Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Het besturingssysteem topic  (gelezen 14026 keer)

Het besturingssysteem topic
« Gepost op: 2011/09/04, 20:12:28 »
Hallo,

Ik zie vaak discussies over besturingssystemen, is Linux, Windows, Mac OS X, Solaris of BSD beter? Vaak veel argumenten in het verkeerde topic, daarom dit topic. Welke distro vind jij de beste distro? Wat zijn jouw meningen over de nieuwe Ubuntu versie?

Om te beginnen, ik vind Ubuntu een van de leukste distros, ook een van de makkelijkste om mee te beginnen, ik had mijn twijfels over unity, maar er komen echt leuke functies in helemaal in de volgende versie.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Het besturingssysteem topic
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/04, 20:14:28 »
Ik vind Bodhi de beste distro die er is. Zowel voor oude als voor nieuwe computers (ik draai het op deze supersnelle moderne computer) :) Plus gebaseerd op 10.04 LTS en 5 jaar ondersteuning :)
Maar Unity in 11.10 vind ik ook erg fijn :) Dus tegen 11.10 gaan we eens kijken of ik weer met Unity kan werken (in 11.04 vond ik het niet optimaal).

Re: Het besturingssysteem topic
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/04, 20:25:18 »
Ik heb geen problemen met 11.o4, ik vind het supersnel en erg fijn werken, ook ziet het er geweldig uit, zoals ik het heb in ieder geval. Weer iets cools, http://www.omgubuntu.co.uk/2011/09/aero-snap-oneiric/ Beter dan die van windows toch?
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Het besturingssysteem topic
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/04, 20:33:12 »
Ḿijn voorkeur gaat uit naar Unity, anders Kubuntu, en misschien voor de wat oudere rotzooi bodhi, maar e17 is het toch niet helemaal. Unity met de systeemeisen van e17, dat moeten ze maken! :)

Re: Het besturingssysteem topic
« Reactie #4 Gepost op: 2011/09/04, 20:49:18 »
@lord: Ik vond het best instabiel in 11.04, maar in 11.10 draait het goed. Vind Unity wel heel fijn werken, dat wel :)

@tiempjuuh: Noem eens een paar dingen die je niet prettig vond in E17, dan kan ik je misschien helpen of je suggesties upstream doorgeven ;)

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Het besturingssysteem topic
« Reactie #5 Gepost op: 2011/09/04, 21:34:50 »
Er is 1 probleem.
Alles is persoonlijk. Ik ken mensen die niet uit Unity komen en het niet fijn vinden werken.
Anderen vinden een ander systeem fijner.
Het komt meestal door waar je mee begonnen bent en wat je het beste kent.

Persoonlijk werk ik het liefste met Linux en dan wel met Xubuntu en Ubuntu met Gnome 2.
Windows XP heeft zijn beste tijd gehad en ik vind Windows 7 een stuk fijner en dat gebruik ik voor spellen en voor RTL gemist.
OS X vond ik op zich best fijn werken al bleven er een aantal dingen die ik niet fijn vond maar dat geld ook voor de andere systemen.

Tevens pas ik mijn desktop aan om het zo te maken zoals ik het fijn vind.
Daar zit bij iedereen ook een verschil in.

Voor mij is het nu voornamelijk Xubuntu en Gnome 2 met een dock.
Het menu van Gnome 2 vind ik nog het fijnste maar dat van Xfce vind ik ook niet slecht.
Verder vind ik Xubuntu wat fijner omdat het net iets sneller is dan Ubuntu.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Het besturingssysteem topic
« Reactie #6 Gepost op: 2011/09/05, 07:29:02 »
@lord: Ik vond het best instabiel in 11.04, maar in 11.10 draait het goed. Vind Unity wel heel fijn werken, dat wel :)

@tiempjuuh: Noem eens een paar dingen die je niet prettig vond in E17, dan kan ik je misschien helpen of je suggesties upstream doorgeven ;)
Oké, komt ie ;D

Die effectjes dat die icoontjes van je taakbalk springen, ziet er amateuristisch uit, hij trilt een beetje. Het was wel snel, dat is waar maar er zit geen zoekvenster in het menu als bij unity of kde4... Verder is het laptop thema ook niet echt je van het... Waar ik wel vrolijk van word is de systeemeisen, wow :o

Re: Het besturingssysteem topic
« Reactie #7 Gepost op: 2011/09/05, 07:48:57 »
Het beste OS dat ik ken is ongetwijfeld OpenSuse (gelijk welke versie).

Uit het oogpunt van gebruiksgemak vind ik Ubuntu 10.04 en 11.04 heel goede OS-en.

Verrassend en heel goed: Bodhi (getest toen het in 'andere distributies' bekend werd gemaakt).

En nu gaan ze met pek en veren gooien: ik vind Windows XP professional een technisch héél goed OS, alleen jammer van de onveiligheid ervan maar eigenlijk is dat iets van Microsoft dat ze tot op heden niet geëvenaard hebben.

Nu om te zeggen wat het beste is; OpenSuse heeft volgens mij de beste papieren.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Het besturingssysteem topic
« Reactie #8 Gepost op: 2011/09/05, 08:41:37 »
Persoonlijk werk ik het liefste met Linux en dan wel met Xubuntu en Ubuntu met Gnome 2.
Dat is ook mijn mening, een kwestie van smaak.
Bij de keuze voor een OS, speelt ondersteuning ook een heel grote rol.
Voor Ubuntu (alle versies) is er op dit forum een hechte gemeenschap, dat is m.i. één van de belangrijkste redenen waarom Ubuntu zo populair is.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline h2o

  • Lid
Re: Het besturingssysteem topic
« Reactie #9 Gepost op: 2011/09/05, 08:56:09 »
Debian: Stabiel, snel en betrouwbaar. Er is ook geen een besturingssysteem wat op zoveel platformen draait. Laatst eens uitgeprobeerd: Debian met een BSD kernel. Verrassend goed.

Debian is ook heel makkelijk op te bouwen met dingen die je echt nodig hebt. Een blokkendoos manier. Daardoor weet je ook wat je aan het opbouwen en gebruiken bent. Het is voor beginners niet echt aan te raden, hoewel een moderne Debian installatie niet echt moeilijk meer is.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Tom

  • Lid
Re: Het besturingssysteem topic
« Reactie #10 Gepost op: 2011/09/05, 09:20:39 »
Persoonlijk werk ik het liefste met Linux en dan wel met Xubuntu en Ubuntu met Gnome 2.
Dat is ook mijn mening, een kwestie van smaak.
Bij de keuze voor een OS, speelt ondersteuning ook een heel grote rol.
Voor Ubuntu (alle versies) is er op dit forum een hechte gemeenschap, dat is m.i. één van de belangrijkste redenen waarom Ubuntu zo populair is.

IDEM !. :D

Was van de week op een Forum Engels talig heb daar wat rondgesnuffelt met Google vertaal ,awel Ubuntu is redelijk pluimen (aanhangers) aan het verliezen.
Denk wel dat ze over zeg een jaar weer sterk gaan toenemen ,mits Unity verder ontwikkelt zal zijn.
Maar voor mij blijft het Xubuntu .
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Het besturingssysteem topic
« Reactie #11 Gepost op: 2011/09/05, 09:26:13 »
Het hangt een beetje af van de toepassing van het system. Thuis draai ik het liefst Arch tegenwoordig. Omdat je het systeem zelf samensteld, kun je het net zo snel (of log) maken als je zelf wilt. Het kost wat meer tijd om een nieuwe installatie op zetten, maar persoonlijk vind ik dat ook leuk om te doen. Verder vind ik het rolling release model ideaal, geen upgrades meer, maar gewoon alles ten alle tijde up to date. En met de AUR meegerekend doet Arch niet onder voor ubuntu/debian qua beschikbare pakketten. Voor sommige programma's van kleinere projecten is de ondersteuning zelfs beter, bijvoorbeeld uzbl, luakit en awesome wm.
Ook vind ik het een goed principe om eventuele aanpassingen of fixes, zoveel mogelijk upstream te doen, zodat alle distros voordeel bij het werk wat verricht wordt.

Voor op m'n werk vind ik Arch minder ideaal, omdat ik daar liever een systeem heb wat direct uit de doos gewoon werkt, zonder al te veel te hoeven hobbieen.  Daar draai ik nu nog ubuntu 10.10, omdat ik weinig on de indruk was van 11.04, met name unity, en thuis wat problemen had met upgraden. Ik denk dat ik in oktober overstap naar Xubuntu 11.10 of misschien mint.

Re: Het besturingssysteem topic
« Reactie #12 Gepost op: 2011/09/05, 09:56:24 »
Tja, we hebben hier eigenlijk net als op het Engelstalige forum een rubriek "terugkerende discussies" nodig.

Offline Tom

  • Lid
Re: Het besturingssysteem topic
« Reactie #13 Gepost op: 2011/09/05, 10:18:33 »
Och zolang het in offtopic staat valt het wel mee. XD
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Het besturingssysteem topic
« Reactie #14 Gepost op: 2011/09/05, 13:35:46 »
@lord: Ik vond het best instabiel in 11.04, maar in 11.10 draait het goed. Vind Unity wel heel fijn werken, dat wel :)

@tiempjuuh: Noem eens een paar dingen die je niet prettig vond in E17, dan kan ik je misschien helpen of je suggesties upstream doorgeven ;)
Oké, komt ie ;D

Die effectjes dat die icoontjes van je taakbalk springen, ziet er amateuristisch uit, hij trilt een beetje. Het was wel snel, dat is waar maar er zit geen zoekvenster in het menu als bij unity of kde4... Verder is het laptop thema ook niet echt je van het... Waar ik wel vrolijk van word is de systeemeisen, wow :o

Die effectjes kun je aanpassen en een zoekvenster is er wel. Voeg maar eens de Everything Starter-gadget toe op een paneel, dan heb je een keurig zoekvenstertje erboven ;)
En thema's zijn er wel honderden van :)

Re: Het besturingssysteem topic
« Reactie #15 Gepost op: 2011/09/05, 20:08:38 »
Dat is zo, alleen vind ik dat ze daar meer aandacht aan moeten besteden, ik kijk meestal ook eerst naar de screenshots, al vind ik het er niet mooi uit zien installeer ik het niet. Elementary OS ziet er bijvoorbeeld echt uit als wooooouuuuuwwwwww, bij Ubuntu kan ik dat niet zeggen, standaard in ieder geval, doorzichtige panelen enzovoort, en dan ziet het er echt niet verkeerd uit. Het gaat om de manier van presenteren, maar goed dat word beter in 11.1o
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Het besturingssysteem topic
« Reactie #16 Gepost op: 2011/09/05, 20:51:33 »
@lord: Zoiets als dit? http://www.bodhilinux.com/gallerysystem.php
(zie dit niet als promotie mensen, wil alleen even verduidelijken wat een mooie weergave van een OS is)

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Het besturingssysteem topic
« Reactie #17 Gepost op: 2011/09/05, 20:53:16 »
Verplaatst naar Algemeen, want ICT-gerelateerd.

Zoveel mensen, zoveel wensen. Kiest u wat u het beste ligt, er is zoveel keuze...  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Het besturingssysteem topic
« Reactie #18 Gepost op: 2011/09/05, 20:58:09 »
Ik kijk naar welke omgeving ze hebben.
Gnome 2 en Xfce hebben mijn voorkeur en dan probeer ik van alles wat.
Ook KDE probeer ik maar dat is mij bij geen 1 distro echt bevallen.

Wel merk ik dat Ubuntu een aantal dingen heeft die ik fijn vind en een aantal dingen heeft die op een fijne plek zitten.
Dat maakt dat ik naar een Ubuntu distro trek.
Ook de ondersteuning, de deb files en het software centrum zijn dingen die ik fijn vind en zo kom ik dus snel uit bij een op Ubuntu gebaseerde distro.
Elementary OS Luna is iets waar ik naar uit kijk. Naar de software die er mee geleverd word kijk ik niet zo omdat je die toch makkelijk kunt vervangen.

Re: Het besturingssysteem topic
« Reactie #19 Gepost op: 2011/09/05, 21:07:13 »
"Ook KDE probeer ik maar dat is mij bij geen 1 distro echt bevallen."

Heb je Pardus al eens geprobeerd? De nieuwste versie? Pardus is de beste KDE-distro out there met net zo'n goede ondersteuning als hier :)

Re: Het besturingssysteem topic
« Reactie #20 Gepost op: 2011/09/05, 21:28:07 »
Voor mij Ubuntu en afgeleiden daarvan.Was altijd gecharmeerd van OpenSuse,maar die begon zich steeds minder op z'n gemak te voelen op mijn pc. XD
Kubuntu 20.04

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Het besturingssysteem topic
« Reactie #21 Gepost op: 2011/09/05, 22:34:37 »
"Ook KDE probeer ik maar dat is mij bij geen 1 distro echt bevallen."

Heb je Pardus al eens geprobeerd? De nieuwste versie? Pardus is de beste KDE-distro out there met net zo'n goede ondersteuning als hier :)

Heb wat reviews er van bekeken en zal het een keer proberen.

Re: Het besturingssysteem topic
« Reactie #22 Gepost op: 2011/09/05, 22:36:34 »
Oke, ben benieuwd wat je ervan vindt :)

Re: Het besturingssysteem topic
« Reactie #23 Gepost op: 2011/09/05, 23:01:23 »
Dit topic is verdoemd om uit te lopen op heftige meningsverschillen, zoals vaak blijkt met dit soort onderwerpen hier...

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Het besturingssysteem topic
« Reactie #24 Gepost op: 2011/09/05, 23:10:14 »
Dit topic is verdoemd om uit te lopen op heftige meningsverschillen, zoals vaak blijkt met dit soort onderwerpen hier...

Daarom houden we het ook in de gaten, en er is potdorie niet eens een poll bij...  :rolleyes:

Nogmaals: er is niks perfects. Kies wat je prettig vindt werken  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]