Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vraag over qlandkarte/qmapshack  (gelezen 2454 keer)

Offline koelieman

  • Lid
Vraag over qlandkarte/qmapshack
« Gepost op: 2018/03/03, 11:00:02 »
Geachte forumleden,
ik weet dat het ene de vervanging is van het andere. Ik heb ze toch allebei op mijn pc draaien.
Alleen is mijn vraag nu: hoe maak je een route (die niet hemelsbreed is) en hoe kan je een andere kaart (bv OSM) kunnen laden/installeren in een van deze programma's?
Ik vind deze programma's heel leuk en zou daar graag meer mee willen werken. Jammer dat Basecamp ze niet ondersteunt.

Alvast mijn dank en een groet, koelie.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Vraag over qlandkarte/qmapshack
« Reactie #1 Gepost op: 2018/03/04, 14:15:46 »
Gelieve je vraag duidelijker te stellen. Wil je een route kunnen aanmaken? Wil je per se een route kunnen aanmaken in Qlandkarte of qmapshack? Wat bedoel je met "hemelsbreed"?
Geef ook aan WAT voor route je wil (laten) aanmaken: wandelen, fietsen, auto, volledig onafhankelijk van de topografie, ...
En zeker ook de regio aangeven waarvoor je routes wil aanmaken: Nederland, Parijs, West-Europa, de wereld, ...
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline koelieman

  • Lid
Re: Vraag over qlandkarte/qmapshack
« Reactie #2 Gepost op: 2018/03/04, 23:51:53 »
Hoi Jenske, leuk dat u gereageerd hebt.
Ik dacht echter dat mijn vraag duidelijk geformeerd was. Hoe maak je een route in een van deze programma's?
Of het nu een wandel-, fiets- of auto-route is, maakt mij helemaal niets uit. Ik wil graag een uitgestippelde route zien op de kaart.
Ik heb wel ontdekt hoe je waypoints maakt en aan de hand van deze waypoints kun je een route (laten) maken. Echter . . van het ene punt naar het andere wordt een rechte streep (pijl) getrokken. Die streep/pijl gaat dan over rivieren, kanalen bossen in een rechte lijn. Dat bedoel ik dus met hemelsbreed.
Een route moet je toch laten zien waar je rijden, fietsen of wandelen moet?
Ik hoop dat het nu een beetje duidelijker is geworden. Als u ervaring hebt met een van deze te maken routes, dan ben ik daar wel nieuwsgierig naar.

Bedankt voor de reactie en ik hoop dat er nog meer volgen.
Een groet, koelie.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Vraag over qlandkarte/qmapshack
« Reactie #3 Gepost op: 2018/03/05, 00:11:56 »
Met qLandkarte en qmapshack weet ik het niet, maar wat wél een fantastisch programma is: routeyou.com.

Je kiest eerst ongeveer de regio waar je wil gaan fietsen/wandelen/rijden,
vervolgens kies je je vervoermiddel: fiets, voeten, terreinfiets, ...
vervolgens klik je op een plaats om te starten
als je dan op een tweede en volgende punt klikt volgt 'ie automatisch de door u gekozen route (vb. fietspad, wandelweg, ...)

Je kan tussenin van systeem veranderen, bv. als je per se tóch niet de door hem voorgestelde route wil volgen kan je bv. de topokaart gebruiken als luchtfoto om manueel een stukje route in te kleuren.

Als je route klaar is, kan je ze opslaan en vervolgens kan je ze o.a. als GPX-route inlezen in een of andere GPS of computer.

Er bestaan ook andere systemen, die bv. gebruik maken van OpenStreetmaps, maar voor wat jij vraagt is routeyou perfect. Je kan immers kiezen tussen allerlei achtergrondkaarten (opencyclemap, google maps, openstreetmap, ...).
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline koelieman

  • Lid
Re: Vraag over qlandkarte/qmapshack
« Reactie #4 Gepost op: 2018/03/05, 08:44:52 »
OK Jenske, zeer bedankt.
Ik zal zeer binnenkort eens kijken naar het voorgestelde.
Grtz, koelie.

Offline jnom

  • Lid
Re: Vraag over qlandkarte/qmapshack
« Reactie #5 Gepost op: 2018/03/05, 09:50:45 »
Bij beide progamma's kun je gebruik maken van online kaarten en van gedownloade kaarten
Kaarten downloaden kun je o.a. op onderstaande sites.
Op deze sites staat ook wel enige uitleg waar je wellicht iets aan hebt

http://garmin.openstreetmap.nl/

http://www.raumbezug.eu/

http://www.freizeitkarte-osm.de/

In de handleiding van Qmapshack wordt aangegeven dat je een map moet aanmaken waar je de gedownloade kaarten opslaat.Doe dit volgens deze handleiding.
Bij Qmap download je een gmapsup.img bestand.
Voor Qlandkarte kun je ook een map aanmaken maar dan bestaat een kaart van een gebied uit meerdere .img bestanden en ook een .tdb bestand.
Klik dan eerst op het .tdp bestand en daarna op het .img bestand om de kaart te openen.
Om een route te maken in Qlandkarte maak je eerst waypoints. In het linker venster wat zichtbaar is of zichtbaar wordt door in de werkbalk op togglevieuw te klikken selecteer je de waypoints. Rechtsklik in waypointvenster en er verschijnt eenn pop-up menu waar je maak route selecteert.

Ik gebruik zelf hoofdzakelijk het "oude" Qlandkarte omdat mijn wandel en fiets GPS van Garmin ook een ouder type is. Deze wordt niet door Qmapshack direct ondersteunt en bovendien ben ik met dit programma meer vertrouwt dan de vervanger Qmap.
Mocht je toch Qmap willen gebruiken en ook een niet ondersteunde GPS unit hebben kijk dan eens naar het programma GPSbabel. Hiermme kun je allerlei bestanden converteren en ook downloaden van GPS apparaten.

Als handleiding voor qmapshack heb je mischien nog iets aan onderstaande link.

http://www.bergmofa.de/qmapshack-einrichten/

Offline koelieman

  • Lid
Re: Vraag over qlandkarte/qmapshack
« Reactie #6 Gepost op: 2018/03/05, 10:06:47 »
@Jenske
Nou, ik heb de site bekeken en het bevalt me prima. Bedankt voor de tip.
Groet.

@jnom
Ook bedankt voor de tips. Die ga ik allemaal bekijken en mijn voordeel eruithalen. Er lijken mij geschikte suggesties bij te zitten, dus nogmaals dank.
De bovengenoemde site van Jenske is ook heel mooi en daar kan ik ook wat mee; een aanrader.
Groet, koelie.

Offline rico70

  • Lid
Re: Vraag over qlandkarte/qmapshack
« Reactie #7 Gepost op: 2018/03/05, 11:03:51 »
Als je een route wil maken over een weg heb je bij QmapShack ook routino en OSM data nodig.
Routino zit in pakketbeheer, OSM data moet ik even een link van opzoeken.
Gevonden https://download.geofabrik.de/index.html
« Laatst bewerkt op: 2018/03/05, 11:05:23 door rico70 »

Offline koelieman

  • Lid
Re: Vraag over qlandkarte/qmapshack
« Reactie #8 Gepost op: 2018/03/05, 11:51:57 »
Dankjewel rico70,
ook jouw tips zal ik nalopen.
Grtz, koelie.

Offline wowo

  • Lid
Re: Vraag over qlandkarte/qmapshack
« Reactie #9 Gepost op: 2018/03/05, 13:33:20 »
Ik gebruik altijd de nieuwste QMapshack (nu 1.10.0) door zelf te compileren. QMapshack wordt verder ontwikkeld en kan overweg met de nieuwste gps-apparaten (ik heb zelf een Garmin Edge 820).
Basecamp wordt al heel lang niet verder ontwikkeld en kan b.v. niet overweg met de nieuwere Garmins.
Voor het maken van routes zijn er vele mogelijkheden. QMapshack (zie wiki van hun) kan o.m. gebruik maken van Routino (Offline), MapQuest (Online) en BRouter (online).
Welke het fijnste voor je werkt zal ze zelf moeten uitzoeken maar dat is dan ook het leuke van opensource.:)
Zelf maak ik nu vaak gebruik van de Strava routes (online) als ook van de Garmin connect.
Het voordeel van de online methodes is dat de kaarten automatisch up to date gehouden worden en daar er vaak gebruik gemaakt van de metadata van andere gebruikers worden zodat vaker direct de juiste wegen gekozen worden.

Ps QMapshack en de oude QLandkarte, hebben best wel een hoge leercurve. Op de website van QMapshack staat een Quickstart (in het Engels/Duits) en daar kan je het beste mee beginnen.
https://bitbucket.org/maproom/qmapshack/wiki/DocQuickStartEnglish
Als je dat onder de knie hebt kan je de boel verder verdiepen en de mogelijkheden zijn vrijwel eindeloos.
Zo heb ik b.v. een eigen Dig.Elev.Model (DEM) gemaakt voor een hoop landen van Europa.

Voor het tonen van mijn fietstochten maak ik meestal binnen QMapshack gebruik van de OpenFietsMap Benelux (http://www.openfietsmap.nl/
« Laatst bewerkt op: 2018/03/05, 13:42:00 door wowo »
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline rico70

  • Lid
Re: Vraag over qlandkarte/qmapshack
« Reactie #10 Gepost op: 2018/03/05, 14:19:01 »
Basecamp wordt al heel lang niet verder ontwikkeld en kan b.v. niet overweg met de nieuwere Garmins.
Zeker weten? ben je niet in de war met Mapsource?

Offline wowo

  • Lid
Re: Vraag over qlandkarte/qmapshack
« Reactie #11 Gepost op: 2018/03/05, 16:34:18 »
De laatste versie van Basecamp dateert van 12 februari 2016, dus toch al een tijdje geleden.
Haast maken ze bij Garmin niet en het zal nog wel een poos duren voordat een nieuwe versie zal verschijnen.

Toen Garmin de fit-file versie veranderde bij mijn Garmin Edge 820 kon de "oude" Basecamp deze fit-file niet meer inlezen. Er was weliswaar een work-around door vanuit Strava de .gpx file in te lezen maar ik vond dat nogal knullig. QMapshack kon toen overigens deze fit-file ook niet meer direct inlezen maar na ik de software makers daarop attendeerde hadden ze het probleem binnen 1 week opgelost.

Basecamp vind ik trouwens ook niet een schoolvoorbeeld van handige en gemakkelijke software, maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline rico70

  • Lid
Re: Vraag over qlandkarte/qmapshack
« Reactie #12 Gepost op: 2018/03/05, 17:26:55 »
Mapsource was een veel prettiger programma. Toen basecamp verscheen heb ik het ff geprobeerd maar ben gauw overgestapt op Qlandkarte, en naderhand QmapShack

Re: Vraag over qlandkarte/qmapshack
« Reactie #13 Gepost op: 2020/07/02, 15:29:59 »
I.p.v. qlandkarte etc. heb ik gpxsee en gpsbabel geinstalleerd. Routes maken doe ik met kurviger of routeyou, en met wat amateuristisch kunst- en vliegwerk gescript ben ik nu 'volmaakt' tevreden. Zie http://www.wimj.eu/navigate2.htm

Offline peer

  • Lid
Re: Vraag over qlandkarte/qmapshack
« Reactie #14 Gepost op: 2020/07/03, 09:46:35 »
off-topic:
mijn Garmin 2720 streetpilot stopte een paar jaar geleden met functioneren. I.p.v. een nieuwe ben ik overgestapt op de smartphone. Eerst met de app Mapfactor maar sinds vorig jaar met de app Osmand.  De motorroutes maakte ik eerst met Myrouteapp (maar de kaart is daar inmiddels erg oud) en nu gebruik ik daarvoor Kurviger.

Re: Vraag over qlandkarte/qmapshack
« Reactie #15 Gepost op: 2020/07/03, 10:59:19 »
Als ik hier een tip voor fietsers aan toe mag voegen: Ik maak voor het plannen van mijn fietsroutes gebruik van Naviki. Heb daar een aantal abonnementen afgesloten om er optimaal gebruik van te maken. De basis zijn kaarten van OpenStreetMap. Voor fietsroutes vele malen beter dan Google maps....

Bij het plannen van de route kun je aangeven wat voor fiets je gebruikt (met je racefiets wordt je dus niet over onverharde paden gestuurd en met je mountainbike wel). Via de website is dat gratis, wil je plannen op je mobiel met die variatie moet je een paar euro per jaar betalen (maar hoef je je laptop net mee te zeulen op fietsvakantie). De routes kun je als gpx downloaden en dus ook buiten de eigen naviki app gebruiken. Kortom, ik ben fan.

Re: Vraag over qlandkarte/qmapshack
« Reactie #16 Gepost op: 2020/07/03, 18:07:13 »
Goeie tip dat Naviki! Dank.

En reagerend op het bericht daarvoor: Kurviger is de site die mij ook tot nog toe het meest bevalt. Echt leuke wegen worden daar gekozen.