Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Defragmenteren  (gelezen 7142 keer)

ipsos

  • Gast
Defragmenteren
« Gepost op: 2008/03/05, 09:21:39 »
Defragmenteren zou niet nodig zijn wanneer de parititie in ext3 is gepartioneerd en je minimaal 10 a 20% vrije ruimte zou hebben. Stel dat ik eerst die vereiste vrije ruimte eerst niet had maar nu plaats heb gemaakt en de vereiste ruimte er wel is. Moet ik dan toch nog defragmenteren?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Defragmenteren
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/05, 09:42:05 »

Offline vanadium

  • Lid
Defragmenteren
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/05, 13:10:09 »
In jou geval kan je schijf nu enigszins gefragmenteerd zijn, ja. Of je daarom moet defragmenteren is een andere zaak, want fragmentatie moet al zeer sterk zijn om merkbaar performantieverlies te ervaren. Je mag in elk geval gerust zijn dat nieuwe bestanden die je creƫert, niet gefragmenteerd zullen zijn (in principe niet, tenzij het over zeer grote bestanden gaat).

ipsos

  • Gast
Defragmenteren
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/06, 12:15:35 »
Maar wat is dan een goed programma om mee te defragmenteren?

Offline vanadium

  • Lid
Defragmenteren
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/06, 12:55:37 »
Er bestaat in essentie geen goed defragmenteringsprogramma voor Linux. Geen  probleem meestal omdat het niet vlug nodig is, maar als je wel last hebt van fragmentatie ... (heb je er last van ?)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Defragmenteren
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/06, 13:19:07 »
Niet doen..... Linke soep.

In jouw geval (partitie die aanvankelijk nauwelijks vrije ruimte had, waardoor vermoedelijk toch flink wat fragmentatie is ontstaan): gewoon schoon herinstalleren op de partitie die nu wel ruim zat is (waardoor er in de toekomst sowieso geen fragmentatie meer zal ontstaan).

Offline siegi

  • Lid
Defragmenteren
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/06, 16:23:51 »
Voor zover ik weet bestaat er alleen een defragmentatie programma voor ext2.
Je moet dan eerst je schijf weer omtoveren naar ext2 om vervolgens te formateren en dan weer over te gaan naar ext3.
Normaal haal je geen of een heel kleine snelheidswinst.

Je kan pjotr zijn voorstel misschien toepassen als je upgrade naar hardy 8.04

Defragmenteren
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/06, 16:24:49 »
Er bestaat gewoonweg geen defragmenter voor ext3, dus...

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Barend

  • Lid
Defragmenteren
« Reactie #8 Gepost op: 2008/03/16, 21:30:27 »
Over het defragmenteren had ik nog een vraagje. Ik heb vanuit windows mijn hele map Mijn Documenten in 1 keer gekopieerd maar de home partitie. Dat was dus iets van 10gb naar een partitie van 50gb, ruimte zat dus. Maar Ziet Ubuntu die 10gb die er in 1 keer is opgezet nu als 1 groot bestand?

Offline mcgyver

  • Lid
Defragmenteren
« Reactie #9 Gepost op: 2008/03/16, 22:30:50 »
Nee.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Defragmenteren
« Reactie #10 Gepost op: 2008/03/16, 22:52:28 »
Misschien is de oplossing simpeler dan je denkt.
Heb je nog een partitie over ?
Verplaats alles (eventueel gezipt, maar dat is trager) naar een andere partitie en zet dit vervolgens weer terug.
Nu zijn er geen gefragmenteerde files meer.

Mijn mening: veel werk voor je PC en als je geluk hebt 1% snelheids winst ;)
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Defragmenteren
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/23, 16:16:53 »
Gents,

Als ik dit artikel zie dan geloof ik wel degelijk dat we onze documentatie en overtuigingen mbt defragmenteren onder linux moeten bijwerken.

http://polishlinux.org/apps/cli/defragmentation-of-linux-filesystems/

Let op de aanzienlijke verschillen (vooral percentueel gezien) in snelheid tussen een gedefragmenteerd ext3 systeem en een gefragmenteerd ext3 systeem.
Het zal niet makkelijk zijn aangezien het filesysteem niet gemount mag zijn (alhoewel dat voor somigen geen probleem lijkt te zijn, maar niet voor beginners).

Als ik zo de conclusie zie:
Defragmenteren is wel degelijk nuttig als je systeem meer dan 10% gefragmenteerd is.

Monk.

Offline vanadium

  • Lid
Defragmenteren
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/23, 17:22:59 »
Een gefragmenteerd systeem is uiteraard trager. Punt is echter dat je bij Linux niet zo snel ernstige fragmentatie krijgt, waardoor defragmentatie vaak niet nodig is. Heb je het wel eens nodig, dan heeft ext3 spijtig genoeg niet de tools ervoor: de oplossing is dan partitie herformatteren en data terugplaatsen. In geval van je systeempartitie: fresh install.

Kritisch is dat je voldoende vrije ruimte moet hebben, anders is fragmentatie onvermijdelijk:
Citaat
Remember that the defragmented disk should always have a reasonable amount of free space. If this is always the case, it may happen that you indeed will never need to perform the process.
In elk geval heb ik mijn reflex onder Windows om om de drie dagen te defragmenteren ver achter mij gelaten...

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Defragmenteren
« Reactie #13 Gepost op: 2008/05/23, 17:39:45 »
Hier is wel een defragmenteer programma te vinden: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=169551
Ik vraag me alleen wel af of het echt nuttig is. Heeft iemand al eens benchmarks gedraaid op een echt systeem, dus niet op een image zoals in de link van Monkwarrior?

Defragmenteren
« Reactie #14 Gepost op: 2008/05/23, 17:45:22 »
Overigens staat in de link hoe een ext3 drive wordt gedefragmenteerd (feitelijk een ext2 met journalering zoals ze het daar zeggen).
In die link geven ze ook aan dat je kunt testen of je partitie sneller is geworden.
Ik wilde zelf e.e.a. gaan testen , maar zit even ermee dat dit op unmounted partitie moet gebeuren. Geen idee of dit vanaf een livecd kan worden opgestart.
Zo ja dan ga ik het testen op mijn huidige partities.

Monk.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Defragmenteren
« Reactie #15 Gepost op: 2008/05/23, 17:53:37 »
Kijk uit met je data, ik vertrouw die defraggers toch niet zo heel erg.

Defragmenteren
« Reactie #16 Gepost op: 2008/05/23, 18:13:47 »
Tuurlijk, ik heb meerdere backups.
Tevens heb ik gekeken hoe ze het doen, dat mechanisme ziet er erg veilig uit.

Monk.

Offline siegi

  • Lid
Defragmenteren
« Reactie #17 Gepost op: 2008/05/23, 18:16:48 »
Kijk eens wat fsck zegt bij de controle, hoeveel data is niet opeenvolgend.
Ik heb hier echt nog nooit hoge getallen gezien. :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Defragmenteren
« Reactie #18 Gepost op: 2008/05/23, 19:14:51 »
Citaat van: Monkwarrior
Gents,

Als ik dit artikel zie dan geloof ik wel degelijk dat we onze documentatie en overtuigingen mbt defragmenteren onder linux moeten bijwerken.

http://polishlinux.org/apps/cli/defragmentation-of-linux-filesystems/

Let op de aanzienlijke verschillen (vooral percentueel gezien) in snelheid tussen een gedefragmenteerd ext3 systeem en een gefragmenteerd ext3 systeem.
Het zal niet makkelijk zijn aangezien het filesysteem niet gemount mag zijn (alhoewel dat voor somigen geen probleem lijkt te zijn, maar niet voor beginners).

Als ik zo de conclusie zie:
Defragmenteren is wel degelijk nuttig als je systeem meer dan 10% gefragmenteerd is.

Monk.
Als je ervoor zorgt dat je minimaal 25 % vrije ruimte houdt op je rootpartitie, zal de fragmentatie in beginsel altijd minder dan 1 % bedragen. Meestal zelfs minder dan 0,5 %.
http://computertip.googlepages.com/veelgesteldevrageninubuntu
(punt 3)

Heb je minder dan 25 % vrije ruimte op de rootpartitie, dan kun je beter de rootpartitie vergroten in plaats van te gaan zitten donderjagen met mogelijk gevaarlijke defraggers, die je complete systeem kunnen verzieken.   :-)