Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Poll

Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 17.10 Artful Aardvark???‏

Geweldig
Goed
Matig
Valt tegen
3 keer niks
weet niet

Auteur Topic: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 17.10 Artful Aardvark???‏  (gelezen 2038 keer)

Offline jos34

  • Lid
Eerste reactie, van Wikipedia. Deze zal toch Gnome hebben? Toch ziet het eruit als Unity, of is dat gewoon een skin voor Gnome?

Mischien dat ik verkeerd zoek maar ik kan geen optie vinden de PC in de slaapstand te zetten.
« Laatst bewerkt op: 2017/10/20, 14:14:35 door jos34 »

Offline rico70

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 17.10 Artful Aardvark???‏
« Reactie #1 Gepost op: 2017/10/20, 10:47:53 »
Ik heb Ubuntu MATE en Xubuntu al een poosje draaien op mijn desktop. Bevalt goed, ziet er goed uit en voelt degelijk aan.

Offline Tom

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 17.10 Artful Aardvark???‏
« Reactie #2 Gepost op: 2017/10/20, 11:18:17 »
Nog een beetje erg vroeg voor een poll ,daarbij ik gebruik alleen de LTS versie´s en wel die van Xubuntu  :P
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 17.10 Artful Aardvark???‏
« Reactie #3 Gepost op: 2017/10/20, 12:25:26 »
Het standaard bureaublad van Xubuntu vind ik heel erg lelijk.
Gelukkig is dit (net als bijna alles) gewoon aan te passen.
Helaas geeft het bij mij geen stabiele indruk.
Nu maar wachten op de test-versie van 18.04 ...........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 17.10 Artful Aardvark???‏
« Reactie #4 Gepost op: 2017/10/20, 12:47:32 »
Het standaard bureaublad van Xubuntu vind ik heel erg lelijk.
Gelukkig is dit (net als bijna alles) gewoon aan te passen.
Helaas geeft het bij mij geen stabiele indruk.
Nu maar wachten op de test-versie van 18.04 ...........
Hoe ziet die eruit dan? Ik laat me verrassen.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 17.10 Artful Aardvark???‏
« Reactie #5 Gepost op: 2017/10/20, 13:13:35 »
Hoe ziet die eruit dan? Ik laat me verrassen.
Blauw met groen ............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 17.10 Artful Aardvark???‏
« Reactie #6 Gepost op: 2017/10/20, 14:00:33 »
Het standaard bureaublad van Xubuntu vind ik heel erg lelijk.
Dat is nou eenmaal de traditie van Xfce en het muisje. Ik vind het best aardig maar zet toch standaard m'n poes op m'n bureaublad.  :)

Helaas geeft het bij mij geen stabiele indruk.
Hé, bij mij draait Xubuntu 17.10 als de spreekwoordelijke trein, net zoals de jaren hiervoor.

Overigens gaat deze draad over Ubuntu. Ik heb 17.10 korte tijd geïnstalleerd gehad en laat ik het zo zeggen: Ubuntu is niet mijn ding.

Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 17.10 Artful Aardvark???‏
« Reactie #7 Gepost op: 2017/10/20, 14:02:17 »
Eerste reactie, van Wikipedia. Deze zal toch Gnome hebben? Toch ziet het eruit als Unity, of is dat gewwon een skin voor Gnome?
Verbaasde ik me ook over ja...

Offline jos34

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 17.10 Artful Aardvark???‏
« Reactie #8 Gepost op: 2017/10/20, 14:13:40 »
Weet iemand waar de knop voor standby/slaapstand is? Ik zie alleen afsluiten en herstarten.

Nog een beetje erg vroeg voor een poll ,daarbij ik gebruik alleen de LTS versie´s en wel die van Xubuntu  :P

Je kunt je stem gewoon aanpassen mocht je van mening veranderen.
« Laatst bewerkt op: 2017/10/20, 16:29:26 door jos34 »

Offline sidonia

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 17.10 Artful Aardvark???‏
« Reactie #9 Gepost op: 2017/10/20, 16:46:55 »
Ik neem aan, dat het hier over alle varianten gaat van Ubuntu.

Ik ben erg tevreden met Budgie. Nog geen problemen tegengekomen.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 17.10 Artful Aardvark???‏
« Reactie #10 Gepost op: 2017/10/26, 20:18:33 »
ik vind de animaties van ubuntu 17.10 zo soepel. bijna apple-achtig...

Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 17.10 Artful Aardvark???‏
« Reactie #11 Gepost op: 2017/10/26, 21:51:24 »
Zelf heb ik het geprobeerd, maar het is (nog) niks voor mij. Het ligt niet zo zeer aan Ubuntu maar aan Gnome 3. Het ziet er netjes uit, maar past niet erg in mijn 'workflow'. Een van de dingen waar ik moeit mee heb, is de 'start' knop. Ik vind het niet prettig dat wanneer deze aangeklikt wordt eigenlijk je hele bureaublad verdwijnt en je op alfabetische volgorde alle programma's met iconen ziet.  Het is voor mij een soort van windows 8 metroscherm waarin je je opgesloten voelt. Ik weet niet of een benaming voor is, maar ik heb zelden tot nooit een programma gemaximaliseerd draaien vanwege een soort claustrofobisch gevoel en deze startknop bezorgt mij hetzelfde. Gelukkig is het in meer smaken te verkrijgen en ik moet eerlijk zeggen dat ik de MATE versie steeds mooier en beter begin te vinden.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline EvC

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 17.10 Artful Aardvark???‏
« Reactie #12 Gepost op: 2017/10/27, 01:59:26 »
Een van de dingen waar ik moeit mee heb, is de 'start' knop. Ik vind het niet prettig dat wanneer deze aangeklikt wordt eigenlijk je hele bureaublad verdwijnt en je op alfabetische volgorde alle programma's met iconen ziet.
Met die Startknop bedoel je de Activiteiten knop links in het top panel (neem ik aan).

Er zullen nog veel vragen komen over Gnome 3, want de indruk die je hier beschrijft had ik in het begin ook.
Eigenlijk moet je het bureaublad dat Ubuntu 17.10 na installatie laat zien, beschouwen als een basis.
Met Gnome Shell Extensions heb je als het ware een soort blokkendoos voorhanden om het aan te kleden.

Met bijvoorbeeld de Applications Menu extension vervang je de Activiteiten knop door een Toepassingen knop en krijgt het bureaublad al een heel andere aanblik:



Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline vanadium

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 17.10 Artful Aardvark???‏
« Reactie #13 Gepost op: 2017/10/27, 12:30:28 »
Een van de dingen waar ik moeit mee heb, is de 'start' knop. Ik vind het niet prettig dat wanneer deze aangeklikt wordt eigenlijk je hele bureaublad verdwijnt en je op alfabetische volgorde alle programma's met iconen ziet.  Het is voor mij een soort van windows 8 metroscherm waarin je je opgesloten voelt. Ik weet niet of een benaming voor is, maar ik heb zelden tot nooit een programma gemaximaliseerd draaien vanwege een soort claustrofobisch gevoel en deze startknop bezorgt mij hetzelfde.
Daarmee zie je maar. Smaken en werkgewoonten verschillen. Ik ben juist iemand die de meeste programma's (browser, tekstverwerker, ...) gemaximaliseerd draai: focus. Het focussen is een opzet van standaard Gnome Shell. Standaard is er geen dock. Er is alleen die minimale bovenbalk. Daaronder enkel de applicaties die je draait. Start je een programma met de "start" knop (de knop onderin links in Ubuntu 17.10, in standaard shell enkel te zien op je activiteitenoverzicht), dan is er ook focus, enkel op de programmaiconen. Ga je naar je overzicht, dan zoom je uit op je desktop om alle open vensters en de dock te zien. Dit is een verschil met de vroegere aanpak, waarbij besturingselementen standaard op je scherm staan of over je huidige scherm heen komen.

Offline MKe

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 17.10 Artful Aardvark???‏
« Reactie #14 Gepost op: 2017/11/01, 22:28:09 »
Tja, ik vindt GNOME 3 ook een prima omgeving. Super toets indrukken en typen om een programma te openen, heb geen muis nodig. Je kunt vrijwel alles doen zonder muis. Het is bijna net zo goed als i3wm.
Ik zou nog graag een betere methode willen hebben om van bureaublad te wisselen en de vensterranden kwijt raken. Die nemen gewoon te veel ruimte in.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 17.10 Artful Aardvark???‏
« Reactie #15 Gepost op: 2017/11/02, 08:46:20 »
Ik zou nog graag een betere methode willen hebben om van bureaublad te wisselen en de vensterranden kwijt raken. Die nemen gewoon te veel ruimte in.
- Wat is er mis aan Ctrl+Alt+pijltje op/neer om van bureaublad te wisselen? Met de muis is het inderdaad nogal een heen en weer schuiven: link boven om naar overview te gaan, dan helemaal rechts om een ander bureaublad aan te klikken, dan weer naar het midden op een programma klikken of links om uit het overzicht weg te gaan. Dat muisgebeuren kan je eventueel omzeilen met een extensie die je een bureaublad-indicator geef op de bovenbalk.
- Vensterranden: daarmee bedoel je de titelbalk? De andere randen zijn immers heel klein. Daar is er een onderscheid tussen "klassieke"programma's en waar gnome naar toe wil: de client-side decorations. Die laatste wil je niet kwijt want bevat knoppen en besturingselementen. De klassieke titelbalken kunnen via het thema smaller, maar dan moet je inderdaad al je ganse thema veranderen, of zelf in de code van een thema duiken.

Offline MKe

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 17.10 Artful Aardvark???‏
« Reactie #16 Gepost op: 2017/11/03, 16:00:14 »
Ik zou nog graag een betere methode willen hebben om van bureaublad te wisselen en de vensterranden kwijt raken. Die nemen gewoon te veel ruimte in.
- Wat is er mis aan Ctrl+Alt+pijltje op/neer om van bureaublad te wisselen? Met de muis is het inderdaad nogal een heen en weer schuiven: link boven om naar overview te gaan, dan helemaal rechts om een ander bureaublad aan te klikken, dan weer naar het midden op een programma klikken of links om uit het overzicht weg te gaan. Dat muisgebeuren kan je eventueel omzeilen met een extensie die je een bureaublad-indicator geef op de bovenbalk.
- Vensterranden: daarmee bedoel je de titelbalk? De andere randen zijn immers heel klein. Daar is er een onderscheid tussen "klassieke"programma's en waar gnome naar toe wil: de client-side decorations. Die laatste wil je niet kwijt want bevat knoppen en besturingselementen. De klassieke titelbalken kunnen via het thema smaller, maar dan moet je inderdaad al je ganse thema veranderen, of zelf in de code van een thema duiken.
Ik ben verwend met de i3wm methode, waar je met super+nummer direct naar de juiste desktop gaat i.p.v. met pijltjes er doorheem moet schakelen. Ik kan in i3wm dus b.v. met super+5 schakelen van willekeurig welke desktop naar het 5e bureaublad als ik dat zou willen.

Je kan de titelbalken kleiner via een css code idd. Ik ben in i3wm gewend om alles met de toetsen te doen, dus ik heb genoeg aan alt+f4 of ctrl+w en super+pijl om te maximaliseren/minimaliseren c.q. ti. Ik heb dus helemaal geen venster decoratie nodig.

Overigens kun je met GNOME behoorlijk veel met toetsen doen en wordt je weinig gedwongen om de muis te gebruiken. Voor mij is de muis een bron van RSI klachten dus dat is wel een pluspunt.

Offline rico70

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 17.10 Artful Aardvark???‏
« Reactie #17 Gepost op: 2017/11/03, 16:11:13 »
Ik ben verwend met de i3wm methode, waar je met super+nummer direct naar de juiste desktop gaat i.p.v. met pijltjes er doorheem moet schakelen. Ik kan in i3wm dus b.v. met super+5 schakelen van willekeurig welke desktop naar het 5e bureaublad als ik dat zou willen.
Kan ook met MATE (en wss iedere DE). CTRL +1 werkblad1, CTRL + 2 werkblad 2 enz. Uiteraard kan je ook andere combinaties kiezen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 17.10 Artful Aardvark???‏
« Reactie #18 Gepost op: 2017/11/03, 16:59:46 »
Ik ben verwend met de i3wm methode, waar je met super+nummer direct naar de juiste desktop gaat i.p.v. met pijltjes er doorheem moet schakelen. Ik kan in i3wm dus b.v. met super+5 schakelen van willekeurig welke desktop naar het 5e bureaublad als ik dat zou willen.
[/quote]
Open dconf-editor. Ga naar /org/gnome/desktop/wm/keybindings. Wijs daar de Super+cijfer toetsen toe aan "Switch to workspace x". Via de commandolijn:
gsettings set org.gnome.desktop.wm.keybindings switch-to-workspace-1 ['<Super>Home','<Super>1']
(WIl je de standardtoetstoewijzing <Super>Home niet behouden, laat die dan weg uit dit commando)
enz. Je wil dan wellicht ook in Gnome Tweak een vast aantal werkbladen instellen in plaats van automatisch gecreëerde werkbladen. Zo blijft je 5 je 5. Met een extensie kan je automatisch programma's op een bepaald werkblad laten opstarten.

Citaat
Je kan de titelbalken kleiner via een css code idd. Ik ben in i3wm gewend om alles met de toetsen te doen, dus ik heb genoeg aan alt+f4 of ctrl+w en super+pijl om te maximaliseren/minimaliseren c.q. ti. Ik heb dus helemaal geen venster decoratie nodig.
In wezen moet je dan niet verder zoeken dan een tiling wm, tenzij je daar bepaalde nadelen ondervindt. Gnome gaat met zijn client side decorations in de richting de grotendeels lege titelbalk af te schaffen. Zelf vind ik een titelbalk, of toch een aanduiding van het geopende document, wel belangrijk voor tekstverwerking.
De toetsencombinaties die je aangeeft, werken ook onder Gnome. In dconf vind je op dezelfde plaats nog mogelijke toetsencombinaties om een venster in een hoek te plaatsen, of te centreren, of tegen een rand aan te plaatsen.

Offline MKe

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 17.10 Artful Aardvark???‏
« Reactie #19 Gepost op: 2017/11/03, 17:37:38 »
Ik had de toetsen combinaties van GNOME gebruikt idd.

Ik denk dat ik ook gewoon i3wm blijf gebruiken, maar blijf gewoon nieuwsgierig naar de standaard desktop. Sommige programma's werken gewoon beter in een wat meer mainstream desktop.
Bedankt voor de tip voor het schakelen tussen desktops, maakt GNOME weer een beetje meer bruikbaar voor mij.