Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vanaf Ubuntu 13.04 mogelijk geen WUBI meer  (gelezen 1705 keer)

Vanaf Ubuntu 13.04 mogelijk geen WUBI meer
« Gepost op: 2013/04/01, 23:55:05 »
http://www.omgubuntu.co.uk/2013/04/wubi-unlikely-to-be-in-ubuntu-13-04-windows-users-lose-out

Mooi, want WUBI was meestal toch brak. Het was best goed voor een kennismaking maar om mee te werken... nee. Dan kun je toch beter een Live CD pakken naar mijn mening, het uittesten en dan installeren 'voor het echie'.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Vanaf Ubuntu 13.04 mogelijk geen WUBI meer
« Reactie #1 Gepost op: 2013/04/02, 09:48:32 »
Op het ogenblik dat ik het bericht zie, was het 10 uur geleden gepost. Toen was het nog 1 april.

Re: Vanaf Ubuntu 13.04 mogelijk geen WUBI meer
« Reactie #2 Gepost op: 2013/04/02, 10:58:57 »
Op het ogenblik dat ik het bericht zie, was het 10 uur geleden gepost. Toen was het nog 1 april.

Klopt, maar dit is geen grap. Bah. Ik snap die 1 april-hype maar niet alles wat op 1 april gepost wordt is een grap...

Offline vanadium

  • Lid
Re: Vanaf Ubuntu 13.04 mogelijk geen WUBI meer
« Reactie #3 Gepost op: 2013/04/02, 11:30:30 »
Bah. Ik snap die 1 april-hype maar niet alles wat op 1 april gepost wordt is een grap...
hype of niet, maar je moet ervan uitgaan dat een bericht een aprilvis kan zijn...

Re: Vanaf Ubuntu 13.04 mogelijk geen WUBI meer
« Reactie #4 Gepost op: 2013/04/02, 12:02:29 »
Daar ga ik niet per definitie vanuit. Ah fijn, laten we ontopic gaan.

Re: Vanaf Ubuntu 13.04 mogelijk geen WUBI meer
« Reactie #5 Gepost op: 2013/04/02, 14:12:31 »
Jammer, in bepaalde situaties is Wubi de enige oplossing om Ubuntu te draaien, en het geeft de gebruiker sowieso een manier om op een veilige manier kennis te maken met het OS.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Vanaf Ubuntu 13.04 mogelijk geen WUBI meer
« Reactie #6 Gepost op: 2013/04/02, 22:09:25 »
Lijkt geen 1 april grap, het bericht is te lezen in het archief van de mailinglijst:
https://lists.ubuntu.com/archives/ubuntu-devel/2013-April/036993.html

De genoemde bugmelding, https://bugs.launchpad.net/wubi/+bug/1125604, herken ik. Door de fast-boot van Windows 8 lijkt de Windows-schijfpartitie niet goed meer te gebruiken vanuit Linux in een dual-boot computer.

Jammer als de Wubi ontwikkeling stopt (lees: moet stoppen).

De installatie van een Wubi dual-boot is op een eenvoudige (en voor veel Windows-gebruikers op een logische) manier geheel te herstellen door Ubuntu te wissen uit de lijst van geïnstalleerde programma’s.

Andere manieren van installeren vragen meer (kennis en) inspanning om ongedaan te maken. Na installatie van grub in de bootsector (de “normale” dual-boot) ben je afhankelijk geworden van de nieuwe Ubuntu installatie! Zomaar wissen kan niet meer, ook Windows zal dan niet meer opstarten.

Om begrijpelijke reden (virtuele ext4-schijf op ntfs, bah) was de Wubi installatie niet de favoriet van de vaste forumbezoekers hier maar een Wubi installatie is was een aanrader om kennis te maken met een Ubuntu dual-boot computer. Blijkt het gebruik van Ubuntu een blijvend succes kan later altijd nog een definitieve (her-)installatie worden gedaan (daar heeft Wubi speciale scripts voor).

Om een “normale” dual-boot installatie ongedaan te maken is eigenlijk de Windows installatie CD (ergens op zolder in een doos? Wat in geval van een Windows 8 upgrade-download? tpb? * ) nodig. En dan is er nog een onbruikbaar (Linux formaat)  gedeelte van de schijf te wissen en weer toe te voegen aan of als een Windows partitie.

Iemand die tevreden is met zijn Windows desktop/laptop zal ik hierom niet zomaar een (niet-Wubi) dual-boot aanraden of ze moeten er al zeker van zijn dat ze Linux willen gebruiken/proberen. Maar desktops zijn voor Ubuntu ook zo 2010. Het gaat nu vooral om mobiele apparaten:
and the focus on mobile client over desktop

* ) Er zijn alternatieve computertips&trucs om grub/bootsector te herstellen maar die maken het waarschijnlijk niet eenvoudiger. Zeker niet voor iemand waar de computer helemaal niet meer opstart na een poging om Ubuntu te wissen.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline aartje

  • Lid
Re: Vanaf Ubuntu 13.04 mogelijk geen WUBI meer
« Reactie #7 Gepost op: 2013/04/04, 13:50:53 »

and the focus on mobile client over desktop


Daarom kondigt Canonical een Smartphone een jaar van te voren aan. Dat is toch volkomen belachelijk.
In dit tijdperk is een jaar zo'n beetje een hele generatie. Ze hadden pas indruk gemaakt als dat jaar
een maand was geweest. Wie gaat er een jaar wachten ? In die tijd heeft de concurrentie weer veeeel
mooiere toestellen bedacht.....

Re: Vanaf Ubuntu 13.04 mogelijk geen WUBI meer
« Reactie #8 Gepost op: 2013/04/04, 20:23:45 »
@aartje: Ze hebben nog helemaal geen smartphone aangekondigd, alleen de smartphone-INTERFACE. Dat is wat anders dan de phone zelf.

En soms valt het best mee. HP wacht bijv. ook vrij lang (soms een halfjaar!) met een product op de markt brengen en ze zijn nog steeds nummer 1 of 2 van de wereld in verkoopcijfers.

Offline aartje

  • Lid
Re: Vanaf Ubuntu 13.04 mogelijk geen WUBI meer
« Reactie #9 Gepost op: 2013/04/04, 21:19:24 »
@aartje: Ze hebben nog helemaal geen smartphone aangekondigd, alleen de smartphone-INTERFACE. Dat is wat anders dan de phone zelf.

En soms valt het best mee. HP wacht bijv. ook vrij lang (soms een halfjaar!) met een product op de markt brengen en ze zijn nog steeds nummer 1 of 2 van de wereld in verkoopcijfers.
Ja, dat ze alleen hun interface hebben aangekondigd is nog erger eigenlijk, dan weet je nog
minder wat je krijgt.

En volgens mij maakt HP helemaal geen Smartphones, tenminste niet noemenswaardig.
« Laatst bewerkt op: 2013/04/05, 12:38:34 door aartje »

Re: Vanaf Ubuntu 13.04 mogelijk geen WUBI meer
« Reactie #10 Gepost op: 2013/04/04, 21:36:37 »
@aartje: Je weet wel want je krijgt want je kunt de interface uittesten op een hoop toestellen.

En reken maar van yes dat HP smartphones maakt. Ik heb er 1 van ze (HP Pre 3, al is die niet meer in productie). En het is maar wat jij niet noemenswaardig noemt? NS-personeel lopen allemaal rond met een HP iPaq om controles enzo uit te voeren op je OV-chipkaart.

Maar ik had het eigenlijk over HP-producten in het algemeen.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Vanaf Ubuntu 13.04 mogelijk geen WUBI meer
« Reactie #11 Gepost op: 2013/04/04, 21:38:24 »
Zullen we het even on-topic houden, bij Wubi dus? :)

Re: Vanaf Ubuntu 13.04 mogelijk geen WUBI meer
« Reactie #12 Gepost op: 2013/04/04, 21:40:42 »
Zullen we het even on-topic houden, bij Wubi dus? :)

Je hebt gelijk :)

Nuja, ik ben in ieder geval benieuwd of Wubi nog terugkomt bij 14.04 want die geruchten gaan nu rond her en der.

Re: Vanaf Ubuntu 13.04 mogelijk geen WUBI meer
« Reactie #13 Gepost op: 2013/04/05, 08:50:29 »
Op een SSD is een Wubi⁻installatie nochtans heel goed en soepel te gebruiken.
Raar dat men die mogelijkheid schrapt.

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Vanaf Ubuntu 13.04 mogelijk geen WUBI meer
« Reactie #14 Gepost op: 2013/04/05, 22:37:09 »
Op een SSD is een Wubi⁻installatie nochtans heel goed en soepel te gebruiken.
Raar dat men die mogelijkheid schrapt.

En waarom kan een normale installatie niet op een SSD?  :rolleyes:
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Vanaf Ubuntu 13.04 mogelijk geen WUBI meer
« Reactie #15 Gepost op: 2013/04/06, 09:44:04 »
Op een SSD is een Wubi⁻installatie nochtans heel goed en soepel te gebruiken.
Raar dat men die mogelijkheid schrapt.

En waarom kan een normale installatie niet op een SSD?  :rolleyes:

Veelal policy van de systeembeheerders die niet toelaten een 'normale' installatie te doen; een WUBI heeft minder impact op je Windows dan een dualboot of in het beste geval Windows verwijderen. Wubi laat toe Ubuntu te gebruiken zonder te knoeien met je MBR, schijfindeling etc. Maar dat wist je ongetwijfeld wel. ;)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort