Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: var/www  (gelezen 1096 keer)

Orhan

  • Gast
var/www
« Gepost op: 2007/10/11, 21:04:02 »
Ik heb in de directory /var geen map www staan. Ik gebruik Xubuntu waar staat over het algemeen dan je map met je website. Kan ik anders gewoon een map aanmaken www?

Offline Rulus

  • Lid
var/www
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/11, 21:34:53 »
Die staat inderdaad in /var/www. Die map wordt als ik het goed heb aangemaakt als je de Apache webserver installeert.

Orhan

  • Gast
var/www
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/11, 21:36:03 »
Ik heb gewoon xammp voor linux geinstalleerd. Kan ik dat beter verwijdere en apach / php/ mysql via xubuntu installeren dan?

Offline Rulus

  • Lid
var/www
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/11, 22:16:28 »
Ja, die zijn veiliger krijgen automatisch software-updates.

wr19026

  • Gast
var/www
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/11, 22:25:03 »
Citaat van: Orhan
Ik heb gewoon xammp voor linux geinstalleerd. Kan ik dat beter verwijdere en apach / php/ mysql via xubuntu installeren dan?
in xamp staan ze meen ik in /opt - maar het inderdaad handiger om gewoon de onderdelen los zelf te installeren. Bij vragen kan je dan makkelijker geholpen worden :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
var/www
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/11, 22:26:24 »
LAMP-server installeren in 7.04:
Terminalvenster:
sudo tasksel

kies voor de optie LAMP server (aanvinken met spatiebalk).

Orhan

  • Gast
var/www
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/11, 23:27:53 »
Nu een ander vraagje.
Er is maar een gebruiker op deze computer en dat is user orhan.
Waarom lukt dit niet ?

Offline Rulus

  • Lid
var/www
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/11, 23:30:38 »
Linux is standaard 'multi-user' er zijn dus een hele hoop gebruikers (al zie je ze niet). Als standaard gebruiker mag je enkel in je /home map schrijven.

Om in bijvoorbeeld /opt te schrijven moet je tijdelijk beheerdersrechten verkrijgen middels sudo: dus 'sudo mkdir html'

Orhan

  • Gast
var/www
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/11, 23:40:34 »
Ik kan geen permanente beheersrechten krijgen? of is dat niet verstandig
Trouwens als ik met Thunar bestandsbeheerder naar /opt ga staat Map aanmaken ook transparant. Grafisch kan het dus ook niet.
Dus ik moet sudo ervoor zetten (bij NLhandleinding werken met terminal venster stond in het begin met mkdir niks over sudo)

wr19026

  • Gast
var/www
« Reactie #9 Gepost op: 2007/10/11, 23:44:11 »
Citaat van: Orhan
Ik kan geen permanente beheersrechten krijgen? of is dat niet verstandig
Trouwens als ik met Thunar bestandsbeheerder naar /opt ga staat Map aanmaken ook transparant. Grafisch kan het dus ook niet.
Dus ik moet sudo ervoor zetten (bij NLhandleinding werken met terminal venster stond in het begin met mkdir niks over sudo)
Ja, je moet sudo gebruiken (als je zo opgezet bent) om dingen te doen die je met je eigen permissies in verband met de beheersrechten van files, programmas etc niet mag.