Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe foto's samen te voegen?  (gelezen 2098 keer)

Offline Beekhof

  • Lid
Hoe foto's samen te voegen?
« Gepost op: 2015/11/04, 21:28:25 »
Een aantal screenshots (in *.jpg) over hetzelfde onderwerp tot een enkel bestand samen te voegen.
Hoe naast elkaar, onder elkaar of in een matrix af te beelden naar een enkel bestand?
Bijvoorbeeld m.b.v. een tekstverwerker (LibreOffice) of beeldbewerking (imagemagick of GIMP).
Jammer genoeg heb ik (nog) geen ervaring met GIMP, waar een simpele handleiding te vinden?.

Re: Hoe foto's samen te voegen?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/11/04, 22:16:00 »
Gimp dus,denk dat een andere online software dat niet kan.Je kijkt wat de grootte is van die foto's en hoe je ze wilt rangschikken en maakt een nieuwe afbeelding zo groot dat die er op die manier in passen.Dan zorg je dat die een voor een geknipt worden en plak je ze in die afbeelding.Als dat allemaal mooi past met misschien nog aanpassing van de grootte door vermindering van het canvas,klik je op het pijltje van het lagenvenster boven aan en dan ga je helemaal onder op het venster wat dan opent en klik je op samenvoegen.Dan met een naam exporteren naar de map van je keuze en klaar.
Lijkt heel ingewikkeld zo als ik dit neer pen,maar eigenlijk super eenvoudig als je het eenmaal weet.

En Gimp kan je via synaptic installeren.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Hoe foto's samen te voegen?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/11/04, 22:58:04 »
Hallo,
kun je misschien iets met het programma "Photoprint" (zit in softwarecentrum) ? Daarmee kun je meerdere foto's op een pagina printen en dus ook opslaan als één file.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Hoe foto's samen te voegen?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/11/04, 23:33:34 »
Inkscape.
Hier kun je meerdere foto's toevoegen aan een blad, en de foto's schuiven, en dan hier een foto of pdf maken.
Let op het witte achtergrond is doorzichtig, en je hoeft je niet te beperken tot de witte vierkant, je mag dus ook buiten de witte vlak werken.
(op youtube zie je voorbeelden, bijv voor beginners hoe het werkt).

Re: Hoe foto's samen te voegen?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/11/05, 00:22:13 »
Ok,je hebt dus toch meerdere keuzes.. =D
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline MKe

  • Lid
Re: Hoe foto's samen te voegen?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/11/05, 06:26:23 »
Of veel simpeler en handiger met imagemagick:
montage -mode concatenate -tile 1x in-*.jpg out.jpg

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Hoe foto's samen te voegen?
« Reactie #6 Gepost op: 2015/11/05, 09:23:01 »
Hoi MKe,

Mooie terminal opdracht van Imagemagick. Dat Imagemagick  is toch altijd weer een geweldige toverdoos!

Moet je nu voor deze opdracht de betrokken foto's de namen in-1.jpg, in-2.jpg, in-3.jpg, in-4.jpg meegeven? Dit is dan voor een set van vier. Set van 6 of acht gaat net zo, maar oneven aantallen zeker niet?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline MKe

  • Lid
Re: Hoe foto's samen te voegen?
« Reactie #7 Gepost op: 2015/11/05, 09:31:28 »
Hoi jvecht,

Als je dit commando letterlijk zo gebruikt (met '*') moeten de foto's inderdaad gesorteerd worden in de volgorde die je wilt en is hernoemen naar 01.jpg, 02.jpg idd het handigst. Je kunt ook gewoon een lijst van filenamen geven in de volgorde die jij wil:
montage -mode concatenate -tile 1x Plaatje8.jpg Plaatje2.jpg Plaatje1.jpg out.jpg
Oneven gaat prima, als je 1 kolom hebt zoals in mijn voorbeeld dan is dat geen enkel probleem, geef je echter 2x mee, dan is de laatste rij oneven met een wit vlak rechts onderin (of x2, dan geldt dit voor de laatste kolom).

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Hoe foto's samen te voegen?
« Reactie #8 Gepost op: 2015/11/05, 09:47:29 »
Hoi MKe,

Leuk zeg! Ik ga dat eens uitproberen. Dank je wel!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021