Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ervaringen met Hardy Heron  (gelezen 3391 keer)

Offline jakkerma

  • Lid
Ervaringen met Hardy Heron
« Gepost op: 2008/10/02, 10:06:33 »
Heee, een nieuwe Ubuntu Linux versie! Zou ie het doen dit keer??
2 jaar geleden Faulty Fawn geprobeerd, nou die wilde echt niet in mijn notebook..
Daarna Gutsy Gibbon. Die wilde wel, maar geen beeld, alleen psychedelische plaatjes.
Toen Hardy Heron. Dat ging al veel beter. Goed beeld, maar geen draadloze internet verbinding mogelijk.
Nu hebben we hier Hardy Heron LTS. Prima! Bij proberen zonder installatie was er zo een draadloze verbinding mogelijk! Alles deed het.
Dus maar weer eens de stoute schoenen aangetrokken:
Eerst een image gemaakt van de C schijf met DriveImage XML om mijn kostelijke Windows XP veilig te stellen, je weet maar nooit met Linux..
Toen Hardy Heron geinstalleerd op de C schijf. En toen begonnen de problemen:
Hij wilde niet opstarten. Na 30 seconden liep Ubuntu vast, en verder niets meer.
Nog eens installeren, zelfde resultaat. C schijf formatteren, weer installeren, zelfde resultaat.
Dus de image teruggezetten. Nou dat ging dus niet meer! De eerste 68 clusters op de C schijf blijven intact.
En dat is kennelijk de opstart van Linux (iets met Grub..).
Na formatteren met Bart's opstartschijf nog steeds hetzelfde.
Uiteindelijk met Bill Gates Windows installatieschijf de C schijf geformatteerd.
He he, toen de image teruggezet, en kijk: alles doet het weer.
Nou, ik wacht wel weer op de volgende versie van Ubuntu.

Ervaringen met Hardy Heron
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/02, 10:21:34 »
Excuseer dat ik onbeleefd begin: ....Beetje laat om vast te stellen dat we ''NU" Hardy Heron LTS hebben......
We zijn immers over enkele weken weer aan de nieuwe distro toe.... Sommigen van ons althans...
Bovendien blijk je met elke distro van Ubuntu onoverkomelijke problemen te hebben gehad. Wat voor laptop is dat dan wel? Kun je merk en type; of beter: de specs hier eens weergeven?

En heb je wel eerst Win XP gedefragmenteerd voor je begon met de install van Ubuntu?
Misschien is het toch beter dat ik je eerst verwijs naar de site van Pjotr.
http://computertip.googlepages.com/ubuntulinux
Daar vind je alles over dualboot etc etc overzichtelijk bij elkaar. Dat heeft velen van ons verder geholpen.
Alvast succes met lezen.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline jakkerma

  • Lid
Ervaringen met Hardy Heron
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/02, 11:27:00 »
Nee Peter je bent niet onbeleefd hoor, maar ik word zo chagrijnig als het wéér niet lukt.
En de rest van de middag ben ik weer bezig de laptop weer in orde te krijgen.
En ik kijk niet elke dag (week, maand) of er een nieuwe -distro- is.

Mijn laptop: Dell Inspiron 1100.
De harde schijf is in 4 partities opgedeeld.
XP staat op de C schijf van 4 Gb, zonder verdere programma's, dat beperkt de schade zoals eerder omschreven..
En gecomprimeerd is de image maar 1,3 Gb, past makkelijk op een USB stick.
Ik hoef geen dual boot op de laptop, want ik heb nog een oude IBM met XP op mijn netwerkje, voor als de laptop uitvalt bij experimenteren..
Ik las de instructies van Pjotr:
De Inspiron 1100 heeft een Intel 945 videokaart en ik gebruik een draadloze kaart met een  Ralink RT 2500 chipset. Deze gaven geen probleem.
Groet, Jaap.

Ervaringen met Hardy Heron
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/02, 12:03:46 »
Na jarenlang met volle tevredenheid Opel te hebben gereden heb ik besloten een Suzuki te kopen. Wat blijkt nu, na de aanschaf doet de autoradio het niet! Ik heb de Suzuki meteen teruggebracht en weer een Opel gekocht.

Wat blijkt nou, ik had de handleiding van de autoradio helemaal niet gelezen, blijkt dat ik een klein dingetje over het hoofd had gezien met betrekking tot de autoradio. Had ik toch Suzuki kunnen gaan rijden...

Oftewel, ik begrijp je relaas jakkerma, maar om meteen Ubuntu er maar weer af te gooien vind ik persoonlijk nogal kort door de bocht. Daarnaast is me niet helemaal duidelijk wat je precies wilt met het posten van je bevindingen. Wil je dat we je helpen om Ubuntu draaiende te krijgen op je notebook? Wil je een discussie starten over de voors en tegens van Ubuntu? Ubuntu moet goed kunnen draaien op een Inspiron 1100, misschien moet je er wat aan tweaken maar in het gunstigste geval ben je daar eerder mee klaar dan met het terugzetten van een XP image. Ik bedoel het allemaal niet negatief hoor maar ik vind het gewoon zo jammer dat mensen wel de moeite nemen om Ubuntu te downloaden, te branden op een CD en te installeren maar als vervolgens er ook maar één dingetje het niet doet het er weer gelijk af te gooien en hun onmin te spuien op een forum.

Groet,

Jeremy

Ervaringen met Hardy Heron
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/02, 13:06:42 »
(offtopic):ik kan er niks aan doen maar ik lig hier dubbel van het lachen.
(ontopic):@ jakkerma,veel geduld hebben,soms gaat het niet allemaal in 1 keer goed,en je leert er ook nog veel van.;)
Kubuntu 20.04

Ervaringen met Hardy Heron
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/02, 13:40:47 »
Ik wil dan misschien ook wel een Suzuki.......

@jakkerma: Misschien eerst eens de MBR terugzetten, of grub terugzetten (sttat ook op Pjotrs site te lezen).
Uit je verhaal (#1) begrijp ik dat je met de live CD alles prima had lopen.
Dan is het vreemd dat je na een install zoveel problemen hebt, lijkt me. Zeker als het ook nog geen dual boot is.
Gewoon door bij het stukje over partioneren door Ubuntu de hele schijf laten gebruiken. Kan eigenlijk nauwelijks misgaan.
Maar uit ervaring geleerd weet ik dat kleine ongerechtigheden soms grote gevolgen hebben.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline jakkerma

  • Lid
Ervaringen met Hardy Heron
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/02, 13:45:59 »
Citaat van: AutoStatic
Na jarenlang met volle tevredenheid Opel te hebben gereden heb ik besloten een Suzuki te kopen. Wat blijkt nu, na de aanschaf doet de autoradio het niet! Ik heb de Suzuki meteen teruggebracht en weer een Opel gekocht.
Het was niet de radio, maar de auto zelf die het niet deed..

Citaat van: dellkubuntu
(offtopic):ik kan er niks aan doen maar ik lig hier dubbel van het lachen.
(ontopic):@ jakkerma,veel geduld hebben,soms gaat het niet allemaal in 1 keer goed,en je leert er ook nog veel van.
En dellkubuntu, dit is nou al de 3e keer dat het mis loopt..

Vergeet niet dat ik jarenlang verwend ben door Bill Gates.
Daar doet alles het gewoon meteen.

Genoeg gelachen.
Het verhaal van Pjotr is heel helder. Met zijn adviezen ga ik het nog eens proberen,
maar nu even niet.
Groet, Jaap.

Ervaringen met Hardy Heron
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/02, 17:30:30 »
Citaat van: jakkerma
Het was niet de radio, maar de auto zelf die het niet deed..
Ubuntu deed het vanaf de live CD, ook installeren ging prima, alleen loopt de boel vast na het opstarten. In mijn beleving werkt Ubuntu dan wel degelijk, alleen hapert het grafische gedeelte. En dan zit je hier juist goed, er zijn hier genoeg forumites met wie dat samen goed op te lossen valt.

Citaat van: jakkerma
Vergeet niet dat ik jarenlang verwend ben door Bill Gates.
Daar doet alles het gewoon meteen.
Uit eigen ervaring weet ik dat dat een foute vooronderstelling is. Maar da's ook weer een hele andere discussie ;)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Ervaringen met Hardy Heron
« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/02, 19:33:13 »
Citaat van: jakkerma
Vergeet niet dat ik jarenlang verwend ben door Bill Gates.
Daar doet alles het gewoon meteen.
Misschien (echt héél misschien) met XP, maar zeker niet met de 98 serie.
Hier heb ik een aantal keren Linux geprobeerd, met hetzelfde resultaat als jij, maar ik ging niet treuren !
Op een oude PC Linux zetten en daarna met de andere (helaas was dat een Windows) PC om hulp vragen op het forum.
Het resultaat ........ ik wil geem MS meer op mijn PC's !!!!!
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Jan E.

  • Lid
Ervaringen met Hardy Heron
« Reactie #9 Gepost op: 2008/10/03, 07:35:30 »
jakkerma schreef:
Vergeet niet dat ik jarenlang verwend ben door Bill Gates.
Daar doet alles het gewoon meteen.


Heel toevallig heb ik heel onlangs (vorige week nl...) 3 pc's opnieuw mogen installeren. Twee met Windows XP en eentje met Vista. Op twee van die pc's heb ik naast Windows ook Ubuntu geinstalleerd.
Bij Windows ben je uuuuuren kwijt voor alles er een beetje fatsoenlijk opstaat, inclusief drivers, software en servicepacks.
Bij Ubuntu duurt dat hele circus (voorzover van toepassing) grofweg een uurtje....... Nu heb ik wel de mazzel dat mijn hardware zonder meer herkend wordt door Ubuntu. En dat is iets wat bij Windows wel even anders is. Heb gelukkig een CD met duizenden drivers voor zowel XP als Vista, maar dan nog!


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline jespdj

  • Lid
Ervaringen met Hardy Heron
« Reactie #10 Gepost op: 2008/10/03, 16:24:45 »
Ik heb pas geleden op mijn desktop PC Windows Vista opnieuw geïnstalleerd. Om onduidelijke redenen was er vanalles mis - automatische updates deden het niet meer (ik kreeg elke keer een foutcode waarvan zelfs Microsoft blijkbaar niet weet wat het betekent, volgens hun knowledge base). Het installeren van Vista heeft me meer dan een halve dag gekost. Het installeren zelf duurt al een eeuwigheid, en daarna moest 'ie nog een hele berg updates downloaden en installeren. En ik moest met de hand drivers voor het geluid, webcam, netwerk enz. zoeken en installeren.

Vergelijk dat eens met het installeren van Ubuntu: dat is in ongeveer een half uurtje gebeurd, en alles werkt op mijn PC gewoon out-of-the-box, inclusief de webcam.

Het is dus zeker niet zo dat op Windows altijd alles het gewoon meteen doet, en ook niet zo dat je met Linux allerlei moeilijke dingen moet doen.
Dell XPS M1530 | Core 2 Duo T9300 (2,5 GHz) | 4 GB RAM | nVidia 8600M GT | Ubuntu 8.04

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Ervaringen met Hardy Heron
« Reactie #11 Gepost op: 2008/10/04, 01:23:26 »
Werkt erg goed. Alleen als je het op een oude pc zet met oude videokaartjes dan moet er gezocht worden.
Een pc gebruiker met alleen minimale windowservaring haakt dan snel af. Althans dat zijn dingen die ik gehoord heb.
Toch proberen de meeste waaronder ikzelf ubuntu uit op een oudere pc.
Het forum is een uitkomst. maar het zou toch handig zijn om wat samenvattingen te hebben over de algemene problemen.
Sommige zaken krijg je gewoon niet aan de praat omdat er nog geen oplossing of diver voor is.
Ubuntu op een recente pc prima starten en lopen.
Toch zou het aardig zijn om een autocad programma te kunnen draaien.
Voor sommige progs heb ik toch windows nog nodig.
Verder geweldig dat ubuntu er is.
Op een gegeven moment had ik twee systemen draaien.
Een windows en ubuntu.
Moest naar een site en pats daar gilde de virusscanner. Heb ik weer. Met ubuntu naar dezelfde site en  geen enkel probleem. Dat zijn voor mij de krenten in de pap...........
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Ervaringen met Hardy Heron
« Reactie #12 Gepost op: 2008/10/04, 16:19:19 »
3 maanden geleden een linovo n200 gekocht.Lekkere goedkope laptop voor 388 euries bij mediamarkt.Zonder ook maar 1 probleem ubuntu 8,04 erop gezet.Zelfs fingerprintreader aan de praat gekregen.Ik ben zelf nog maar vanaf begin dit jaar overgestapt op linux ubuntu,dus echt ervaring heb ik nog niet.Alles wat je maar wilt weten over installeren of problemen staan echt wel op dir forum of anders ff googlen.Dus mensen,eerst hulp zoeken op de geijkte forums en g dan pas na een half jaar of zo zeuren dat het niet wil.Dit is ook het principe van open source soft en hardware,samenwerken tot een oplossing.
Dreamstudio 11.10

Offline BMF

  • Lid
    • The Rock Temple
Ervaringen met Hardy Heron
« Reactie #13 Gepost op: 2008/10/04, 16:37:42 »
Ik ben nu een dik half jaar bezig met Ubuntu, voor mij niets anders meer. Hardy Heron, installeer ik KAAL, dus zonder updates binnen 6 minuten. Intrepid doet er ongeveer 8 minuten over. Nu heb ik wel een vliegmachine maar het is gewoon HEERLIJK. Vorige week nog een laptop van een maat van me terug gezet naar XP, maar doe ik dus nooit meer. Alleen omdat hij een probleempje had met flash en FF3. Hij kreeg geen geluid op een bepaalde piraten site. Zegt ie, ben gewoon te dom voor Linux, ik zeg, nee, je bent gewoon verwend en te lui om zelf wat te doen, meer niet. Ben toen met die Acer ongeveer een uurtje of 8 bezig geweest alles te installeren en alle drivers bij elkaar te zoeken. Maar Acer heeft 25.000 verschillende versies van een bepaald laptop type, dus ook evenredig aantal drivers. Heb toen echt besloten en hem ook gezegd dat ie maar iemand anders voor zijn Windows moet zoeken, ik heb er echt de brui aan gegeven, en komt bij mij er ook NOOIT meer in. Ik doe enkel en alleen nog Linux installaties. Ik weet nu hoe makkelijk alles kan zijn, dus waarom moet men bij MS potdomme alles zo moeilijk doen?
Ubuntu user#: 24352

Ervaringen met Hardy Heron
« Reactie #14 Gepost op: 2008/10/04, 16:47:24 »
moet gewoon werken hoor die 1100!

http://www.linux-on-laptops.com/dell.html

Misschien wat meer hulp zoeken? Waar woon je?