Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Aanschaf nieuwe Linux compatibel print-scanner  (gelezen 7298 keer)

Offline jolo

  • Lid
Aanschaf nieuwe Linux compatibel print-scanner
« Gepost op: 2008/08/09, 16:29:46 »
Wegens ink problemen met mijn huidige HP PSC 750xi print/scanner overweeg ik een nieuwe aan te schaffen. Het belangrijkste is dat deze Linux compatibel behoort te zijn. Ik heb uiteraard zelf eerst gezocht. Ik overweeg de Brother DCP-770CW Kleureninkjet MFU aan te schaffen van Azerty. Er staat daar zelfs één goede ervaring over. Dat de Linux drivers van Brother werken, staat eveneens op https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupportComponentsPrintersBrother Maar toch is er enig twijfel. Want op dit forum in onderwerp Brother dcp770CW installeren in Hardy Heron lijken/leken er toch nog problemen te zijn.

De vraag is onder andere hoe de ervaringen nu zijn met deze Brother DCP-770CW print/scanner? Want ook al werkt deze print-scanner met behulp van de drivers van de Brother site, is  het niet zeker of dit ook nog het geval is bij nieuwere versies van Ubuntu. Of zou die dan "out of de box" kunnen gaan werken? Want die oude HP PSC 750xi print/scanner werkte toen ik 'm in december 2002 kocht niet (volledig) "out of de box". Dat deed deze pas later. Wanneer precies weet ik niet meer. Het zal wel enkele Linux distributies later zijn geweest.

Of zijn er hier betere persoonlijke ervaringen met andere merken/types print/scanners?
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Aanschaf nieuwe Linux compatibel print-scanner
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/09, 16:32:32 »
HP is eigenlijk altijd de beste keuze voor Linux, want HP biedt een prima ondersteuning voor Linux. Ik zou dan altijd kiezen voor afdrukken met de HPLIP Toolbox (van HP zelf):
http://computertip.googlepages.com/hplaserjet1018en1020

Offline lizardman

  • Lid
Aanschaf nieuwe Linux compatibel print-scanner
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/09, 16:39:27 »
Citaat van: pjotr123
HP is eigenlijk altijd de beste keuze voor Linux, want HP biedt een prima ondersteuning voor Linux. Ik zou dan altijd kiezen voor afdrukken met de HPLIP Toolbox (van HP zelf):
http://computertip.googlepages.com/hplaserjet1018en1020
In synaptic hplip-gui installeren, dan heb je alles in een keer ;-)
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline jolo

  • Lid
Aanschaf nieuwe Linux compatibel print-scanner
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/09, 20:01:25 »
Citaat van: "pjotr123"
HP is eigenlijk altijd de beste keuze voor Linux, want HP biedt een prima ondersteuning voor Linux.
Ik heb HP ook een goede keuze gevonden. Maar deze keer lijkt het uitzoeken van een HP printer/scanner (de juiste benaming is eigenlijk all-in-one) me het makkelijker gezegd dan gedaan. Op de site van HP staat een De keuze van uw printer. Als ik daarin kies voor de opties: Kleur, Printen/Kopiëren/Scannen, Linux/Unix, Aansluiten op een netwerk, Draadloos printen, LCD scherm is er geen advies.

Ik weet dat er wel meer all-in-one's zijn die door Linux wordt ondersteund volgens  http://openprinting.org/printer_list.cgi?make=HP maar het is me tot nu toe nog niet gelukt om een HP all-in-one te vinden die gelijkwaardig is met die Brother DCP-770CW in dezelfde prijsklasse.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline mcgyver

  • Lid
Aanschaf nieuwe Linux compatibel print-scanner
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/10, 01:28:06 »
Heb pas een canon mp520 gekocht. Doet het prima. Gescheiden kleurencartridges, zeer handige menu's. Is printer/scanner/kopieerder in één. HP is goed, maar duur, ook met inkt.

edit: Zit ook in dezelfde prijsklasse.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Aanschaf nieuwe Linux compatibel print-scanner
« Reactie #5 Gepost op: 2008/08/10, 03:29:28 »
Ik heb een Canon Pixma iP 4000, maar ben er niet zo heel erg tevreden over icm Ubuntu.
De kwaliteit is veel minder dan het zou kunnen zijn (max 600 DPI), geen mogelijkheid om vanuit Ubuntu de koppen te reinigen of uit te lijnen en de inkt is vrij duur.

Ik ga op zoek naar een leuke (tweedehandse?) laserprinter denk ik. Zo vaak print ik niet in kleur, en de toners zijn goedkoper per geprinte pagina.

Tsiburaska

  • Gast
Aanschaf nieuwe Linux compatibel print-scanner
« Reactie #6 Gepost op: 2008/08/10, 07:58:48 »
@ Jolo,

Als je HP 750 PSC  steeds vuile koppen zou geven....
slopen!
Niet zomaar maar meestal heb je een Torc 1 nodig als schroevendraaier,
en het inkt lek bakje waar ze koppen in ruststand staan zou wel eens vol kunnen zitten!
Na het leeg maken van ongeveer 1 cm dikke inkt klodder die vermoedelijk nu de koppen raakte kan
deze printer vermoedelijk weer jaren mee...

Als Grootgebruiker moet ik ook regelmatig het inkt lek bakje reinigen, maar ik vul ook vrijwel wekelijks
de Cartridge bij!

Bij vele print het wel maar scannen geeft soms problemen dus ik hou het liever op vertrouwde oude type...
De PSC 2100 en 2200 serie is makkelijk navulbaar, en daarom heb ik het iets nieuwere...
maar die oude waren betrouwbaarder, maar ik vond deze makkelijker navulbare gratis bij huisvuil!

Offline jolo

  • Lid
Aanschaf nieuwe Linux compatibel print-scanner
« Reactie #7 Gepost op: 2008/08/10, 10:30:24 »
Citaat van: "Tsiburaska"
en het inkt lek bakje waar ze koppen in ruststand staan zou wel eens vol kunnen zitten!
Ik heb het even nagekeken. Het inkt lek bakje van die PSC 750xi ziet er inderdaad niet schoon meer uit. Alleen als het daaraan zou liggen zou je verwachten dat die dan alleen slecht zou printen. Maar onlangs printte deze toch een goede test pagina met voldoende zwart. Echter het bij zevende vel papier werd de kwaliteit van zwart weer minder. Het vel papier daarna drukte zwart niets meer af. Nu drukt deze weer wel weer zwart, maar matig van kwaliteit. Ofwel de kwaliteit van die PSC 750xi kan sterk variëren met deze compatibel zwarte inkt cartridge. De (bijna lege) originele kleuren cartridge van HP lijkt geen last te hebben van dit probleem.

Citaat van: "mcgyver"
Heb pas een canon mp520 gekocht. (..) edit: Zit ook in dezelfde prijsklasse.
Alleen heeft die geen netwerk aansluiting. Er is er wel één. Namelijk de Canon PIXMA MP600R. Die is echter wat duurder dan die Brother dcp770CW bij azerty. Wel wordt die Canon PIXMA MP600R ondersteund door Linux, hoewel nog niet door SANE.

Dan nu nog even een quote uit mijn startpost
Citaat van: "jolo"
De vraag is onder andere hoe de ervaringen nu zijn met deze Brother DCP-770CW print/scanner? Want ook al werkt deze print-scanner met behulp van de drivers van de Brother site, is het niet zeker of dit ook nog het geval is bij nieuwere versies van Ubuntu. Of zou die dan "out of de box" kunnen gaan werken?
Ik vond nog wel op het Engelstalige Ubuntu forum een thread over van problemen met een Brother MFC-5440CN die niet meer wilde scannen en printen na een upgrade naar Ubuntu 8.04. De TS uit die thread kon dat probleem blijkbaar oplossen via een "work around", die ik wellicht ook nodig is voor die Brother DCP-770CW, waarvoor ik nog steeds een lichte voorkeur heb.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline mcgyver

  • Lid
Aanschaf nieuwe Linux compatibel print-scanner
« Reactie #8 Gepost op: 2008/08/10, 17:59:52 »
Citaat van: "mcgyver"
Heb pas een canon mp520 gekocht. (..) edit: Zit ook in dezelfde prijsklasse.
Citaat van: jolo
Alleen heeft die geen netwerk aansluiting.
Ik doe het met bluetooth. Dat doet het prima en je hoeft geen speciale Canon bluetooth dongle te kopen zoals wordt beweerd. Ik heb een simpele van nog geen tientje die het al doet.

Offline jolo

  • Lid
Aanschaf nieuwe Linux compatibel print-scanner
« Reactie #9 Gepost op: 2008/08/10, 19:42:41 »
Citaat van: "mcgyver"
Ik doe het met bluetooth.
Alleen heb ik daarmee nog geen ervaring.
Citaat van: "mcgyver"
Ik heb een simpele van nog geen tientje die het al doet.
Bedoel zo een als die van azerty? Dat betekent dat ik nog een apparaat erbij heb, om te onderzoeken op Linux compatibiliteit.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline mcgyver

  • Lid
Aanschaf nieuwe Linux compatibel print-scanner
« Reactie #10 Gepost op: 2008/08/10, 21:11:38 »
Nee, heb een andere merkloze. De meeste doen het maar liever geen Trust en Sweex (mochten die dongles maken)

edit: door die bluetooth moet ik in principe ook vanuit mijn telefoon kunnen printen. Zal het waarschijnlijk nooit proberen.

rokinrob

  • Gast
Aanschaf nieuwe Linux compatibel print-scanner
« Reactie #11 Gepost op: 2008/08/10, 21:57:33 »
Ik heb sinds kort een Canon pixma MP610.
Werkt perfect, zonder dat ik er iets voor hoefde te doen.

Offline mcgyver

  • Lid
Aanschaf nieuwe Linux compatibel print-scanner
« Reactie #12 Gepost op: 2008/08/11, 13:03:46 »
Vanaf de 610 gebruikt een Canon nog maar half zoveel inkt. Dat ben ik te laat te weten gekomen.

Eider

  • Gast
Aanschaf nieuwe Linux compatibel print-scanner
« Reactie #13 Gepost op: 2008/08/11, 13:27:03 »
Hier staan twee Brother printers: HL2070n laserprinter en MFC-440CN printer/scanner
Nadat ik doorhad hoe ik ze een vaststaand ip mee kon geven werkt alles erg goed :)

Offline jolo

  • Lid
Aanschaf nieuwe Linux compatibel print-scanner
« Reactie #14 Gepost op: 2008/08/13, 20:04:23 »
Citaat van: "rokinrob"
Ik heb sinds kort een Canon pixma MP610. Werkt perfect, zonder dat ik er iets voor hoefde te doen.
Zou je dat kunnen toelichten? Bedoel je printen en scannen? En Bluetooth?

Omdat ik even terugkijkend in computerbladen, zag ik dat die Canon pixma MP610 in het juni nummer van dit jaar van het computerblad chip, deze goed uit de test kwam. Dus die all-in-one overweeg ik nu. Alleen ben ik nog niet zeker van die bluetooth. Ik overweeg de Sitecom CN-521 Bluetooth 2.0 USB Adapter van azerty. Zijn er al goede ervaringen met die adapter onder Ubuntu? Volgens deze site met Compatible Bluetooth Devices werkt die goed onder Linux.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

rokinrob

  • Gast
Aanschaf nieuwe Linux compatibel print-scanner
« Reactie #15 Gepost op: 2008/08/13, 20:10:27 »
Citaat van: jolo
Citaat van: "rokinrob"
Ik heb sinds kort een Canon pixma MP610. Werkt perfect, zonder dat ik er iets voor hoefde te doen.
Zou je dat kunnen toelichten? Bedoel je printen en scannen? En Bluetooth?

Omdat ik even terugkijkend in computerbladen, zag ik dat die Canon pixma MP610 in het juni nummer van dit jaar van het computerblad chip, deze goed uit de test kwam. Dus die all-in-one overweeg ik nu. Alleen ben ik nog niet zeker van die bluetooth. Ik overweeg de Sitecom CN-521 Bluetooth 2.0 USB Adapter van azerty. Zijn er al goede ervaringen met die adapter onder Ubuntu? Volgens deze site met Compatible Bluetooth Devices werkt die goed onder Linux.
Heb 'm nog maar zo kort dat ik alleen nog maar geprint heb via een usb-kabel. Dat ging plug en play. Voor de rest heb ik nog geen tijd gehad.

Groeten,
Rob

Offline mcgyver

  • Lid
Aanschaf nieuwe Linux compatibel print-scanner
« Reactie #16 Gepost op: 2008/08/14, 09:10:53 »
@ Jolo: ik heb langer dan een jaar vergeleken voor ik voor Canon koos. Als ik nog langer had gewacht had ik de 610 gekozen i.p.v. de 520. Als ik de reviews lees is Canon momenteel de beste in de prijsklassen waar hij in zit. Is ook zeer zuinig met inkt. Gescheiden cartridges (dus niet 1 zwart en 1 color) waren voor mij noodzakelijk. Daarmee bespaar je weer inkt kosten. Hp werkte tot voor kort het best met Linux. Ik merk echter dat de printerfabrikanten meer rekening houden met Linuxgebruikers dan andere hardware producenten. Canon, Lexmark en Brother timmeren nu ook aardig aan de weg, niet altijd Opnen Source, maar dat MOET van mij niet (liever wel natuurlijk). printen en scannen gaat met mijn MP520 prima. het was een kwestie van debjes downloaden en dubbelklikken.

Offline jolo

  • Lid
Aanschaf nieuwe Linux compatibel print-scanner
« Reactie #17 Gepost op: 2008/08/14, 20:01:41 »
Citaat van: "mcgyver"
Ik doe het met bluetooth. Dat doet het prima en je hoeft geen speciale Canon bluetooth dongle te kopen zoals wordt beweerd.
Dat geloof ik nog wel. Alleen begreep ik inmiddels via de info van kieskeurig, dat die bluetooth aansluitingen van beide Canon print-scanners optioneel is. Ik heb een aantal online shops gecheckt in tweakers pricewatch. Daarin wordt  bluetooth niet genoemd. Behalve op dollarshop. Daar staat bij Interface
Citaat
USB 2.0 Hi-Speed (PC)
Bluetooth Ver1.2 (with optional Bluetooth Unit - BU-20) (PC / Mobile Phone / PDA)
IrDA 1.2 (JPEG only) (Mobile Phone / PDA)
Als ik het goed begrijp heeft deze wel een Bluetooth aansluiting. Maar is de Bluetooth adapter optioneel. Een Canon BU-20 Bluetooth adapter dus.

Als er echter geen bluetooth aansluiting zou zitten op die Canon pixma MP610 dan is de aanvullende aanschaf van een printserver te overwegen. Deze kost toch al gauw een euro of vijftig.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline jolo

  • Lid
Aanschaf nieuwe Linux compatibel print-scanner
« Reactie #18 Gepost op: 2008/08/14, 20:12:26 »
Citaat van: "arie"
je kan ook je printer op 1 computer aansluiten en er een gedeelde printer van maken.
Dat is ongetwijfeld mogelijk. Maar een ander voordeel van bluetooth is, dat ik de print-scanner in een ander deel van de huiskamer kan plaatsen. Zonder te moeten rommelen met te lange usb kabels.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline mcgyver

  • Lid
Aanschaf nieuwe Linux compatibel print-scanner
« Reactie #19 Gepost op: 2008/08/14, 22:10:35 »
Je moet het goed checken, bij mij is de USB poort  er wel. Heb het pas later ontdekt. Dacht ook dat ik het verkeerd begrepen had, dat "optioneel". Bij mij betekende dat: "de USB aansluiting is er wel, de dongle is er niet". Ik ga er dus van uit dat de 610 het ook heeft.

Offline jolo

  • Lid
Aanschaf nieuwe Linux compatibel print-scanner
« Reactie #20 Gepost op: 2008/08/17, 20:02:18 »
Citaat van: "mcgyver"
Je moet het goed checken, bij mij is de USB poort er wel. Heb het pas later ontdekt.
Maar het gaat om bluetooth. Ik heb zaterdag naar paradigit gebeld. Ook die heeft gecheckt op de site van Canon. Hij kwam tot de conclusie dat bluetooth optioneel is. En er dus niet opzit. Ik had 14 augustus ook nog een email hierover gestuurd naar azerty. Het wachten is nog op een antwoord daarop. Intussen stel ik de aanschaf van een print-scanner nog wat uit.

Ik wilde nog even terugkomen op het inkt lek bakje van mijn oude PSC 750xi all-in-one.
Citaat van: "Tsiburaska"
en het inkt lek bakje waar ze koppen in ruststand staan zou wel eens vol kunnen zitten!
Ik heb geen torc schroevendraaier. Bovendien schroef ik de all-in-one liever niet open. Wel heb ik alvast met een schroevendraaier enkele klodders inkt kunnen verwijderen uit het inkt lek bakje. De oude cartridge heb ik echter niet meer aan het werk gekregen. Dus heb ik in afwachting een nieuwe zwarte cartridge gekocht voor die oude all-in-one. Daar print deze op dit moment wel goed mee.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline mcgyver

  • Lid
Aanschaf nieuwe Linux compatibel print-scanner
« Reactie #21 Gepost op: 2008/08/17, 22:53:36 »
De USB poort is juist bedoeld voor de bluetooth. Dat bedoel ik nou net. Met optioneel bedoelden ze BIJ DE MIJNE dat je wel een bluetoothdongle kan aansluiten, maar de dongle wordt niet automatisch meegeleverd. Ik denk dat dat bij jou ook zo is.

edit: als je op de site van kieskeurig bij de reviews kijkt (mp610) dan zie je dat je alleen twee bluetoothdongles hoeft te kopen. Ze raden ook een merk aan dat het daarmee goed doet. Het is niet een merk dat ik zou aanraden, maar hij schijnt het goed te doen.

Offline jolo

  • Lid
Aanschaf nieuwe Linux compatibel print-scanner
« Reactie #22 Gepost op: 2008/08/18, 21:18:59 »
Citaat van: "mcgyver"
Met optioneel bedoelden ze BIJ DE MIJNE dat je wel een bluetoothdongle kan aansluiten, maar de dongle wordt niet automatisch meegeleverd.
Maar ik ging er vanuit dat bluetooth in de print-scanner zou moeten zitten. Inmiddels heb ik een email van azerty over die MP610
Citaat van: "azerty"
Het product in ons assortiment heeft geen Bluetooth aansluiting. De cartridges worden meegeleverd.
Ik zie dat ze bij azerty wel enkele dure bluetooth dongles verkopen. Dan is zelfs een printserver goedkoper.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline mcgyver

  • Lid
Aanschaf nieuwe Linux compatibel print-scanner
« Reactie #23 Gepost op: 2008/08/18, 22:06:07 »
Lees de kieskeurig reviews, ik denk dat je keus dan gauw gemaakt is.

reactie op kieskeurig site:


Citaat
Ik heb de Trust BT-2400p Bluetooth adapter gekocht voor een fractie van de prijs van die van Canon, en deze werkt prima op de MP610!
De Trust kost een tientje.

Offline jolo

  • Lid
Aanschaf nieuwe Linux compatibel print-scanner
« Reactie #24 Gepost op: 2008/08/20, 19:18:42 »
Citaat van: "mcgyver"
De Trust kost een tientje.
Maar  op bladzijde 1 van deze topic zei je
Citaat van: "mcgyver"
De meeste doen het maar liever geen Trust en Sweex (mochten die dongles maken)
Verder staat er bij die reacties van kieskeurig ook nog
Citaat van: "Ruud V"
Ik overweeg deze printer aan te schaffen maar vraag mij af of deze draadloos via Blue touth vanaf PC en Laptop is aan te sturen. Wie weet dit?
Citaat van: "Hanslinth"
Printen lukt vermoedelijk wel maar voor de overige /alle functies moet je een all-in-one printerserver nemen die je op de router (draadloos) aansluit. (26-04-2008)
Dan weet ik nu voldoende. Ik probeer bij nader inzien toch maar liever een all-in-one printerserver. Ik bestel eerst de Sitecom All-in-One printerserver van azerty. De printer zelf bestel ik dan later nog wel eens.
@mcgyver en anderen, in ieder geval bedankt voor het meedenken.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM