Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Updateprobleem --> kom niet in gnome/grafische omgeving  (gelezen 3341 keer)

xesisoj

  • Gast
Updateprobleem --> kom niet in gnome/grafische omgeving
« Gepost op: 2008/11/03, 17:42:18 »
Ik heb dus gisteren 8.04 geupdated, via de 'normale' weg, gewoon in 8.04 ingegeven dat ik wilde updaten naar de nieuwste versie. Zo heb ik dat ook van 7.10 naar 8.04 gedaan.
Nadat alles was gedownload en geinstalleerd duurde het 2uur voordat hij eenmaal alle 'overbodige' pakketjes had verwijderd, daarna restte mij alleen nog de reboot.

Na reboot kreeg ik het volgende scherm (balkje met UB logo begint gewoon te lopen en dan):

http://members.lycos.nl/xesisoj/foto-asus/tux-error-ub.jpg

Er wordt iets van 4x geprobeerd mijn scherm opnieuw op te bouwen (scherm gaat kortstondig op zwart om de 2 sec.), na een paar keer is dat dus niet meer en heb ik alleen de command prompt (of terminal, hoe je het ook wilt noemen).
Verder ben ik niet echt een held met linux en tekstbased commando's dus ik kom totaal niet verder.

Als ik op mijn aan/uitknop van mijn laptop druk, dan zie ik eerst "shutting GNOME down" enz enz, dus hij is wel opgestart blijkbaar :S

Ik hoop dat er een oplossing voor is en ik niet een volledig nieuwe install moet doen (duurt mij te lang en daar heb ik geen zin in)

Alvast bedankt,

Updateprobleem --> kom niet in gnome/grafische omgeving
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/03, 18:47:28 »
Ge kunt u op dat scherm inloggen en dan startx typen. Als dat niet lukt, in Grub kiezen voor "recovery mode" en dan xfix selecteren.

xesisoj

  • Gast
Updateprobleem --> kom niet in gnome/grafische omgeving
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/03, 22:35:03 »
Oke, als eerste 'normaal' geboot en startx geprobeerd, werkte niet (kreeg wat info te zien):
http://members.lycos.nl/xesisoj/foto-asus/ub-startx-er.jpg

Daarna in recovery mode geboot, (moest ff uitvogelen dat je met 'login' in kan loggen XD), startx gaf mij hetzelfde resultaat, xfix werkte totaal niet (ook niet met sudo ervoor), overigens werkte xfix ook niet als ik normaal geboot was :S:S:S:S

Bij het afsluiten na het normale booten krijg ik dit te zien:
http://members.lycos.nl/xesisoj/foto-asus/ub-shutdown.jpg

Hoop dat iemand het antwoord weet, anders neig ik steeds meer naar nieuwe install, maar dat duurt weer eeuwen (ook nog al die progjes erop installen ect ect)

Offline siegi

  • Lid
Updateprobleem --> kom niet in gnome/grafische omgeving
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/03, 22:40:47 »
Ik zie kernel 2.6.24 in intrepid zou dit 2.6.27 moeten zijn, ben je zeker dat je pas hebt afgesloten als de upgrade voltooid was?

Kan je even proberen in recovery mode op te starten.
Bij het opstarten van je computer krijg je normaal een menu, anders krijg je de keuze om op escape te drukken om in het bootmenu te komen.

Kies in het boot menu recovery modus en in het menu dat volgt kies je voor fix xserver

xesisoj

  • Gast
Updateprobleem --> kom niet in gnome/grafische omgeving
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/03, 22:44:54 »
Ik weet 100% zeker dat ik heb gereboot nadat alles was geinstalled (hij was 2u bezig met overbodige pakketjes aan het verzamelen) daarna (na verwijdering) vroeg hij zelf om reboot (ik keek nog ff in de eigenschappen en zag daar ook versie 8.10 staan van UB).
Ik heb een dualboot dus dat GRUB menu krijg ik standaard, ik zal even die fix xserver proberen (moet dan weer ff Vista afsluiten).

Updateprobleem --> kom niet in gnome/grafische omgeving
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/03, 22:46:46 »
Het is ook dat wat ik bedoelde, in Grub kiezen voor recovery mode, en daar bij de opties staat normaal xfix (of fix xserver zoals siegie zegt).

Kijk ook eens in grub met welke kernel ge precies opstart, want hij start inderdaad op met de oude en hij vind daar geen modules voor.

xesisoj

  • Gast
Updateprobleem --> kom niet in gnome/grafische omgeving
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/03, 22:56:46 »
.24 is mijn laatste kernel die erbij staat in GRUB. Ik weet zeker dat ik niet de installprocedure afgeborken heb, hij vroeg zelf om een reboot. Zeer raar dat er bij mij dan nog een oude kernel op zit.

Ik snap alleen niet wat jullie bedoelen met de optie xfix (fix xserver)
Ik heb beide geprobeerd, als ik GRUB krijg en ik recovery selecteer, dan kom ik uiteindelijk uit op een terminal venster (kon helemaal geen opties selecteren).

Als ik dan xfix of fix xserver doe, dan krijg ik het bericht "command not found"


*denk dat ik doorheb wat jullie bedoelen, moet ff de lettertjes onderaan bij grub lezen :)

Updateprobleem --> kom niet in gnome/grafische omgeving
« Reactie #7 Gepost op: 2008/11/03, 23:02:09 »
Als ge in grub zijt, selecteer de lijn waarmee ge opstart en druk op de letter 'e'. Verander dan eens de kernel van 2.6.24-21 naar 2.6.27-7 . Misschien heeft hij gewoon uw Grub lijst niet geupdate.

xesisoj

  • Gast
Updateprobleem --> kom niet in gnome/grafische omgeving
« Reactie #8 Gepost op: 2008/11/03, 23:18:20 »
Citaat van: Nunslaughter
Als ge in grub zijt, selecteer de lijn waarmee ge opstart en druk op de letter 'e'. Verander dan eens de kernel van 2.6.24-21 naar 2.6.27-7 . Misschien heeft hij gewoon uw Grub lijst niet geupdate.
Als ik op e druk, dan zie ik 3 selectiemogelijkheden, als ik bij de laatste 2 alles verander van 24-21 naar 27-7 (door nogmaals afzonderlijk op e te drukken) en ik probeer met de eerste te booten krijg ik error 15 van GRUB te zien. Eerste selectiemogelijkheid is iets van HD (0.3) (ofzo).

Updateprobleem --> kom niet in gnome/grafische omgeving
« Reactie #9 Gepost op: 2008/11/03, 23:51:27 »
Hmja, blijkbaar de nieuwe kernel dan toch niet geinstalleerd.

Probeer nog eens ergens op te starten waar ge in de terminal terecht komt en typ daar eens:
dpkg --list | grep linux-image

Wat krijgt ge dan te zien?

xesisoj

  • Gast
Updateprobleem --> kom niet in gnome/grafische omgeving
« Reactie #10 Gepost op: 2008/11/04, 21:43:17 »
Citaat van: Nunslaughter
Hmja, blijkbaar de nieuwe kernel dan toch niet geinstalleerd.

Probeer nog eens ergens op te starten waar ge in de terminal terecht komt en typ daar eens:
dpkg --list | grep linux-image

Wat krijgt ge dan te zien?
Dit heb ik gedaan, ik krijg het volgende te zien:

http://members.lycos.nl/xesisoj/foto-asus/ub-dpkg.jpg

Hoop dat dit iets zegt??

Updateprobleem --> kom niet in gnome/grafische omgeving
« Reactie #11 Gepost op: 2008/11/04, 22:07:45 »
Dat zijn de geinstalleerde kernels. Geen Intrepid kernel dus, alleen die van Hardy. Er is wel degelij kiets misgelopen dan.

Ik zou zeggen, doe een verse installatie. Als ge een aparte home partitie hebt, is het gewoon een kwestie van daarna even uw favorite programma's opnieuw te installeren.

Als ge dit toch niet wilt, post dan even de uitkomst van nano /etc/apt/sources.list . Dan kunnen we misschien toch nog iets regelen.

xesisoj

  • Gast
Updateprobleem --> kom niet in gnome/grafische omgeving
« Reactie #12 Gepost op: 2008/11/04, 22:33:15 »
Citaat van: Nunslaughter
Als ge dit toch niet wilt, post dan even de uitkomst van nano /etc/apt/sources.list . Dan kunnen we misschien toch nog iets regelen.
Dit is de uitkomst daarvan, een leeg scherm:


http://members.lycos.nl/xesisoj/foto-asus/ub-nano-source.jpg


:(

Updateprobleem --> kom niet in gnome/grafische omgeving
« Reactie #13 Gepost op: 2008/11/04, 22:45:03 »
En met sudo nano /etc/apt/sources.list  krijg je dan ook niets te zien? met sudo er voor mag je het wel bewerken etc. Als het dan nog leeg is geef het commando cd /etc/apt/  ENTER  en dan dir ENTER in de terminal staat de source.list er wel bij?

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

xesisoj

  • Gast
Updateprobleem --> kom niet in gnome/grafische omgeving
« Reactie #14 Gepost op: 2008/11/04, 22:50:45 »
Ik zie de fout al, kijk maar naar screenshot, ik deed /ect ipv /etc. Excuses.
Ik ga alles nu even proberen, ten eerste dat van nunslaughter, en dan dat van Gijsbert

xesisoj

  • Gast
Updateprobleem --> kom niet in gnome/grafische omgeving
« Reactie #15 Gepost op: 2008/11/04, 23:02:08 »

Updateprobleem --> kom niet in gnome/grafische omgeving
« Reactie #16 Gepost op: 2008/11/04, 23:22:22 »
Ok, alle hardy dingen zijn gecomment (een hekje ervoor), dus dat is goed. Doe dan eens dit:
sudo apt-get update  (zorg dat ge internet verbinding hebt!)

Als dit geen fouten geeft (zoja, hier even posten :)), doe dan:
sudo apt-get upgrade

Ik ben eens benieuwd wat dit gaat doen.

xesisoj

  • Gast
Updateprobleem --> kom niet in gnome/grafische omgeving
« Reactie #17 Gepost op: 2008/11/04, 23:32:51 »
Citaat van: Nunslaughter
Ok, alle hardy dingen zijn gecomment (een hekje ervoor), dus dat is goed. Doe dan eens dit:
sudo apt-get update  (zorg dat ge internet verbinding hebt!)

Als dit geen fouten geeft (zoja, hier even posten :)), doe dan:
sudo apt-get upgrade

Ik ben eens benieuwd wat dit gaat doen.
OK tot nu toe iig heel erg bedankt voor de hulp, ik ga morgen weer verder, nu duik ik mn bed in :)
Trouwens nog een vraagje, heb ik contact met het internet (wireless) als ik in die text modus zit?? Of moet ik mijn laptop even aan de router hangen??

Updateprobleem --> kom niet in gnome/grafische omgeving
« Reactie #18 Gepost op: 2008/11/04, 23:36:07 »
Ok :)

Ge moet hem even aan de kabel hangen, want volgens mij zijn wireless en van die dingen nog niet geladen op dat moment.

xesisoj

  • Gast
Updateprobleem --> kom niet in gnome/grafische omgeving
« Reactie #19 Gepost op: 2008/11/04, 23:38:15 »
Citaat van: Nunslaughter
Ok :)

Ge moet hem even aan de kabel hangen, want volgens mij zijn wireless en van die dingen nog niet geladen op dat moment.
Dank u!

Updateprobleem --> kom niet in gnome/grafische omgeving
« Reactie #20 Gepost op: 2008/11/05, 01:52:05 »
Upgrade de volgende keer niet meer wireles, want een upgrade is al kritiek, en dan nog wireles uitvoeren is helemaal de goden verzoeken.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

xesisoj

  • Gast
Updateprobleem --> kom niet in gnome/grafische omgeving
« Reactie #21 Gepost op: 2008/11/05, 17:08:33 »
Citaat van: Gandyman
Upgrade de volgende keer niet meer wireles, want een upgrade is al kritiek, en dan nog wireles uitvoeren is helemaal de goden verzoeken.
Dat heb ik ook niet gedaan. Toen ik wilde upgraden hing ik hem aan de router (heb er al eens eerder problemen mee gehad tijdens de installatie van 7.10).

Ik zal even de opties van Nunslaughter proberen

xesisoj

  • Gast
Updateprobleem --> kom niet in gnome/grafische omgeving
« Reactie #22 Gepost op: 2008/11/05, 17:22:17 »
Citaat van: Nunslaughter
Ok, alle hardy dingen zijn gecomment (een hekje ervoor), dus dat is goed. Doe dan eens dit:
sudo apt-get update  (zorg dat ge internet verbinding hebt!)

Als dit geen fouten geeft (zoja, hier even posten :)), doe dan:
sudo apt-get upgrade

Ik ben eens benieuwd wat dit gaat doen.
Update geeft volgende scherm (fail):
http://members.lycos.nl/xesisoj/foto-asus/ub-update.jpg

Upgrade het volgende (fail):
http://members.lycos.nl/xesisoj/foto-asus/ub-upgrade.jpg

Vind het raar dat niks werkt

Offline siegi

  • Lid
Updateprobleem --> kom niet in gnome/grafische omgeving
« Reactie #23 Gepost op: 2008/11/05, 17:34:36 »
Dit betekent dat je geen internet hebt.
Start de computer eens op met de kabel erin. :)

xesisoj

  • Gast
Updateprobleem --> kom niet in gnome/grafische omgeving
« Reactie #24 Gepost op: 2008/11/05, 17:35:54 »
Citaat van: siegi
Dit betekent dat je geen internet hebt.
Start de computer eens op met de kabel erin. :)
Dat heb ik dus al gedaan. Ik heb opgestart met internet erin (kabel)