Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Partitie wissen  (gelezen 1278 keer)

Offline HWE64

  • Lid
Partitie wissen
« Gepost op: 2017/08/02, 07:14:39 »
Ik wil met GParted een partitie wissen en een andere distro erop zetten. Dus sda1 moet gewist worden en sda6 moet intact blijven. Mijn vraag is: is dit mogelijk en zo ja, hoe pak ik dit aan. Zoals jullie merken ben ik geen ster met GParted :'(. Wie kan me advies geven?
« Laatst bewerkt op: 2017/08/02, 07:16:17 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Partitie wissen
« Reactie #1 Gepost op: 2017/08/02, 09:52:18 »
Daar hoef je niets voor te doen.
Bij het installeren kies je als locatie voor anders, daarna verwijs je naar sda1 en kies je ook voor formatteren.
Dan wordt alles voor je gedaan...............

edit: Dit geldt voor alle *buntu en Mint systemen, of het voor andere Linuxen opgaat weet ik (nog) niet............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Partitie wissen
« Reactie #2 Gepost op: 2017/08/02, 10:20:23 »
Daar hoef je niets voor te doen.
Bij het installeren kies je als locatie voor anders, daarna verwijs je naar sda1 en kies je ook voor formatteren.
Dan wordt alles voor je gedaan...............

edit: Dit geldt voor alle *buntu en Mint systemen, of het voor andere Linuxen opgaat weet ik (nog) niet............
Ron, moet ik dan eerst de de boot vlag bij sda1 wegnemen en plaatsen bij sda2 of sda6? :|
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Partitie wissen
« Reactie #3 Gepost op: 2017/08/02, 11:01:32 »
Dan kan, maar ik heb nog nooit verschil gemerkt, wanneer ik het niet doe.
Debian afgeleiden kunnen sowieso van alle partities gestart worden, terwijl een "ander" OS alleen van een primaire partitie wil starten..............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Partitie wissen
« Reactie #4 Gepost op: 2017/08/02, 11:15:51 »
Dan kan, maar ik heb nog nooit verschil gemerkt, wanneer ik het niet doe.
Debian afgeleiden kunnen sowieso van alle partities gestart worden, terwijl een "ander" OS alleen van een primaire partitie wil starten..............
+1
Ik probeer regelmatig andere distributies uit maar ik heb  nog nooit handmatig die boot vlag aangepast.

OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline HWE64

  • Lid
Re: Partitie wissen
« Reactie #5 Gepost op: 2017/08/02, 12:56:20 »
Als ik zeg iets anders dan doe ik dubbel klik op sda1 en dan komt er dit plaatje. Moet ik de bovenst kiezen?? Heb ik de eerst keer wel gedaan maar na het formatteren heb ik op installeren gedrukt en kreeg ik een scherm met daarop de tekst - Er is geen bestandssysteem  - Er is geen bestandssysteem gedefinieerd   Gelieve dit te herstellen vanuit schijf indelingsmenu. Wat doe ik fout???
« Laatst bewerkt op: 2017/08/02, 13:03:06 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Bloom

  • Lid
Re: Partitie wissen
« Reactie #6 Gepost op: 2017/08/02, 13:01:14 »
Je kunt hier gewoon voor ext4 loggend systeem kiezen.
Maar nodig is het niet. De partitie is al aangemaakt en er staat al een ext4 op, zie ik. Wissen hoeft helemaal niet.
Dan kun je gewoon de Linux die je erop wil installeren starten vanaf een usb-stick of cd/dvd en vervolgens kies je ervoor om zelf de partities te selecteren. Kies dan sda1 voor de nieuwe installatie en geef aan dat hij die mag formatteren in ext4. Daarna zet je de installatie verder en zal de nieuwe Linux op sda1 komen, je sda6 met rust laten en de reeds aanwezige swappartitie gebruiken als gezamenlijke swap. En beide Linuxen zullen volautomatisch beschikbaar zijn in het Grub bootmenu.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Partitie wissen
« Reactie #7 Gepost op: 2017/08/02, 13:06:39 »
Je moet het mounten, door in het andere menu (iets lager) te kiezen voor /
Pas dan is er een bestandssysteem gedefinieerd ..........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Partitie wissen
« Reactie #8 Gepost op: 2017/08/02, 13:39:35 »
Je kunt hier gewoon voor ext4 loggend systeem kiezen.
Maar nodig is het niet. De partitie is al aangemaakt en er staat al een ext4 op, zie ik. Wissen hoeft helemaal niet.
Dan kun je gewoon de Linux die je erop wil installeren starten vanaf een usb-stick of cd/dvd en vervolgens kies je ervoor om zelf de partities te selecteren. Kies dan sda1 voor de nieuwe installatie en geef aan dat hij die mag formatteren in ext4. Daarna zet je de installatie verder en zal de nieuwe Linux op sda1 komen, je sda6 met rust laten en de reeds aanwezige swappartitie gebruiken als gezamenlijke swap. En beide Linuxen zullen volautomatisch beschikbaar zijn in het Grub bootmenu.
Ik kan nergens zeggen formatteren in Ext4 en als ik installeren druk krijg ik weer het plaatje te zien volgens schermafdruk.
Misschien installeer ik vanaf de verkeerde plaats?? Ik zit al op het testscherm van Mint en van daaruit probeer ik Mint te installeren. Moet ik soms van het opstartmenu installeren en de keuze maken binnen een aantal seconden?
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline HWE64

  • Lid
Re: Partitie wissen
« Reactie #9 Gepost op: 2017/08/02, 13:49:54 »
Je moet het mounten, door in het andere menu (iets lager) te kiezen voor /
Pas dan is er een bestandssysteem gedefinieerd ..........
Ja, nu loopt hij verder :laugh:.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline HWE64

  • Lid
Re: Partitie wissen
« Reactie #10 Gepost op: 2017/08/02, 14:55:00 »
Je moet het mounten, door in het andere menu (iets lager) te kiezen voor /
Pas dan is er een bestandssysteem gedefinieerd ..........
Ja, nu loopt hij verder :laugh:.
@allen bedankt voor alle aanwijzingen maar het koppel streepje van Ron deed wonderen. Voor de meesten van jullie is dit allemaal gesneden koek maar voor anderen is het allemaal nieuw. Wel eens een keer van gehoord maar nu heb ik het ervaren. Alweer wat geleerd. Door een foute handeling van mij heeft de pc er nog een partitie bij gemaakt. Is deze ook nog te gebruiken voor nog een distro en wordt dan de grub groter?
« Laatst bewerkt op: 2017/08/02, 15:00:36 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Partitie wissen
« Reactie #11 Gepost op: 2017/08/02, 15:21:30 »
Al mijn installaties (er staan er 8 op mijn laptop) gebruiken een partitie van 20GB.
De meeste installaties gebruiken ongeveer de helft hiervan, wel staat al mijn data op een andere partitie, zodat ik hier ten aller tijde bij kan.
Mijn Grub is dus erg groot, 8 keer Linux met ieder 2 kernels, maar de enige vertraging is de tijd die nodig is om 16 regels in te lezen van de hardeschijf.
De schatting is, dat dit hooguit een milliseconde is.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Partitie wissen
« Reactie #12 Gepost op: 2017/08/02, 15:48:04 »
Al mijn installaties (er staan er 8 op mijn laptop) gebruiken een partitie van 20GB.
De meeste installaties gebruiken ongeveer de helft hiervan, wel staat al mijn data op een andere partitie, zodat ik hier ten aller tijde bij kan.
Mijn Grub is dus erg groot, 8 keer Linux met ieder 2 kernels, maar de enige vertraging is de tijd die nodig is om 16 regels in te lezen van de hardeschijf.
De schatting is, dat dit hooguit een milliseconde is.
Krijg toch steeds meer het gevoel dat ik in het begin de juiste keuze heb gemaakt(met hulp) (Xubuntu). De anderen willen niet landen ???.
gr Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Partitie wissen
« Reactie #13 Gepost op: 2017/08/02, 16:27:43 »
Krijg toch steeds meer het gevoel dat ik in het begin de juiste keuze heb gemaakt(met hulp) (Xubuntu).
Dat is meer een kwestie van smaak en een kwestie van leren.
Xubuntu heeft als voordeel, dat het lijkt op Windows XP (en 98), met de werkbalken.
Wanneer je geen video effecten installeert, als bewegende kubussen e.d. dan haal je een optimale snelheid en een rustig systeem.
Het valt mij op, dat vooral oudere mensen vaak kiezen voor Xubuntu, ook vanwege de éénvoud.
Zelf heb ik van die keuze nog nooit spijt gehad............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.