Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Videotapes digitaliseren via Linux - oef!  (gelezen 11800 keer)

Online jolo

  • Lid
Re: Videotapes digitaliseren via Linux - oef!
« Reactie #25 Gepost op: 2017/03/25, 19:42:09 »
Mijn scart zonder schakelaar kabel heeft inderdaad 6 tulpstekkers. 2 daarvan zijn voor Audio in en twee voor audio uit. De zwarte tulpstekker is voor Video out. En de rode tulpstekker is voor Video in. Al is die volgens mijn multimeter niet (meer) verbonden met de scart. De scart kan eventueel worden open geschroefd.

Bij mij is het beeld van mijn LG VHS recorder ook niet perfect. Waarschijnlijk is de VHS recorder kop aan een reinigingsbeurt toe. Ik heb nog twee andere VHS recorders staan. Waarvan een is zelfs Super VHS.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Videotapes digitaliseren via Linux - oef!
« Reactie #26 Gepost op: 2017/03/25, 20:48:42 »
Zelf vaker gedaan. Beetje old school manier.
Videorecorder aangesloten op hdd/dvd-recorder en dan opnemen op de dvd. Werkt perfect.

En met de huidige 'terugkijktv' zijn gebruikte dvd-recorders zeer betaalbaar geworden. :evil:
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Videotapes digitaliseren via Linux - oef!
« Reactie #27 Gepost op: 2017/03/25, 22:10:07 »
Hoi rabbit,

Ook een goed idee! De kwaliteit hangt natuurlijk aan de kwaliteit van het bronsignaal. Maar wat betreft die kwaliteit, kan je daar wat van zeggen?

@jolo, ik werp me straks met schroevedraaiers.meter en soldeerbout op een scart met kabel.

Leuk onderwerp geworden!

Op dit moment zitten mijn vrouw en dochter al enorm te genieten van het oude materiaal, terwijl de boel wordt opgenomen.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Videotapes digitaliseren via Linux - oef!
« Reactie #28 Gepost op: 2017/03/26, 09:41:29 »
Zo, we leven weer in zomertijd en hier gaan we stug door met het digitaliseren.

De scart kabels blijken met drie soldeerpunten simpel om te bouwen van IN naar OUT met de link van Jolo. Dank je. Zo direct trek ik de soldeerbout uit mijn knutselschuur. Ik heb twee grabbers, dus dan zijn twee OUT scart kabels wel zo nuttig.

De kwaliteit van het opgenomen materiaal bevalt me nog steeds helemaal niks. Onze TV laat veel beter zien. Dat ik dat niet helemaal kan realiseren, OK. Nou ben ik ook nog eens lid van een uitstekende filmclub. Allemaal oude knarren  :angel: Maar die weten wel van de hoed en de rand van de oude analoge techniek en het nieuwe spul.

Die oude analoge TV deden het met interlaced signalen. Daat moderne digitale gedoe weer niet. Op het videohelp forum trof ik dit bericht. Daar heeft men het over FFmbc en de reacties zijn positief plus behoorlijk inhoudelijk. Het is allemaal uit 2007 trouwens. Oude meuk dus.

Reden voor verder zoeken!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Videotapes digitaliseren via Linux - oef!
« Reactie #29 Gepost op: 2017/03/26, 21:37:00 »
Het capturen werkt nu op Xubuntu met de commandoset van nero. De beelden zijn ook naar mijn zin. Aan de commandoset van nero heb ik nog een deinterlace optie (-vf pp=lb) toegevoegd en de keyint waarde omhoog gebracht naar 132.

Het is nu dit:

mencoder tv:// -tv driver=v4l2:width=720:height=576:norm=PAL:outfmt=uyvy:device=/dev/video1:input=0:fps=25:alsa:adevice=plughw.1,0:audiorate=48000:amode=1:forceaudio:immediatemode=0 -oac lavc -ovc lavc -of mpeg -mpegopts format=dvd -lavcopts vcodec=mpeg2video:vrc_buf_size=1835:vrc_maxrate=8000:vbitrate=5000:keyint=132:acodec=ac3:abitrate=192:aspect=4/3 -vf pp=lb -o /home/demo/test.mpg
Heb je geen webcam? Verander dan je device in /dev/video0 . Pas ook je gebruikersnaam aan (nu demo)

Samengevat: Gebruik een van de Ubuntu versies in de 16.04 reeks zodat je mencoder hebt. Bestel een grabber bij de Chinezen of Conrad.nl. Check de chip of het de Fushicai is via dmesg. Zorg dan voor een scartkabel met OUT bekabeling. Drie simpele soldeerpuntjes of een kant en klare scart adapter met IN/OUT schakelaar. Opdracht plakken in een terminalvenster met Ctrl-Shft-V. Videorecorder starten. Dan moet zich een test.mpg vormen in je thuismap.

Voor testdoelen stop je eventueel het opnemen met Ctrl-C in de terminal.

Veel plezier!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Videotapes digitaliseren via Linux - oef!
« Reactie #30 Gepost op: 2017/03/27, 12:51:18 »
Hoi rabbit,

Ook een goed idee! De kwaliteit hangt natuurlijk aan de kwaliteit van het bronsignaal. Maar wat betreft die kwaliteit, kan je daar wat van zeggen?

Het zou me verbazen als de digitale kopie beter zou zijn dan het origineel.
Waarbij natuurlijk wel gaat spelen dat je bij digitaal de kwaliteit makkelijker kunt verbeteren.

Over all beviel deze werkwijze mij prima, en dat zonder kwaliteitsverbetering (wat altijd nog zou kunnen). Het resultaat haalde zeker de kwaliteit van het origineel.
En het kostte geen moeite en slechts een hdd/dvd-recorder van een paar tientjes plug 'n play die ook nu nog gewoon dienst doet als waar hij voor bedoeld is, namelijk digitale videorecorder.

Maar op de pc aansluiten moet eigenlijk ook gewoon hetzelfde gaan aangezien een dvd recorder niet anders is dan een slechts voor dit doel beperkte 'computer'. Maar dan net wel speciaal pre-set voor dit doel dus meteen goed werkend met behoorlijke kwaliteit waar een computer toch net wat meer aandacht behoeft. En de kwaliteit zal in beide gevallen gelijk zijn aangezien je van het origineel afhankelijk bent.
Deze manier sluit ook een beetje aan bij mijn tactieken. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan.  ^-^
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Videotapes digitaliseren via Linux - oef!
« Reactie #31 Gepost op: 2017/03/27, 14:37:30 »
Hoi Rabbit,

De techniek is ook anders. Een TV werkt met een interlaced signaal. Een computerscherm echter niet. Dat maakt verschil. Maar wat ik nu bereik via Linux is duidelijk beter dan via dat andere erg veel gebruikte computersysteem en een stokoud programma. Dat bevalt me best.

Alleen hing ik vanmorgen mijn oude Toshiba laptop aan de VHS recorder en die wilde de opdracht van mencoder niet draaien. Waarom weet ik nog niet. De foutboodschappen waren wel helder, maar daar kon ik niks mee. Die vraag komt er dus nog aan.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Videotapes digitaliseren via Linux - oef!
« Reactie #32 Gepost op: 2017/03/27, 15:21:52 »
De techniek is ook anders. Een TV werkt met een interlaced signaal. Een computerscherm echter niet.

Uiteindelijk verwerkt de recorder het analoge signaal ook om naar een hd digitaal bestand op de hdd of dvd.
Inderdaad kun je ongetwijfeld dezelfde kwaliteit halen met een pc (of hoger, maar dat heeft geen nut gezien het originele), maar mijn uitgangspunt was dat een recorder er niet op ingesteld hoeft te worden omdat deze daar al perfect op ingericht is (en er dus ook met instellingen niets verkeerd gaat). Ik denk dan ook dat uiteindelijk beide opties weinig verschil maken.

De videorecorder hing hier overigens rechtstreeks op de dvd recorder met scart. Geen verliezen dan. Ook niet door de tv.

Een pro voor pc is dan weer dat je het bestand meteen in je pc hebt voor eventuele verwerking, waar ik het op dvd moet zetten en weer inlezen. Het is inderdaad net welke kant je op wilt.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Videotapes digitaliseren via Linux - oef!
« Reactie #33 Gepost op: 2017/03/27, 15:44:14 »
Ik heb de oude Toshiba nu aan de gang, maar de kwaliteit is een stuk minder. Nou is dat wel op een bekende band, maar met een andere grabber (die van Conrad), een andere recorder en een lange USB kabel. Verder is de Tosh ook bepaald geen i5.

Hier valt dus nog wat te proberen!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline peer

  • Lid
Re: Videotapes digitaliseren via Linux - oef!
« Reactie #34 Gepost op: 2017/03/28, 10:30:41 »
een tijd geleden heb ik een video op mijn pc gezet met behulp van een easycap uit china en vlc.
In eerste instantie werd de easycap niet herkend (kernel 3.16) maar toen ik de kernel had geupdate naar (ik meen 4.6) werkte de easycap direct.
Dit geeft lsusb:
Bus 003 Device 002: ID 1b71:3002 Fushicai USBTV007 Video Grabber [EasyCAP]

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
OPGELOST Re: Videotapes digitaliseren via Linux - oef!
« Reactie #35 Gepost op: 2017/03/28, 10:54:12 »
Hoi Peer,

Dat is dezelfde Chineze grabber die ik heb. Dat met de kernel zou wel kunnen. Ik meen dat ik dat ergens heb gelezen.

Inmiddels ben ik er ook uit met mijn oude Toshiba. Die trekt de aanpassingen voor interlace en de hogere keyint waarde niet en dat geeft het verschil.

Ik ben er zo wel uit!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Videotapes digitaliseren via Linux - oef!
« Reactie #36 Gepost op: 2017/06/17, 22:14:37 »
Nou, ik heb een mooie hobby-klus voor deze winter :D

Foei foei!

Ik heb een mooie oude Shuttle PC, jaartje of tien oud (niet zeggen tegen ZijneBalorigheid), die als een zonnetje draait op 14.04. Daar zit van huis uit een Hauppage Capture kaart in, die netjes herkend wordt als:

just@Xub1504-Shuttle-JV:~$ dmesg|grep ivtv
[   10.107587] ivtv: Start initialization, version 1.4.3
[   10.107677] ivtv0: Initializing card 0
[   10.107680] ivtv0: Autodetected Hauppauge card (cx23416 based)
[   10.112600] ivtv0: Unreasonably low latency timer, setting to 64 (was 32)
[   10.165292] ivtv0: Autodetected WinTV PVR 500 (unit #1)
[   10.361648] cx25840 2-0044: cx25843-23 found @ 0x88 (ivtv i2c driver #0)
[   11.074982] wm8775 2-001b: chip found @ 0x36 (ivtv i2c driver #0)

Prima allemaal dus! Verder hebben we een mooie VHS recorder liggen en ook nog een Sharp Viewcam Hi8 camera met ook de nodige bandjes. Die Viewcam is kaduuk (bandje komt er niet meer uit), maar een tweedehandje kost niet veel.

Dus gaan we die oude banden maar eens digitaliseren. Voorlopig loopt de klus vast op een foutmelding (zie bijlage) en ergens kwam ook een Resource Busy melding voorbij. Die PVR500 kaart is een bekende in Linux.

Dat wordt dus zoeken en graven. Voor de experimenten heb ik ook nog twee digitale videocamera's met Composite kabels. Alles gaat op dit moment trouwens via de Composite ingang. Ik heb geen S-video kabel, althans nog niet als ze er al zijn. De camera's en de VHS recorder hebben alleen Composite uitgangen.

Iemand hier ervaring mee?

Ik ga als eerste stap die mooie oude Shuttle maar op 16.04.1 zetten. Volgens de filmclub is voor digitaliseren geen dikke hardware nodig, dus hij moet er maar aan geloven. hè?

groet,

Just

Foei Vecht, na ruim een jaar ben ik er toch achter!! :P ;)
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Videotapes digitaliseren via Linux - oef!
« Reactie #37 Gepost op: 2017/06/17, 22:40:18 »
Hoi Bal

Jaja -  en voor het juli nummer van het Helpmij Magazine heb ik inmiddels mijn ervaringen op schrift gesteld in de vorm van een cursus.

Die Shuttle is achteraf gezien niet zo interessant meer. De beste instellingen in de opdracht trekt zo'n oud ding niet. Als het maar om een enkel VHS bandje gaat maakt dat niet zo heel veel uit, maar anders haalde ik me toch die Chineze grabber in huis en draaide het omzetten op een vlottere PC. Dan heb je toch een betere kwaliteit.

De verschijningsdatum voor juli van het Magazine is de 2e (in de nacht), dus maandag 3 ligt hij op de ontbijttafel.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Videotapes digitaliseren via Linux - oef!
« Reactie #38 Gepost op: 2018/05/17, 16:35:13 »
Zelf vaker gedaan. Beetje old school manier.
Videorecorder aangesloten op hdd/dvd-recorder en dan opnemen op de dvd. Werkt perfect.

Wij hebben nog een paar oude videobanden gevonden en willen die overzetten op dvd om later ook nog te kunnen gebruiken.
Gelukkig hebben wij nog een dvd/hdd recorder EN een videorecorder. We gaan het dus zo proberen.
Vragen:
1. wat/welke sluiten wij nu aan op de tv?
2. met wat (welke kabels) sluiten wij de beide recorders op elkaar aan?
Ik gebruik Xubuntu 20.04.3 LTS op mijn Desktop

Fijn als je mij indien gevraagd, wilt helpen :)

Offline aartje

  • Lid
Re: Videotapes digitaliseren via Linux - oef!
« Reactie #39 Gepost op: 2018/05/18, 09:14:44 »
Zelf vaker gedaan. Beetje old school manier.
Videorecorder aangesloten op hdd/dvd-recorder en dan opnemen op de dvd. Werkt perfect.

Wij hebben nog een paar oude videobanden gevonden en willen die overzetten op dvd om later ook nog te kunnen gebruiken.
Gelukkig hebben wij nog een dvd/hdd recorder EN een videorecorder. We gaan het dus zo proberen.
Vragen:
1. wat/welke sluiten wij nu aan op de tv?
2. met wat (welke kabels) sluiten wij de beide recorders op elkaar aan?
Je sluit een scartkabel aan van de videorecorder scart naar de dvd-recorder, scart-ingang. Op de dvd-recorder kies je in het
menu voor de externe ingang (scart-ingang, zie gebruiksaanwijzing).
De dvd-recorder sluit je met een hdmi-kabel aan op de tv.

Maar dit heeft eigenlijk niets  te maken met Ubuntu en je "kaapt" een al lang afgeloten thread.
Het is handiger om dit in "Algemeen" of "Off topic" te vragen, of nog beter op een forum waar dit
soort zaken aan de orde komen.
« Laatst bewerkt op: 2018/05/18, 09:16:20 door aartje »

Re: Videotapes digitaliseren via Linux - oef!
« Reactie #40 Gepost op: 2018/05/18, 09:48:50 »
Gelukt! Dank je wel.  ^-^

De 2e alinea begrijp ik niet echt, ik quote toch een eerder gegeven antwoord in dit Topic  ???
Ik gebruik Xubuntu 20.04.3 LTS op mijn Desktop

Fijn als je mij indien gevraagd, wilt helpen :)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Videotapes digitaliseren via Linux - oef!
« Reactie #41 Gepost op: 2018/05/18, 10:18:53 »
Ja Harry,

Maar dat antwoord is alweer een jaar oud en in een jaar verandert er veel. Op dat antwoord zijn we - zo uit mijn kop - ook niet echt ingegaan. Het onderwerp ging over de situatie van een speler met een goedkope Chinese adapter naar mijn laptop. Op een losse opmerking dat het heel anders ook heel goed ging, daar kan slechts een enkeling met ervaring en spullen gedetailleerd ingaan als hij of zij dat zou willen en ook een beetje in zich heeft qua schrijven.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021