Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!  (gelezen 16378 keer)

DarkEra

  • Gast
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #75 Gepost op: 2017/04/15, 14:08:01 »
De varianten zijn meer community onderhouden en ieder heeft zijn eigen team dus het heeft totaal geen invloed op Ubuntu MATE, Xubuntu, Kubuntu.
De vraag is wat er met de oorspronkelijke ontwikkelaars van Ubuntu Gnome gaat gebeuren, blijven deze betrokken bij de ontwikkeling of worden ze nu ineens afgescheept en het nemen de Canonical mensen het over....

Offline daido

  • Lid
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #76 Gepost op: 2017/04/16, 08:26:31 »
Uitbreiden met dash-to-dock, Gnome Classic gebruiken of.... doorgaan met Unity 7 misschien?
Gnome is goed te tweaken. Zeker met dash to Dock.
https://m.youtube.com/watch?v=BVimwUdrkyc
Unity ziet er leuk uit, maar reageert vrij traag op ouder computers

DarkEra

  • Gast
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #77 Gepost op: 2017/04/16, 10:26:15 »
Ook Gnome 3 is niet geschikt voor oudere computers. Daarvoor raad ik Xfce of MATE aan waarbij de voorkeur uit gaat naar Xfce.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #78 Gepost op: 2017/04/16, 10:50:06 »
De computers moeten wel echt oud zijn (>10 jaar), want mijn pc uit 2008 met 4GB geheugen en een kleine SSD draait Ubuntu GNOME prima

DarkEra

  • Gast
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #79 Gepost op: 2017/04/16, 12:31:13 »
Ondanks dat ik hier een Lenovo Thinkpad T410 uit 2010 heb met een i5 processor, 4GB RAM en een Intel graphics card, draait Gnome 3 er ook niet echt soepel op. Het zal wel ermee te maken hebben dat er een mechanische harde schijf in zit en daardoor het zaakje wat langzamer of minder soepel werkt. :)

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #80 Gepost op: 2017/04/16, 13:17:00 »
Hmmm, dat is raar, is het geen chipset/driver probleem?
GNOME pakt bij mij maar iets van 1,5GB geheugen en draait soepel.
SSD is sowieso een must voor iedere pc, dat maakt een pc zoveel soepeler en responsiever

DarkEra

  • Gast
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #81 Gepost op: 2017/04/16, 14:17:15 »
Heb er geen echt benul van of het daar iets mee te maken heeft. De effecten uitschakelen helpt wel iets en schokt het openen van het applicatie menu niet meer zo of bij het openen, mini-/maximaliseren en sluiten van programma's. Maar dan nog vind ik persoonlijk Gnome 3 ook behoorlijk zwaar geworden in geheugen gebruik. Best wel lachen, vroeger was KDE wat zwaarder en Gnome lichter, nu is het omgekeerd. Maar goed, wie weet ga ik de HD eens vervangen door een SSD.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #82 Gepost op: 2017/04/16, 15:20:42 »
SSD vind ik echt een goede investering en gelukkig zijn ze niet extreem duur meer. Je kan ook een kleintje kopen en dan met symbolische linkjes Afbeeldingen, documenten, downloads etc op de oude HDD zetten.
Op die manier heb je snelheid en opslag ruimte.

Offline Tom

  • Lid
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #83 Gepost op: 2017/04/16, 18:12:06 »
Ook Gnome 3 is niet geschikt voor oudere computers. Daarvoor raad ik Xfce of MATE aan waarbij de voorkeur uit gaat naar Xfce.

Ben na een middag testen ook tot die conclusie gekomen ,heb een I5 processor en 4 GB ram ,maar Xfce (xubuntu) draait het soepelste op mijn Pc´s dus blijf ik daar lekker mee verder gaan  8-)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #84 Gepost op: 2017/04/16, 18:53:41 »
Hmmm, misschien moet ik xfce weer eens proberen...;-)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #85 Gepost op: 2017/04/16, 19:28:54 »
Hmmm, misschien moet ik xfce weer eens proberen...;-)
Sinds XFCE 4.12 is het een heel volwassen desktop, makkelijk in gebruik, makkelijk aan te passen en toch veelzijdig.
Daarbij vind ik het de mooiste, maar dat is een kwestie van smaak ...........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline daido

  • Lid
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #86 Gepost op: 2017/04/17, 08:59:48 »
Ondanks dat ik hier een
Ondanks dat ik hier een Lenovo Thinkpad T410 uit 2010 heb met een i5 processor, 4GB RAM en een Intel graphics card, draait Gnome 3 er ook niet echt soepel op. Het zal wel ermee te maken hebben dat er een mechanische harde schijf in zit en daardoor het zaakje wat langzamer of minder soepel werkt. :)
Raar dat het niet goed werkt. uit 2010 heb met een i5 processor, 4GB RAM en een Intel graphics card, draait Gnome 3 er ook niet echt soepel op. Het zal wel ermee te maken hebben dat er een mechanische harde schijf in zit en daardoor het zaakje wat langzamer of minder soepel werkt. :)
Raar dat het niet goed werkt. Het zou met die specificaties goed moeten werken. Op internet zag ik nog iemand met problemen met een t410. Het lijkt mij een driverprobleem of een een defect in je computer.

DarkEra

  • Gast
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #87 Gepost op: 2017/04/21, 12:12:36 »
Ben benieuwd wat hiervan terecht gaat komen, nemen ze het in overwegen of wimpelen ze het af bij Canonical zoals een buntu dev al heeft gezegd:
http://www.omgubuntu.co.uk/2017/04/petition-kde-plasma-ubuntu-desktop
« Laatst bewerkt op: 2017/04/21, 12:15:14 door Maik »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #88 Gepost op: 2017/04/21, 12:42:38 »
Tja, ik ga die petitie beslist niet tekenen.... Ik heb niks met KDE.

Bovendien zou een overstap naar KDE nadelig kunnen uitpakken voor Xubuntu, Mint Cinnamon, Mint Mate en Mint Xfce (extra belasting voor de ontwikkelaars), omdat die GTK-gebaseerd zijn en dus nauw verwant zijn aan Gnome....

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #89 Gepost op: 2017/04/21, 12:54:48 »
Tja, ik ga die petitie beslist niet tekenen.... Ik heb niks met KDE.

Bovendien zou een overstap naar KDE nadelig kunnen uitpakken voor Xubuntu, Mint Cinnamon, Mint Mate en Mint Xfce (extra belasting voor de ontwikkelaars), omdat die GTK-gebaseerd zijn en dus nauw verwant zijn aan Gnome....
Er is ook een Ubuntu-Mate en een Cinnamon voor Ubuntu.
De beste keuze voor de desktop is m.i. Gnome, Mate, of XFCE (Mate en XFCE delen de 2e en 3e plaats).
Eigenlijk ben ik het dus eens met de keuze van Canonical ...............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #90 Gepost op: 2017/04/21, 14:10:45 »
Sinds het nieuws heb ik Ubuntu Gnome weer eens geprobeerd. Het bevalt me zo goed dat ik de overstap nu maar heb gemaakt. Op een aantal punten is het even wennen maar eigenlijk valt dat best wel mee. Ik ben dus ook erg benieuwd wat Canonical van 18.04 gaat bakken. Mocht dat tegenvallen dan denk ik dat ik overstap naar Xubuntu.

Wat de petitie betreft: Heb in het verleden KDE meerdere malen geprobeerd. Het ziet er prima uit maar op één of andere manier past het minder bij mijn manier van werken.

Offline MKe

  • Lid
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #91 Gepost op: 2017/04/21, 15:19:06 »
Mijn ervaring is dat KDE kan werken als welke andere desktop dan ook. Je kunt het heel erg op Unity of Gnome doen lijken. Het probleem is echter dat je om dit te doen heel veel moet moet tweaken. En daarin is KDE niet erg overzichtelijk. Alles kan, maar daardoor verzuip je dan ook in de mogelijkheden. Met als gevolg dat de meeste mensen KDE gebruiken in de default windows-achtige opzet.
Een tweede ding wat je moet liggen of niet is de software van KDE. Ongevraagd krijg je een grote hoop KDE specifieke software mee (kontact, dolphin, kate digikam) allemaal stuk voor stuk erg krachtig en vaak met meer mogelijkheden dan de de Gnome tegenhangers (b.v. digiKam vs Shotwell). Ook hier is het nadeel weer dat je ook weer vaak verzuipt in de mogelijkheden. Heb je het eenmaal goed naar je zin ingesteld dan kan het heel prettig werken. Maar ben je niet zo'n tweaker, dan is Gnome meestal fijner.

DarkEra

  • Gast
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #92 Gepost op: 2017/04/21, 19:06:59 »
Tja, ik ga die petitie beslist niet tekenen.... Ik heb niks met KDE.

Bovendien zou een overstap naar KDE nadelig kunnen uitpakken voor Xubuntu, Mint Cinnamon, Mint Mate en Mint Xfce (extra belasting voor de ontwikkelaars), omdat die GTK-gebaseerd zijn en dus nauw verwant zijn aan Gnome....

Ondanks dat ze onder de buntu familie vallen zijn het allemaal aparte projecten dus ik zie totaal niet in waarom het extra belastend zou moeten zijn voor de ontwikkelaars van Xubuntu en laat staan Mint Cinnamon, MATE en Xfce.... de pakketten zitten gewoon in de repo's en ieder community project tweakt hun desktop toch zoals ze willen. Dus welke desktop omgeving de hoofddistributie Ubuntu dan ook pakt, het zal geen invloed hebben op de andere derivaten. Dat Ubuntu Unity laat varen heeft toch ook geen grote impact op Mint.... of wel?

Voor Mint maakt het eigenlijk helemaal niets uit daar Cinnamon zowiezo een op zichzelf staande desktop omgeving is geworden die in de kern wat gnome base spul gebruikt en zover ik begrepen heb niet meer nodig heeft. :)
« Laatst bewerkt op: 2017/04/21, 19:19:07 door Maik »

Offline MKe

  • Lid
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #93 Gepost op: 2017/04/21, 19:20:04 »
Kde heeft trouwens ook een mobile versie. Kunnen ze nog steeds een Ubuntu phone maken zonder zelf het wiel te moeten uitvinden.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #94 Gepost op: 2017/04/21, 19:56:31 »
Ondanks dat ze onder de buntu familie vallen zijn het allemaal aparte projecten dus ik zie totaal niet in waarom het extra belastend zou moeten zijn voor de ontwikkelaars van Xubuntu en laat staan Mint Cinnamon, MATE en Xfce.... de pakketten zitten gewoon in de repo's en ieder community project tweakt hun desktop toch zoals ze willen. Dus welke desktop omgeving de hoofddistributie Ubuntu dan ook pakt, het zal geen invloed hebben op de andere derivaten. Dat Ubuntu Unity laat varen heeft toch ook geen grote impact op Mint.... of wel?
Als ik het dus goed begrepen heb merken de gebruikers van Xubuntu niets van die overstap van Ubuntu van Unity naar Gnome3 ???.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

DarkEra

  • Gast
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #95 Gepost op: 2017/04/21, 20:39:44 »
Als ik het dus goed begrepen heb merken de gebruikers van Xubuntu niets van die overstap van Ubuntu van Unity naar Gnome3 ???.

Nee en waarom zouden ze? Xubuntu gebruikt immers de Xfce desktop omgeving en geen Unity of Gnome 3.... Unity was overigens een shell die om Gnome 3 heen was gebouwd.
Wel gaat de Xfce 4.14 versie van de desktop omgeving in de zeer nabije toekomst gebruik maken van GTK3. De migratie en ontwikkeling is reeds in volle gang.
« Laatst bewerkt op: 2017/04/21, 20:54:21 door Maik »

Offline MKe

  • Lid
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #96 Gepost op: 2017/04/21, 20:40:22 »
Iemand heeft in een filmpje laten zien hoe KDE vrijwel dezelfde functionaliteit en uiterlijk van Unity kan leveren:
https://youtu.be/F1i7jAtHcw4


Offline HWE64

  • Lid
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #97 Gepost op: 2017/04/21, 21:09:15 »
Wel gaat de Xfce 4.14 versie van de desktop omgeving in de zeer nabije toekomst gebruik maken van GTK3. De migratie en ontwikkeling is reeds in volle gang.
Misschien een beetje stom maar wat betekend dat? Voor mij is dit allemaal nieuw.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

DarkEra

  • Gast
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #98 Gepost op: 2017/04/21, 21:18:13 »
Wel gaat de Xfce 4.14 versie van de desktop omgeving in de zeer nabije toekomst gebruik maken van GTK3. De migratie en ontwikkeling is reeds in volle gang.
Misschien een beetje stom maar wat betekend dat? Voor mij is dit allemaal nieuw.

https://nl.wikipedia.org/wiki/GTK%2B

GTK3 is een modernere versie, de opgvolger van GTK2 waar Gnome 2, MATE (tot desktop versie 1.18) en Xfce (tot en met nu met de desktop versie 4.12) gebruik van maakten/maken.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #99 Gepost op: 2017/04/21, 22:06:19 »
Misschien een beetje stom maar wat betekend dat? Voor mij is dit allemaal nieuw.
Even kort door de bocht:
Je gebruikt nu Xubuntu 16.04, de beste Xubuntu tot nu toe !
Straks krijg je Xubuntu 18.04 (april 2018), en dat wordt de beste Xubuntu tot dan toe !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.