Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe kan ik 9.10 naast Windows 7 zetten ?  (gelezen 3594 keer)

Offline vilamar

  • Lid
Hoe kan ik 9.10 naast Windows 7 zetten ?
« Gepost op: 2010/03/20, 12:52:55 »
Vers uit de verpakking: Laptop Dell Inspiron met Windows 7
Daar wil ik uiteraard graag Ubuntu 9.10 naast, maar hoe doe ik dat ?
Er zijn al 4 partities op de schijf, dus 1 daarvan moet een extended partitie worden, maar dan wordt deze partitie geformatteerd en dan werk Windows misschien niet meer.
Weet iemand hoe dat moet, zonder Windows te beschadigen?

http://easy-upload.nl/f/4ktaIijk

met dank vooraf

Re: Hoe kan ik 9.10 naast Windows 7 zetten ?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/20, 12:59:25 »
Misschien eerst dit even lezen:
http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktop
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline HarzG

  • Lid
Re: Hoe kan ik 9.10 naast Windows 7 zetten ?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/20, 14:21:37 »
Het lijkt beleid van de ICT-bedrijven te zijn Windows 7 als het enige systeem op te leggen aan de gebruikers. Je ben niet de enige die met deze 4 primaire partities zit. Ik heb geen idee hoe de verdeling van de partities in elkaar zit. Voordat iemand je kan adviseren, hebben wij de indeling nodig en welke gegevens deze partitie bevatten.

Je kan met de Ubuntu-live-CD starten (maakt niet uit welke versie) en dan met Gparted kijken wat de inhoud+grootte van de partities is. Plaats deze gegevens in het forum en wij kunnen kijken hoe de installatie het beste uitgevoerd kan worden.

In principe kan je ook met Windows 7 kijken hoe de indeling is, maar ik weet niet of je daarmee alles kan "zien". De recovery-partitie is volgens mij vaak als een verborgen partitie op de HD geplaatst.
De blik met een Linux-live-CD is volgens mij betrouwbaarder en laat je "alles" zien.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Hoe kan ik 9.10 naast Windows 7 zetten ?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/20, 14:34:28 »
volgens mij is de grootste alleen opslag dus een data partitie,

deze zou je kunnen wissen/verkleinen en dan meerdere extended partities aanmaken ubuntu laat zich daar itt windows prima op installeren.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Hoe kan ik 9.10 naast Windows 7 zetten ?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/20, 17:49:49 »
De handleiding is in de tijd van Windows XP geschreven en nu met Windows 7 kom je dus het probleem van de 4 primaire partities tegen.
Je kan, wat chris. al zei, met GParted de laatste data-partitie sda4 gebruiken.

Globaal zijn "mijn" stappen dus zo:
1. Je maakt een kopie van de huidige data (3GB) naar sda3 in een map die sda4_windowsdata heet.
2. Je verwijdert de sda4-data-partitie met Windows 7 (heet deze daar "D:" zonder label?) en maakt een nieuwe kleinere extended data-partitie met Windows 7 aan, bijv. 20GB. Hierachter ontstaat een vrije ruimte waar je even nog niets mee doet. In de nieuwe D: plaats je de data terug van C:\sda4_windowsdata naar de nieuwe kleinere D:. Als dat zonder problemen is verlopen - reboot Windows 7 en kijkt of er meldingen komen. Zo ja, a.u.b. even in het forum terugkoppelen. zo niet -> stap 3.
3. Hierna start je de live-CD. Met GParted maak je achter de nieuwe D: (=sda5) een sda6 aan met label Ubuntu. Voor deze partitie kan een grootte van 25GB gekozen worden (iets te groot, maar veilig). Het is aan jezelf om te bekijken of /home "hierbij in" zit of niet (bij mij wel). Achter de sda6 "Ubuntu" kan je nog meer datapartities maken bijv. sda7 "video_foto" (80GB?). Denk ook van tevoren na hoe je back-ups wilt maken en gebruik hiervoor het beste een externe HD. Je kan ook voor de snelle en eenvoudige manier kiezen en de back-ups op dezelfde HD plaatsen. Laat de lege ruimte aan het einde van de HD gewoon even leeg staan. Op deze manier kan je zelfs met GParted een back-up-kopie van Windows 7 of Ubuntu maken (sda8=kopie van sda3, sda9=kopie van sda6). Maar dat moet je zelf bekijken.
4. Als je Ubuntu installeert, kom je bij "Stap 4: Schijfruimte" van de handleiding voor "Partities handmatig specificeren". Op deze manier kan je aanwijzen dat Ubuntu in sda6 achter de Windows-data-partitie geïnstalleerd moet worden.

Een extra aandachtspunt is de gekozen indeling voor de partities. Als je een multi-user systeem wilt installeren, dan is het beter om geen ntfs te gebruiken voor de data-partities. Met ext3/ext4 of andere Linux-bestandssystemen, kan je per map vastleggen wie waarin mag lezen en schrijven. Een ntfs-partitie wordt door Ubuntu als geheel gemounted. Hierdoor kunnen dus alle users zien wat daarop staat.
Het is voor pc's met kinder-accounts niet handig als daar de belastingaangifte en financiële data door iedereen met lezen/schrijven te benaderen zijn. Met 1 muisbeweging is zomaar een map onbedoeld verschoven.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline vilamar

  • Lid
Re: Hoe kan ik 9.10 naast Windows 7 zetten ?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/20, 20:23:20 »
Oei, dit wordt een uitdaging.

"1. Je maakt een kopie van de huidige data (3GB) naar sda3 in een map die sda4_windowsdata heet."
Hoe doe je dat ? Met Gparted ?

Op "D" staat blijkbaar niets:
http://easy-upload.nl/f/5NbRxk1j

en ook
http://easy-upload.nl/f/rbu1Oq99
« Laatst bewerkt op: 2010/03/20, 21:03:52 door vilamar »

Offline iceman564

  • Lid
Re: Hoe kan ik 9.10 naast Windows 7 zetten ?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/21, 10:07:43 »
waaron niet gewoon windows 7 zelf de "D" partitie laten verkleinen?

Net als met vista zit er een prima tool in windows om dat te doen.

Als windows de schijf heeft verkleind ,opnieuw opstarten in windows 7 om hem een checkdisk te laten doen,daarna live cd van ubuntu erin.
http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/resize-a-partition-for-free-in-windows-vista/ 


Offline Lexaldo

  • Lid
Re: Hoe kan ik 9.10 naast Windows 7 zetten ?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/03/21, 10:45:41 »
waaron niet gewoon windows 7 zelf de "D" partitie laten verkleinen?

Net als met vista zit er een prima tool in windows om dat te doen.

Als windows de schijf heeft verkleind ,opnieuw opstarten in windows 7 om hem een checkdisk te laten doen,daarna live cd van ubuntu erin.
http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/resize-a-partition-for-free-in-windows-vista/  


Dat heeft geen nut. Er moet 1 partitie verwijderd worden omdat er door dell al 4 primaire partities zijn aangemaakt. Overigens hoogst onfris van Dell.

Eventueel zou die utilities-partitie (fat16) kunnen worden verwijderd. Ik heb wel eens ergens gelezen dat de inhoud daarvan ook kan worden gedownload van de Dell-site. Daarna een extended partitie aanmaken binnen de D:-ruimte en die utilities-partitie weer aanmaken (maar dan niet als primaire). Misschien weet een andere Dell-gebruiker daar wel meer over, dus zeker niet meteen doen.
« Laatst bewerkt op: 2010/03/21, 11:53:55 door Lexaldo »

Offline vilamar

  • Lid
Re: Hoe kan ik 9.10 naast Windows 7 zetten ?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/03/21, 10:56:38 »
enkele (domme) vraagjes:
Als ik sda4 formatteer naar extended blijft Windows dan werken ?
Hoe weet Windows dan waar haar/zijn data moet geplaatst worden ?
Staan er op "D" (sda4) misschien verborgen hulpbestanden voor Windows 7 

Offline iceman564

  • Lid
Re: Hoe kan ik 9.10 naast Windows 7 zetten ?
« Reactie #9 Gepost op: 2010/03/21, 10:59:42 »
Als windows zelf de "d" schijf verkleint , blijft er "unallocated" ruimte over.

Als je dan opstart met de livecd van ububntu zal deze zelf aangeven bij de installatie om die "unallocated" ruimte te gebruiken,en kun je gewoon aangeven dat hij extended partieties moet maken.

Hoef je dus geen data te verplaatsen ,kopieren , e.d .

Offline vilamar

  • Lid
Re: Hoe kan ik 9.10 naast Windows 7 zetten ?
« Reactie #10 Gepost op: 2010/03/21, 11:10:48 »
Dan is de extended partitie toch een vijfde partitie en er kunnen maar max. 4 partities gemaakt worden, of zie ik dit fout?

Offline iceman564

  • Lid
Re: Hoe kan ik 9.10 naast Windows 7 zetten ?
« Reactie #11 Gepost op: 2010/03/21, 11:24:45 »
er kunnen maximaal 4 primaire aanwezig zijn.

1 van de primaire kun je extended (uitgebreid) maken.  (Je  "D" schijf)

daarna kun je nog een hele berg logische partities aanmaken.

Offline softbart

  • Lid
Re: Hoe kan ik 9.10 naast Windows 7 zetten ?
« Reactie #12 Gepost op: 2010/03/21, 11:35:38 »
alvorens we verder gaan lijkt het mij verstandiger om eerst uit te zoeken of er daadwerkelijk iets op de D-schijf staat.
Immers:

http://easy-upload.nl/f/4ktaIijk  en http://easy-upload.nl/f/rbu1Oq99 spreken elkaar tegen.
De laatste zegt zelfs dat de recovery-schijf leeg is ????
Per definitie zet Windows alleen iets op de C: schijf.
De recovery-schijf is door Dell er op gezet. Waarmee deze de verantwoordelijk van haar goedkopere beleid aan de koper geeft.
(geen volledige installatie-schijf meer)

groet,

Theo


Offline Lexaldo

  • Lid
Re: Hoe kan ik 9.10 naast Windows 7 zetten ?
« Reactie #13 Gepost op: 2010/03/21, 11:41:43 »
http://easy-upload.nl/f/4ktaIijk  en http://easy-upload.nl/f/rbu1Oq99 spreken elkaar tegen.
De laatste zegt zelfs dat de recovery-schijf leeg is ????
Dat gebeurt wel vaker met recoverypartities. Windows wil die zo onzichtbaar mogelijk laten zijn m.b.t. malware e.d.
Ook het bestandstype wordt verzwegen.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Hoe kan ik 9.10 naast Windows 7 zetten ?
« Reactie #14 Gepost op: 2010/03/21, 11:45:18 »
Omdat GParted je vertelt dat er 3GB aan data op D: (sda4) staat, moet je misschien de verborgen bestanden laten tonen in de weergave von Windows 7.
Het zou kunnen dat daarin alleen systeeminfo staat over het bestandssysteem, maar 3 GB is veel.
Waar deze optie aan/uit kan voor verborgen en systeembestanden, weet ik niet. Ik werk op kantoor met XP_SP3 en thuis met Ubuntu. Waar de knoppen in Windows 7 zitten ...?
Je kan deze sda4 ook mounten met de live-CD van Ubuntu en kijken of je daar bestanden ziet.

Ik trek eigenlijk de voorlopige conclusie dat je met GParted een extended partitie kan maken van de D: sda4 als je geen bestanden ziet.
Van het verwijderen van de utilities-partitie (fat16) zou ik afblijven.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Hoe kan ik 9.10 naast Windows 7 zetten ?
« Reactie #15 Gepost op: 2010/03/21, 12:30:35 »
Ik heb Ubuntu ook naast Windows 7 draaien, en in Windows je data partitie verkleinen is de beste manier, dan kan ie zelf kijken wat ie kan missen. Zodra het unallocated wordt kan je er mee doen wat je wilt want windows heeft het 'ter adoptie aangeboden'
Eenmaal in de Ubuntu installer kan je die vrije ruimte weer aanspreken voor een verse ext4 partitie.

Offline vilamar

  • Lid
Re: Hoe kan ik 9.10 naast Windows 7 zetten ?
« Reactie #16 Gepost op: 2010/03/21, 13:13:25 »
Ik neem een duik in het onbekende en ga D: (sda4) formatteren naar extended en ik post hier het resultaat (niet vandaag)

Re: Hoe kan ik 9.10 naast Windows 7 zetten ?
« Reactie #17 Gepost op: 2010/03/21, 13:32:53 »
Je kan toch gewoon een gedeelte (50Gig) vrijmaken op D:?

Offline softbart

  • Lid
Re: Hoe kan ik 9.10 naast Windows 7 zetten ?
« Reactie #18 Gepost op: 2010/03/21, 13:46:59 »
Je kan toch gewoon een gedeelte (50Gig) vrijmaken op D:?

Nee

groet,

Theo

Offline vilamar

  • Lid
Re: Hoe kan ik 9.10 naast Windows 7 zetten ?
« Reactie #19 Gepost op: 2010/03/23, 21:11:05 »
Het is gelukt.
sda4 gewist en een nieuwe extended partitie aangemaakt met daarin een ntfs-partitie en een partitie met 9.10.
Windows en Ubuntu doen het perfect, zelfs met Grub.
Bijna perfect, enkel de helderheid van het scherm is (nog) niet in te stellen in Ubuntu en het scherm is zeer duister.
Het lijkt er op dat het scherm oninstelbaar helder is als ik Ubuntu opstart na Windows. Ubuntu na Ubuntu geeft een oninstelbaar donker scherm.
Ik heb al een en ander geprobeerd maar nog geen oplossing gevonden.