Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Computerprestatie aanpassen  (gelezen 1761 keer)

Sancho

  • Gast
Computerprestatie aanpassen
« Gepost op: 2009/10/24, 00:27:59 »
Misschien een rare titel, maar de uitleg zal het hopelijk wat duidelijker maken :)

Ik heb al een tijdje last met mn laptop; deze kan maar korte tijd op full power werken. Dan slaat hij plots uit. Volgens de winkel zou dit een redelijk dure reparatie zijn, dus zet ik zet ik in Windows zo dat de laptop op 'Energiebesparing' werkt, zelfs al zit de laptop op netstroom.

Nu heb ik al gekeken hoe ik dit in Ubuntu 9.04 kan doen, maar ik vind het nergens terug :( En ja, na 15 min slaat mn laptop uit.

Waar kan ik dit aanpassen?

Bedankt voor de info!!

Offline jan11000

  • Lid
Re: Computerprestatie aanpassen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/24, 07:14:30 »
Weet je wat het hardware probleem is? Vind het persoonlijk raar dat hij op energie besparing wel werkt en gewoon niet.
Vraag anders op http://gathering.tweakers.net, dit is een forum waar ze veel over hardware weten.

Wat is het probleem?

Je zou eens kunnen zoeken met overclocken in linux, maar dan alles langzamer zetten. Welke software gebruikt wordt weet ik niet. In de bios zou je de cpu langzamer kunnen zetten(dus underclocken).
« Laatst bewerkt op: 2009/10/24, 07:16:37 door jan11000 »

Re: Computerprestatie aanpassen
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/24, 10:36:03 »
Dat is CPU frequency scaling. En daar heb je verschillende tooltjes voor, zoals cpufreq-selector en cpufreqd. Je configuratie moet wel ondersteund worden door Ubuntu anders werkt het niet. Je kan beginnen met de CPU Frequency Scaling Monitor toe te voegen aan je panel (rechtsklikken - Add - CPU Frequency Scaling Monitor) om te kijken of het werkt. Op mijn netbookje gebruik ik het om de batterijduur te rekken.

Sancho

  • Gast
Re: Computerprestatie aanpassen
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/24, 15:15:27 »
Hmm, toch iets ingewikkelder?

Bij Windows moet ik gewoon rechtsklikken op de batterij en daar instellen dat hij altijd met werken zoals als op de accu.

Probleem is dat mn processor overhit geraakt. Heb de laptop al eens in de winkel gedaan, maar ja het werd te kostelijk. Al overvind ik hier geen probleem mee :)

edit: bericht van Autostatic niet goed gelezen :) Ik ga het onmiddellijk eens testen!!
« Laatst bewerkt op: 2009/10/24, 15:16:59 door Sancho »

Re: Computerprestatie aanpassen
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/24, 15:20:25 »
Als hij ook overhit raakt, dan zou daar de oorzaak kunnen liggen. Waarschijnlijk is de CPU dan constant bezig en kunnen het 2 dingen zijn:

1) De laptop valt uit door de hitte (beveiliging)
2) De batterij raakt echt snel leeg door hoog CPU gebruik

Ik zou eens de systeembelastingmeter en de sensor-applet toevoegen aan uw paneel om zo de CPU en temperaturen in de gaten te houden.

Re: Computerprestatie aanpassen
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/24, 15:23:17 »
Klikken op een paneel, toevoegen aan paneel... en dan processorsnelheid.
Dan op het icoontje klikken en powersave kiezen.

Sancho

  • Gast
Re: Computerprestatie aanpassen
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/24, 15:29:25 »
Ok bedankt voor de info!!

@Glenn: dat zocht ik :)

@Nun: de laptop valt inderdaad uit, en moet dan een tijdje wachten eer deze terug wil werken. Ik heb de systeembelastingsmeter der bij gezet, nu eens kijken voor die sensor applet.

Re: Computerprestatie aanpassen
« Reactie #7 Gepost op: 2009/10/24, 15:38:52 »
Die staat in Synaptic als sensors-applet . Daarna kan deze ook zoals gewoonlijk aan het paneel toegevoegd worden.

Sancho

  • Gast
Re: Computerprestatie aanpassen
« Reactie #8 Gepost op: 2009/10/28, 22:08:30 »
Ik heb wat gezocht, maar ik vind het niet :( Kun je die aanpassing 'vastzetten'.

Als ik nu Powersafe kies, volgende keer dat ik opstart staat het terug op 'Performance'