Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe ATI drivers (wel of niet installeren?)  (gelezen 1445 keer)

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Nieuwe ATI drivers (wel of niet installeren?)
« Gepost op: 2007/09/13, 21:39:18 »
Op Tweakers.net lees ik net dat er nieuwe drivers zijn uitgebracht voor ATI kaarten: ATi Linux Driver 8.41.7.
Nu draai ik Ubuntu Studio met 'ingebouwde' driver voor ATI kaarten via de Restricted Drivers Manager. Nu is mijn vraag of ik toch niet weer eens een poging zou moeten ondernemen een nieuwe driver te installeren of wordt die met Gutsy Gibbon straks automatisch weer geupdate?

Ik heb veel problemen gehad met het installeren van mijn ATI X1600 kaart en met die Restricted Driverts Manager deed hij het eindelijk goed. Dus je begrijpt dat ik niet graag onnodig ga sleutelen.... Aan de andere kant heb ik het gevoel dat het wel wat beter kan en kan ik nog geen Beryl draaien.
JackTummers.nl

Offline shappie

  • Lid
Nieuwe ATI drivers (wel of niet installeren?)
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/13, 21:48:48 »
Met de nieuwe drivers kan je nog steeds geen beryl draaien. Alleen voor bijv. een spel of gewoon werk wordt het er sneller op. En de nieuwe driver is de restricted driver manager driver. Dus als het goed is heb je de nieuwste al. Hier merk je waarschijnlijk alleen wat van als je wat zwaardere spellen speelt. Voor beryl moet je de opensource driver installeren. Dit betekent dat de restricted driver uit moet. Maar hiermee zijn de zwaardere spellen niet goed speelbaar. Het is maar net wat je ermee wilt.
- Intel i7 860 - ATi HD3580 - 4GB DDR3 - Intel X25-M 80GB - Dual Screen Samsung 206BW - Win7/Kubuntu dualboot -

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Nieuwe ATI drivers (wel of niet installeren?)
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/14, 09:18:04 »
Bedankt voor de uitleg, want blijkbaar haalde ik een paar dingen door elkaar. Ik dacht namelijk dat die Restricted Driver de open source driver is, maar het is dus de eigenlijke driver van ATI zelf! Alleen begrijp ik dan niet waarom er in mijn xorg 'fgrlx' staat en niet 'ATI' zoals ik in een ander forumbericht las: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/10889

Installeren van de driver via de site van ATI mislukte namelijk altijd (héél vaak geprobeerd en met veel verschillende tutorials). Kreeg dat ding gewoonweg niet op 1900x1200.

Ik speel geen spelletjes, dus als ik jouw goed begrijp zou ik de open-source driver kunnen proberen. Alleen zit ik dan dus misschien met dat probleem van de resolutie? En als ik het goed begrijp zijn die open-source drivers er nog niet?
JackTummers.nl

Offline shappie

  • Lid
Nieuwe ATI drivers (wel of niet installeren?)
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/14, 16:17:41 »
De fgrlx zijn de officiele ATI drivers. Alleen geen opensource vandaar dat je ze zelf moet installeren via restricter driver manager. Standaard is de opensource driver geinstalleerd. Het enige probleem is dat de opensource driver eigenlijk nog niet helemaal af is. Er wordt hard aan gewerkt door een groep mensen (in hun vrije tijd).

Gelukkig heeft ATI pas geleden bekent gemaakt dat ze mee gaan helpen met de opensource driver (via documentatie en nog wat dingen). De opensource driver is de enige (van de 2) die beryl ondersteund. Als je problemen met je resolutie hebt kan dat door je instellingen komen. Hier moet je dan even een apart topic over starten of hier verder gaan en je titel aanpassen. Of even de zoekfunctie gebruiken.

Als je beryl wilt gaan gebruiken kan dit goed. Ik heb het ook een tijdje gebruik maar wilde graag spellen spelen dus heb gekozen voor de restricted driver. Hier is een handige tutorial om beryl te installeren met een ATI kaart. Voordat je dit doet wel even je restricted driver afvinken.
Linkje (in het engels): https://help.ubuntu.com/community/CompositeManager/BerylOnXgl

Beginnen bij: Installing beryl. Dat stukje ervoor heb je niet nodig (althans ik niet).
Laat even horen of het lukt, dat kunnen mensen met hetzelfde probleem goed gebruiken.
- Intel i7 860 - ATi HD3580 - 4GB DDR3 - Intel X25-M 80GB - Dual Screen Samsung 206BW - Win7/Kubuntu dualboot -

Nieuwe ATI drivers (wel of niet installeren?)
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/14, 16:31:19 »
Werkt Compiz wel op de Ati-restricted drivers?
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline shappie

  • Lid
Nieuwe ATI drivers (wel of niet installeren?)
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/15, 12:07:02 »
Nee, geen van de eye-candy programma's werkt hier mee samen. (Compiz, Beryl en Compiz-Fusion werken niet)
- Intel i7 860 - ATi HD3580 - 4GB DDR3 - Intel X25-M 80GB - Dual Screen Samsung 206BW - Win7/Kubuntu dualboot -

bassreal

  • Gast
Nieuwe ATI drivers (wel of niet installeren?)
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/08, 22:57:05 »
even een vraagje
ik heb ook een ati kaart (mibility radeon x700)
ik heb de restricted drivers aan staan maar krijg geen enkel spel aan de praat
hoe komt dat dan?
glxinfo zegt dat ik direct rendering heb
maar via wine kan ik de spelletjes wel installeren maar niet spelen terwijl mijn grafische kaart makkelijk zou moeten kunnen draaien.