Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Documentatie wiki stylen en/of macro's  (gelezen 2770 keer)

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Documentatie wiki stylen en/of macro's
« Gepost op: 2010/02/09, 21:09:12 »
Tijdens het ontwerpen van een nieuwe startpagina liepen we tegen wat beperkingen op van onze wiki.
Deze wil ik graag in dit topic bespreken.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Documentatie wiki stylen en/of macro's
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/09, 21:09:37 »
Als ik het goed begrijp moet hiervoor een nieuw .css bestand gemaakt worden. Dit valt buiten de wiki (adminrechten) en/maar kan door het (server)beheer-team gedaan worden.
Nou, we moeten aparte classes toevoegen aan het bestaande css bestand. Dat moet idd door degene die de wiki software beheren.

Ook begrijp ik dat de nieuwe style sheet voor alle gebruikers en alle pagina's gebruikt word, niet alleen voor een nieuwe startpagina?
Daar heb je gelijk in. Ik weet niet hoe goed je css skills zijn. Maar wat ik in gedacht had was het volgende:
We voegen een nieuwe class toe aan de css file voor de kopjes van de categorie-en. Een stukje voorbeeld css code:
a.categorie {
  color: black;
  font-size: 150%;
  text-decoration:none;
}
in de wiki kunnen we dan ipv zoveel moeilijk te doen neerzetten:
<class="categorie"> En dan krijgen we URLs met grotere fonts, en zwart van kleur. Alleen als je expliciet die class meegeeft. De rest van de wiki blijft dus hetzelfde.

Dit is hoe het ongeveer zou moeten kunnen werken. Om dit met zekerheid te zeggen zou ik het natuurlijk moeten testen.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Documentatie wiki stylen en/of macro's
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/09, 23:28:04 »
Een wijzigingsvoorstel kan worden gemaakt op https://launchpad.net/ubuntu-nl-website
Maar...

Dit is hoe het ongeveer zou moeten kunnen werken. Om dit met zekerheid te zeggen zou ik het natuurlijk moeten testen.
Zelf gebruik ik intern de standaard moinmoin (standalone installatie, m.b.v. screen  8)) en zie geen strepen onder hyperlinks. De Ubuntu-NL wiki gebruikt mogelijk al een aangepast standaard style sheet? Ik weet daar niets van, sry. :|
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Documentatie wiki stylen en/of macro's
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/10, 10:31:05 »
Ik heb op dit moment geen concrete css voorstellen. Zoals ik eerder heb aangegeven wil ik best css toevoegingen maken en/of handige macro's voor onze wiki in elkaar knutselen. Hiervoor moet ik denk ik wel op één of andere manier dit soort dingen kunnen doorvoeren. Ik denk bepaalde upload/aanpas rechten in een moinmoin directory ofzo. Voor macro's is dit bijv. de dir macro.

Hoe denkt een beheerder hierover? Of heeft deze een beter idee om dit te doen...
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Documentatie wiki stylen en/of macro's
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/10, 13:12:51 »
Ik heb op dit moment geen concrete css voorstellen. Zoals ik eerder heb aangegeven wil ik best css toevoegingen maken en/of handige macro's voor onze wiki in elkaar knutselen.
Hartelijk bedankt voor je aanbod! :)

Hiervoor moet ik denk ik wel op één of andere manier dit soort dingen kunnen doorvoeren. Ik denk bepaalde upload/aanpas rechten in een moinmoin directory ofzo. Voor macro's is dit bijv. de dir macro.
Hierboven had ik al aangegeven dat aanpassingen via Launchpad gedaan worden. Rechten om wijzigingen direct door te voeren zijn niet gebruikelijk en lijkt mij niet wenselijk.

Voor zover ik weet heeft Ubuntu-NL geen ontwikkel ("knutsel") of test omgeving. Heb je die zelf?
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Documentatie wiki stylen en/of macro's
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/10, 15:46:43 »
Voor zover ik weet heeft Ubuntu-NL geen ontwikkel ("knutsel") of test omgeving. Heb je die zelf?
Nee, dat kan ik lokaal (op mn eigen PC) wel regelen. Dat was ik sowieso al van plan als ik macro's zou gaan maken.

Hierboven had ik al aangegeven dat aanpassingen via Launchpad gedaan worden. Rechten om wijzigingen direct door te voeren zijn niet gebruikelijk en lijkt mij niet wenselijk.
Dat kan ik me ook wel voorstellen. Maar ik wil eigenlijk wel dingen kunnen laten zien. Neem als voorbeeld die startpagina waar we mee bezig zijn. Als iemand dan bijv. een ander kleurtje voorstelt, moet dit weer via een admin gaan enzo. Dat is ook niet ideaal.
Misschien weet iemand iets beters? Of een tussenweg.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!