Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hyperlink maken in LibroOffice Writer zoals een index  (gelezen 1864 keer)

Hyperlink maken in LibroOffice Writer zoals een index
« Gepost op: 2020/03/01, 09:59:10 »
Hallo,


ik heb wat opgezocht maar kan er niet zo goed aan uit hoe het moet.

Kan je in een document in LibreOffice Writer een hyperlink maken of iets in die stijl, zodat je een index maakt van je document en dan bovenaan in de index kan klikken op een woord of zin en daar heen gaan in die tekst.

Bijvoorbeeld: de index is:
dag 1
dag 2
dag 3
dag 4
......

en dat je daar naartoe kan gaan in het document door op de index te klikken op de juiste dag, zonder heel het document door te moeten scrollen.

Alvast heel vriendelijk bedankt voor de hulp.

Groetjes,

Els

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Hyperlink maken in LibroOffice Writer zoals een index
« Reactie #1 Gepost op: 2020/03/01, 10:02:00 »
Met (Ctrl + k ) kan je probleemloos hyperlinks maken in je document. Bijna identiek zoals je dat zou doen in MS Office.


Via deze link

heb je een handige handleiding voor Libre Office en ik dacht dat hyperlinks ook behandeld werden in de handleiding.

Je mag het zeker downloaden voor offline gebruik en referentie. De gemeenschap heeft hier mooi werk geleverd, ik ben maar een doorgeefluik lol.
« Laatst bewerkt op: 2020/03/01, 10:05:48 door Joshua Orbit »

swake

  • Gast
Re: Hyperlink maken in LibroOffice Writer zoals een index
« Reactie #2 Gepost op: 2020/03/01, 10:39:12 »
Ik denk dat Els bladwijzer(s) bedoelt .
https://help.libreoffice.org/4.2/Writer/Insert_Bookmark/nl

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hyperlink maken in LibroOffice Writer zoals een index
« Reactie #3 Gepost op: 2020/03/01, 11:29:42 »
Je kan een index maken in Libreoffice, en standaard zullen de ingangen van de index klikbare links zijn naar de betreffende pagina's: https://help.libreoffice.org/6.4/nl/text/swriter/guide/indices_userdef.html?DbPAR=WRITER#bm_id3154896

Re: Hyperlink maken in LibroOffice Writer zoals een index
« Reactie #4 Gepost op: 2020/03/01, 14:50:28 »
Bedankt voor de tips. Ik ben er juist wat mee aan het proberen geweest maar het wil nog niet lukken.

De bedoeling is dat ik bovenaan in de lijst die ik ga maken, bijvoorbeeld op dag 1 klik en dat ik daardoor ineens naar het begin van de uitleg van dag 1 ga in het document. Het gaat een lang document worden over veel dagen dus wou ik op de eerste pagina(s) zetten:

dag 1
dag 2
dag 3
...

dat ik daar op kan klikken op de dag die ik wil hebben en ik zo ineens op de juiste dag beland in het document. Maar met de uitleg te lezen en te proberen is het tot hier toe nog niet gelukt. Daar zal ik later nog verder over lezen en proberen want ik begrijp het zo nog niet goed.

Alvast bedankt voor de hulp.

Offline wilfried

  • Lid
Re: Hyperlink maken in LibroOffice Writer zoals een index
« Reactie #5 Gepost op: 2020/03/01, 15:30:02 »
deze is per ongeluk twee keer
alleen krijg ik hem niet weg sorry mensen
« Laatst bewerkt op: 2020/03/01, 15:36:02 door wilfried »

Offline wilfried

  • Lid
Re: Hyperlink maken in LibroOffice Writer zoals een index
« Reactie #6 Gepost op: 2020/03/01, 15:32:43 »
Wanneer je bekend bent met het gebruik van opmaak profielen
is het vrij eenvoudig om een dergelijke verwijzing te maken
dan kan je in een al dan niet zelf opgemaakte index aan een tekst idd een linkje naar bijv kopje DAG 6  maken (voorwaarde is dan wel dat je al die hoofdstukken een opmaak meegeeft bijv kop 3.
dat lukt je niet met losse tekst in de bovengenoemde manieren zie je wanneer je op hyperlink maken klikt in het geopende venster  aan de linkerzijde document staan klik daarop en aan de rechterkant zie je doel met een tekentje van een vizier
als je daar op klik kan je de betrevende kop ( of ander item ) koppelen.
(in dit zelfde venster kun je zelfs complete verwijzingen maken naar andere dokumenten
in een overzicht van autokosten maak ik zo bijv een koppeling naar het pdf van de betreffende rekening. een ctrl klik en voila er open zich dat dokument.)
ik stuur hier een linkje bij van een belgische school met zeer bruikbare filmpjes ook al zijn de versies die gebruikt worden wat ouder ik heb hierdoor wel leren werken met opmaak kijk eens naar de filmpje opmaak profielen en  inhoudsopgave
veel succes en plezier met het fantastische en onderschatte Libre Office
https://www.youtube.com/watch?v=VQDTLwE7ED8&list=PLj3zXnWpm04CLXeSsJPVzxVhfM0VeXvVz

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hyperlink maken in LibroOffice Writer zoals een index
« Reactie #7 Gepost op: 2020/03/01, 15:59:21 »
Lijkt me nu inderdaad dat je zoekt een inhoudstafel te maken. Zoals Wilfried aangaf, gaat dat best als je met stijlen werkt. In de tekst formatteer je hoofdingen met een hoofdingstijl. Als je dan een inhoudstabel aanmaakt, dan zal dan automatisch die hoofdingen opnemen, en het paginannummer aangeven. Door op het nummer in de inhoudstafel te klikken, kom je op de pagina terecht.

Re: Hyperlink maken in LibroOffice Writer zoals een index
« Reactie #8 Gepost op: 2020/03/01, 16:30:02 »
In menu bovenin:
Invoegen -> Hyperlink
En dan naar tabblad 'Document' gaan. Daar vind je alle opties om 'links' binnen het document te maken.

Succes.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline wilfried

  • Lid
Re: Hyperlink maken in LibroOffice Writer zoals een index
« Reactie #9 Gepost op: 2020/03/01, 17:01:31 »
Dat venster bedoel ik inderdaad
Begin in de eerste pagina waar je die linkjes wil maken en klik hier op hyperlink invoegen.
Alleen, bij doel in document zit de mogelijkheid om een kop te selecteren. of een frame, afbeeling
dwz dat je dus eerst dag 1 dag 2 dag 3 een opmaak mee moet geven van een opmaakprofiel
In het vakje tekst kun je dan die verwijzing een naam geven welke je te zien krijgt op die eerste pagina
een hyperlink werkt  in libre office overigens alleen door te ctrl +klikken
het leuke hiervan is dat wanneer je dat document later als pdf opslaat die linkje ook werken.
Mocht je er helemaal niet uitkomen dan heb ik wel een schermopname voor je waar ik het net voor je uitgeprobeerd heb deze kan ik indien nodig wel met je delen.
« Laatst bewerkt op: 2020/03/01, 17:04:11 door wilfried »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hyperlink maken in LibroOffice Writer zoals een index
« Reactie #10 Gepost op: 2020/03/01, 17:06:01 »
Vele wegen naar Rome, maar het efficiëntst lijkt me de inhoudstafel. In het document hoofdingen markeren door ze met een Hoofding stijl ter formatteren. In één keer krijg je dan automatisch  de inhoudstabel met correcte paginaverwijzing en klikbare links.

Je kan inderdaad met Invoegen -> hyperlinks werken, maar dan moet je die één voor één handmatig aanmaken.

Re: Hyperlink maken in LibroOffice Writer zoals een index
« Reactie #11 Gepost op: 2020/03/01, 21:53:39 »
Misschien had wat meer uitleg en duidelijkheid mij ertoe gebracht niet te reageren.
Nu komt het kort en niet echt duidelijk over, waardoor het nog een 'onbegrijpelijke oplossing' lijkt. Als je bij Invoegen -> Inhoudsopgave en index kijkt lijkt het er op dat je nog steeds handmatige indexitems aan moet maken.

Ik zou zeggen, waak voor beroepsdeformatie. Wat voor de uitlegger totaal duidelijk is hoeft dat voor de lezen nog niet te zijn, en kan snel tot onduidelijkheden en misverstanden leiden.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

swake

  • Gast
Re: Hyperlink maken in LibroOffice Writer zoals een index
« Reactie #12 Gepost op: 2020/03/01, 22:24:04 »
Citaat
Kan je in een document in LibreOffice Writer een hyperlink maken of iets in die stijl, zodat je een index maakt van je document en dan bovenaan in de index kan klikken op een woord of zin en daar heen gaan in die tekst.
Wat één woordje maar kan doen om mensen in de totaal verkeerde richting te laten zoen naar een oplossing , wat in dit geval het woord "hyperlink" is .

Wat Els wil bereiken is dit .
https://help.libreoffice.org/4.3/Writer/Defining_Index_or_Table_of_Contents_Entries/nl


Re: Hyperlink maken in LibroOffice Writer zoals een index
« Reactie #13 Gepost op: 2020/03/02, 00:58:05 »
Citaat
Wat één woordje maar kan doen om mensen in de totaal verkeerde richting te laten zoen naar een oplossing , wat in dit geval het woord "hyperlink" is .

Wat Els wil bereiken is dit .
https://help.libreoffice.org/4.3/Writer/Defining_Index_or_Table_of_Contents_Entries/nl

Citaat
ik denk dat Els bladwijzer(s) bedoelt .
https://help.libreoffice.org/4.2/Writer/Insert_Bookmark/nl
Wat is het nu???
Waarom maak je er geen voorbeeld van?beeld zegt veel meer als woord toch,
Zo doe ik dat meestal.
Veel succes Els....
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Hyperlink maken in LibroOffice Writer zoals een index
« Reactie #14 Gepost op: 2020/03/02, 06:07:48 »
Citaat
Wat één woordje maar kan doen om mensen in de totaal verkeerde richting te laten zoen naar een oplossing , wat in dit geval het woord "hyperlink" is .

Wat Els wil bereiken is dit .
https://help.libreoffice.org/4.3/Writer/Defining_Index_or_Table_of_Contents_Entries/nl

Citaat
ik denk dat Els bladwijzer(s) bedoelt .
https://help.libreoffice.org/4.2/Writer/Insert_Bookmark/nl
Wat is het nu???
Waarom maak je er geen voorbeeld van?beeld zegt veel meer als woord toch,
Zo doe ik dat meestal.
Veel succes Els....
Mvg

zoals antwoord 1 al bracht: ctrl+k = hyperlinks maken. Maar men spamt nogal graag in dergelijke topics en dan is het voor de TS totaal onduidelijk wat en hoe te doen. Slechte discipline van eerdere antwoorden te gaan negeren uit gramschap.

Re: Hyperlink maken in LibroOffice Writer zoals een index
« Reactie #15 Gepost op: 2020/03/02, 16:10:52 »
Citaat
zoals antwoord 1 al bracht: ctrl+k = hyperlinks maken.
Inderdaad dit klopt ;)


Maar hoe verder nu?Denk dat je LO goed onder knie moet hebben.
Mvg

c'est dur la vie d'artiste

swake

  • Gast
Re: Hyperlink maken in LibroOffice Writer zoals een index
« Reactie #16 Gepost op: 2020/03/02, 16:23:39 »
Citaat
zoals antwoord 1 al bracht: ctrl+k = hyperlinks maken.
Met writer kun je ook webpaginas's maken (HTML) en wat daar getoond word in die afbeelding gaat men hyperlinken aanmaken in een webpagina .
Wat Els wil bereiken is Indexeren , een zoekfunctie .
Ik typ een woord en voer een zoekfunctie in . Zoek naar het woord en spring er onmiddelijk naartoe .
Ik heb er moeten naar zoeken naar dat icoontje in de werkbalk , vroeger was dat een verrekijkertje nu is dat een vergrootglasje .



Re: Hyperlink maken in LibroOffice Writer zoals een index
« Reactie #17 Gepost op: 2020/03/02, 16:43:44 »
Citaat
Ik heb er moeten naar zoeken naar dat icoontje in de werkbalk
CTRL +H gaat sneller ;)
c'est dur la vie d'artiste

Re: Hyperlink maken in LibroOffice Writer zoals een index
« Reactie #18 Gepost op: 2020/03/02, 17:41:55 »
 
Citaat
en wat daar getoond word in die afbeelding gaat men hyperlinken aanmaken in een webpagina .
Niet juist!!
Wat in # 8/9/15 staat gaat heel duidelijk over document!!!Goed kijken. Wie  weet maakt Wilfried wel eens korte handleiding voor Els .
Want daar brand de lamp :)
c'est dur la vie d'artiste

Offline wilfried

  • Lid
Re: Hyperlink maken in LibroOffice Writer zoals een index
« Reactie #19 Gepost op: 2020/03/02, 22:37:01 »
Een filmpje staat hier ( zie linkje)
Ik zou idd een filmpje kunnen maken  met het voorbeeld zoals Els dat vraagt  ( op beide manieren handmatig en vlgs een automatische inhouds opgave) maar met deze kun je denk ik ook wel uit de voeten.
het is er een uit een playlist van olv lyceum te genk super bruikbaar en in het nederlands en das wel zo fijn
kijk ook een naar de rest van deze filmpjes. die van opmaakprofielen en die van inhoudsopgaven geven heel wat bruikbare info
overigens zie ik dat Els verdwenen lijkt maar wie weet heeft een van de andere hier iets aan.
veel plezier.
https://www.youtube.com/watch?v=IJorzU-gHwQ&list=PLj3zXnWpm04CLXeSsJPVzxVhfM0VeXvVz&index=17
Overigens is mijn bijdrage gewoon een poging om belangeloos te helpen . iets waar de UBUNTU gedachte voor staat ieder z'n steentje en we bouwen samen aan dit prachtige bouwwerk. meer niet
« Laatst bewerkt op: 2020/03/02, 22:39:01 door wilfried »