Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu Server opzetten  (gelezen 9023 keer)

Ubuntu Server opzetten
« Gepost op: 2008/05/22, 16:33:51 »
Hallo,

ik ben op zoek naar een tutorial over de Ubuntu Server (of misschien kunnen jullie me gewoon helpen) over hoe ik alle computers in dit huis (met de servercomputer meegerekend 4 computers) via de server kan laten werken. Dus dat we o.a. kunnen printen via de server en gebruikersaccounts kunnen beheren via de server.

We hebben 4 computers:

Compaq Presario (desktop-computer) met Windows XP Home Edition
Toshiba Sattelite Pro L100 (laptop) met Windows XP Pro
Compaq Presario V6640ED (laptop) met een dual-boot van Windows Vista Home Premium en Ubuntu 8.04
Packerd-Bell EasyNote (laptop, dit wordt de servercomputer) met een dual-boot van Windows XP Pro en Ubuntu 6.06, 6.10 of 8.04 Server (ik moet even kijken welke werkt erop)

Ik heb al wel een tutorial gevonden over hoe ik Ubuntu Server installeer. Maar dus niet over hoe ik dan alle computers via de server laat lopen zoals hierboven beschreven.

moderator edit: dit lijkt me beter thuis te horen in servers en netwerk

Hendrikdegraaf

  • Gast
Ubuntu Server opzetten
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/22, 18:03:55 »
Een print- en fileserver opzetten is niet moeilijk. Daar heb je eigenlijk alleen samba en cups voor nodig. Wellicht kan je webmin installeren op alles te configureren.

Verder zeg je dat je "gebruikersaccounts kunnen beheren via de server". Ik weet dat je samba ook als domeincontroller kan configureren. Ikzelf weet hier echter niets van. Bovendien lijkt dat me wel erg overdreven in een thuissituatie: wat is het nut hiervan?

Overigens: je zit in de verkeerde rubriek te posten. Verder zou ik eens rond gaan neuzen in de rubriek "server en netwerk" van dit forum, en in de documentatie. Het was trouwens de eerste hit via google:
http://doc.ubuntu.com/ubuntu/serverguide/C/
Mooi heh dat googlen...... Moet je alleen wel ff proberen

mickvdv

  • Gast
Ubuntu Server opzetten
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/22, 18:25:36 »
Gewoon ff googlen man...

Ubuntu Server opzetten
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/22, 18:40:16 »
Google... ja goh daar had ik nog helemaal niet aan gedacht zeg :O Wel dus. Ik heb Google al geprobeerd, alleen blijkbaar niet de goeie zoekterm.

Sorry dat ik in de verkeerde rubriek poste, ik dacht dat het hoorde bij beginners maar ik zag later dat er een subforum van Server&Netwerk was.

Maar hoe kan ik dan Samba en Cups zodanig instellen dat het werkt? Want ik kom nergens bij de configuratie van Samba. Ik gebruik Samba namelijk al zodat ik vanaf deze laptop ook kan printen. Er is een .conf bestand maar daar staat bijna niks in.

En hoe kan ik op de andere computers instellen dat ze via de server moeten werken?

En raden jullie mij aan om voor dit de server-versie van Ubuntu te gebruiken of de gewone Ubuntu?

En het nut in een thuissituate hiervan is is dat het makkelijker is om alles via 1 computer te beheren ;)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Ubuntu Server opzetten
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/22, 19:00:43 »
Type gewoon op toepassingen > Installeren en verwijderen
Aanvinken wat je wilt en daarna de zoek functie op het forum gebruiken.
En niet vergeten op de documentatie te kijken (keuze bovenin het scherm van dit forum.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Hendrikdegraaf

  • Gast
Ubuntu Server opzetten
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/22, 19:11:12 »
Maar hoe kan ik dan Samba en Cups zodanig instellen dat het werkt? Want ik kom nergens bij de configuratie van Samba. Ik gebruik Samba namelijk al zodat ik vanaf deze laptop ook kan printen. Er is een .conf bestand maar daar staat bijna niks in.
> Als je het .conf bestand niet wilt bewerken dan kan je het via webmin doen, zoals ik al zei.

En hoe kan ik op de andere computers instellen dat ze via de server moeten werken?
> Huh, wat bedoel je hier. Wil je dat het de standaardbestandslocatie wordt, wil je dat ze toegang tot een bepaalde map krijgen, of wil je echt een domeincontroller van de server maken?

En raden jullie mij aan om voor dit de server-versie van Ubuntu te gebruiken of de gewone Ubuntu?
>Server versie

En het nut in een thuissituate hiervan is is dat het makkelijker is om alles via 1 computer te beheren
> Wederom snap ik je niet

Je moet toch echt een beetje meer uitleg geven als je hulp wilt. Wat voor client computers heb je het eigenlijk over (Windows, Linux, MacOS)? Wat is preceis de situatie waar je naar toe wilt? Wat is de uitgangssituatie? Wat is je eigen kennisniveau? Enz enz

Je ziet dat het nu niet goed gaat. Sommige mensen hebben het idee dat je een machine met een grafische schil hebt, terwijl andere mensen (zoals ik) denken dat je een machine wilt gaan installeren zonder grafische schil.

Ubuntu Server opzetten
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/22, 19:26:22 »
De client-computers staan in de eerste post zeer duidelijk genoemd ;)

De situatie waar ik naar toe wil: alle informatie van alle computers gaat via de server, net zoals in een school- of bedrijfssituatie. Dus ook de printerdeling en de gebruikersaccounts worden geregeld via de server zodat alle computers er gebruik van kunnen maken. Dus wil ik ook weten hoe ik alle computers zodanig instel dat ze gebruikmaken van de server voor alle handelingen.

En ik wil Ubuntu server GAAN installeren, dus dat wordt in principe zonder een grafische schil. Maar je kan de Gnome-desktop ook op de server-versie installeren. Dan ziet het er net zo uit als de gewone Ubuntu. Dit heb ik uit een tutorial. Ik wil eerst wat informatie hebben voor ik de server ga installeren, daarom vraag ik hier hulp.

En mijn eigen kennis is van Ubuntu een gevorderde beginner (kon geen ander woord ervoor bedenken).
Van de server-versie van Ubuntu is mijn kennis 0,0%.

Hendrikdegraaf

  • Gast
Ubuntu Server opzetten
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/22, 19:48:17 »
Sorry, Ik zie het net, je hebt inderdaad duidelijk beschreven om wat voor computers het gaat! Bedankt voor je overige informatie.

Je wilt dus inderdaad Samba configureren als een domeincontroler. Ik heb hier geen ervaring mee. Ik heb weleens gewerkt met een Windows Server 2003 als domeincontroler. Ik neem aan dat het effect redelijk hetzelfde is. Ik zie in je eerste post dat je de server als dual boot wilt gaan instellen. Een domeincontroller moet altijd aanstaan, want de client computers kunnen niet goed werken zonder het script dat ze van de domeincontroller krijgen. Dual boot lijkt me dus geen goed idee.

Verder is webmin een heel goeie tip. Geef je server een statisch IP, installeer ssh en regal alles extern via webmin en putty.

Groet,

Hendrik

Ubuntu Server opzetten
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/22, 20:02:13 »
Ok bedankt voor de hulp. Ik zal wel Googlen voor een tutorial om Samba als domeincontroller in te stellen.

En ik weet dat de server altijd aan moet staan, maar ik doe de dual-boot alleen maar om een paar dingen te behouden die niet getransferd kunnen worden. Dus als ik de laptop aanzet start ik gewoon de server op. Of is dat toch geen goed idee?

Dus ik geef hem een statisch IP. En de rest van de computers dan, hoe krijg ik die zover dat ze via de server gaan werken?

Mvg,
Heimen

Ubuntu Server opzetten
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/25, 11:32:20 »
Sorry, verkeerde topic.

Ubuntu Server opzetten
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/27, 19:31:51 »
Sluit dit topic maar.