Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dummy geluid  (gelezen 773 keer)

Offline vissertw

  • Lid
Dummy geluid
« Gepost op: 2019/05/21, 08:32:03 »
Goedemorgen,

Beetje vreemd probleem vind ik, het betreft een laptop met de nieuwste versie Xubuntu, geheel up to date.
Ik heb geen geluid op de 2.5 mm uitgang, geen externe speaker dus. Maar de volumeregeling geeft wel activiteit weer.
Nu komt het vreemde, als ik een koptelefoon op usb in plug heb ik daar geluid op, direct.
Haal ik nou de usb van de koptelefoon er weer uit en vervolgens de 2.5 jack er weer in heb ik wel geluid op de speakers.
Maar ik moet om geluid op de speakers te krijgen eerst de usb koptelefoon in en dan weer uit pluggen?
Nou kan ik een verloop usb naar 2.5 kopen of een speakerset op usb, maar dit moet toch via een instelling te regelen zijn?
Ik kan die instelling als die er is alleen niet vinden.
De volumeregeling is PulsAudio en ik zie iets als Parole Media Player.

Wie weet, ik ben benieuwd,

Ton.

Re: Dummy geluid
« Reactie #1 Gepost op: 2019/05/23, 23:01:23 »
En beetje vreemd inderdaad. Een verloopje kopen lijkt me niet nodig. Zoals je zelf al aangeeft moet dat in principe via de instellingen van PulseAudio te regelen zijn. Het is vaak een beetje uitproberen met die instellingen. Kijk eens onder de tab Configuration of je daar alles goed hebt ingesteld.
Het is lastig om zo 123 even te beoordelen waar het probleem zit.

Zelf gebruik ik altijd een EXTERNE geluidskaart voor m'n hoofdpc die ik op een usb-poort aansluit waarna ik de gewenste audio-devices weer op de externe geluidskaart aansluit. Werkt altijd prima. Mocht je over een externe geluidskaart beschikken, dan zou je daar mee kunnen experimenteren.

Op een laptop 'schiet' het geluid altijd terug naar de laptopspeakers ipv de externe speakers. Ik gebruik daarvoor het appje SoundSwitcher :
https://www.omgubuntu.co.uk/2014/02/sound-switcher-app-ubuntu en https://yktoo.com/en/blog/post/178. Werkt ook prima voor Xubuntu.

Wellicht dat je met deze info iets kunt.
Een boek doet het altijd...

Offline vissertw

  • Lid
Re: Dummy geluid
« Reactie #2 Gepost op: 2019/05/24, 18:13:50 »
Ik heb SoundSwitcher aan de gang, een simpele maar toch duidelijke app.
En toch moet ik ondanks dat ik geen koptelefoon op usb eerst moet in en uitpluggen nog een beetje zoeken naar de juiste knop om via de laptop Radio1 te luisteren.
Maar dank voor de tip!

Groeten,

Ton.

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Dummy geluid
« Reactie #3 Gepost op: 2019/05/25, 10:06:45 »
Je kan ook via een Hi-Fi systeem werken; ipv actieve luidsprekers te kiezen passieve.

De laptop kan je verbinden via de mini jack output met de cinch ingang van de Hi-Fi versterker.

Op echte Hi-Fi kan je toch meer en beter genieten van een goede klankweergave dan middels USB / actieve LS

Mijn Spotify speel ik zo af op een afgedankte Lenovo , IBM days, van 30€ met Ubuntu via een Cambridge amplifier klasse A en BMW luidsprekers.

Het is maar een suggestie. Op Marktplaats en 2eHands.be vind je parels van apparaten voor een kleine kost/

Via een tuner-versterker kan je Radio spelen zo veel je wilt ZONDER pollutie te maken op de internetverbindingen, en komt er wat ruimte vrij voor andere dingen en andere mensen. Streamen is té heavy voor wat je met Hi-Fi ook kan en beter.
« Laatst bewerkt op: 2019/05/25, 10:10:30 door Joshua Orbit »

Offline vissertw

  • Lid
Re: Dummy geluid
« Reactie #4 Gepost op: 2019/05/25, 16:23:44 »
Oei, wat jij hier omschrijft gaat voor mij in de huidige situatie te ver Joshua.
Ik zit in een zomerhuis in Zweden en gebruik de laptop om naar Radio1 te luisteren.
Verbinding via een dongel met een simkaartje van Telia. We hebben hier in huis alleen 12 volt en doen daar alles mee, maar het heeft zijn grenzen.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval,

Groeten,

Ton.

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Dummy geluid
« Reactie #5 Gepost op: 2019/05/25, 17:01:39 »
Oei, wat jij hier omschrijft gaat voor mij in de huidige situatie te ver Joshua.
Ik zit in een zomerhuis in Zweden en gebruik de laptop om naar Radio1 te luisteren.
Verbinding via een dongel met een simkaartje van Telia. We hebben hier in huis alleen 12 volt en doen daar alles mee, maar het heeft zijn grenzen.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval,

Groeten,

Ton.

Tja .... in dat geval kan je niet anders lol .
Ik wou de bedenking maar meegeven dat gasten en forumleden die de keuze wel kunnen maken, ze beter ook maken ipv het net plat te gooien ogv streaming lol .
groet
Joris