Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: appimage  (gelezen 2571 keer)

Offline Cme

  • Lid
appimage
« Gepost op: 2023/07/13, 19:42:58 »
Allerbest Forum,
Mijn vraag betreft Openshot op Ubuntu. 22.04, Voorheen gebruikte ik die graag en intensief. Nu ik dat weer wil doen, stuit ik op het probleem dat het prpgramma wel in Synaptic te vinden is: openshot-qt 2.5.1 + dfsg1-2. De download komt in de dash maar geeft na 'aanklikken' niets!

Ook Xubuntu doet niets, geeft niets na installeren.

Als ik het moet gaan installeren als appimage, krijg ik het spaan sbenauwd. Ik weet niet om-te-gaan met de voorwaarden waar je/ik akkoord me moet gaan, met advertenties, opslaan van mijn IP-adres enz. hieronder hun voorwaarden.
Als laatste zin staat: "U kunt uw instellingen te allen tijde wijzigen, zo ook uw toestemming intrekken, door naar de pagina Privacybeleid van deze site te gaan."

Maar dan moet je eerst akkoord gaan. Hoe staan jullie daarin?

https://www.addictivetips.com/ubuntu-linux-tips/install-appimages-linux/
Citaat
Om een persoonlijkere gebruikerservaring te creëren, gebruiken wij zowel als onze partners technologieën, zoals cookies, om toegang tot uw apparaatgegevens te krijgen en deze op te slaan.
Door op 'Accepteren' te klikken, stemt u in met deze technologieën. Hierdoor kunnen wij zowel als onze partners
niet-gevoelige informatie verwerken, zoals IP-adres, unieke ID en browsegegevens, met het doel gepersonaliseerde advertenties en content aan te bieden, advertenties en content te meten, inzicht te krijgen in onze bezoekers, en om producten te ontwikkelen en te verbeteren.
Uw keuzes voor deze site worden alleen toegepast op deze site. U kunt uw instellingen te allen tijde wijzigen, zo ook uw toestemming intrekken, door naar de pagina Privacybeleid
van deze site te gaan.
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline rico70

  • Lid
Re: appimage
« Reactie #1 Gepost op: 2023/07/14, 10:18:27 »
Waarom download je de appimage niet van de site van OpenShot zelf?
https://www.openshot.org/download/

Re: appimage
« Reactie #2 Gepost op: 2023/07/14, 14:03:32 »
Als ik het moet gaan installeren als appimage, krijg ik het spaan sbenauwd.

Nergens voor nodig, Zoals Rico zegt, rechtstreeks van openshot.org downloaden, uitvoerbaar maken en draaien maar.

Re: appimage
« Reactie #3 Gepost op: 2023/07/14, 14:57:10 »
Diezelfde terughoudendheid had ik ook (en nog steeds een beetje).
Maar met KdenLive ben ik ook de appimage gaan gebruiken, en ik kan je bevestigen dat het prima werkt.

Wel van de originele site van de ontwikkelaar downloaden!!
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Cme

  • Lid
Re: appimage
« Reactie #4 Gepost op: 2023/07/22, 14:02:56 »
Mijn dank voor jullie reactie, ik hoop dat de mijne (deze Topic) nog actueel genoeg is.

Op de site van Openshot vond ik een .ppa die voor developers is?
Nou ja, al voel ik me niet aangesproken aldus heb ik Openshot toch geprobeerd te installeren middels:
sudo add-apt-repository ppa:openshot.developers/ppa
sudo apt update
sudo apt install openshot-qt python3-openshot
Ik installeerde op  XUbuntu 22.04
alleen 'whisker' aldaar vind em niet, wel kan ik 'openshot-qt draaien', maar hoe kan ik em in de werkbalk zetten?
bvmd,
Cme (een herinstallatie veranderde niets)
Ps. als ik het project opsla .osp kan ik nergens mee openen omdat het programma niet gevonden wordt.
« Laatst bewerkt op: 2023/07/22, 14:17:18 door Cme »
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Re: appimage
« Reactie #5 Gepost op: 2023/07/22, 16:19:41 »
De PPA is niet (alleen) voor developers maar van de OpenShot-developers ;)

Als het goed is zou door installeren van die packages er een .desktop-bestand in /usr/share/applications genaamd org.openshot.OpenShot.desktop moeten staan. Zou denken dat Whisker op basis van onder andere die map bepaalt welke applicaties er op je systeem beschikbaar zijn.

Wat geeft
ls -al /usr/share/applications/org.openshot.OpenShot.desktop?

Offline Cme

  • Lid
Re: appimage
« Reactie #6 Gepost op: 2023/07/22, 16:32:34 »

Hoi Eric1984. Geeft...-rw-r--r-- 1 root root 361 apr 21 22:58 /usr/share/applications/org.openshot.OpenShot.desktop
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Re: appimage
« Reactie #7 Gepost op: 2023/07/22, 21:41:14 »
Dan weet ik het ook niet. Misschien dat iemand die ook XFCE gebruikt wat meer inzicht heeft in dat menusysteem en waar de applicaties worden gezocht.

Wil je handmatig een starter toevoegen dan kun je die naar /usr/bin/openshot-qt laten wijzen als commando (of alleen naar openshot-qt gezien /usr/bin al in PATH zal staan) maar hoe dat in XFCE werkt weet ik ook niet precies.

Offline Cme

  • Lid
Re: appimage
« Reactie #8 Gepost op: 2023/07/23, 16:32:03 »
 Nog een vraag betreft appimage(s): Indien deze op de computer staat, moet je dan 'online blijven' om het programma draaiend te houden?
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Re: appimage
« Reactie #9 Gepost op: 2023/07/23, 20:13:08 »
Nee. In principe bevat een .AppImage-bestand alles dat nodig is om het programma uit te voeren. Het is als een portable .exe-bestand op Windows die je kunt draaien zonder installatie te hoeven doorlopen.

Offline Cme

  • Lid
Re: appimage
« Reactie #10 Gepost op: 2023/07/24, 10:44:04 »
Hoi Eric.  Aha, dat zou (kunnen) verklaren dat Openshot wel draait maar in Synaptic niet 'groen' staat?
 Als dat zo is dan ben ik verbaasd over de download, (van de site zelf). Ik ging ervan uit dat een appimage alleen op een complexe manier is te verkrijgen.
 
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Re: appimage
« Reactie #11 Gepost op: 2023/07/24, 11:02:08 »
Ik ging ervan uit dat een appimage alleen op een complexe manier is te verkrijgen.
Als ik een programma wil installeren dan kijk ik altijd eerst of er een Appimage beschikbaar is omdat ik dit de gemakkelijkste manier vind.
Ook bewaar ik dit bestand gewoon op een andere partitie zodat ik ruimte bespaar op de partitie waar mijn operating systeem op staat.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Re: appimage
« Reactie #12 Gepost op: 2023/07/25, 09:12:53 »
Aha, dat zou (kunnen) verklaren dat Openshot wel draait maar in Synaptic niet 'groen' staat?

Dat klopt, je hebt OpenShot niet via Synaptic of de pakketbronnen geïnstalleerd, maar via een AppImage.

Als dat zo is dan ben ik verbaasd over de download, (van de site zelf). Ik ging ervan uit dat een appimage alleen op een complexe manier is te verkrijgen.

Verkeerd uitgangspunt! Zoals al duidelijk is gemaakt, een appimage van de site van de ontwikkelaars downloaden, uitvoerbaar maken en draaien maar. Eenvoudiger kan niet. En als je genoeg van het programma hebt, gooi je dat appimage-bestand gewoon weer weg.


Offline Cme

  • Lid
Re: appimage
« Reactie #13 Gepost op: 2023/07/26, 10:16:55 »
En als je genoeg van het programma hebt, gooi je dat appimage-bestand gewoon weer weg.
Dank voor je reactie. Zou jij of iemand mij willen uitleggen hoe een appimage te verwijderen? Ik doe dat altijd via Synaptic maar zoals gezegd, een Appimage staat daar niet.
met dank, Cme
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Re: appimage
« Reactie #14 Gepost op: 2023/07/26, 10:32:30 »
Hallo, een appimage is een bundel (één enkel bestand) met alle hulpprogramma's die een applicatie nodig heeft, plus de applicatie zelf natuurlijk. Verwijderen doe je simpelweg door de betreffende appimage naar de vuilnisbak te sturen. Dit staat volledig los van Synaptic.

Een van de voordelen van een appimage is dat je meerdere versies van hetzelfde programma kunt gebruiken, zonder dat dit conflicten op je systeem oplevert. Ik gebruik veelvuldig appimages, bv. om eens even een applicatie te bekijken die ik nog niet ken. Bevalt het niet, gewoon deleten. Nogmaals, dit laat geen resten achter op je systeem.

Offline Cme

  • Lid
Re: appimage
« Reactie #15 Gepost op: 2023/08/01, 12:00:02 »
Verwijderen doe je simpelweg door de betreffende appimage naar de vuilnisbak te sturen. Dit staat volledig los van Synaptic.
Dank je, Paul Matthijsse.
Als in Synaptic een/het programma te vinden is, weet ik die volledig te verwijderen. Hoe doe ik dat met de appimage Openshot in Xubuntu? Waar staat deze, of waar staan de appimages?
In bestandsbeheerder/snap staat openshot/community. Is dat wat te verwijderen is?
met groet,
Cme
Nog even een aanvulling met korte uitleg.
Openshot heb ik geïnstalleerd binnen Boxes. Ubuntu 22.04 is 'Parent' van Boxes.
Openshot (binnen Boxes) staat daar op Xubuntu 22.04, die om verschillende reden, 2x op Boxes staat.
Op iedere versie staat Openshot geïnstalleerd. 1 versie is het best, de andere is minder en wil ik deleten.

Openshot is op Ubuntu 22.04 (de Parent) wel in de Dash te vinden maar niet te gebruiken: gewoon niet te openen!
 
« Laatst bewerkt op: 2023/08/01, 12:14:22 door Cme »
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline peer

  • Lid
Re: appimage
« Reactie #16 Gepost op: 2023/08/01, 12:45:53 »
gebruik in de terminal het commando find /home -iname "*.appimage"
Hiermee kun je al je appimage bestanden vinden in je home directory.
Een appimage bestand heeft altijd de extensie .appImage. Het commando hierboven kijkt niet naar hoofdletters en kleine letters.

Offline Cme

  • Lid
Re: appimage
« Reactie #17 Gepost op: 2023/08/01, 14:11:30 »
find /home -iname "*.appimage"
Ha Peer, gevonden!
Weg is weg.
Mijn dank, Cme
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)