Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan Geen NFS opzetten  (gelezen 4087 keer)

Offline Hannes57

  • Lid
    • Embrace the freedom of casual encounters on the best dating app in town!
Re: Kan Geen NFS opzetten
« Reactie #25 Gepost op: 2016/01/10, 19:44:19 »
MKe,

Wat gaat er gebeuren als ik de firewalls sluit? Ben een beetje huiverig daar voor.
Han

Offline MKe

  • Lid
Re: Kan Geen NFS opzetten
« Reactie #26 Gepost op: 2016/01/10, 19:46:38 »
Niets, er zit als het goed is ook een firewall in je router, dus van buiten kan er niemand bij.

Re: Kan Geen NFS opzetten
« Reactie #27 Gepost op: 2016/01/10, 23:46:50 »
Goed, aangezien je al een paar keer hebt aangegeven dat het je tegenvalt en dat je het wilt opgeven heeft het voor mij geen zin om hier meer tijd in te steken.

Helaas is dit wel een duidelijk tendens de laatste tijd, en zonder de TS af te vallen. Linux is geen doorontwikkelde versie van Windows, dus dingen gaan anders.
Niet altijd even makkelijk omdat wat anders je gewend bent, maar zeker op het gebied van netwerken durf ik te beweren dat het wel beter is.
Kortom, de tijd die je er in steekt gaat zich zeker uitbetalen, het is een leercurve waar denk ik ruw geschat meer dan 90% van alle linux gebruikers mee te maken hebben gehad. Dus heb geduld en een beetje moed.. Met dingen zoals dan stap ik wel weer terug naar Windows zal weinigen motiveren om nog verder mee te denken en te antwoorden op je vragen.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint


Offline Hannes57

  • Lid
    • Embrace the freedom of casual encounters on the best dating app in town!
Re: Kan Geen NFS opzetten
« Reactie #29 Gepost op: 2016/01/13, 19:32:02 »
Partsman,

Bedankt, heb het door gelezen. Ik heb Mint 17.3 en heb het topic gesloten. Nogmaals, vriendelijk bedankt, maar dit gaat mij boven de pet. Ik loop wel met usb stickjes en externe HD; s . Houdt mij ook nog in beweging.

Han

Offline softbart

  • Lid
Re: Kan Geen NFS opzetten
« Reactie #30 Gepost op: 2016/01/14, 10:42:29 »
Han,

De eerste stappen zijn vaak het moeilijkste. Misschien is het samen doen met een steunpunt iets.
Kijk op kaart.ubuntu-nl.org of er een steunpunt bij jou in de buurt is.
Daarnaast is het raadzaam om je iets meer te gaan verdiepen in Linux. Er is genoeg materiaal te vinden, ook in het Nederlands.

groet,

Theo

Offline Hannes57

  • Lid
    • Embrace the freedom of casual encounters on the best dating app in town!
Re: Kan Geen NFS opzetten
« Reactie #31 Gepost op: 2016/01/14, 17:02:58 »
Softbart,

Bedankt voor je antwoord.  Ik heb gekeken bij NFS, maar er zijn schijnbaar verschillen in opzet. Wees niet bang dat ik terug ga naar Win.7, 8 of 10. Echt niet meer. Zelfs mijn vrouw zit al te brommen op win. 10.
Maar ik vond het mappen delen onder win.7 niet moeilijk. Was veel over te vinden.

Op internet een filmpje gezien met Gigolo en Samba. Geen idee of het werkt. De Auteur was duidelijk met veel vb. schermen, ondanks zijn amerikaanse accent.

Han

Offline Hannes57

  • Lid
    • Embrace the freedom of casual encounters on the best dating app in town!
Re: Kan Geen NFS opzetten
« Reactie #32 Gepost op: 2016/01/14, 19:25:25 »
Heren,

Het is gelukt met Gigolo. Makkelijker dan de rest..... :rolleyes:
Dit was zo ingesteld en ik kan nu met de andere laptop in de laptop kijken en bewerken , waar mijn bestanden staan.
Dank aan de site van Pjotr, waar ik het ook op vond en een you tube filmpje over dit onderwerp en hoe je het installeert, bewerkt en instelt.

Han

Re: Kan Geen NFS opzetten
« Reactie #33 Gepost op: 2017/04/16, 16:58:14 »
os = Xubuntu 16.04

Ik kom even op dit alweer wat oudere topic terug.

Heb de instucties van Mke opgevolgd maar wanneer ik  via de terminal wil inloggen op de andere pc (ook Xubuntu 16.04 maar dan draaiend als VM via Virtualbox) krijg ik de volgende melding :

ssh: connect to host 10.0.2.15 port 22: Connection refused

Vervolgens de firewall disabled > zelfde melding. Regel toegevoegd om port 22 open te zetten > zelfde melding.

Iemand een idee wat ik fout doe?

Thx.

Een boek doet het altijd...

Offline atomos

  • Lid
Re: Kan Geen NFS opzetten
« Reactie #34 Gepost op: 2017/04/17, 10:33:47 »
1 keer NFS gebruik gemaakt op mijn raspberry pi en ik kreeg het alleen maar voor elkaar via webmin.
Hoe weet ik even niet meer, bij mij was het een rechten kwestie en gebruikers naam op de raspberry pi t.o.v. mijn linuxbak.

En deze gebruikte ik om te mounten op mijn linuxbak. (had even geen zin om het automatisch te doen) gebruikte het niet elke dag.
sudo mount 192.168.1.113: /home/xxxx/nfs
sudo umount 192.168.1.113: /home/xxxx/nfs
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Offline Nero

  • Lid
Re: Kan Geen NFS opzetten
« Reactie #35 Gepost op: 2017/04/17, 13:04:16 »
NFS op de Pi is IMO de eenvoud zelve:
- ssh naar de Pi
- su of sudo naar root
- apt-get install openssh-server
- nano /etc/extports. In mijn /etc/exports staat:
/data 192.168.xx.0/24(rw,no_root_squash,nohide,insecure,no_subtree_check,async)
/iso 192.168.xx.0/24(rw,no_root_squash,nohide,insecure,no_subtree_check,async)
- service ssh restart

Op de client:sudo mount banana:/data /srv/data
sudo mount banana:/iso /srv/iso

Of in /etc/fstab:banana:/data/ /srv/data nfs rw,intr,hard,comment=systemd.automount,noatime 0 0
banana:/iso/ /srv/iso nfs rw,intr,hard,comment=systemd.automount,noatime 0 0

Heb je geen local DNS dan dien je natuurlijk de hostnaam van de Pi -in mijn geval banana- te vervangen door het IP adres.

Re: Kan Geen NFS opzetten
« Reactie #36 Gepost op: 2017/04/18, 17:10:41 »
Dit wordt me iets te technisch ;). Het gaat mij enkel om hetgeen onder Reactie #9 wordt uitgelegd betreffende ssh. Hoe het komt dat de connectie geweigerd wordt, terwijl ik de firewall heb disabled.



Een boek doet het altijd...

Offline MKe

  • Lid
Re: Kan Geen NFS opzetten
« Reactie #37 Gepost op: 2017/04/19, 06:28:47 »
Hoi, weet je zeker dat de sshserver draait op de computer waar je contact mee wilt maken?

Dit kun je checken in de commandline:
sudo service ssh status
« Laatst bewerkt op: 2017/04/19, 08:04:45 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline Nero

  • Lid
Re: Kan Geen NFS opzetten
« Reactie #38 Gepost op: 2017/04/19, 09:13:04 »
Wil je zien of er daadwerkelijk geantwoord wordt op een ssh verzoek, doe dan op de serverssh localhostHeb je een goed werkende ssh server dan krijg je de vraag of je deze connectie wilt openen. Kan je afstuiten met een no antwoord.

Re: Kan Geen NFS opzetten
« Reactie #39 Gepost op: 2017/04/20, 17:48:51 »
Ik DACHT dat ik de sshserver had geinstalleerd via het commando : sudo apt-get install openssh-server. Toen ik in synaptic eea checkte bleek dat 'ssh (Secure shell client and server) NIET was geinstalleerd. Via synaptic dus ssh alsnog geinstalleerd (welk commando moet ik overigens gebruiken om via de terminal ssh geinstalleerd te krijgen aangezien voornoemd commando blijkbaar niet goed is?)

Daarna gecheckt met 'sudo service ssh status' zowel server als client gecheckt en beide geven aan 'Active running'.  Dat lijkt me dus in orde.

Wanneer ik vanaf de client dan het commando ssh mijnusername@betreffendipaddress intyp krijg ik weer dezelfde melding :   '........... port 22: Connection refused'.
Echter, ......... wanneer ik inlog van de Virtual Machine (VM) op mijn host-pc dan lukt het wel!! Andersom, inloggen van mijn host-pc op de VM levert reeds genoemde geweigerde verbinding op. Zou het komen doordat ik aan het testen ben met een VM?
Een boek doet het altijd...

Offline MKe

  • Lid
Re: Kan Geen NFS opzetten
« Reactie #40 Gepost op: 2017/04/21, 08:37:28 »
Geen idee, ik weet niet zoveel van VM lokaal draaien. Ik weet niet wat er dan met de poorten en de network stack gebeurt. Je hebt op beide machines (VM en Host) nu de opensssh server draaien? Gebruik je VMWare of VirtualBox?

Het commando om de server te installeren is overigens:
sudo apt-get install openssh-server

Re: Kan Geen NFS opzetten
« Reactie #41 Gepost op: 2017/04/21, 14:06:31 »
Dat commando heb ik gebruikt, echter  pas  nadat ik via synaptic ssh (ook) had geinstalleerd, werkte het  ???. Vreemd....

Ik gebruik Virtualbox.

(Overigens vind ik je oorspronkelijke instructies in dit topic zeer duidelijk. Wat daar voor de topic-starter nou zou moeilijk aan was? )
Een boek doet het altijd...

Offline MKe

  • Lid
Re: Kan Geen NFS opzetten
« Reactie #42 Gepost op: 2017/04/21, 15:03:48 »
Hmmm, ja vreemd, ik heb het al heel vaak op deze manier gedaan, maar nooit synaptic gebruikt hiervoor. Ik doe alles op de commandline w.b. management van het systeem en heb synaptic niet eens geinstalleerd staan. Ik heb trouwens het software centrum ook al enkele jaren niet meer opgestart ;)

W.b. virtualbox heb ik helaas geen idee. Ik gebruik dat helaas niet. Ik weet dat de versie in de repo niet helemaal de volledige versie is, dus misschien weigert die standaard poort 22? Ik heb net wat gegoogled, maar het zou echt mogelijk moeten zijn. Ik vond hier (https://blog.basefarm.com/blog/how-to-ssh-into-a-virtualbox-linux-guest-from-your-host-machine/ instructies voor wat jij wilt, maar dan op Fedora. Misschien ook toepasbaar voor Ubuntu?

Bedankt voor het compliment :) Maar ik kan me voorstellen dat het voor sommige mensen nogal bedreigend en overweldigend is om met de commandline te werken. Ze slaan dan dicht. Dat is een normaal verschijnsel. Sommige mensen zijn nu eenmaal meer grafisch ingesteld en ik voel me gewoon meer thuis met tekst.

Re: Kan Geen NFS opzetten
« Reactie #43 Gepost op: 2017/04/21, 15:33:43 »
In het begin moest ik ook wel even slikken voor wat betreft de CL ;). Ik ben bepaald niet een beta, maar merk dat ik er steeds meer mee ga doen omdat het 'ding' gewoon super is! Een terminaltijger zal ik wel nooit worden, maar ik ben al trots op wat ik nu kan =D. Ik geloof dat iemand in dit topic het al had over een leercurve. Dat klopt idd. Je moet er langzaam mee leren omgaan en simpel beginnen. Op dit forum heb ik er  veel over geleerd. Het is net als de overstap van Windows naar Linux. Even een paar weekjes doorbijten, leergierig zijn en je wilt nooit meer terug! Maar ja, doorzettingsvermogen is bij veel mensen niet een bijster sterk punt ;).

Ik heb wat ontdekt overigens. Ik gebruik als os Xubuntu 16.04 en hierbij volstaat het commando 'sudo apt-get install ssh' (zowel client- als serversoftware wordt geinstalleerd!) ipv 'sudo apt-get install openssh-server'. Wellicht dat dit enkel bij Xubuntu het geval is??

Verder even een andere fysieke pc (dus geen VM) erbij aangezet, ssh geinstalleerd en uitgetest of ssh dan wel werkt. Ik moest wel de firewall disablen, maar dan werkt alles prima. Steeds de firewall disablen is natuurlijk onhandig. Al het verkeer loopt geloof ik via poort 22. Wanneer ik die openstel, zou dat een optie zijn? Of is dat risicovol?

Wellicht dat iemand anders op het forum nog een idee heeft, hoe het komt dat ssh niet werkt wanneer ik van de host-pc wil inloggen op de VM?
Een boek doet het altijd...

Offline MKe

  • Lid
Re: Kan Geen NFS opzetten
« Reactie #44 Gepost op: 2017/04/21, 16:01:46 »
Tja, ik ben ook eerst begonnen met alleen maar klikken :D In principe kun je daar bijna alles mee doen. Maar zelfs in Windows gaan echte beheerders naar de powershell als ze echt onderwater iets moeten instellen.

Zolang je poort 22 maar niet op je router openzet dan is het allemaal erg veilig binnen je eigen netwerk. Ik heb binnen mijn netwerk niet eens een firewall aan. Die zet ik alleen aan als ik de laptop mee naar buiten neem. Overigens is het risico tegenwoordig op SSH niet zo heel erg groot (sinds de heartbleed bug). SSH is allemaal encrypted communicatie met goede authenticatie. Je loopt altijd een groter risico dan wannneer je de boel helemaal dichtzet, maar volgens mij is dat te verwaarlozen.

Da's trouwens waar dat apt-get install ssh beide pakketten installeerd. Maar ik als purist installleer natuurlijk alleen het hoog nodige en op een 'server' hoef je niet naar buiten te ssh'en dus komt daar bij mij geen client. In jouw geval is het natuurlijk wel erg logisch om dit te doen.

Re: Kan Geen NFS opzetten
« Reactie #45 Gepost op: 2017/04/21, 16:20:37 »
Ik ben je artikel-link helemaal vergeten door te nemen :rolleyes: Ga ik doen en ik laat weten of dit de oplossing heeft gebracht en zo ja, hoe dit te realiseren. To be continued...
Een boek doet het altijd...

Re: Kan Geen NFS opzetten
« Reactie #46 Gepost op: 2017/04/21, 17:25:33 »
Ik heb het getest, maar het werkt maar deels volgens de link. Wordt allemaal erg complex. Aangezien ik waarschijnijk alleen maar zal ssh-en met andere fysieke systemen in m'n lokale netwerk, heb ik besloten om het hele VM ssh-en maar te laten voor wat het is.

MKe hartelijk bedankt voor je hulp en info! Mocht ik nog tegen iets aan lopen, dan verschijn ik hier wel weer.
« Laatst bewerkt op: 2017/04/21, 17:30:06 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Offline MKe

  • Lid
Re: Kan Geen NFS opzetten
« Reactie #47 Gepost op: 2017/04/21, 19:16:52 »
Is goed en graag gedaan.