Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost]2e HD gebruiken (intern)  (gelezen 1469 keer)

Offline marco 007

  • Lid
[opgelost]2e HD gebruiken (intern)
« Gepost op: 2009/09/22, 22:42:22 »
Hallo allemaal,
Ik ben nieuwe gebruiker van Linux (Ubuntu 9.04).
Heb in de computer 2 harde schijven, een 30Gb schijf en een 80Gb schijf.
Nu heb ik Ubuntu volledig op de eerste schijf staan (30Gb) en wil de 2e schijf gebruiken voor data.
Het is me intussen gelukt om via partitiebewerker GParted de 2e schijf (was voorheen een NTFS schijf voor windows) te formatteren.

Intussen ook gelukt om hem te zien in bestandsbeheer (Computer), maar het lukt niet om een bestandje er op te zetten, of een map te maken op deze schijf.
Ik krijg dan de melding: "Kan volume niet aankoppelen! Ongeldige mount optie bij het aankoppelen van het volume."

Wat doe ik verkeerd?

Wie kan en wil me helpen hiermee?

Alvast bedankt voor de reacties,
Marco.



« Laatst bewerkt op: 2009/09/23, 16:32:46 door marco 007 »

Re: 2e HD gebruiken (intern)
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/22, 22:53:01 »
Ongeldige mount optie bij het aankoppelen van het volume
Hoe koppel je de schijf aan?
Installeer via synaptic, pysdm na installatie terug te vinden onder Systeem>Beheer>Storage Device Manager. Nu kan je grafisch mounten en unmounten.
Als je het programma geopend hebt staan links de schijven en partities, voor de laatste moet je op het driehoekje klikken
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline marco 007

  • Lid
Re: 2e HD gebruiken (intern)
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/22, 23:28:46 »
Gijsbert,

Ik heb dat gedaan, het 'mounten' is gelukt.
Meteen geprobeerd een bestand op de nieuwe harde schijf te zetten, maar krijg de melding:

"Er is een fout opgetreden tijdens het kopiëren van 'mg-td-01.jpg' "
Ik heb dan de keuze tussen annuleren of overslaan.
Als ik het bestand wil kopiëren en plakken, kan ik 'plakken' niet selecteren. (eerste keer met slepen geprobeerd, bestand staat (tijdelijk) op bureaublad.

Met andere woorden: het lukt niet om bestanden er op te zetten.

Hoe nu verder?

Marco.

Re: 2e HD gebruiken (intern)
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/23, 00:02:47 »
Ik denk dat de rechten niet goed staan. In de terminal gksudo nautilus , hierna je wachtwoord intypen en ENTER.
Nu kan je als root naar je mappen bladeren. Ga naar de map /media en open deze, nu zie je de tweede hd als een map, klik hier rechts op, kies eigenschappen, kies het tabblad rechten, zet de eigenaar op nobody, en in de tweede regel mag lezen en schrijven. Sluit alles af, nu kan je lezen en schrijven op je hd.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline marco 007

  • Lid
Re: 2e HD gebruiken (intern)
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/23, 10:28:29 »
Gijsbert,

Het lukte weer niet, maar heb in de laatste stap zoals je hierboven hebt omschreven bij de groep nu de gebruikersnaam geselecteerd. Hier stond root en had ik in eerste instantie laten staan.
Nu kan ik wel een bestand erop zetten, maar stel dat er meerdere gebruikers zijn, of gaan komen. Kunnen zij dan ook bij deze schijf?

En wat betekent de map 'lost+found' die nu op deze HD staat? ik heb hem inmiddels naar de prullenbak verwezen, maar misschien was dat niet correct?

Alvast bedankt,
Marco.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/23, 10:30:01 door marco 007 »

Re: 2e HD gebruiken (intern)
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/23, 10:49:45 »

En wat betekent de map 'lost+found' die nu op deze HD staat? ik heb hem inmiddels naar de prullenbak verwezen, maar misschien was dat niet correct?

Alvast bedankt,
Marco.

Als je niet weet wat de map 'lost+found' is waarom verwijder je dit dan ?
Linux doet niets zonder reden en dit is dus waarom je niet zomaar rechten hebt zaken te wijzigen in je systeem.
Om te voorkomen dat mensen zomaar lukraak dingen gaan veranderen of verwijderen.
Zet die map 'lost+found' gewoon weer terug vanuit de prullenbak.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline marco 007

  • Lid
Re: 2e HD gebruiken (intern)
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/23, 10:55:52 »

En wat betekent de map 'lost+found' die nu op deze HD staat? ik heb hem inmiddels naar de prullenbak verwezen, maar misschien was dat niet correct?

Alvast bedankt,
Marco.

Als je niet weet wat de map 'lost+found' is waarom verwijder je dit dan ?
Linux doet niets zonder reden en dit is dus waarom je niet zomaar rechten hebt zaken te wijzigen in je systeem.
Om te voorkomen dat mensen zomaar lukraak dingen gaan veranderen of verwijderen.
Zet die map 'lost+found' gewoon weer terug vanuit de prullenbak.


O.K.
Maar met de opmerking die je maakt kan ik niet zo veel!
Kun je dan ook uitleggen waarom ik deze map niet zou mogen verwijderen?
Het geheel functioneert er niet minder om.

Marco.


Re: 2e HD gebruiken (intern)
« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/23, 11:16:34 »
Mja waarop ik je weer kan vragen waarom je niet eerst info gaat vergaren om erachter te komen waarvoor die map is ?
Als je iets niet weet ga je eerst info erover opzoeken.
Meestal is Google je vriend,
http://www.google.nl/search?source=ig&hl=nl&rlz=1G1GGLQ_NLNL332&=&q=ubuntu%2Blost%2Bfound&btnG=Google+zoeken&meta=lr%3D&aq=f&oq=

Of dit forum natuurlijk.

Die map word gebruikt door "Fsck" die eens in de 30 dagen op je systeem draait.
Nu kan dit niet meer fatsoenlijk gedaan worden en als er zaken fout zijn op die HD dan kan hij dit niet meer goed herstellen.
Lees : http://www.tldp.org/LDP/Linux-Filesystem-Hierarchy/html/lostfound.html

Je hebt dus een wezenlijk onderdeel van het EXT3 file systeem ondermijnd door die map weg te gooien.

Nogmaals:
In Linux gooi je alleen zaken weg die in je eigen /home map staan, de rest blijf je vanaf.
Vermits je een Linux expert bent en weet waar je mee bezig bent !
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline vanadium

  • Lid
Re: 2e HD gebruiken (intern)
« Reactie #8 Gepost op: 2009/09/23, 11:25:02 »
Als je eens wat informatie post vanop de commandolijn, dan zal het veel beter gaan om je specifiek te helpen. Geef om te beginnen eens de output van de commando's

cat /etc/fstab
sudo fdisk -l
mount

dan komen we de partitienaam te weten, of die gemount wordt, en kunnen we commando's geven die toelaten precies uit te zoeken of er een probleem is, en wat je kan doen om de schijf "normaal" te gebruiken. Kopieer en plak commando's van hier in de terminal, plak commando's en output vanuit de terminal in dit bericht tussen "code" tags (gebruik knop "voeg code toe").

Offline marco 007

  • Lid
Re: 2e HD gebruiken (intern)
« Reactie #9 Gepost op: 2009/09/23, 12:33:36 »
Vanadium,

Ik ben nu toch geholpen?
De HD werkt intussen naar behoren.

Ik wil met alle plezier de commando's invoeren, maar lijkt me niet zinvol van jullie tijd, aangezien het nu werkt.

Als je wat anders bedoeld, laat dan even weten svp.

Marco.

Offline vanadium

  • Lid
Re: 2e HD gebruiken (intern)
« Reactie #10 Gepost op: 2009/09/23, 16:12:22 »
Oops, inderdaad: uiteindelijk kan je als gebruiker schrijven. Dat was mij niet meteen duidelijk uit je antwoord, maar inderdaad. De moderatoren zullen appreciëren dat je "[opgelost] zet in de titel van dit draadje.

Wat als er meerdere gebruikers zijn?

* Dan blijft "root" eigenaar van het koppelpunt
* Dan maak je voor elke gebruiker een subdirectory aan, en verander daar de eigenaars, groepen en rechten, zodat iedereen enkel kan komen waar hij moet komen.
* met een symbolische link kan je iedere gebruiker "transparant" toegang geven tot zijn eigen directory, vb.

ln -s /media/schijf/jantje /home/jantje/data
(of in nautilus Ctrl+Shift indrukken en /media/schijf/jantje slepen naar /home/jantje/, daarna "/home/jantje/Link naar jantje" hernoemen naar /home/jantje/data.
Moet je zelfs geen root voor zijn. Zelfs Jantje kan dat doen (op voorwaarde dat hij leespermissies heeft in het koppelpunt: standaard is dat zo).

Offline marco 007

  • Lid
[opgelost] 2e HD gebruiken (intern)
« Reactie #11 Gepost op: 2009/09/23, 16:32:17 »
Dank je wel voor de uitleg.
Als beginnend Linux gebruiker vindt ik de commando's nog wel lastig, maar begrijp wel dat sommige zaken daar duidelijker van worden.
Ik werk er nu een paar dagen mee en eerlijk gezegd..... ik wordt steeds enthousiaster!

marco