Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (opgelost) Hoe lang is een video file houdbaar?  (gelezen 885 keer)

(opgelost) Hoe lang is een video file houdbaar?
« Gepost op: 2014/02/27, 13:12:14 »
Hoe vaak kan je een video file bekijken voordat het slecht wordt net zoals vroeger een videoband ?
Of geld dit niet voor een file die op een HD staat ?
« Laatst bewerkt op: 2014/02/27, 20:28:19 door arthur2708 »
You gotta be hungry !

Re: Hoe lang is een video file houdbaar?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/02/27, 13:13:45 »
Dat geldt niet voor een bestand op een HDD/SDD, dat geldt alleen voor videobanden.

Offline aartje

  • Lid
Re: Hoe lang is een video file houdbaar?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/02/27, 13:55:45 »
Hoe vaak kan je een video file bekijken voordat het slecht wordt net zoals vroeger een videoband ?
Of geld dit niet voor een file die op een HD staat ?
De hoeveelheid keren dat je het bekijkt maakt niets uit. Een HD of CD/DVD is contactloos en daarom
geen slijtage.
Wat ik me wel afvraag is hoe lang verschillende media meegaan. Er zijn nu nog filmrollen uit het
begin van de vorige eeuw die je zou kunnen bekijken. Hoe lang gaat eigenlijk een harddisk, CD of DVD mee ?
Lang zo lang niet volgens mij.

Re: Hoe lang is een video file houdbaar?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/02/27, 14:06:23 »
Hoe lang een HDD/SSD meegaat is helemaal niet aan de orde zolang je backups maakt. Met goede backups kun je minimaal 50 jaar lang zoveel HDD's en SSD's verslijten als je wilt.

Re: Hoe lang is een video file houdbaar?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/02/27, 16:05:54 »
Wie weet wat we over 20 jaar hebben de ontwikkeling gaat snel  ;)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe lang is een video file houdbaar?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/02/27, 16:22:07 »
Samengevat: zolang je harde schijf/CD/SSD stand houdt, bekijk je je video in top mint kwaliteit alsof het de eerste keer is dat ie ooit afgespeeld wordt.

Offline Ramana

  • Lid
Re: Hoe lang is een video file houdbaar?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/02/27, 16:57:14 »
Een ouderwets analoog signaal op een magneetband (wie heeft er nog zo'n mooie Revox recorder?) gaat snel achteruit vooral omdat onze oren dat zo goed kunnen horen. Voor digitale signalen speelt achteruitgang van de magnetisering nauwelijks meer een rol. Er moet heel wat gebeuren voordat een '1' niet meer wordt gezien als een ' 1' en een '0' als een '0'. :)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe lang is een video file houdbaar?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/02/27, 18:36:43 »
Een ouderwets analoog signaal op een magneetband (wie heeft er nog zo'n mooie Revox recorder?) gaat snel achteruit vooral omdat onze oren dat zo goed kunnen horen. Voor digitale signalen speelt achteruitgang van de magnetisering nauwelijks meer een rol. Er moet heel wat gebeuren voordat een '1' niet meer wordt gezien als een ' 1' en een '0' als een '0'. :)
Daarenboven hebben digitale opslagsystemen in de regel foutcorrectie, waardoor data ofwel exact gelezen, ofwel níet gelezen kunnen worden. Op een computer kan je je immers meestal niet permiteren dat er één bytje fout is. AudioCD is een uitzondering: hier is de foutcorrectie als die er is zeer minimaal. Audiospelers hebben daar correctie voor om de ontbrekende data te interpoleren, op een computer zal je een klik horen als er een zekere hoeveelheid ontbrekende data zijn.

Doordat de gelezen digitale data telkens identiek zijn, blijft de volle kwaliteit van de video/audio behouden, hoeveel je dat ook afspeelt. Bij een analoog medium wordt het signaal steeds minder zuiver gereproduceerd naarmate het medium slijt, bijvoorbeeld naarmate de band rekt, wat vervormt, minder precies over de koppen gaat, magnetisme verliest ...

Re: Hoe lang is een video file houdbaar?
« Reactie #8 Gepost op: 2014/02/27, 20:20:40 »
Samengevat: zolang je harde schijf/CD/SSD stand houdt, bekijk je je video in top mint kwaliteit alsof het de eerste keer is dat ie ooit afgespeeld wordt.

En zoals ik al zei: als je backups maakt kun je ook na een HDD/SSD-vervanging terug je bestanden in topkwaliteit afspelen.

Re: (opgelost) Hoe lang is een video file houdbaar?
« Reactie #9 Gepost op: 2014/02/27, 20:38:44 »
Daar is natuurlijk wel een uitzondering op.Wie weet of het huidige videobestand na 20 jaar nog wel geldig en als te oud wordt?Er liggen vast nog wel tig filmpjes op een plank,die niet meer werken omdat we de code daar voor al lang niet meer gebruiken!En ik heb zo'n idee dat de TS dat ook bedoeld.Straks krijgen we 4k video en 3D video met weer een eigen code om het af te spelen,en vergeten we dan .mov,of .mpg?enz.enz?
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline vanadium

  • Lid
Re: (opgelost) Hoe lang is een video file houdbaar?
« Reactie #10 Gepost op: 2014/02/27, 21:07:41 »
Dat is inderdaad nog iets dat erbij komt. Ik had echter de vraag van de TS helemaal niet zo begrepen.

Re: (opgelost) Hoe lang is een video file houdbaar?
« Reactie #11 Gepost op: 2014/02/28, 00:18:19 »
Ja,daar heeft het filmmuseum nou juist zo'n last van!
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.