijven als in de Linux wereld, echter Mark wil vooruit.
Hij wil verbeteren en veranderen.
Als hij moet doen wat jij wil kan hij dat niet omdat hij met software moet blijven werken waar andere ook mee werken,
Als Mark vooruit wil komen met Ubuntu dan zal hij met nieuwe software moeten gaan werken en dit gaan ontwikkelen.
Dat dit betekent dat hij afscheid neemt van de software die nu in de community word gebruikt moet dat maar zo zijn.

Stel Mark ontwikkeld nu een nieuw soort display server wat geschikt is voor alle soorten hardware en op alle soorten platformen, en hij steekt daar heel veel geld en energie in dan maakt niet alleen Ubuntu een stap vooruit, maar wanneer alle andere mensen uit de Linux wereld dit ook gaan gebruiken zullen zij ook een stap vooruit maken.

Dus ipv blijven hangen bij andere kunnen die andere ook eens overstappen naar Ubuntu.
Willen ze dat niet ? is dat ook goed, Linux is een vrije wereld en ieder mag doen wat hij wil.

Citaat
Ik heb misschien een wat negatief beeld,
Klopt

Citaat
maar ik denk dat Ubuntu zich steeds meer zal profileren als losstaand OS en niet als linux distributie.
Ubuntu is nog altijd een Linux distributie en is altijd al een losstaand OS geweest, zo heeft Mark Ubuntu doen ontstaan.
En de hele community heeft ervan geprofiteerd omdat Mark er heel veel geld en energie in gestopt heeft.
Sterker nog er zijn naast Ubuntu nog een heel aantal distributie ontstaan zoals Mint, KDE en nog 4 officiële afgeleiden.
En dan praten we nog niet over alle niet officiele afgeleiden die zijn ontstaan door Mark met zijn Ubuntu.

Nee hij heeft met Canonical genoeg gedaan voor de community lijkt me......

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Canonical komt mogelijk met eigen display server
« Reactie #21 Gepost op: 2013/02/05, 15:03:20 »
Ik denk alleen dat ze wel meer rekening mogen houden met waar ze vandaan komen. Door Debian als basis te nemen, maakt Ubuntu intensief gebruik van het upstream werk, wat ook door mensen van andere distros gedaan wordt. Ik denk dat ze daar best iets meer voor terug mogen geven.
Dat is nu net de houding waar ik me aan stoor. Het hele idee dat je je op de een of andere manier schuldig zou moeten voelen als je vrije software gebruikt, en dat je er iets voor terug moet doen. Het uitgangspunt van vrije software is nooit geweest dat het betalen van geld zou worden ingeruild voor een morele schuld. Vrije software is echt vrij, ook van morele schuld als je het gebruikt. Punt.
« Laatst bewerkt op: 2013/02/05, 15:05:17 door Thomas de Graaff »

Re: Canonical komt mogelijk met eigen display server
« Reactie #22 Gepost op: 2013/02/05, 15:10:52 »
Selectief quoten mag ook, maar echt netjes is het volgens mij niet.
...Ik denk dat ze daar best iets meer voor terug mogen geven. Op zich is dat natuurlijk niet verplicht, maar het zou ze sieren.

Re: Canonical komt mogelijk met eigen display server
« Reactie #23 Gepost op: 2013/02/05, 15:32:06 »
[offtopic]
Sja, ik zie niet in wat die quote voor verschil maakt? Als je zegt dat het mensen siert als ze iets terug doen, dan zeg je daarmee tevens dat het mensen niet siert als ze niks terug doen. Ik geef dus alleen aan dat ik tegen een dergelijke morele schuld ben. En morele schuld heeft natuurlijk niets te maken met verplichting, je bent alleen moreel verantwoordelijk voor datgene dat je uit vrije wil doet. Dus door te stellen dat je niet verplicht bent iets terug te doen leg je de nadruk juist op die morele schuld.

P.s. lees eens een paar berichten terug, dan zie je dat je mij ook selectief quote. ;)
Ps. ik ga hier niet eindeloos over debatteren, iedereen staat het vrij om morele oordelen over anderen te vellen. Als jij vind dat mensen moreel gezien iets terug zouden moeten doen, je goed recht.
« Laatst bewerkt op: 2013/02/05, 15:34:41 door Thomas de Graaff »

Re: Canonical komt mogelijk met eigen display server
« Reactie #24 Gepost op: 2013/02/05, 16:05:06 »
Ik dacht de strekking redelijk te pakken met mijn onvolledige quote en let op de puntjes ;). Waarschijnlijk dacht jij hetzelfde qua strekking, dus laat dat maar voor wat het is :)

Een moreel oordeel vellen is wat zwaar geformuleerd vind ik. Ik zou gewoon liever zien dat er anders gehandeld wordt. Canonical had in het begin met ubuntu een vrij idealistische houding, ik dacht in een topic over de dash uitgebreid besproken. Hun houding schuift de laatste tijd wat meer tot die van een groot bedrijf waar brood op de plank moet. Dat is begrijpelijk, en ze doen er ook helemaal niets fouts mee, maar ik vind het wel jammer. Dit is natuurlijk ook relatief, Ubuntu is ten slotte nog steeds gratis en er zijn veel meer positieve dingen te noemen.

Ik heb eerlijk gezegd ook niet zoveel zin in een eindeloos debat, dus wat mij betreft laat ik het hier verder bij :)