Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: een bestand 'linken' aan een toepassing  (gelezen 845 keer)

een bestand 'linken' aan een toepassing
« Gepost op: 2008/11/17, 22:35:20 »
Hoe kan je een bepaald bestand laten openen door een toepassing.
Rechter muisknop en kiezen: met andere toepassing openen. Dat ken ik.
Maar wat als het programma daar niet tussen staat? Je kan dan naar je mappen gaan en
een programma kiezen.  Maar hoe doe je dat.  De programma's staan in usr/share/applications toch?
Maar daar staan alleen bestanden die eindigen op .desktop.
Daarentegen als je met nautilus naar die map gaat krijg wel mooi de programma's te zien in 'applications'

Hoe los ik dit op?
« Laatst bewerkt op: 2008/11/18, 14:12:12 door chris_J »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: een bestand 'linken' aan een toepassing
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/18, 00:02:56 »
Een bestand éénmalig openen met een bepaald programma doe je met de rechtermuisknop en dan kiezen voor openen met >
Als je het permanent wil doen, dan klik je met de rechtermuisknop en daarna op eigenschappen. Daarna kan je in één van de tabbladen aangeven waarmee bestanden van dat type geopend moeten worden.

Staat het programma dat je wil gebruiken niet standaard tussen de opties, dan kan je het commando ook direct intikken, bijvoorbeeld gedit voor de tekst editor.

Re: een bestand 'linken' aan een toepassing
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/18, 14:16:35 »
Misschien was m'n startpost nog niet duidelijk genoeg. (en ook gedeeltelijk fout  :-[)
Ik typte linker muisknop terwijl ik de rechter bedoelde  :)  Het probleem is bij mij dat het programma niet tussen de andere programma's staat?
Je kan dan onderaan kiezen voor 'bladeren' of een opdrachtregel.  Maar het is hier dat het ik het niet meer weet.
ps. het programma staat wel degelijk op m'n systeem en werkt  :D


Re: een bestand 'linken' aan een toepassing
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/18, 14:32:00 »
Gebruik aangepaste opdracht regel> Dan bladeren standaard wordt /user/bin geopent waar de meeste programma's bijstaan. Staat je programma nog niet, kijk eens onder Systeem>Voorkeuren>Hoofdmenu en kijk bij het item wat er staat op de commando regel deze kan je handmatig invullen. Bedoelde je dit? Anders schrijf je maar.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: een bestand 'linken' aan een toepassing
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/18, 14:48:56 »
Het zou dan wel handig zijn om te vertellen om welk programma het gaat. Nu moeten we raden en komen we met algemene adviezen waar je misschien nog niet veel verder mee komt.

Re: een bestand 'linken' aan een toepassing
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/19, 16:22:37 »
Het gaat om .nzb files.  En ze zouden atonmatisch geopend moeten worden
met NNTPgrab.  Maar NNTPgrab staat nergens tussen de keuzemogelijkheden?

Re: een bestand 'linken' aan een toepassing
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/19, 16:36:56 »
Hoe start ge NNTPgrab normaal op? Commandline of menu?

Commandline: dan moet ge hetzelfde commando intikken.
Menu: dan gaat ge naar systeem=>voorkeuren=>hoofdmenu en zoekt achter uw programma en kies voor "eigenschappen". Daar vind ge dan de opdracht terug die ge dan in het venster kunt intikken.