Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opgelost Na installatie Xubuntu 12.04 een paar x opgestart, nu loopt hij vast  (gelezen 611 keer)

Offline joseph

  • Lid
Ik kom er even niet meer uit.
Had Xubuntu 12:04 vanaf de cd geinstalleerd i.p.v. geupgraded.
Mede omdat dat beter zou zijn (ouwe instellingen opruimen).
Had een aparte home.
Geinstalleerd met de optie die de instellingen zou overnemen van andere installatie.
Bij installeren kwamen een hele berg foutmeldingen voorbij en hij ging e.a. terugzetten.
Verwachtte dus dat e.a. niet goed was gegaan maar tot verbazing startte het systeem goed.
Alleen was er geen enkele "oude instelling" te bekennen.

Alle updates etc. laten ophalen.
Hierop paar maal ingelogd maar nog niet toegekomen aan alles op punt te zetten.
Was n.l. nogal wat tijd kwijt om de mail terug te krijgen (mijn fout).

Uiteindelijk een keer opgestart met de optie Xfce ipv Xubuntu.
Dat deed het prima.
Hierop LibreOffice en Gnomecommander geinstalleerd.
Na afsluiten van die sessie ging het echter fout.
Kreeg een foutmelding en systeem bleef hangen.
Na verloop van tijd hard gerest.
Vervolgens start systeem op tot loopbalkje (beweegt niet of net 1 stapje).
Na wat geklik krijg ik een zwart scherm waarop staat:
* Stopping savekernel messages    ok
* Checking battery state...                 ok
*Stopping system V runlevel compatibility    ok
Hierop gebeurt er niets meer.
Een korte druk op de aan/uit knop gaat systeem gelijk herstarten.

Ook kiezend voor oudere versie (3.0.0...21. of zoiets) opstart gebeurt hetzelfde.

Nu is waarschijnlijk het eenvoudigst om e.a. opnieuw te installeren maar zou toch op zijn minst de .thunderbird veilig willen stellen (net op orde na veel werk en er zijn een paar nieuwe berichten die ik nog niet in een back-up heb). Mij lukt dat echter niet via de cd (geen rechten om /home/"gebruiker" te openen).

Wie o wie
« Laatst bewerkt op: 2012/06/19, 17:48:06 door joseph »

Offline Mikkel

  • Lid
Nu is waarschijnlijk het eenvoudigst om e.a. opnieuw te installeren maar zou toch op zijn minst de .thunderbird veilig willen stellen..........
Mij lukt dat echter niet via de cd (geen rechten om /home/"gebruiker" te openen).

Met het commando gksudo thunar
(thunar is toch de bestandsbeheerder in Xubuntu...?) zou je toegang moeten krijgen tot je bestanden.

Offline jan11000

  • Lid
Opstarten livecd en dan kun je alles kopieren naar een andere externe hd/usb stick.

Probeer eens fsck  (scandisk als in windows)
probeer eens opstarten livecd,
dan gparted starten
dan de hd kiezen,
dan met muis op partities, rechtertoets, dan kiezen, check (dit is fsck).
Doe dit voor alle hd's en partities, niet voor ntfs/fat en niet voor swap.

Offline joseph

  • Lid
Bedankt voor de reacties.
Helaas lukte dat niet.
In ene omgeving geen Thunar ter beschikking in de andere was disk niet aangekoppeld c.q. te koppelen.

Vervolgens kwam ik er achter dat heel Xubuntu 12.04 en de home op de partitie was aangemaakt waar in verleden alleen de besturing stond (ca 10gig) en de partitie met /home er niet aan gekoppeld was. Vandaar dat ik e.a. kwijt was na 1e inlog.
Denk dat vastlopen veroorzaakt is door installeren van LibreOffice/Gnomecommander, dat de partitie daardoor vol was gelopen.

Heb inmiddels opnieuw geïnstalleerd vanaf de CD en zelf de partities opgepikt waarbij ik die voor de besturing heb laten formatteren.
Nu draait systeem en de gehele /home is in tact terug (hoef ik dus niet vanuit de backup terug te gaan zetten.

Probleem is dus opgelost.