Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe stel je "oude" geluiden en beelden in?  (gelezen 680 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Hoe stel je "oude" geluiden en beelden in?
« Gepost op: 2015/02/08, 21:25:22 »
Bestaat er ergens een overzicht van typische kenmerken van "oude" films en geluidsinstellingen?

Ik verklaar me nader.


Voor foto's:
-- Welke curve-instellingen maken een Polaroid-opname typisch voor een Polaroid-opname?
-- Welke instellingen maken een National Geographic-foto typisch?
-- Wat is er typisch aan de Technicolor-kleuren?

Voor geluiden:
-- Wat is er typisch aan een geluid dat door een telefoonhoorn komt?
-- Hoe stel je je geluid in zodat het lijkt alsof het in een leegstaand huis is gemaakt, met veel galm?

Bestaat daar dus een overzicht van kenmerken van?
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Hoe stel je "oude" geluiden en beelden in?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/02/08, 21:47:22 »
Neen.

Re: Hoe stel je "oude" geluiden en beelden in?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/02/08, 22:00:41 »
Bestaat er ergens een overzicht van typische kenmerken van "oude" films en geluidsinstellingen?

Ik verklaar me nader.

Voor foto's:
-- Welke curve-instellingen maken een Polaroid-opname typisch voor een Polaroid-opname?
-- Welke instellingen maken een National Geographic-foto typisch?
-- Wat is er typisch aan de Technicolor-kleuren?

Hallo, een typische Polaroid-opname bestaat niet. Wat wel bestaan zijn uiteenlopende Polaroid-films met dito karakteristieken, waaronder zwartwit, die allemaal een eigen karakter tonen, hun eigen kenmerkende beeld hebben. Installeer eens gimp-plugin-registry (via Softwarecenter of Synaptic of een terminalvenster) en je hebt een heel stel Pola-voorinstellingen beschikbaar (zie na installatie het menu Filters, G'mic, Filmsimulatie).

Wat er verder typisch is aan NG of Technicolor, kun je het beste zelf onder woorden brengen. Heb je dat eenmaal gedaan, dan kun je wederom via G'mic de optie Interactieve filters gebruiken, je eigen kleuraanpassingen maken en die vervolgens bewaren als je eigen filter met bijvoorbeeld de naam MijnTechnicolorWarm.

Voor het installeren en gebruiken van G'mic, incluis voorbeelden, zie mijn Wordpress-blog/site hieronder, ik zal gauw een nieuw verhaaltje over deze interactieve filters schrijven.

https://www.allesgimpofbijna.wordpress.com

Voor geluiden:
-- Wat is er typisch aan een geluid dat door een telefoonhoorn komt?
-- Hoe stel je je geluid in zodat het lijkt alsof het in een leegstaand huis is gemaakt, met veel galm?
Bestaat daar dus een overzicht van kenmerken van?
Opnieuw, nee, geen overzicht, je moet zelf op zoek gaan naar hoe je dergelijke geluidseffecten maakt. Dat is niet zo moeilijk als het om eenvoudige effecten gaat. Installeer Audicity bv., daar zit een effect 'galm' in. Door met wat andere schuiven het frequentiebereik naar boven en beneden af te kappen rondom de 1000 Hz, krijg je (schat ik) een telefoonsound.

Groet, Paul.
« Laatst bewerkt op: 2015/02/08, 22:06:25 door Paul Matthijsse »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Hoe stel je "oude" geluiden en beelden in?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/02/08, 23:06:51 »
Voor geluidseffecten heb je mogelijk wat aan het begrip Foley art. Foley was de man die begon met het maken van allerlei geluiden om toe te passen in films. Daar bestaat het nodige van. Zoek eens op "Foley sounds" bijvoorbeeld.

Erg leuk onderwerp trouwens. Voor het betere werk is een complete studio inrichting nodig, maar een hobbyist kan heel veel zelf realiseren.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Jenske

  • Lid
Re: Hoe stel je "oude" geluiden en beelden in?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/02/08, 23:33:50 »
Merci voor de antwoorden: kan ik alvast een stukje verder weg mee.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Hoe stel je "oude" geluiden en beelden in?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/02/08, 23:42:10 »
Merci voor de antwoorden: kan ik alvast een stukje verder weg mee.

Mocht je dat ooit zoeken, ik heb het geluid van een langzaam draaiende ouderwetse filmprojector voor je/jullie.  Eigenhandig opgenomen van een heuse Bolex projector en erg leuk bij een slow motion clip. Zelf een slow motion clip maken - tot aan een snelheid van maar één enkele frame per seconde - is geen probleem. Dat is puur slaapverwekkend traag ... . :D , maar het kan wel!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Hoe stel je "oude" geluiden en beelden in?
« Reactie #6 Gepost op: 2015/02/08, 23:51:28 »
Voor foto's : zoek op "photo correction color"

Veel van dit soort handmatige correcties zijn ook afhankelijk van de orginele foto's. Ik heb wel een bibliotheek aan gelegd voor mezelf, maar telkens blijkt de instelling niet universeel toepasbaar te zijn. Uit m'n hoofd wat strategien voor kleur correctie   
Polaroid: contrast verhogen / kleur kanalen afzonderlijk afvlakken in de hoge lichten