Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (opgelost) Nieuw in ubuntu...nog paar kleine probleempjes. (printer)  (gelezen 2197 keer)

Offline ri3kj3

  • Lid
Hallo allemaal,


afgelopen week heb ik ubuntu geinstalleerd als dual boot naast Vista. Ik ben een nieuwsgierig persoon, niet echt een computertechneut maar met wat msn-aanwijzingen van mijn broer ben ik een heel eind gekomen.
Ik ben over het systeem totnutoe erg tevreden, er moeten nu nog een paar kleine probleempjes opgelost worden.

1) Ik moet nog windows XP in VB draaien (en dat lukt ook) om het boekhoudprogramma van onze zaak te kunnen gebruiken. Dit werkt prima. echter, ik moet ook kunnen printen vanuit het boekhoudprogramma: girokaarten en werklijsten/briefjes (met data uit het programma dus niet handig om dat zelf te gaan zitten doen). Maar hoe vind ik de printer, en hoe kan ik vanuit VB printen??
 
Als ik dit voor elkaar krijg, kan ik namelijk vista helemaal van de computer afgooien. (Eigenlijk wil ik dat toch wel doen, mocht ik niet kunnen printen vanuit VB dan zet ik ws windows XP naast ubuntu)

2) Van het boekhoudprogramma op VirtualBox wil ik de backups eigenlijk ook wel buiten de VB hebben. Moet kunnen dmv een shared folder.
Maar op dit moment lukt het niet om een nieuwe shared folder aan te maken, rara hoe kan dat? Alleen de optie 'cancel'  is klikbaar, 'apply'  niet. Ik had er eerder deze week al twee shared folders aangemaakt om het boekhoudprogramma naar VB te krijgen, dus dat lukte wel. Enig idee wat ik nu verkeerd doe?

3) Ik speel voor de hobby graag met photoshop... nu zou dat moeten draaien in Wine...klopt dat, en welke versie (PS cs 3 of 4) is dan het beste (snelste) en hoe installeer ik dit dan? Van de cd? Of overhevelen van de windows partitie?


4)  Toetsenbord. Ik heb een apple toetsenbord (fijn, rammelt niet zo erg) maar in ubuntu werkt het niet zoals ik gewend was. Ik heb al verschillende toetsenbord opties geprobeerd, maar de versie met de dead keys vind ik niet echt praktisch. De accenten verschijnen net anders dan ik gewend ben...Ook de asci codes schijnen niet te werken (alt + 137  voor een e met puntjes erop) Kan ik hier nog iets aan doen?


Dit waren zo de dringendste kwesties (jaja)...verder werkt het goed, alles boven verwachting. Ik moet nog wel wat wennen aan het systeem met de mappen, alles toch net even anders dan in Windows, maar ik denk dat ik het wel kan vinden met Ubuntu. Als ik deze dingetjes opgelost krijg dan gaat vista er definitief af.

:)  Hartelijke groet  ri3kj3
« Laatst bewerkt op: 2009/07/20, 12:39:14 door ri3kj3 »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Nieuw in ubuntu...nog paar kleine probleempjes.
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/16, 10:34:50 »
1.
Of http://www.giannistsakiris.com/index.php/2007/11/05/share-printer-connected-to-ubuntu-from-windows-xp-on-virtualbox/
Of print file opslaan en in ubuntu uitprinten met een linux programma, indien mogelijk.
2
Verwijder alle mappen die geshared zijn, ook in vb. Dan maak in vb nieuwe mappen aan.
3
Gimp en inkscape leren , zijn gratis en net zo goed.
« Laatst bewerkt op: 2009/07/16, 10:39:20 door jan11000 »

Offline ri3kj3

  • Lid
Re: Nieuw in ubuntu...nog paar kleine probleempjes.
« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/16, 11:47:41 »
Hallo,

bedankt voor je antwoorden.

1 ) ga ik proberen. Die print file opslaan lukt volgens mij niet. als ik het afdrukvoorbeeld heb kan ik het hele spul wel naar klembord kopieren maar dan per pagina (= lastig als je 56 pagina's moet printen)  en de mogelijkheid naar pdf is nu ook niet mogelijk (geen idee waarom niet?)

Citaat
2)
Verwijder alle mappen die geshared zijn, ook in vb. Dan maak in vb nieuwe mappen aan.

Waarom werkt dit dan?

Groet

ri3kj3

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Nieuw in ubuntu...nog paar kleine probleempjes.
« Reactie #3 Gepost op: 2009/07/16, 11:53:53 »
Algemeen advies: gun jezelf de tijd om rustig aan Linux te wennen. Hou je computer gewoon tweevoudig opstartbaar, dus laat Windows naast Linux staan....

Je hebt per slot van rekening voor die Vistalicentie betaald, dus waarom zou je jezelf van mogelijkheden beroven?

Re: Nieuw in ubuntu...nog paar kleine probleempjes.
« Reactie #4 Gepost op: 2009/07/16, 12:04:54 »
Mja maar XP is een stuk beter dan vista, dus zou gewoon XP ernaast houden in dat geval.

Alhoewel XP in virtualbox natuurlijk ook nix mis mee is, en eigenlijk nog makkelijk is ook.....

Citaat
Citaat
2)
Verwijder alle mappen die geshared zijn, ook in vb. Dan maak in vb nieuwe mappen aan.

Waarom werkt dit dan?

Omdat meerdere mappen zinloos is en verwarring geeft in VB.
Het heeft ook geen nut om meerdere gedeelde mappen aan te maken.

Gewoon 1 map en klaar.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Nieuw in ubuntu...nog paar kleine probleempjes.
« Reactie #5 Gepost op: 2009/07/16, 14:02:00 »
Over Photoshop CS3 in Wine. Dat gaat niet fijn werken. Probeer wel eens Gimp. Dat is ook een zeer aangenaam programma dat zich kan meten aan Photoshop.

Wel zal het in Virtual Box werken. Maar net zoals Pjotr al wijs zij, als je Windows kunt houden gun het dan aan jezelf. Dan kun je rustig wennen aan Linux en nog in Windows werken met programma's waarvoor geen alternatief voor Linux beschikbaar is.

Re: Nieuw in ubuntu...nog paar kleine probleempjes.
« Reactie #6 Gepost op: 2009/07/16, 15:46:26 »
T/m CS2 werkt Photoshop goed, de rest werkt niet.

Offline ri3kj3

  • Lid
Re: Nieuw in ubuntu...nog paar kleine probleempjes.
« Reactie #7 Gepost op: 2009/07/16, 17:42:21 »

Okee, ik zal dan XP eropzetten, ipv Vista. Het punt is natuurlijk dat ik me al tijden ergerde aan vista, en daarom (eindelijk) de stap heb genomen om naar ubuntu over te stappen.

Jullie zijn allemaal opmerkelijk verdraagzaam t.o.v. windows hahaha, dat had ik niet verwacht.
Ik probeer binnenkort de printer zover te krijgen dat hij werkt op de VB.

Maar ja, als ik toch windows ernaast houd, dan vraag je je weer af: waarom heel veel moeite doen om dat dan voorelkaar te krijgen...

Dan is het m.i. simpeler om een kleine partitie voor windows XP te hebben en de rest als opslag/ubuntu.

Re: Nieuw in ubuntu...nog paar kleine probleempjes.
« Reactie #8 Gepost op: 2009/07/16, 18:38:31 »
Ik zou daarom dan ook in jouw geval XP eerst goed laten werken ( naar wens) in Virtualbox.
Dat scheelt een boel gezeik met rebooten.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline ri3kj3

  • Lid
Re: Nieuw in ubuntu...nog paar kleine probleempjes.
« Reactie #9 Gepost op: 2009/07/17, 10:53:51 »
Goed, ik heb me over de link gebogen die genoemd werd. Het lijkt simpel, behalve dat ik het niet helemaal snap.  :P

Eerste zin:

First of all you've got to set up a private network connection between the host and the guest operating system.


Oke, ik snap de bedoeling, maar hoe doe ik dit in ubuntu?

Als ik op netwerk klik zie ik alleen maar; Windows netwerk (???!!!)  Ik zie niks over netwerk instellen, opzetten of toevoegen (of hoe het ook heet)

Wil een geduldig iemand dit uitleggen? Hoe ik dus een netwerkverbinding krijg tussen mijn ubuntu-pc en de virtuele XP? Of is er ook een 'wizard'  voor?
Alvast bedankt :)



Offline Emil

  • Lid
Re: Nieuw in ubuntu...nog paar kleine probleempjes.
« Reactie #10 Gepost op: 2009/07/17, 12:19:38 »
Als je op "set up a private network connection" klikt staat er een how to om dit te doen, heb je dat ook al geprobeerd?

Offline ri3kj3

  • Lid
Re: Nieuw in ubuntu...nog paar kleine probleempjes.
« Reactie #11 Gepost op: 2009/07/17, 13:01:02 »
Citaat
Als je op "set up a private network connection" klikt staat er een how to om dit te doen, heb je dat ook al geprobeerd?

Als ik wist waar dat stond, had ik het zeker al geprobeerd.  =D
Kun je misschien even uitleggen hoe ik daar kom?


Offline Mikkel

  • Lid
Re: Nieuw in ubuntu...nog paar kleine probleempjes.
« Reactie #12 Gepost op: 2009/07/17, 13:14:52 »
Citaat
Als je op "set up a private network connection" klikt staat er een how to om dit te doen, heb je dat ook al geprobeerd?

Als ik wist waar dat stond, had ik het zeker al geprobeerd.  =D
Kun je misschien even uitleggen hoe ik daar kom?

'set up a private network connection' is een link. Dus gewoon met de linkermuisknop op klikken, dan kom je uit bij deze handleiding: http://www.giannistsakiris.com/index.php/2007/11/05/share-printer-connected-to-ubuntu-from-windows-xp-on-virtualbox/   ^-^

Offline ri3kj3

  • Lid
Re: Nieuw in ubuntu...nog paar kleine probleempjes.
« Reactie #13 Gepost op: 2009/07/17, 13:17:52 »
Ahaaa, ik zocht me al wezenloos op de pc...  :rolleyes:

Gaan we proberen.

Bedankt.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Nieuw in ubuntu...nog paar kleine probleempjes.
« Reactie #14 Gepost op: 2009/07/17, 13:19:56 »
Ahaaa, ik zocht me al wezenloos op de pc...  :rolleyes:

Gaan we proberen.

Bedankt.

Graag gedaan. Je moet zoiets ook maar weten, nietwaar? ^-^

Offline ri3kj3

  • Lid
Re: Nieuw in ubuntu...nog paar kleine probleempjes.
« Reactie #15 Gepost op: 2009/07/17, 15:27:15 »
Goed, volgens mij ben ik al een heel stuk verder. Maar nog niet klaar. :(

Ik heb de how-to's gevolgd, en dat ging allemaal goed. Het pingen is ook gelukt.
Er is een netwerk (klopt het wel dat in (guest) XP nu 2 lanverbindingen staan??)
De printer is ook toegevoegd, hoewel het laatste misschien niet helemaal goed, want hij print niet.  De eerste keer zei de printerdialoog  dat het papier op was (niet waar)  en verder reageert hij niet.

Dus wat nu?

Als er al iets fout gegaan is, is het in het allerlaatste gedeelte van de how-to- uitvoering geweest, met het printeradres of iets dergelijks. Uiteindelijk had ik in XP een wizard toevoegen usb printer gedaan en dat lukte wel. (denk ik...)

Iemand raad?  =D  

O, en dit (onderstaande) lukt niet: access forbidden

Citaat
Although all settings applied to the network interface in Windows will be available every time you boot Windows, the virtual network interface will go away next time you shut down your Linux system. One easy solution to this, is to add the commands that set up your network interface in your /etc/rc.local script:

#!/bin/sh -e
#
# rc.local
#
# This script is executed at the end of each multiuser runlevel.
# Make sure that the script will "exit 0" on success or any other
# value on error.
#
# In order to enable or disable this script just change the execution
# bits.
#
# By default this script does nothing.

echo "Setting up tap0 interface..."
tunctl -t tap0 -u giannis
ifconfig tap0 10.0.1.1

exit 0

Now the tap0 interface will be available every time you boot your Ubuntu system. Note that you do not have to use sudo inside /etc/rc.local as this script is executed by root anyway.

(en ik heb de computernaam wel vervangen door die van mijn computer...)
« Laatst bewerkt op: 2009/07/17, 15:39:16 door ri3kj3 »

Offline ri3kj3

  • Lid
Re: Nieuw in ubuntu...nog paar kleine probleempjes.
« Reactie #16 Gepost op: 2009/07/17, 16:18:08 »
Dan nog het andere probleempje;

(ik blijf proberen)

Citaat
Verwijder alle mappen die geshared zijn, ook in vb. Dan maak in vb nieuwe mappen aan.

De enige map die ik in VB kan sharen is de home map. Dat lijkt me wat teveel. Alle andere mappen wil hij niet.

Offline ri3kj3

  • Lid
Re: Nieuw in ubuntu...nog paar kleine probleempjes.
« Reactie #17 Gepost op: 2009/07/18, 19:44:06 »
OPGELOST!!!

Na heel veel proberen... uiteindelijk de andere versie van VB geinstalleerd, (ipv de standaard OSE ),  usb enabled, printer aangevinkt,  drivers geinstalleerd (goddank had ik een cd-rom voor XP) en hup.... Het werkt. Heeft me maar een week gekost.

Toch bedankt voor de info. :)

Alle bovenstaande dingen heb ik ook uit verschillende posts her en der uit dit forum opgedaan.