Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hulp bij keuze laptop voor Ubuntu 16 of hoger  (gelezen 1324 keer)

Offline Remco77

  • Lid
Hulp bij keuze laptop voor Ubuntu 16 of hoger
« Gepost op: 2018/04/11, 21:46:21 »
Hallo allemaal,

Ik wil graag een nieuwe laptop kopen en hier enkel Ubuntu op installeren. Nu lees ik vaak genoeg over problemen met installatie door UEFI problemen of hardware dat slecht ondersteunt wordt, zoals wifi of touchpad. Helaas ben ik niet echt een Ubuntu expert, dus hoop ik dat iemand mij kan adviseren welke laptop ik het beste zou kunnen kopen om problemen te voorkomen?

De laptop die ik zou willen zou ongeveer aan deze eisen moeten voldoen:
intel i5/i7
minimaal 8GB ram
minimaal 1TB harddisk en met voorkeur ook nog 120 GB SDD
beeldscherm 15"

Dell lijkt laptops te hebben die hier potentieel aan voldoen (bv. T580), maar zou graag van andere mensen hier met ervaring horen of Dell of andere bedrijven geschikte laptops hebben.

Ik heb ook gezien dat system76 kant-en-klare Ubuntu laptops maakt en dat is natuurlijk heel makkelijk, maar voor garantie lijkt me vanuit de VS bestellen niet handig, tenzij iemand hier wel goede ervaringen mee heeft?


Offline ajjp

  • Lid
Re: Hulp bij keuze laptop voor Ubuntu 16 of hoger
« Reactie #1 Gepost op: 2018/04/11, 22:16:13 »
Ik heb een klein jaar geleden een BTO gekocht. Deze heeft een zeer eenvoudige UEFI welke Xubuntu 16.04 probleemloos liet installeren. Kunnen geleverd  worden zonder OS, dus dat betaal je ook niet. Ik kon hem geheel "leeg" krijgen, zodat er geen voorgeïnstalleerde tijdelijk Windows op zat. Zie bto.nu

Offline rico70

  • Lid
Re: Hulp bij keuze laptop voor Ubuntu 16 of hoger
« Reactie #2 Gepost op: 2018/04/12, 04:30:49 »
moet https://bto.eu/ zijn

Offline jan11000

  • Lid
Re: Hulp bij keuze laptop voor Ubuntu 16 of hoger
« Reactie #3 Gepost op: 2018/04/12, 05:27:48 »
Ik zou wel kijken of firma's vaker de bios/uefi updaten, veel firma's doen dit vaak maar zeer korte tijd(of bijna nooit), waardoor of nieuwe hardware niet werkt of je uefi onveilig is.

Levert dell geen linux op laptops?

En let op dat als je hardware koopt die zeer nieuw is, dus het model nieuw is, dan heb je soms dat iets(hardware) van je laptop/pc niet ondersteund is.
Dus google veel op je hardware of er geen problemen met linux zijn, en natuurlijk in het engels zoeken.
« Laatst bewerkt op: 2018/04/12, 05:32:04 door jan11000 »

Offline duportail

  • Lid
    • ubuntushop
Re: Hulp bij keuze laptop voor Ubuntu 16 of hoger
« Reactie #4 Gepost op: 2018/04/12, 08:19:20 »
Hallo allemaal,

Ik wil graag een nieuwe laptop kopen en hier enkel Ubuntu op installeren. Nu lees ik vaak genoeg over problemen met installatie door UEFI problemen of hardware dat slecht ondersteunt wordt, zoals wifi of touchpad. Helaas ben ik niet echt een Ubuntu expert, dus hoop ik dat iemand mij kan adviseren welke laptop ik het beste zou kunnen kopen om problemen te voorkomen?

De laptop die ik zou willen zou ongeveer aan deze eisen moeten voldoen:
intel i5/i7
minimaal 8GB ram
minimaal 1TB harddisk en met voorkeur ook nog 120 GB SDD
beeldscherm 15"

Dell lijkt laptops te hebben die hier potentieel aan voldoen (bv. T580), maar zou graag van andere mensen hier met ervaring horen of Dell of andere bedrijven geschikte laptops hebben.

Ik heb ook gezien dat system76 kant-en-klare Ubuntu laptops maakt en dat is natuurlijk heel makkelijk, maar voor garantie lijkt me vanuit de VS bestellen niet handig, tenzij iemand hier wel goede ervaringen mee heeft?
https://www.ubuntushop.be/index.php/opensource-notebooks/ubuntu-notebooks.html

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Hulp bij keuze laptop voor Ubuntu 16 of hoger
« Reactie #5 Gepost op: 2018/04/12, 09:42:34 »
Je kunt ook eerst een keuze maken v.w.b. de hardware en dan in een goede computer winkel vragen of je mag opstarten met een Ubuntu-DVD.
Zo heb ik mijn BTO getest en besteld............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Hulp bij keuze laptop voor Ubuntu 16 of hoger
« Reactie #6 Gepost op: 2018/04/12, 10:00:15 »
Citaat
moet https://bto.eu/ zijn
Bedankt rico70; slip of the finger!

Offline EvC

  • Lid
Re: Hulp bij keuze laptop voor Ubuntu 16 of hoger
« Reactie #7 Gepost op: 2018/04/12, 20:00:30 »
Als de noodzaak er niet echt is zou je kunnen wachten tot er laptops met processoren beschikbaar komen waar de Spectre en Meltdown issues niet meer spelen.
Binnen welk tijdsbestek dat zal gebeuren is onbekend: dit jaar waarschijnlijk niet.

En als de noodzaak mocht overheersen zou je naar laptops kunnen kijken die met een AMD Ryzen 5 of 7 processor zijn uitgerust: en dat zijn er nu nog niet zo veel.

Kortom: de verkopers zullen er met geen woord over spreken, maar die issues spelen wel (ook al wordt het met pleisters verbloemd).
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Offline Remco77

  • Lid
Re: Hulp bij keuze laptop voor Ubuntu 16 of hoger
« Reactie #8 Gepost op: 2018/04/12, 20:21:26 »
Bedankt voor jullie tips! Ik heb hier genoeg opties mee gekregen en zal eens rustig gaan nadenken wat ik ga kiezen.

Het probleem dat EvC noemt ben ik bekent mee, maar ik betwijfel of ik daar op kan/wil wachten.

Re: Hulp bij keuze laptop voor Ubuntu 16 of hoger
« Reactie #9 Gepost op: 2018/05/01, 06:39:50 »
Ik zou wel kijken of firma's vaker de bios/uefi updaten, veel firma's doen dit vaak maar zeer korte tijd(of bijna nooit), waardoor of nieuwe hardware niet werkt of je uefi onveilig is.

Levert dell geen linux op laptops?

En let op dat als je hardware koopt die zeer nieuw is, dus het model nieuw is, dan heb je soms dat iets(hardware) van je laptop/pc niet ondersteund is.
Dus google veel op je hardware of er geen problemen met linux zijn, en natuurlijk in het engels zoeken.

Dan kun je dus bijna op geen enkele laptop een linux-os zetten

Offline a.j.

  • Lid
Re: Hulp bij keuze laptop voor Ubuntu 16 of hoger
« Reactie #10 Gepost op: 2018/05/01, 19:44:10 »
Beste Remco 77,
Ik heb onlangs een H.p.pav. 15  ck 93nd. gekocht en dual boot gemaakt.
Jouw specs.ongeveer.Loopt als een zonnetje.Overweeg om Windows er gewoon weer af te halen.Heb namelijk nooit dual boot.
Laptop start in 5 seconden op.Alles zonder problemen.
Succes met jouw oriëntatie,
vr.gr.a.j.

Offline Bigtwin

  • Lid
Re: Hulp bij keuze laptop voor Ubuntu 16 of hoger
« Reactie #11 Gepost op: 2018/05/02, 21:28:13 »
Voor wat het waard is: Ik heb een HP envy i7 - 4 core hyperthreading (geeft in ubuntu 8 cpu's aan).

Ik zou de volgende keer in plaats van snelheid, meer naar energie verbruik kijken. Niet omdat ik bijzonder groen ben aangelegd, maar wel omdat de accu dan langer meegaat. Zeker nu de zomer weer komt, is het best vervelend dat je na anderhalf uur al weer met verlengsnoeren moet gaan werken als je buiten zit...

Lange accuwerktijd is wel erg comfortabel. En wees eerlijk, heb je de enorme snelheid echt nodig?

Offline a.j.

  • Lid
Re: Hulp bij keuze laptop voor Ubuntu 16 of hoger
« Reactie #12 Gepost op: 2018/05/03, 10:45:40 »
Bij mij draaien er 3 tot 4 cpu"s
En de eerste cpu 0,4>0,5 dus .. de andere staan op 0,0.
Mijn laptop draait stil.(hij vraagt s'morgens al wanneer hij al aan mag) grapje...!
Dit met de 16.04 lts versie. Met windows kan de kamer ventilator uit.(fan draait vaak,tot upgrade dan,en dan weg met Windows dualboot!!!!!!.
Succes met keuze.groet,a.j.

Offline Dennissch

  • Lid
Re: Hulp bij keuze laptop voor Ubuntu 16 of hoger
« Reactie #13 Gepost op: 2018/05/03, 11:54:55 »
Of het voor elke laptop opgaat weet ik niet, maar ik heb op mijn laptop UEFI kunnen uitschakelen en dergelijke. Ofja naar legacy. En dan nog wat dingen aangepast. Als dat bij elke laptop kan, lijkt het mij dat je op elke laptop Linux kan installeren. Wel is het zo dat bepaalde hardware beter werkt met Linux dan de andere hardware.

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Hulp bij keuze laptop voor Ubuntu 16 of hoger
« Reactie #14 Gepost op: 2018/05/03, 20:33:15 »
Mijn 2 centen: Linuxen draaien probleemloos op HP's met Intelzooi, wifi enzo. Of ze nou nieuw zijn, of 12 jaar oud (zie onder) :) En ik lees, maar dus geen eigen ervaring, dat Dells ook probleemloos zijn.

Maar zoals hierboven gezegd, in een fatsoenlijke winkel kan je dat uitproberen.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21