Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: mailserver  (gelezen 3324 keer)

mailserver
« Gepost op: 2007/09/07, 00:26:16 »
Ben tijdje geleden met een mailserver gestart. Althans, dat was de bedoeling. Ik zit bij quicknet en die blokkeert toevallig poort 25. Gelukkig hebben ze er ook wat op verzonnen: mx.multikabel.nl --> moet je invullen voor je domein en dan gaat de e-mail via multikabel en van daar rechtstreeks naar het ip-adres van mijn webserver. Maar daar gaat het fout, want als ik nu e-mail stuur, krijg ik deze error:
SMTP error from remote mailer after RCPT TO:<***@***.nl>:
host **.***.***.*** [**.***.***.***]: 554 5.7.1 <***@***.nl>:
Relay access denied

Ligt dit aan mijn eigen server? (bij de host staat namelijk mijn ip ingevuld). Of ligt dit aan de instellingen van postfix? Hoe moet ik postfix instellen om hiermee om te gaan?

Alvast bedankt voor het antwoord!
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

mailserver
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/08, 13:27:41 »
Ik heb vroeger ook die relay access denied error gehad. Ik heb het opgelost door zowel mijn lokaal IP (zie je via ifconfig of iwconfig bij wireless) als mijn WAN (www.whatsmyip.org) achter de mynetworks regel te plaatsen in het configuratie bestand.

Bekijk eens je /etc/postfix/main.cf, meer bepaald de mynetworks = regel dus
Citaat
mynetworks = 127.0.0.0/8, 192.168.0.3, 84.193.43.195
Dit zou dan een voorbeeld kunnen zijn.

mailserver
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/10, 12:23:40 »
thx ;) Zodra ik thuis ben zal ik er eens naar gaan kijken :)
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

mailserver
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/11, 16:13:22 »
En, succesvol?

mailserver
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/11, 23:45:20 »
Hmm... enigszins... Blijkbaar had ik mijn configuratie niet helemaal goed staan. Heb deze:
https://help.ubuntu.com/community/PostfixBasicSetupHowto
howto nogmaals doorgelopen en nu doettie het wel. Alleen blijkt mijn pop-dinges niet te werken :D
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

mailserver
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/11, 23:56:32 »
geloof het of niet... 't werkt! Had een klein foutje gemaakt bij het instellen van de popmaildinges. Was vergeten dat ik Maildir i.p.v. procmail gebruikte ;)
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

tuxido_devito

  • Gast
mailserver
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/12, 11:09:18 »
mag je mij ook wel is uitleggen hoe dat nou doet want mijn mailserver word ook geblokkeerd...

mailserver
« Reactie #7 Gepost op: 2007/09/14, 16:28:08 »
Dat het geblokkeerd wordt, hangt van een aantal dingen af. Ten eerste kan je internetprovider poort 25 blokkeren. Als dat het geval is, werkt je mailserver gewoon niet. Dan hangt het van liefdadigheid van de internetprovider af of je toch een mogelijkheid hebt. Ik kon de mx-servers van multikabel gebruiken, via mijn account van quicknet. Ik moest eerst de mx-records in mijn domeinnaam aanpassen naar mx.multikabel.nl en vervolgens naar mijn internetaccount gaan. In het servicecenter kon ik aangeven voor welke domeinnaam de mx-server gebruikt kon worden. Daar voerde ik mijn eigen dommeinnaam in en zodoende werd de mail via de mx-server van multikabel op mijn lokale computer afgeleverd.
Overigens meldt een tutorial op de website van Ubuntu dat je ook een alternatieve poort kunt gebruiken. Hoe je dat doet en hoe je dat moet instellen weet ik niet.

Goed, als je zeker weet dat je internetprovider de toegang tot poort 25 niet blokkeert, kan het te maken hebben met de instellingen van postfix.

In /etc/postfix/main.cf staat o.a. dit:
myhostname = mx.jouwdomein.nl (dit is je mx-record, red.)
alias_maps = hash:/etc/aliases
alias_database = hash:/etc/aliases
myorigin = /etc/mailname
mydestination = mx.jouwdomein.nl, localhost.localdomain, localhost, jouwdomein.nl (deze volgorde aanhouden. Natuurlijk vul je voor jouwdomein je eigen domeinnaam in. Red.)
relayhost =
mynetworks = 127.0.0.0/8, 192.168.1.100, 67.200.200.200 (Belangrijk dat je hier zowel het lokale ip-adres van je computer, als het ip-adres van je verbinding invoert.)

Ok, tot zover is het geloof ik wel duidelijk. Hier had ik ook wat fouten in staan, maar die zijn met deze volgorde opgelost. Nu had ik nog het probleem van de /Maildir. De pop3 ging bij mij om de een of andere reden niet. Als je "sudo dpkg-reconfigure postfix" intikt in de commandline, vraagt hij op een gegeven moment of procmail gebruikt moet worden of niet. Hier had ik "ja" ingevoerd. Maar als je Maildir-stijl hebt ingesteld, zoals in een andere tutorial vermeld staat, dan krijg je hier een conflict en komt de e-mail niet binnen. Wat je dan dus doet, is procmail uitschakelen en een regel aan de /etc/postfix/main.cf toevoegen.

Zeg tegen Postfix dat het Maildir stijl moet gebruiken:
sudo postconf -e "home_mailbox = Maildir/"

Verzeker je ervan dat Procmail niet wordt gebruikt:
sudo postconf -e "mailbox_command = "

Herstart Postfix nu om de instellingen te laden:

sudo  /etc/init.d/postfix restart

Test je setup opnieuw, zoals aangegeven in de tutorial waarnaar ik in post 5 linkte.

Als het goed is, moet je e-mail het nu doen.
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

mailserver
« Reactie #8 Gepost op: 2007/09/14, 19:26:30 »
Citaat van: crashit
Goed, als je zeker weet dat je internetprovider de toegang tot poort 25 niet blokkeert, kan het te maken hebben met de instellingen van postfix.
Mijn ISP blokkeert ook poort 25, daarom draai ik mijn mailserver op poort 5025.

Daarvoor moet ge gewoon /etc/postfix/master.cf file bewerken, mijn eerste lijn ziet er zo uit:

5025      inet  n       -       -       -       -       smtpd

mailserver
« Reactie #9 Gepost op: 2007/09/15, 00:11:35 »
Klinkt simpel :) Maar hoe moet je dan je mx-records van je domein instellen?
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

mailserver
« Reactie #10 Gepost op: 2007/09/15, 01:12:37 »
Citaat van: crashit
Klinkt simpel :) Maar hoe moet je dan je mx-records van je domein instellen?
Gewoon zo laten, die MX-records staan volledig los van welke poort ge uw mailserver op draait.

mailserver
« Reactie #11 Gepost op: 2007/09/15, 10:50:34 »
hmm... Maar de mail wordt via die mx-records toch naar mijn server gestuurd? In de router moet ik poort 25 doorsturen naar m'n server. Mijn domein moet toch wel weten waar de mail naar toe moet?
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

mailserver
« Reactie #12 Gepost op: 2007/09/19, 11:59:55 »
Even een vraagje extra --> ontdekte in de router dat er af en toe een LAND-aanval (hackaanval) gedaan wordt naar poort 110 op mijn netwerk. Ik heb in de router deze poort doorgestuurd naar mijn server i.v.m. e-mail. Ik vroeg me af hoe ik de ip-tables kan configureren om zulke LAND-aanvallen tegen te houden. Overigens heb ik via IP-tables alle verkeer afgesloten, behalve voor de web, e-mail en ssh :)
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

mailserver
« Reactie #13 Gepost op: 2007/09/26, 23:20:07 »
Iemand?
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

mailserver
« Reactie #14 Gepost op: 2007/09/28, 10:11:44 »
Citaat van: crashit
Even een vraagje extra --> ontdekte in de router dat er af en toe een LAND-aanval (hackaanval) gedaan wordt naar poort 110 op mijn netwerk. Ik heb in de router deze poort doorgestuurd naar mijn server i.v.m. e-mail. Ik vroeg me af hoe ik de ip-tables kan configureren om zulke LAND-aanvallen tegen te houden. Overigens heb ik via IP-tables alle verkeer afgesloten, behalve voor de web, e-mail en ssh :)
iptables -A INPUT --dport 110 -j DROP

https://help.ubuntu.com/community/IptablesHowTo?highlight=%28iptables%29 is een leerrijke howto denk ik.