Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: herinstallatie  (gelezen 815 keer)

herinstallatie
« Gepost op: 2009/04/06, 11:35:16 »
Hallo,
Een paar dagen geleden heb ik 8.10 64 bits geinstalleerd op een nieuwe harde schijf, ik was vergeten om auto detect te draaien in BIOS.
Dat gaf boot problemen, nadat ik sudo fsck /dev/sda1 heb gedaan leek het goed te gaan maar ik krijg weer de zelfde foutmeldingen.
Ik wil 8.10 opnieuw installeren op een leeg gemaakte schijf.

Hoe formateer ik mijn harddisk vanaf de live cd?

bij voorbaat dank, Herman

Re: herinstallatie
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/06, 11:38:58 »
Hoe formateer ik mijn harddisk vanaf de live cd?


Systeem=>beheer=>partitiebewerker.

Re: herinstallatie
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/06, 16:47:00 »
Hallo, daar ben ik weer.

Heb met behulp van partition manager opnieuw geformateerd en opnieuw geinstalleerd.
Ik krijg nogsteeds de zelfde foutmeldingen. DRDY ERR en error UNC.

partitie /dev/sda1 heeft een geel driehoekje en een zwart vierkantje, en boot flag.
Het booten van harddisk gaat nog steeds niet en het booten van de live cd duurt veel langer.
Tijdens het booten van de live cd krijg ik ook een hoop foutmeldigen.

Ik heb geprobeerd een screenshot toe te voegen.

bij voorbaat dank Herman

Offline track

  • Lid
Re: herinstallatie
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/06, 16:57:14 »
Hoi Herman,

je bent van plan om een nieuwe installatie te doen, juist ?

Is er een bijzondere reden dat je de schijf bij voorbaat wilt partitioneren dan ?
Want als je de installatie gewoon volgens de handleiding   http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktopIntrepid  doet
en ook bij stap "6" de "gehele schijf" inzet zal hij volgens mij de gehele schijfindeling automaitisch doen.
(Eerst in het BIOS alles recht zetten uiteraard, liefst met "load optimal settings" ! )

Of zit er nog iets op jouw schijf dat je wilt bewaren ?  Voor zover ik kan zien niet.
(je hebt alleen een dubbele swap enz. maar dat zal hij automatisch opruimen als je de "gehele schijf" laat benutten.

Vriendelijke groet,

track

Offline dobby9

  • Lid
Re: herinstallatie
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/08, 20:37:59 »
Zoals ik tegen je SDA1 kijk die is niet goed dat driehoekje hoort daar niet.
Het wil min of meer zeggen dat gparted met die partitie  geen weg weet.
Mischien is de oplossing deleten en opnieuw aanmaken , laat het in de pending staan tot jij zeker weet dat het goed is
Zorg wel als jij het doet dat de boot flag op on staat voordat je het werkelijk laat uitvoeren de wijzigingen.
Als de boot flag op off staat dan boot de OS niet